Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
nyelv kiválasztása
A Kertes-kői-szurdok

Értékelés

Szurdoktúra legendás források nyomában

Adatok

Gombás Gábor

2021-01-18 · Közösség
Sziasztok! Tegnap este úgy számoltunk, hogy jó eséllyel a Bakonyban havazás várható, így kinéztünk egy közepes hosszúságú túrát a Természetjáró applikációból. Választásunk egy szurdokra esett, mely útvonal Bakonybélből indulva egy fektetett nyolcast ír le, miközben négy emelkedőt kell megmászni. Mellon a Tátrában is megveszett tavaly télen, itt is zabálni fogja a havat, a szó szoros és átvitt értelmében is. Ahogy egyre közelebb értünk az indulási ponthoz, a havazás is egyre sűrűbbé vált. Leparkoltunk, táskát összepakoltuk, felszereltük az ebet és indítottuk a tracket. A falut elhagyva, a tóparti kápolna mellett egyből kaptatóra váltott az út. Le is dobtunk egy réteg ruhát, mert patakzott a hátunk a -2 C ellenére. A kölyök csak úgy száguldozott a friss hóban. Itt már tudtam, hogy hibát vétettünk, ugyanis a Csorba-tó partján vásárolt hómacskát jól otthon hagytuk. Persze, jó helyen van az ott a meleg lakásban, miközben mi alig bírunk felkepeszteni a hegyre. Gyönyörű volt az erdő, ahogy alá-alá hullottak a fák ágairól a megduzzadt fehér párnák. Helyenként át kellett kelni a befagyott patakon, mely partjait csak saccolni tudtuk az ugrás során. A havazás szűnni nem akarva szórta ránk a szabályos pelyheket. Egészen egy tisztásig vezetett utunk, ahol teljesen szűz felület fogadott, cserébe jelentős széllel kellett megbirkózni. A trackre támaszkodva törtünk utat a harminc centis dunyhába, ami a tájat borította. Mellon közben ugrált, túrt, fetrengett és szinte minden létező bokrot megjelölt. Ez biza mostantól az ő birodalma. Hol emelkedett, hol ereszkedett az ösvény, egézsen addig, amíg újfent a Gerence-patakhoz nem értünk. Kidőlt fák tanúskodtak a korábbi viharokról, a szurdok függőleges falai pedig az évezredes erózióról. Ez volt a legnehezebb szakasz, sok helyen bújni, valahol pedig mászni kellett, amit a kutty többnyire önerőből megoldott, de helyenként segíteni kellett neki is. Egy utolsó hajrával felcaplattunk a negyedik dombra is, majd visszaereszkedtünk Bakonybél központjába. Az egyik lapátoló úr, meg is jegyezte: “Tegnap igen rossz volt a vacsora, ma egész nap havat hányok!” Elcsüggedve kacagtunk a szenzációs poénon. Betudjuk annak, hogy itt már mindenki nagyon fáradt volt, Mellon még arra is lusta volt, hogy az őt ugató kutyákat flegmán kinevesse. Közepes erősségű túrának írja az app, de a hó jelentősen rátett erre. 10 km-t mentünk 266 m szintkülönbséggel, ami egyébként egy kellemes gyaloglás, de ezúttal 3 és fél óra kellett a teljesítéséhez. A látványért, az időjárásért és azért az élményért, hogy sok év után először láttunk szűz havat Magyarországon, mindenképpen megérte. #bakony #bakonybél #gerence