Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ MTSZ térképportál Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Gerecse50 A kéktúrázás napja
Choose a language
Plan a route here Copy route
Water trailsrecommended route

Evezős kalandok a Ráckevei Duna-ágon

Water trails · Duna menti síkság· Open
LogoMagyar Természetjáró Szövetség
Responsible for this content
Magyar Természetjáró Szövetség Verified partner  Explorers Choice 
  • /
    Photo: Eszter Szabó, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Photo: Eszter Szabó, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Szárcsamama fiókáival
    Photo: Eszter Szabó, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Vízi parkoló
    Photo: Eszter Szabó, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Photo: Eszter Szabó, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Az állomás mellett HÉV robog át a hídon
    Photo: Eszter Szabó, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Felrebbenő vadkacsa
    Photo: Eszter Szabó, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kalóztanya a túlpartról
    Photo: Eszter Szabó, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A kölcsönző és környezete
    Photo: Eszter Szabó, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kalandos megkeresni a bejáratot a nádas-hínáros szövevényben
    Photo: Eszter Szabó, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A hajó mögött "parkolnak" a csónakok, kenuk
    Photo: Eszter Szabó, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A környék egyetlen, ám igencsak felszerelt "vízi" büféje
    Photo: Eszter Szabó, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Csónakkikötő, napozóágyak, asztalok, finomságok: itt minden van!
    Photo: Eszter Szabó, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kikötési lehetőség "kicsiknek és nagyoknak"
    Photo: Eszter Szabó, Magyar Természetjáró Szövetség
m 105 100 95 90 85 80 20 15 10 5 km
Látványos, mégis könnyű evezős túra, amibe a kezdő lapátolók is bátran belevághatnak. Kiváló terep ez azoknak, akik szeretnék megismerni hazánk vizeinek állat- és növényvilágát. 
Open
easy
Distance 23.5 km
7:00 h
22 m
21 m
107 m
86 m

A Ráckevei Duna-ág a Kvassay-zsilip és a Tassi-zsilip között kanyarog 57 km hosszan. Utunk ennek a felső részét mutatja be. Mivel egy szabályozott szakaszról van szó, bátran ajánlom a túrát olyan kezdőknek is, akik (például egy tavon) az evezés alapjait már elsajátították, de folyóvízre a sodrás és a nagy hajóforgalom miatt még nem merészkedtek. 

Nézzük, miben más itt a folyó, mint a főágon! Míg a Duna átlagosan 3 m/s sebességgel hömpölyög, a zsilipelt részen mindössze maximum fél métert tesz meg másodpercenként - sőt, a kisebb ágakban szinte állóvízben evezhetünk. A Duna vízszintingadozása 4-5 méter közötti, ezzel szemben a leszabályozott szakaszon csak 20-30 centiméternyit emelkedik és süllyed.  A vízmélység is kisebb: a zsilipet elhagyva a folyó lerakja a hordalékot, így a meder alja 70-250 centiméterre van (míg a Duna mélysége 3 és 10 méter közötti). Ahol evezünk, a fő meder szélessége átlagosan 40-80 méter (a Dunáé 350 méter) - innen térhetünk le a keskenyebb, vadregényesebb mellékágakba, ahol néha előfordul, hogy éppen csak elfér a csónak. Ezeken a helyeken már a vadregényes, érintetlen vízi világgal találkozhatunk. 

Az általunk bejárt szakasz az evezősök igazi paradicsoma: a part mentén szinte mindenhol vízisport-bázisokat, csónakházakat, kölcsönzőket találunk. A felső részen két evezőspálya is létesült.

A túra kiindulópontjától legtávolabb eső, déli részén megkerülünk egy sűrű nádasból álló szigetet, amely természetvédelmi terület. Innen déli irányba haladva a jobb kéz felőli part még teljesen érintetlen. 

A víz a bakteriális szennyezettség miatt fürdésre alkalmatlan. A horgászat is inkább a déli fordulópontunktól lefelé ajánlott. Ha strandolással, horgászattal egybekötött kirándulást szeretnénk, érdemes a lezsilipelt rész legdélebbi, Tasshoz közeli részét felkeresni, ahol ugyan kevesebb a természeti látnivaló, de sok strandot, horgásztanyát találunk ott. Ha viszont inkább a vízi élővilággal ismerkednénk, akkor ez a túra az ideális választás. 

Author’s recommendation

Ha a kis túra elnyerte tetszésünket, és nagyobb léptékben akarjuk átélni ugyanezt az élményt, akkor járjuk be a teljes Ráckevei-Dunát! Ezt akár egy oda-vissza úttal is megtehetjük - ám sokkal kalandosabb, ha észak felé indulunk el, a Kvassay-zsilipnél áttérünk a Duna vizére (érdemes a zsilipelési időkről előre tájékozódni!). Dél felé, folyásirányban érünk le Tassig. Itt újra átzsilipelve kezdhetjük meg az evezést felfelé a kiindulópontig. Ha csakis a mozgás motivál bennünket, akkor is számoljunk 2-3 napos időtartammal, de ha szeretnénk felfedezni a partvonalakat, öblöket, strandokat, településeket, akkor minimum 4 napot szánjunk a teljes körre. 

 

A keresgélés izgalmait fokozhatjuk, ha a túra során becserkésszük a GCUTUT névre hallgató, ezen a szakaszon elrejtett geoládát (a linket a 'Részletek' között találjátok).

 

Profile picture of Eszter Szabó
Author
Eszter Szabó
Update: May 08, 2018
Difficulty
easy
Technique
Stamina
Experience
Landscape
Highest point
107 m
Lowest point
86 m
Best time of year
Jan
Feb
Mar
Apr
May
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec

Rest stops

Csónakház büfé

Safety information

Mielőtt elindulunk, érdemes tájékozódni az időjárásról - ne csak a csapadékra, hanem a felhőtakaróra és napsütésre is legyünk tekintettel! A déli órákban a vízen szinte sehol nem lelünk árnyékos helyet.

Meleg nyári napon feltétlenül vigyünk magunkkal magas faktorszámú naptejet, és széles karimájú fejfedőt! Számoljunk azzal, hogy a víz is visszatükrözi a napsugarakat, a bőrünk könnyen megéghet.

Fürdőruhában evezhetünk, de a víz bakteriológiai fertőzöttsége miatt NE FÜRDŐZZÜNK!

Ha az elemózsiából megkínáljátok a barátságosnak tűnő hattyúkat, készüljetek fel rá, hogy a belelkesült, esetenként erőszakossá váló madarakat nehéz lesz majd lekoptatni.

 

Tips and hints

A Ráckevei Duna-ágról teljes hosszában további információkat itt találtok. 

A vízrajzról mindent megtaláltok ezen a linken

A GCUTUT geoláda honlapja itt érhető el; személyes kalandjaim mazsolaaa felhasználónév alatt, a 2016.08.20-ai bejegyzés alatt olvashatók. 

Start

Soroksár, Csepeli átjáró, Gubacsi hídfő (95 m)
Coordinates:
DD
47.437638, 19.088992
DMS
47°26'15.5"N 19°05'20.4"E
UTM
34T 355907 5255569
w3w 
///observe.flux.winners

Destination

Soroksár, Csepeli átjáró, Gubacsi hídfő

Turn-by-turn directions

Induljunk el a bal part mentén dél felé. Nagyjából 3 kilométer múlva érjük el a Molnár-sziget északi csücskét. Forduljunk a bal oldali, keskeny ágra, ahol szinte meg sem moccan alattunk a víz, és feltárul a vízi világ. Két és fél kilométer hosszan haladunk a beszűkült folyosón; közben átevezünk-kúszunk egy híd alatt. A fő ágra visszatérve újabb 3 kilométernyit haladunk lefelé a bal part mentén. Amikor elhagyjuk a hajóállomást, feltűnik szemben az M0 autópálya. Mielőtt (!) átmennénk alatta, figyeljük a túlpartot! Százméternyire a híd előtt, ahol egy nagy fa egészen közel van a vízhez, kicsiny bejárat tűnik fel a jobb kezünk felől. Itt kell keresztezni a folyót, betérni a vadregényes nádasba, ahol a túránk leghangulatosabb szakaszához érünk. A 200 méter hosszú vízi folyosón fák borulnak a fejünk fölé, élvezhetjük az árnyékot a páratlan tájon. 

A szakasz végén az utacska szinte derékszögben balra kanyarodik - nekünk azonban szemfülesen meg kell találnunk azt a csónaknyi széles ösvényt pár méterrel a kanyar előtt, pont az ellenkező irányban jobbra, ahol letérhetünk a madárvártához. Javaslom, hogy próbáljatok meg minél kisebb nesszel haladni: ha szerencsétek van, akkor békakuruttyolásos koncert közben csodálhatjátok meg a madarakat, védett vízben úszó kishalakat, teknőst, vízisiklót. Ha kigyönyörködtétek magatokat, forduljatok vissza ezen a zsákutcán, és folytassátok utatokat a balos derékszögű kanyarnál. 

Áthaladunk az M0 autópálya alatt, majd egy újabb arcát figyelhetjük meg a tájnak: jobbról apró nyaralók kicsiny sora, balról a Czuczor-sziget, az érintetlen természet több, mint egy kilométer hosszan. Ha a térképre hagyatkoztok, azt látjátok, hogy ez az ág zsákutca - ám ha vízen közlekedünk, ez az információ hamis: a kenura simulva egy apró kis alagúton ki tudunk jutni a szomszédos ágra. 

Ha kezdőként érkeztünk ide, érdemes az óránkra pillantani. Számoljunk azzal, hogy visszafelé több időre lesz szükség, mert a sodrás ellen is kell dolgoznunk. Ha sietős, érdemes rögtön balra kanyarodni, és végig a bal kéz felőli szélen (vagyis a jobb parton) haladva visszatérni a kiindulópontig (ez az oldal azért is jó választás, mert délutánra a part menti fáktól remélhetünk némi árnyékot is). 

Ha van még időnk, akkor az előbbi elágazásnál jobbra kanyarodva kerüljük meg a szemben levő szigetet, mely természetvédelmi oltalom alatt áll. A sziget déli csücskétől feltűnik déli irányban egy híd, melyen időnként átrobog egy-egy HÉV. Ha a híd irányába teszünk egy újabb kitérőt folyásirányban, akkor jobb kezünk felől megfigyelhetjük azt a vad partszakaszt, amibe emberi kéz soha nem nyúlt. 

Visszafelé, miután a védett kis szigetet szinte teljesen megkerültük, az Y elágazásnál jobbra, északi irányba indulva megnézhetjük a Czuczor-sziget másik oldalát is. Az M0 híd alatt visszatérünk a főágba, aminek a nyugat felé eső partján, sokszor az árnyas fák oltalmában evezhetünk vissza a kiindulópontra. 

Ha maradt még kedvünk és energiánk, tegyünk egy rövid kis kitérőt a kölcsönzőtől északra, majd az abból nyugati irányba forduló kis csatorna déli oldalán! Itt is az érintetlen, vad partban gyönyörködhetünk. Az öböl másik oldalán horgászstégek állnak. Nem érdemes túl közel evezni a parthoz, ha nem szeretnénk magunkra haragítani a pecásokat. 

Note


all notes on protected areas

Public transport

Public-transport-friendly

Kiindulópontunk a fővárosban található, így  tömegközlekedéssel számtalan megközelítési lehetőségünk van. A Boráros térről a 23-as busszal és a HÉV-vel is indulhatunk; a Pesterzsébet-felső megállónál kell leszállnunk. Innen gyalog 700 méterre van a kiindulópont: a Gubacsi-híddal párhuzamosan lesétálunk a Duna partjáig; ott jobbra kanyarodva találjuk a hajót és a kölcsönzőt. 

Getting there

Autóval a Soroksári útról kell lekanyarodnunk a Gubacsi-híd felé Csepel irányába - viszont a hídra hajtás helyett balra kell térnünk a hídláb melletti macskaköves kis szakaszon a Duna felé. A vízpartra érve jobbra átmegyünk a hídláb alatt, majd egyenesen tovább a hajóig. 

Parking

A hajó melletti utcán ingyenes parkolási lehetőség van. Aki árnyékban szeretné letenni az autót, az két percnyi sétáért cserébe a híd alatt hagyhatja. 

Coordinates

DD
47.437638, 19.088992
DMS
47°26'15.5"N 19°05'20.4"E
UTM
34T 355907 5255569
w3w 
///observe.flux.winners
Arrival by train, car, foot or bike

Book recommendation by the author

Szabó Barnabás - Rózsa Gyula: A Duna

Author’s map recommendations

Bármilyen Budapest térkép megfelelő

Equipment

  • Ha többnyire napos az idő, feltétlenül vigyünk magas faktorszámú naptejet, és széles karimájú kalapot, esetleg valamilyen szúnyogriasztót. 
  • A part mentén egyetlen büfé van, ahol ki tudunk kötni, ezért vigyünk egész napra elegendő elemózsiát és bőséges mennyiségű folyadékot.
  • Sok félénkebb vízi élőlény kereket old a közeledésünkre, ezért a megfigyelésükhöz javaslom, hogy hozzatok távcsövet, a fényképezőgéphez teleobjektívet.
  • Minden, az evezősben lévő személy számára megfelelő méretű mentőmellényt kell a járműben tartani. Úszni nem tudóknak és 14 éves kor alatt ennek viselése kötelező! 
  • Az időjárásnak megfelelő ruházatban indulj! Legyen nálad váltóruha, amit vízmentes zsákba vagy hordóba csomagolj el! 

Similar routes nearby

 These suggestions were created automatically.

Questions and answers

Ask the first question

Would you like to the ask the author a question?


Rating

Write your first review

Help others by being the first to add a review.


Photos from others


Status
Open
Difficulty
easy
Distance
23.5 km
Duration
7:00 h
Ascent
22 m
Descent
21 m
Highest point
107 m
Lowest point
86 m
Public-transport-friendly Circular route Refreshment stops available Family-friendly Botanical highlights Flora and fauna

Statistics

  • Content
  • Show images Hide images
Features
2D 3D
Maps and trails
Distance  km
Duration : h
Ascent  m
Descent  m
Highest point  m
Lowest point  m
Push the arrows to change the view
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp