Evezős kalandok a Ráckevei Duna-ágon
A Ráckevei Duna-ág a Kvassay-zsilip és a Tassi-zsilip között kanyarog 57 km hosszan. Utunk ennek a felső részét mutatja be. Mivel egy szabályozott szakaszról van szó, bátran ajánlom a túrát olyan kezdőknek is, akik (például egy tavon) az evezés alapjait már elsajátították, de folyóvízre a sodrás és a nagy hajóforgalom miatt még nem merészkedtek.
Nézzük, miben más itt a folyó, mint a főágon! Míg a Duna átlagosan 3 m/s sebességgel hömpölyög, a zsilipelt részen mindössze maximum fél métert tesz meg másodpercenként - sőt, a kisebb ágakban szinte állóvízben evezhetünk. A Duna vízszintingadozása 4-5 méter közötti, ezzel szemben a leszabályozott szakaszon csak 20-30 centiméternyit emelkedik és süllyed. A vízmélység is kisebb: a zsilipet elhagyva a folyó lerakja a hordalékot, így a meder alja 70-250 centiméterre van (míg a Duna mélysége 3 és 10 méter közötti). Ahol evezünk, a fő meder szélessége átlagosan 40-80 méter (a Dunáé 350 méter) - innen térhetünk le a keskenyebb, vadregényesebb mellékágakba, ahol néha előfordul, hogy éppen csak elfér a csónak. Ezeken a helyeken már a vadregényes, érintetlen vízi világgal találkozhatunk.
Az általunk bejárt szakasz az evezősök igazi paradicsoma: a part mentén szinte mindenhol vízisport-bázisokat, csónakházakat, kölcsönzőket találunk. A felső részen két evezőspálya is létesült.
A túra kiindulópontjától legtávolabb eső, déli részén megkerülünk egy sűrű nádasból álló szigetet, amely természetvédelmi terület. Innen déli irányba haladva a jobb kéz felőli part még teljesen érintetlen.
A víz a bakteriális szennyezettség miatt fürdésre alkalmatlan. A horgászat is inkább a déli fordulópontunktól lefelé ajánlott. Ha strandolással, horgászattal egybekötött kirándulást szeretnénk, érdemes a lezsilipelt rész legdélebbi, Tasshoz közeli részét felkeresni, ahol ugyan kevesebb a természeti látnivaló, de sok strandot, horgásztanyát találunk ott. Ha viszont inkább a vízi élővilággal ismerkednénk, akkor ez a túra az ideális választás.
Author’s recommendation
Ha a kis túra elnyerte tetszésünket, és nagyobb léptékben akarjuk átélni ugyanezt az élményt, akkor járjuk be a teljes Ráckevei-Dunát! Ezt akár egy oda-vissza úttal is megtehetjük - ám sokkal kalandosabb, ha észak felé indulunk el, a Kvassay-zsilipnél áttérünk a Duna vizére (érdemes a zsilipelési időkről előre tájékozódni!). Dél felé, folyásirányban érünk le Tassig. Itt újra átzsilipelve kezdhetjük meg az evezést felfelé a kiindulópontig. Ha csakis a mozgás motivál bennünket, akkor is számoljunk 2-3 napos időtartammal, de ha szeretnénk felfedezni a partvonalakat, öblöket, strandokat, településeket, akkor minimum 4 napot szánjunk a teljes körre.
A keresgélés izgalmait fokozhatjuk, ha a túra során becserkésszük a GCUTUT névre hallgató, ezen a szakaszon elrejtett geoládát (a linket a 'Részletek' között találjátok).
Track types
Show elevation profileRest stops
Csónakház büféSafety information
Mielőtt elindulunk, érdemes tájékozódni az időjárásról - ne csak a csapadékra, hanem a felhőtakaróra és napsütésre is legyünk tekintettel! A déli órákban a vízen szinte sehol nem lelünk árnyékos helyet.
Meleg nyári napon feltétlenül vigyünk magunkkal magas faktorszámú naptejet, és széles karimájú fejfedőt! Számoljunk azzal, hogy a víz is visszatükrözi a napsugarakat, a bőrünk könnyen megéghet.
Fürdőruhában evezhetünk, de a víz bakteriológiai fertőzöttsége miatt NE FÜRDŐZZÜNK!
Ha az elemózsiából megkínáljátok a barátságosnak tűnő hattyúkat, készüljetek fel rá, hogy a belelkesült, esetenként erőszakossá váló madarakat nehéz lesz majd lekoptatni.
Tips and hints
A Ráckevei Duna-ágról teljes hosszában további információkat itt találtok.
A vízrajzról mindent megtaláltok ezen a linken.
A GCUTUT geoláda honlapja itt érhető el; személyes kalandjaim mazsolaaa felhasználónév alatt, a 2016.08.20-ai bejegyzés alatt olvashatók.
Start
Destination
Turn-by-turn directions
Induljunk el a bal part mentén dél felé. Nagyjából 3 kilométer múlva érjük el a Molnár-sziget északi csücskét. Forduljunk a bal oldali, keskeny ágra, ahol szinte meg sem moccan alattunk a víz, és feltárul a vízi világ. Két és fél kilométer hosszan haladunk a beszűkült folyosón; közben átevezünk-kúszunk egy híd alatt. A fő ágra visszatérve újabb 3 kilométernyit haladunk lefelé a bal part mentén. Amikor elhagyjuk a hajóállomást, feltűnik szemben az M0 autópálya. Mielőtt (!) átmennénk alatta, figyeljük a túlpartot! Százméternyire a híd előtt, ahol egy nagy fa egészen közel van a vízhez, kicsiny bejárat tűnik fel a jobb kezünk felől. Itt kell keresztezni a folyót, betérni a vadregényes nádasba, ahol a túránk leghangulatosabb szakaszához érünk. A 200 méter hosszú vízi folyosón fák borulnak a fejünk fölé, élvezhetjük az árnyékot a páratlan tájon.
A szakasz végén az utacska szinte derékszögben balra kanyarodik - nekünk azonban szemfülesen meg kell találnunk azt a csónaknyi széles ösvényt pár méterrel a kanyar előtt, pont az ellenkező irányban jobbra, ahol letérhetünk a madárvártához. Javaslom, hogy próbáljatok meg minél kisebb nesszel haladni: ha szerencsétek van, akkor békakuruttyolásos koncert közben csodálhatjátok meg a madarakat, védett vízben úszó kishalakat, teknőst, vízisiklót. Ha kigyönyörködtétek magatokat, forduljatok vissza ezen a zsákutcán, és folytassátok utatokat a balos derékszögű kanyarnál.
Áthaladunk az M0 autópálya alatt, majd egy újabb arcát figyelhetjük meg a tájnak: jobbról apró nyaralók kicsiny sora, balról a Czuczor-sziget, az érintetlen természet több, mint egy kilométer hosszan. Ha a térképre hagyatkoztok, azt látjátok, hogy ez az ág zsákutca - ám ha vízen közlekedünk, ez az információ hamis: a kenura simulva egy apró kis alagúton ki tudunk jutni a szomszédos ágra.
Ha kezdőként érkeztünk ide, érdemes az óránkra pillantani. Számoljunk azzal, hogy visszafelé több időre lesz szükség, mert a sodrás ellen is kell dolgoznunk. Ha sietős, érdemes rögtön balra kanyarodni, és végig a bal kéz felőli szélen (vagyis a jobb parton) haladva visszatérni a kiindulópontig (ez az oldal azért is jó választás, mert délutánra a part menti fáktól remélhetünk némi árnyékot is).
Ha van még időnk, akkor az előbbi elágazásnál jobbra kanyarodva kerüljük meg a szemben levő szigetet, mely természetvédelmi oltalom alatt áll. A sziget déli csücskétől feltűnik déli irányban egy híd, melyen időnként átrobog egy-egy HÉV. Ha a híd irányába teszünk egy újabb kitérőt folyásirányban, akkor jobb kezünk felől megfigyelhetjük azt a vad partszakaszt, amibe emberi kéz soha nem nyúlt.
Visszafelé, miután a védett kis szigetet szinte teljesen megkerültük, az Y elágazásnál jobbra, északi irányba indulva megnézhetjük a Czuczor-sziget másik oldalát is. Az M0 híd alatt visszatérünk a főágba, aminek a nyugat felé eső partján, sokszor az árnyas fák oltalmában evezhetünk vissza a kiindulópontra.
Ha maradt még kedvünk és energiánk, tegyünk egy rövid kis kitérőt a kölcsönzőtől északra, majd az abból nyugati irányba forduló kis csatorna déli oldalán! Itt is az érintetlen, vad partban gyönyörködhetünk. Az öböl másik oldalán horgászstégek állnak. Nem érdemes túl közel evezni a parthoz, ha nem szeretnénk magunkra haragítani a pecásokat.
Note
Public transport
Public-transport-friendly
Kiindulópontunk a fővárosban található, így tömegközlekedéssel számtalan megközelítési lehetőségünk van. A Boráros térről a 23-as busszal és a HÉV-vel is indulhatunk; a Pesterzsébet-felső megállónál kell leszállnunk. Innen gyalog 700 méterre van a kiindulópont: a Gubacsi-híddal párhuzamosan lesétálunk a Duna partjáig; ott jobbra kanyarodva találjuk a hajót és a kölcsönzőt.
Getting there
Autóval a Soroksári útról kell lekanyarodnunk a Gubacsi-híd felé Csepel irányába - viszont a hídra hajtás helyett balra kell térnünk a hídláb melletti macskaköves kis szakaszon a Duna felé. A vízpartra érve jobbra átmegyünk a hídláb alatt, majd egyenesen tovább a hajóig.
Parking
A hajó melletti utcán ingyenes parkolási lehetőség van. Aki árnyékban szeretné letenni az autót, az két percnyi sétáért cserébe a híd alatt hagyhatja.Coordinates
Book recommendation by the author
Author’s map recommendations
Equipment
- Ha többnyire napos az idő, feltétlenül vigyünk magas faktorszámú naptejet, és széles karimájú kalapot, esetleg valamilyen szúnyogriasztót.
- A part mentén egyetlen büfé van, ahol ki tudunk kötni, ezért vigyünk egész napra elegendő elemózsiát és bőséges mennyiségű folyadékot.
- Sok félénkebb vízi élőlény kereket old a közeledésünkre, ezért a megfigyelésükhöz javaslom, hogy hozzatok távcsövet, a fényképezőgéphez teleobjektívet.
- Minden, az evezősben lévő személy számára megfelelő méretű mentőmellényt kell a járműben tartani. Úszni nem tudóknak és 14 éves kor alatt ennek viselése kötelező!
- Az időjárásnak megfelelő ruházatban indulj! Legyen nálad váltóruha, amit vízmentes zsákba vagy hordóba csomagolj el!
Statistics
- 6 Waypoints
- 6 Waypoints
Questions and answers
Would you like to the ask the author a question?
Rating
Help others by being the first to add a review.
Photos from others