Menekülés a városból az erdőbe
Kevés olyan többmilliós fővárost találni, ahol a belvárosból belátható időn belül kerékpárral, de akár még futva is valódi erdőben találhatjuk magunkat. Ilyen szempontból Budapest kivélteles adottságokkal rendelkezik, hiszen nem néhány hektáros telepített parkerdőről beszélünk, hanem vérbeli, vadban gazdag hegyekről, erdőkről.
Ezt kihasználva érdemes néha pár órára kiszakadni a hétköznapok rohanásából, és egy alapos átmozgatás mellett kiszellőztetni a fejünket. A kezdeti aszfaltot gyorsan magunk mögött tudva kényelmes és biztonságos erdei utakon tekerhetünk, ahol sem a meredekség, sem a technikai kihívás nem lehet szűk keresztmetszet azok számára, akik már valaha bicikliztek terepen.
Author’s recommendation
- Ha esetleg nagyon jó erőben vagyunk, és nem szeretnénk vonatozni, akkor a kék jelzésen tekerjünk tovább Pilisborosjenő felé. Később elérjük a Kis-Kevély lábát, ahol a piros kerékpáros jelre kanyarodva jobbra Budakalász felé haladhatunk. A településre leérve pedig a HÉV segítségével juthatunk vissza a kiindulási pontra.
Track types
Safety information
- Az első kilométereken a városi szakaszban számos helyen a bringút forgalmas helyeket keresztez. Itt mindig nagyon óvatosan közlekedjünk!
- Városmajor környékén és a 61-es villamos vonala mellett is keresztezünk sínpályát kétkeréken. Nagyon alattomos helyzet ez, sokszor esés a végeredménye. Mindig próbáljuk a lehetőségekhez képest leginkább derékszögben keresztezni a síneket.
Tips and hints
Start
Destination
Turn-by-turn directions
Itiner:
- Csalogány utca - Széll Kálmán tér, majd innen kezdve egész túránk során a kék kerékpáros piktogramot követjük a végcélig
Útvonal részletesen:
Miután kigyönyörködtük magunkat a csodás városi kilátásban a Batthyány téren, pattanjuk nyeregbe és induljunk el a Margit-híd irányába. Legegyszerűbb, ha egyből a Csalogány utcánál balra fordulunk, innen egyenes út vezet a Széna térre, s kerékpáros nyom is véd minket. (Ha szeretnénk kerékpárúton haladni, akkor három utcával tovább gurulva a Kacsa utcában tekerjünk fel.)
A Retek utca kerékpárútján óvatosan haladjunk, itt mindig nagy a forgalom. A Szilágyi Erzsébet fasoron már nyugodtabb helyen közlekedhetünk, itt inkább a sínek keresztezésével legyünk óvatosak. Figyeljünk a kék kerékpáros jelzésre, mert a Hűvösvölgyi utat egy idő után elhagyja, jobbra térjünk le egy csendes kis utcába. Párhuzamosan haladunk az Ördög-árokkal, majd egy újabb jobbra kitéréssel keresztezzük is azt. A következő utcában pedig végre elérjük az erdő vonalát és búcsút mondhatunk a városnak.
Belvárosból a Budai-hegységbe nyúlfarknyi idő alatt
Az árok mentén elindulva szép nagy ívben megkerüljük a Nyéki-hegyet. A hegy déli oldalán döngölt fehér murván kényelmesen haladhatunk, majd néhány utca erejéig átmenetileg az erdő szélén húzódó utolsó utcában kerekezünk. Innen jobbra visszatérve a fák közé vegyünk lendületet, mert szuszogós kaptatón kell komoly erőt kifejtenünk. A volt reptér oldalához érve a kaptató kisimul, balról pedig egy pihenőben fújhatjuk ki magunkat és egy kis frissítés sem árthat.
A Nyék túlsó felét is körberajzolva a Homok-hegy árnyékában érjük el a Határ-nyerget, ami a környék legtekintélyesebb csomópontja. Ezáltal nem is könnyű elsőre megtalálni a megfelelő ösvényt a csillag irányba kiágazó számos út közül. Keressük a kék bringás jelet, ami a reptér felett, s a gázvezeték alatt fog minket egy meglehetősen hangulatos csapáson vezetni. A Hangár épülete mellett csatlakozunk be a hagyományosan Panoráma-körnek nevezett népszerű útvonalba. A S jelzést követve agyagos, néhol kissé kimosott ösvényeken érünk a Virágos-nyereghez.
Erdőszéli utcák, házak
Innen Gercse üdülőövezetének csendes, kavicsos szekérútjain tekerünk tovább. Rövid időre búcsút mondunk a Csúcs-hegy – Kálvária-hegy hosszanti vonulatának, és bozótos, mezős tájban földúton kerekezünk tovább. Az elektromos felsővezetékek árnyékában kerüljük meg a csúcsán három kereszttel ékesített Kálvária-hegyet, majd egy kisebb csomóponthoz érünk. Itt továbbra is a kék jelnél maradva jobbra tartunk és határozottan ereszkedünk Solymár irányába. A túra legmeredekebb lejtője végén érjük el az aszfaltot és a téglagyárat.
A gyárnál jobbra fordulva a sínekkel párhuzamosan haladunk Budapest irányába, majd kb. 1 kilométer után balra meg is pillanthatjuk az Ürömi vasútállomást, ahonnan könnyen visszajuthatunk Budapestre.
Note
Public transport
Public-transport-friendly
Kiindulási pontunk, a Batthyányi tér északi irányból megközelíthető a H5-ös hévvel közvetlenül. Vasúttal is viszonylag közel tudunk jutni ehhez a ponthoz, hiszen a Déli pályaudvar és a Nyugati is meglehetősen közel van ide.Parking
Autóval nem túl szerencsés a kezdőpontra utazni, hiszen meglehetősen kevés a parkolóhely és az is fizetős. Érdemes valahol kintebb lerakni a gépjárművet és bringával vagy pl. HÉV-vel megközeliteni a teret.Coordinates
Equipment
- Minden kerékpáros túrán legyen nálunk pótbelső, pumpa, gumileszedő és néhány alapvető szerszám arra az esetre, ha technikai problémánk adódna.
- Hegyikerékpározás közben különösen ajánlott a sisak viselete!
- Mindig megfelelő mennyiségű élelemmel és innivalóval induljunk útnak!
Questions and answers
Would you like to the ask the author a question?
Rating
Photos from others