Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
Choose a language
Plan a route here Copy route
Hiking Trail recommended route

Séta az Óbudai-szigeten

· 6 reviews · Hiking Trail · Duna menti síkság · open
Responsible for this content
Magyar Természetjáró Szövetség Verified partner  Explorers Choice 
  • Tágas mező az Óbudai-szigeten
    / Tágas mező az Óbudai-szigeten
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Az északi vasúti híd
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Gázgyár
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Sétány a szigeten
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Ártéri erdő a sziget partján
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Duna mellékága az Óbudai-sziget mellett
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Sok kagylót találunk a kavicsos fövenyen
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Marina-part a háttérben
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Óbudai-sziget
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A szigetcsúcson
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Partmenti sétány
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Az épülő sziget
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Gázgyár épületei
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Facsonkok a szigetcsúcson
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Parkok láncolata
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Buda felé vezető sétány
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
m 400 300 200 100 4,0 3,5 3,0 2,5 2,0 1,5 1,0 0,5 km
Körséta az Óbudai-szigeten, Budapest hatalmas, vízre épített parkjában. Meglátogatjuk a természetesközeli, zegzugos árparti erdőket, szétnézünk a Duna kavicsáról, és felkeressük a park gyerekek számára is izgalmassá részeit.
open
easy
Distance 4.2 km
1:04 h
13 m
13 m

A kanyari szorosából kilépve lelassuló Duna által lerakott hordalékból eleinte zátonyok, majd esetenként szigetek épülnek. Ilyen az Óbudai-sziget is, melyet később persze – városi terület lévén – mesterséges feltöltésekkel és kotrásokkal formáltak.

A sziget északi csúcsa a környék legismertebb vízimadár-vonulási megállója. Az átvonuló madarak között az összes közép- és észak-európai faj előfordul. A füzes-nyáras, vadszőlős galériaerdőben nyaranta énekesmadarak költenek.

A sziget északi részét egykor – a korábban az egész szigetet beborító erdő kiirtása után – mezőgazdasági területként használták. A Fővárosi Közmunkák Tanácsa már az 1930-as évek közepén az akkor Nagy-szigetnek nevezett területet erdő- közkert-területnek irányozta elő, de ez akkor nem valósulhatott meg. 1974 májusában készült el az Óbudai-sziget Részletes Rendezési Terve, amely városi közpark létrehozását írta elő. A munka több ütemben valósult meg, 1975 májusára készült el 340 000 m² park és a szükséges utak, parkolók kialakítása, valamint a nyugati parton 2 kilométer erdei tornapálya. A következő ütemben az északi szigetcsúcs rendezése történt meg. Az Óbudai Gázgyár, mely a Duna budai oldalán, az Óbudai-sziget északi részével egy magasságban terült el, 1913-tól 1980-ig működött. Ebben az időszakban az Óbudai-sziget északi részén is létesítettek gáziszap-ülepítőket, melyeket ebben az ütemben rekultiváltak.

1980-ra elkészült a 63 hektáros park, 17 hektár parti erdő és egyéb terület, ródlidomb, csúszdák, 6 db teniszpálya, valamint játszóterek. 1982-ben állították fel Szabó Gábor Sellő szobrát. Hivatalosan Óbuda, Buda és Pest fővárossá egyesítésének 100. évfordulója alkalmából, 1983-ban adták át a közparkot Május 9. park néven. A Duna-part egykor jellemző, erdős-sztyepp jellegű növénytakaróját, az ún. galériaerdőt az emberi beavatkozás szinte teljesen eltüntette a budapesti szakaszon, így az Óbudai-sziget északi felének természetközeli állapotú partvonala az egyik legutolsó látható példája maradt. Az alacsonyabb vízállások idején még megfigyelhetjük a folyó által erodált és folyamatosan változó part szerkezetét is.

Author’s recommendation

  • A területen a Sziget Fesztiválon kívül sem ritkák a rendezvények, ezért érdemes előre tájékozódni, hogy nyitva van-e az egész park.
Difficulty
easy
Technique
Stamina
Experience
Landscape
Highest point
111 m
Lowest point
100 m
Best time of year
Jan
Feb
Mar
Apr
May
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec

Start

Filatorigát, HÉV megálló (103 m)
Coordinates:
DD
47.552094, 19.046220
DMS
47°33'07.5"N 19°02'46.4"E
UTM
34T 353002 5268369
w3w 
///starring.once.wept

Destination

Filatorigát, HÉV megálló

Turn-by-turn directions

Budapest egyik alig kiépített, lehetőségeihez képest alulhasznosított szigetét, egyben egyik legnagyobb parkját keressük fel. Sétálni vágyó emberek, futók, kutyások, családosok egyaránt nagy számban látogatják az Óbudai-szigetet, mely egy időben mezőgazdasági és ipari funkciót töltött be, ma viszont a kikapcsolódás színtere.

Sétánk kezdetén a hírhedt K-hídon keresztül érjük el a szigetet. 1955-ben egy katonai híd gyorsan összeszerelhető elemeiből épült a szerkezet, mely azóta felújításon nem, csak némi átalakításon esett át. Az építmény a Hajógyár vasúti kapcsolatát biztosította, a síneket még ma is láthatjuk. A szigeten egyből bal felé fordulva egy murvával felszórt sétányon indulunk észak felé. A bal oldalon vízparti galériaerdő zöldell, a zegzugos, nedves társulás az eredeti, de korábban kivágott erdőket idézi. Természetesközeli állapot jellemzi, a szűk sáv ezért gazdag rovar- és madárvilágot rejt. A sziget fáinak letermelése után mezőgazdasági táblák fedték a területet, csak a 20. században fásították vissza.

Kiérve a szigetcsúcsra a talaj eltűnik, és a folyó által ideszállított kavicson lépdelünk. Szemben az Északi összekötő vasúti híd hosszú csíkja feszül a folyó fölött. Ennek elődjét már a 19. század végén átadták, majd miután a 2. világháborúban az megsemmisült, éveken keresztül hiányzott a vasúthálózat e szakasza. Végül a mai híd 1955-re készült el. Bal felé az Óbudai Gázgyár tarka és kecses tornyai tűnnek fel - igényes, önmagukban esztétikai értéket hordozó megjelenésükkel annak a kornak a szellemét hirdetik, amikor az iparosítás a fejlődés szimbóluma, egy város és ország megkérdőjelezhetetlen büszkesége volt. Később a szigetre is telepítettek a gyárat kiszolgáló létesítményeket, melyeknek mára nyoma sem maradt. Ma elhagyatottan áll, területe pedig teljeskörű tisztításra vár, hiszen a környezetvédelem fogalmát jóval megelőző időben épült infrastruktúra súlyos szennyezések okozója volt, talaja gyakorlatilag napjainkban is komoly környezeti kockázat.

A sziget másik oldala felé indulva hamarosan ismét belepi a kavicságyat a talaj, és életerős, dús erdő borul fölénk. Visszatérve a sétányra hosszan haladunk dél felé, a sziget közepe felé óriási tisztások zöldellnek, melyeket facsoportok választanak el egymástól.

A sziget keleti felén az idelátogatók kiszolgálására hivatott épületek sorakoznak, sok közülük hosszú ideje funkció nélkül, üresen áll. Visszaindulva a K-híd felé keresztezzük a sziget legmodernebb darabkáját, a hatalmas csúszdáiról híres, a 2010-es években felújított játszóteret. Közelében érdemes megnézni a biodiverzitás tanösvényt, melyen találunk rovarhotelt és madárodúkat is, és megismerkedhetünk a városi vegetációkkal. Innen már a parkolók mentén gyalogolhatunk ki a budai oldalra.

Note


all notes on protected areas

Public transport

Public-transport-friendly

  • A H5 számú Hévvel Filatorigát megállóig kell utaznunk.
  • Szombaton és munkaszüneti napokon a 226-os busszal utazhatunk a sziget belsejébe, és onnan vissza a Nyugati pályaudvarig.

Getting there

  • A Filatorigátnál a peron mellett, egy szűk utcán indul a séta.

Parking

  • A K-hídon áthatjva a szigeten belül is találunk parkolókat, vagy a Filatorigát HÉV megálló közelében hagyhatjuk autónkat.

Coordinates

DD
47.552094, 19.046220
DMS
47°33'07.5"N 19°02'46.4"E
UTM
34T 353002 5268369
w3w 
///starring.once.wept
Arrival by train, car, foot or bike

Author’s map recommendations

  • A Budapestet ábrázoló térképek általában elegendők, de érdemes mobiltelefont használni a tárjékozódáshoz.

Book recommendations for this region:

show more

Equipment

Utcai felszerelés is tökéletesen elegendő a sétához.

Questions and answers

Ask the first question

Would you like to the ask the author a question?


Rating

3.8
(6)
Dominika Buótyik
Yesterday · Community
When did you do this route? July 10, 2021
Photo: Dominika Buótyik, Community
Photo: Dominika Buótyik, Community
Photo: Dominika Buótyik, Community
Photo: Dominika Buótyik, Community
Levente Csóka
June 11, 2021 · Community
When did you do this route? June 11, 2020
Gabi Mazurkáné
April 05, 2021 · Community
A Kovid miatt egy kevéssé népszerű helyen akartunk sétálni. Ebből a szempontból nem jó választás volt ez a túra. Ugyanis a hatalmas parkolóban alig találtunk helyet. A Duna partját szegélyező ártéri erdősáv és a belső részek parkosìtott részei kellemes sétára adtak lehetőséget. Megtoldottuk az útvonalat a felújított Gázgyár és a környező modern irodaépületek közötti csámborgással, amit a sziget "kilátópontjáról" néztünk ki.
show more
Show all reviews

Photos from others

+ 3

Status
open
Reviews
Difficulty
easy
Distance
4.2 km
Duration
1:04 h
Ascent
13 m
Descent
13 m
Public-transport-friendly Out and back Loop Refreshment stops available Family friendly Cultural/historical value Geological highlights Botanical highlights

Statistics

  • Contents
  • Show images Hide images
Features
2D 3D
Maps and trails
Duration : h
Distance  km
Ascent  m
Descent  m
Highest point  m
Lowest point  m
Push the arrows to change the view
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp