Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ MTSZ térképportál Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
Choose a language
Plan a route here Copy route
Hiking Trail recommended route

Nagybörzsönyi kör a kisvasutak nyomában

· 9 reviews · Hiking Trail · Börzsönyvidék · Open
Responsible for this content
Magyar Természetjáró Szövetség Verified partner  Explorers Choice 
  • Kilátás az Ipoly felé Szlovákiára
    / Kilátás az Ipoly felé Szlovákiára
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kisirtás és Nagyirtás között
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Vonatok találkozása Nagyirtáspusztán
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A dózerutat a régi kisvasút nyoma éri el (Kereszt-völgy)
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Tolmács-hegy
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kilátás a Nagy-Inócra, balra a Nagy-Hideg-hegy (Száraz-fa-bérc)
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Diós-kút felé
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Kereszt-völgy
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kisirtáspuszta a menedékházzal és a kisvasút pályájával
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Gázló a Hosszú-völgyben
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Hosszú-bércen
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Kereszt-völgy alján
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Nagybörzsönyből Szobig kanyargó sínpár
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Ereszkedőben Nagybörzsöny felé
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Nagyirtáspuszta állomás erdei büfével
    Photo: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
m 600 500 400 300 200 100 14 12 10 8 6 4 2 km Kisirtáspusztai hegyi … sátorhely Toboz Kulcsosház Transzbörzsönyi kisvasút … állomás)
A rövid körtúra nem hódít meg csúcsokat, hanem csak kerülgeti őket a Nagybörzsöny közelében megbújó zegzugos völgyrendszer ágait felkeresve. A két kilátópontot érintő útvonal remekül összefűzhető kisvasutazással is.
Open
easy
Distance 14.4 km
4:35 h
600 m
600 m
529 m
206 m

A viszonylag barátságos emelkedőket megmászó, csúcsokat nem érintő körtúránk a nagybörzsönyi vasút körül egyfajta kisvasutas emlékútként is felfogható. A letermelt börzsönyi faanyag elszállítását nagy volumenben lehetővé tevő vasutak kiépítése ezen a környéken a 20. század első éveiben kezdődött. A hálózat fontos központja volt Kisirtáspuszta, ahol a szerelőműhely is működött. A hegység utolsó vonalát is a Nagybörzsöny melléki völgyek egyikében fektették le 1952-ben - a Kereszt-völgyet meg is látogatjuk túránk során.

Nagybörzsöny környékén élénk domborzatú, közepes magasságú hegyeket fog közre a szerteágazó völgyhálózat, ennek köszönhetően zárt, hűvös mikroklímájú és sötét patakvölgyeket találunk errefelé. Két kis kopárosról is kilesünk, miközben a vasúti síneket kerülgetve magasabbra kapaszkodunk, hogy végül a Tolmács-hegy gerincén gyalogoljunk vissza a faluba. Az útvonal némileg kontrasztos: a turisták körében is népszerű, sokak által felkeresett erdei utak mellett kevéssé bolygatott részeken is csavaroghatunk.

Author’s recommendation

  • A Nagybörzsöny-Szob kisvasút két megállóját is érinti túránk, ezért a kirándulást összekapcsolhatjuk kisvasutazással is - ehhez azonban üzemidőben kell érkeznünk (nyári félévben).
  • Meg is felezhetjük a túrát, ha Kisirtásról vagy Nagyirtásról kisvasúttal távozunk.
  • Előzetes egyeztetés alapján megszállhatunk vagy a
  • A Diós-kúttól kezdetben a S● jelzésen balra indulva, majd egyenesen, jelzetlen utat követve kitérőt tehetünk a Zálog-bérc tetejére, ahonnan vadregényes és tágas panoráma nyílik a Magas-Börzsöny felé.
Profile picture of Áron Dömsödi
Author
Áron Dömsödi
Update: March 10, 2021
Difficulty
easy
Technique
Stamina
Experience
Landscape
Highest point
529 m
Lowest point
206 m
Best time of year
Jan
Feb
Mar
Apr
May
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec

Rest Stop

Márianosztra-Nagyirtáspuszta kisvasút (Nagyirtás állomás)
Malomkert Panzió
Malomkert Étterem

Tips and hints

  • A nagybörzsönyi kisvasút menetrendje elérhető itt.
  • Kisirtáspuszta találni információkat.
  • A kisirtási lehet informálódni.

Start

Nagybörzsöny, községháza buszmegálló (205 m)
Coordinates:
DD
47.936053, 18.827777
DMS
47°56'09.8"N 18°49'40.0"E
UTM
34T 337765 5311476
w3w 
///slung.animation.strongholds

Destination

Nagybörzsöny, községháza buszmegálló

Turn-by-turn directions

Itiner

  • Nagybörzsönyből a kisvasút felé indulunk a S jelzésen.
  • Balra a K+ jelzésre térünk a Kereszt-völgybe.
  • A völgyet jobbra, a K▲ jeleken hagyjuk magunk mögött; a lejtő aljában a S▲ jelzésre váltva ereszkedünk Kisirtáspusztáig.
  • Kisirtásról a P+ jelzés vezet Nagyirtásra.
  • Nagyirtásról jobbra, a S+ jelű turistaúton megyünk tovább.
  • A Tolmács-hegyre a S▲ jelzés kalauzol föl.
  • Ismét a S+ jelzésre váltunk, ami visszavezet Nagybörzsöny szélére.
  • A főtérre a S jelzésen (balra) térünk vissza.

A túra részletes leírása

Nagybörzsöny

A napjainkban kissé ütött-kopott Nagybörzsönynek nemcsak nevében, hanem múltjában is megtalálni a nagyságot. Amint a térképeken feltüntetett német elnevezés („Deutschpilsen") is utal rá, jelentős arányban lakták (több hullámban) betelepített szászok - rájuk a nemesfémbányászatban volt szükség, mely a vulkanikus hegyek alatt rejtőző érceket hozta a felszínre egészen a 18. századig. Emellett a következő évszázadban az országon végigsöprő filoxéravész előtt a bortermelés is fontos bevételi forrása volt a robotmentes, mezővárosi címig jutott Nagybörzsönynek.

Amikor a S jelzésen kifelé indulunk a házak közül, a tetők fölött látni a falu mai vonzerejét: a Börzsöny hatalmas erdővidékét. Bár a határ és a hegyek közti szűk folyosóba szorult, eldugott elhelyezkedés nem a legkedvezőbb, az ökoturizmus szép lassan felrázni látszik a települést. E folyamat egyik fő mozgatórugója a felújított kisvasút, mely mára egészen a Dunáig kanyarog a bércek között. A síneket itt, a Börzsöny nyugati végein a 20. század elején kezdték el lefektetni (Kisirtástól a ma Szlovákiához tartozó Ipolypásztó nagyvasúti állomásáig), a hálózat terjeszkedésének pedig a trianoni határváltozások keltette extra faigény újabb lökést adott. Emiatt aztán az 1920-as évek első felében épült meg a később felszedett, a 2010-es évekre újjáépült szobi kapcsolat. Ami 100 éve a kitermelést volt hivatott gyorsítani, mára a védett, nemzeti parki erdők látogatását segíti elő.

Felszedett kisvasutak nyomában

A Hosszú-völgyben mellénk szegődő sínszálak a patakvölgyet követik, mely népszerű kirándulási útvonal, ezért gyakori látvány errefelé a turista. Amikor egy kis tisztásnál a K+ jelzés balra, a Kereszt-völgybe hív, már jóval elhagyatottabb terepre váltunk. A széles, helyenként némileg elmosott dózerút először átkel a patak andezitgörgeteges gázlóján, majd magasabbról kíséri a néhol szurdokszerűvé váló medret. A szűk völgyben haladva balról a Rustok-hegy meredek letörése, jobbról az impozáns méretű Hegyes-hegy szintén nagy szögben lefutó lejtője von körénk itt-ott sziklás oldalfalakat.

Geológiailag érdekes területen járunk: a fölénk magasodó Hegyes-hegy-orom valószínűleg a Magas-Börzsöny elmozdult darabkája. A Börzsöny vulkáni vidéke kb. 16,5 millió éve kelt életre, és 13 millió évvel ezelőtt csendesedett el; a két időszak között különböző működési szakaszok, típusok váltották egymást. A Nagybörzsöny környéki bányászatot éltető ércesedésért a kőzettömeg repedéseit átjáró hidrotermás oldatok voltak felelősek, melyek erős mállasztó hatással is bírtak. A Magas-Börzsöny roppant tűzhányó-struktúrája délnyugati oldalán e mállott kőzetekre épült, és súlyát egy idő után a meggyengült talapzat nem bírta el: a vulkáni kúp ebben az irányban óriási erővel lecsuszamlott. Az elmozdulás hegytömbnyi hírmondója lehet a Hegyes-hegy-orom kúpja is, mely nem került nagyon távol eredeti helyétől. A gyorsan pusztuló, mállott kőzetek ekkor felszínre kerültek, őket pedig a folyóvízi erózió viszonylag könnyen vágta át - ez magyarázza a terület mély, sűrű völgyhálózatát.

A sötét völgyben egyre magasabbra emelkedve jobbról csatlakozik egy vízszintes, látszólag felhagyott keréknyom: Kisirtáspuszta felől, a Hegyes-hegyet kerülve kisvasútvonal futott erre. Ennek felső ági folytatása volt a Börzsönyben utolsóként (1952-ben) épített szárny, mely a Nagy-Hideg-hegy oldalába, a Kammerhofra kanyargott fel. A kanyargás szó használata teljesen indokolt, hiszen a nagy magasságkülönbség leküzdését tucatnyi csúcsfordító, azaz a szerelvények előre-hátra közlekedését igénylő, Z alakú váltós elágazás tette lehetővé. (A Kammerhofról egy idős bükkállományt hordtak le a vonatok, ennek helyén (egyelőre) életerős, vadregényes fenyvesfolt suhog.)

Kisirtáspuszta felé

A völgy jobbra hajlik; egy villanyvezeték pásztájánál, a kisvasút egykori rakodójának közelében el is hagyjuk azt (itt kezdődött az utolsóként épített szárnyvonal). Jobb felé, a K▲ jelzésen mászunk ki a mélyedésből. Széldöntésektől menedékes talajszintű erdőben, hangulatosan elhagyatott helyszínen járunk, ahol mély vízmosások szabdalják a terepet. A zárt bükkös fölötti Diós-kút mellőzése után a Száraz-fa-bérc csúcsánál érjük el a gerincet, ahonnan dél felé, a korábbi (uralkodóan) gyertyános-bükkös erdőt felváltó tölgyesben ereszkedünk. Mielőtt azonban lefelé indulnánk, tegyünk rövid kitérőt balra a csatlakozó dózerúton! Erről hamarosan jobbra ágazik ki a fák mögötti tisztásra vezető csapás. A kis kopárosról a Nagy-Inóc és a Nagy-Hideg-hegy erdős oldalára látunk rá, tarvágásoknak szerencsére nyoma sincs, erdei vadonban érezhetjük magunkat.

Visszagyalogolva a jelzésre, hamarosan keresztezzük a villanyvezetéket, és egyre meredekebbé váló ösvényen érkezünk le Kisirtáspusztára - az emelkedő utolsó szakaszán már a S▲ jelzésen. Ma lényegében három kulcsos szálláshelyet találunk itt különböző komfortfokozatokkal, illetve a kisvasút állomását. A nagybörzsönyi kisvasúthálózat életében kulcsfontosságú helyszín volt a négy völgy találkozásában fekvő hegyi katlan: itt működött a javítóműhely, ahol a gördülő állományt karbantartották. A kezdetekkor a mozdonyokat helyettesítő lovak patkolása is Kisirtáson folyt. Az állomáson megfigyelhető a csúcsfordító egyik ága, ahová a vonatok begurulnak, majd a másik ágon, ellenkező irányban (a mozdony pozíciójának függvényében akár „tolt menetben", azaz tolatva) távoznak. A nagy szintkülönbségek legyőzését biztosító műszaki megoldás ma ipari műemlékként védettséget élvez; nincs belőle még egy az országban.

A nagyirtási kisvasutak története

A P+ jelzésen nekivágunk a völgynek Nagyirtáspuszta felé, majd jobbra felkapaszkodunk az egyik oldalsó lejtőn. Átlépünk a síneken, és a Börzsöny erdővilágát bemutató tanösvény táblái között érkezünk föl Nagyirtáspusztára, a fenyves árnyékolta vasúti megálló rétjére. Hétvégéken, amikor a vonat is jár, kis erdei büfében frissülhetünk föl.

A klímaváltozás által kikezdett egészségű, ezért kivágás előtt álló fenyvesek a terület múltjáról tanúskodnak: Nagyirtás erdőigazgatási központ volt az esztergomi érsekség nagybörzsönyi erdőbirtokának központjában. Ma a hotel mellett a kisvasút Nagyirtás ütőere. Érdekes kontrasztban áll ez a kezdetekkel, amikor a hálózat munkahely-megszüntető hatásától és a földjeik kisajátításától félő helyiek olyan hevesen tiltakoztak az építési munkák ellen, hogy a csendőrség beavatkozása még emberéletet is követelt. Emellett az építőkre is támadtak baltával, sőt fegyverrel is. Utóbb egyértelművé vált, hogy a félelmek - legalábbis számszerűen - alaptalanok voltak: a vasút és a nagyobb volumenű fakitermelés több munkát adott, mint amennyit elvett. Aztán az 1960-as években megindult a börzsönyi feltáróutak építése, hiszen a motorizáció a rugalmasabb és gazdaságosabb közúti szállítást helyezte előtérbe - ez pedig a sínek csaknem maradéktalan felszedéséhez, a pályák megszüntetéséhez vezetett.

A nagybörzsönyi síneken az 1960-as évek legvégétől a '80-as évek közepéig, majd 1987-től újabb 5 évig folyt személyforgalom; ezt az időszakot hosszú hanyatlás követte. Csak a 2000-es években indult meg a pálya helyreállítása és a menetrendszerinti közlekedés. Több ütemben a Dunától Nagybörzsönyig tartó vonal teljes, turisztikai célú újjáépítését sikerült elérni. Azóta a nyári félév hétvégéin nagy népszerűségnek örvendenek a zakatolva döcögő szerelvények.

A Hosszú-bérc gerincén

Nagyirtástól a S+ jelzésen búcsúzunk. Eleinte még szép szálerdőben emelkedünk, később sajnos kevésbé esztétikus tájon folytatódik túránk. A Hosszú-bérc gerincén, mely a Hosszú-völgy és a Farkas-völgy közt emel falat kiélt erdővel, sok vágásfolttal találkozunk. Üde színfolt a Tolmács-hegy csúcsa, melyre (az S▲ jelzésen) egy különösen vékony gerincnyakon lódulhatunk neki. A meredek ösvény végén egy kis tisztásról a Gömbölyű-kő kopárosa és a szomszédos, peremi erdőségek felé nyílik korlátozott kilátás.

Keresztezzük a nagyirtási feltáróutat, majd sok helyen cserjés területek, máshol irtásaik miatt panorámás oldalak közt közelítjük meg Nagybörzsönyt. Végül elhagyjuk az erdei keréknyomot, és ösvényen ereszkedünk le a kisvasúti végállomás közelébe. Ha nem vonattal távozunk, akkor a balra tartó S jelzésen kereshetjük fel a faluközpontot, ahol a buszmegálló és a bolt is fogad.

Note


all notes on protected areas

Public transport

Public-transport-friendly

  • A Nagybörzsöny, községháza buszmegállóig kell utaznunk.
  • Érkezhetünk Nagybörzsönybe a Szob - Nagybörzsöny kisvasúttal is a nyári félév menetrendi napjain.
  • A túrát kezdhetjük Kisirtáspuszta vagy Nagyirtáspuszta kisvasútállomásától is.

Getting there

  • A túra a buszmegállóból indul és oda érkezik vissza.
  • Ha kisvasúttal érkeznénk, visszafelé kell elindulnunk a S jelzésen, és ezzel már az útvonalon járunk.
  • Kisirtásról és Nagyirtásról is indulhatunk; mindkét esetben a vasútállomástól indul a túra.

Parking

  • Nagybörzsönyben a főtéren, vagy a kisvasút végállomásánál tudunk parkolni.

Coordinates

DD
47.936053, 18.827777
DMS
47°56'09.8"N 18°49'40.0"E
UTM
34T 337765 5311476
w3w 
///slung.animation.strongholds
Arrival by train, car, foot or bike

Book recommendation by the author

  • A Börzsöny és az Ipoly völgye turistakalauz
  • A Börzsöny - Vadregényes erdőtáj (könyv)

Author’s map recommendations

Equipment

Alapvető túrafelszerelés: bejáratott túracipő, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem. A navigáláshoz Természetjáró app.

Basic Equipment for Hiking

  • Sturdy, comfortable and waterproof hiking boots or approach shoes
  • Layered, moisture wicking clothing
  • Hiking socks  
  • Rucksack (with rain cover)
  • Protection against sun, rain and wind (hat, sunscreen, water- and windproof jacket and suitable legwear)
  • Sunglasses
  • Hiking poles
  • Ample supply of drinking water and snacks
  • First aid kit
  • Kit para bolhas
  • Bivy / survival bag  
  • Survival blanket
  • Headlamp
  • Pocket knife
  • Whistle
  • Cell phone
  • Cash
  • Navigation equipment / map and compass
  • Emergency contact details
  • ID
  • The 'basic' and 'technical' equipment lists are generated based on the selected activity. They are not exhaustive and only serve as suggestions for what you should consider packing.
  • For your safety, you should carefully read all instructions on how to properly use and maintain your equipment.
  • Please ensure that the equipment you bring complies with local laws and does not include restricted items.

Questions and answers

Ask the first question

Would you like to the ask the author a question?


Rating

4.9
(9)
Dániel Becsei
October 23, 2021 · Community
When did you do this route? September 04, 2021
Photo: Dániel Becsei, Community
Photo: Dániel Becsei, Community
Photo: Dániel Becsei, Community
Photo: Dániel Becsei, Community
Photo: Dániel Becsei, Community
Photo: Dániel Becsei, Community
Photo: Dániel Becsei, Community
Photo: Dániel Becsei, Community
Photo: Dániel Becsei, Community
Gabi Pipó
July 02, 2021 · Community
Igazi vadregényes kaland, - volt patakban mártózás is (+4 fok), ettől még izgalmasabb!
Show more
When did you do this route? April 17, 2021
Photo: Gabi Pipó, Community
Photo: Gabi Pipó, Community
Photo: Gabi Pipó, Community
Photo: Gabi Pipó, Community
Photo: Gabi Pipó, Community
Photo: Gabi Pipó, Community
Photo: Gabi Pipó, Community
Photo: Gabi Pipó, Community
Photo: Gabi Pipó, Community
Photo: Gabi Pipó, Community
Photo: Gabi Pipó, Community
Photo: Gabi Pipó, Community
Photo: Gabi Pipó, Community
Photo: Gabi Pipó, Community
Photo: Gabi Pipó, Community
Show all reviews

Photos from others

+ 31

Status
Open
Reviews
Difficulty
easy
Distance
14.4 km
Duration
4:35 h
Ascent
600 m
Descent
600 m
Highest point
529 m
Lowest point
206 m
Public-transport-friendly Circular route Multi-stage route Cultural/historical interest Geological highlights Botanical highlights Flora and fauna Cableway ascent/descent Insider tip Healthy climate

Statistics

  • Content
  • Show images Hide images
Features
2D 3D
Maps and trails
Distance  km
Duration : h
Ascent  m
Descent  m
Highest point  m
Lowest point  m
Push the arrows to change the view
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp