Share
Bookmark
Print
GPX
KML
Plan a route here Copy route
Embed
Fitness
Hiking Trail

Kisvasúttal a Kékesre

Hiking Trail · open
Responsible for this content
Magyar Természetjáró Szövetség Verified partner  Explorers Choice 
  • Panoráma a Sárkányos-kilátóhelyről
    / Panoráma a Sárkányos-kilátóhelyről
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Sárga gévagomba a Nagy-völgyben
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Turistautak találkozása a Nagy-nyak oldalában
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kilátás a Sombokor fölött
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Turistautak találkozása Mátrafüred fölött
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Csatorna-völgy bükkössel fedett törmeléklejtője
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Nagy andezittömb mellett haladunk a Csatorna-völgyben
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Kékesi TV torony az Erzsébet-sziklától
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
m 1200 1000 800 600 400 200 14 12 10 8 6 4 2 km Mátravasút (Lajosháza állomás) Mátravasút (Mátrafüred állomás) Kékestető Adótorony és kilátó Jávoros-forrás és piknikező hely Lajosházi Panzió

A Mátravasút egyik megállójából induló, másik megállójába érkező, közepesen nehéz, de helyenként meredeken haladó, tájilag különleges élményű, klasszikus Kékes-tető csúcsmászás.

open
moderate
14.7 km
4:39 h
659 m
671 m

A legegyszerűbben kisvasúton megközelíthető, Lajosházáról induló, Kékestetőt érintő túra először a Nagy-patak völgyében kalandozik, ahol a mederben görgetett, gömbölyűre csiszolt hatalmas kövek mellett haladunk az enyves égerek kísérte parton. A vadregényes, patakátkelésekkel tarkított szakaszon a fák között többször felbukkannak az egykor erre is zakatoló kisvasút hídjainak maradványai, sőt néhány szakaszon még a korhadó talpfákkal is találkozunk.  A Kékesről a rendkívül látványos széles és mély Csatorna-völgyben jövünk le. Érintjük a Vargák-kútját, a Meleg- és az Ördög-forrást, a Vörösmarty turistaházat és a Hidasi erdész-vendégházat. Sombokornál jól megdolgoztathatjuk a lábizmainkat, majd kitérőt teszünk a Sárkányos-kilátóhelyre. A túra végén a Bene-patakkal együtt érünk le Mátrafüredre, ahol ismét vonatra szállhatunk.

Author’s recommendation

  •  A Lajosházi panzió szép környezetben, gyakorlatilag a vasútállomáson fekszik, így Lajosházáról akár többnapos túrák is kényelmesen megszervezhetők. 
  •  A Görgői úton jobbra fordulva kis kitérővel érhető el az Útépítők forrása. Az út építése a csapadékos évjárat és a mostoha terepviszonyok miatt sok nehézséggel járt; ennek emlékére alakították ki az andezit kövekből rakott forrásházat 1976-ban.

     

outdooractive.com User
Author
Szilárd Dr. Szentes
Updated: May 19, 2020

Difficulty
moderate
Technique
Stamina
Experience
Landscape
Highest point
Kékes, 1014 m
Lowest point
346 m
Best time of year
Jan
Feb
Mar
Apr
May
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec

Equipment

  • Alapvető túrafelszerelés: túracipő, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem.
  • Meleg napokon bőséges folyadék.
  • A navigáláshoz Természetjáró app.

Start

Lajosháza, vasútállomás (356 m)
Coordinates:
Geographic
47.858899, 19.935743
UTM
34T 420395 5301165

Destination

Mátrafüred, vasútállomás

Turn-by-turn directions

  Itiner

  • Lajosházáról a Z+ jelzésen indulunk északkelet felé a 24. sz. főútig.
  • A főúton északkeleti irányban átkelve a Vörösmarty turistaháznál a S◼ jelzésen indulunk tovább.
  • A Sombokor alja elágazónál egyenesen rácsatlakozunk a S jelzésre.
  • A Sombokor benőtt tisztásánál balra kitérőt teszünk a S▲ jelzésen a Sárkányos-kilátóhelyre.
  • Visszatérve, a S jelzést követjük a Kékes csúcsáig.
  • A Kékesről a K▲ jelzésen megyünk le Mátrafüreden a főútra.
  • A S jelzésen délkeleti irányba tartva érjük el a Mátravasút végállomását.  

A túráról részletesen

Lajosháza

 A Mátravasútnak ezen a vonalán először 1906-ban létesült egy lóvontatású, 600 mm nyomtávolságú, nyírjesi vonalnak nevezett gazdasági vasút, amely Gyöngyössolymostól Lajosházán át északkeletre, a Nagy-völgyön keresztül vezetett. Ma ezen az útvonalon halad a Z+ jelzés jelentős szakasza. 1907-ben Lajosháza elágazó állomása lett. Ekkor épültek ki a Szén-patak völgyéből szétágazó Blokkházi- és Cseternási vonalak. 1917-ben Gyöngyös és Gyöngyössolymos között is új szakasz épült. Ekkor a lovakat gőzmozdonyok váltották fel, és pár éven belül a gyöngyössolymosi erdőket 15,4 km vasútvonal kötötte össze a gyöngyösi MÁV állomással.

A nyírjesi vonalat a mai 760 mm nyomtávúra 1925-ben építették át. Az általános személyforgalmat 1968-ban vezették be; ezután a mátrai kisvasút idegenforgalmi szerepe igen jelentős lett. Legsikeresebb időszaka az 1970-es évekre tehető, amikor sokszor előfordult, hogy egy év alatt több mint félmillió fő személyforgalmat bonyolítottak le a Mátravasút vonalai. Ezzel párhuzamosan a teherforgalom csökkenni kezdett, és 1978-tól a fa, 1980-tól pedig a kő szállítása is megszűnt, így a nyomvonal Lajosházáig rövidült vissza. A kisvasúti teherfuvarozást végül teljes egészében felváltotta a tehergépkocsival történő szállítás. 2009-ben a Szalajkaházig ismét visszaépült vasúti pálya, de a 2010-es árvizek miatt a Lajosháza - Szalajka-ház közötti vonalszakaszon hamarosan vágányzár volt érvényben. A károk rendezése után 2012 szeptembere óta érhető el újra a Szalajka-ház vonattal. Legutóbb 2018-ban kezdték meg a vonal felújítását. Jelenleg csak időszakos személyszállítás folyik a tavaszi üzemindítástól az őszi üzemzárásig. A Gyöngyös–Lajosháza–Szalajkaház vonalat az Egererdő Zrt. vasútüzeme üzemelteti.

Lajosházáról a Hidasi erdész-vendégházig

A túra a lajosházai vasútállomásról indul. A Z+ jelzést követjük északkeleti irányba a Nagy-patak hangulatos völgyén át, az egykori vasúti nyomvonal mentén. Az enyves égerek övezte vízfolyás egykori erejét a medrében görgetett, gömbölyűre csiszolt hatalmas kövek mutatják igazán. Fái között többször felbukkannak a kisvasút hídjainak maradványai, sőt néhány szakaszon még a korhadó talpfákkal is találkozhatunk.

Röviddel a Z▲ jelzés leágazása után összeszűkül a Nagy-völgy, és egy vadregényes, patakátkelésekkel tarkított szakasz következik mohás törmeléklejtőkkel tarkítva az oldalban. A Görgői úthoz egy rövid, fiatal gyertyánok és mogyoróbokrok alatt bujkálós szakasz után érkezünk meg. Innen hamarosan elérjük a Z◼ kereszteződését, ahonnan a széles úton kissé meredeken megyünk felfelé a Hatökör urán egészen a Vörösmarty Mihály egyik 1829. évi kirándulásakor kelt levelében említett, azóta vízművé alakított Vargák kútjáig. A közeli Vörösmarty turistaháznál északkeleti irányban átkelünk a 24. sz. főúton, és a Hidasi erdész-vendégház előtt a S◼ jelzésen folytatjuk a túrát. 

A legkeményebb szakasz: Sombokor

A Hidasi erdészházi elágazónál a ʍ jelzéssel együtt jobbra kanyarodunk. Laposabb és meredekebb szakaszok váltják egymást a széles úton, majd a Sombokor aljánál csatlakozik be a S jelzés, ami innét már meredekebb lesz. Figyeljünk a kiálló kövekre és gyökerekre! A Sombokor-oldali padnál érdemes kicsit megpihenni, mert a túra legmeredekebb része itt jön, ami egészen az első kis tisztásig tart. A sziklagyepről szép kilátás nyílik a Nyugati-Mátra csúcsaira, Gyöngyösre és az Alföldre, valamint a déli sípályára.

Innen már lankásodik az út, és közel sík, valamint kevésbé meredek szakaszok váltják egymást a Sombokor benőtt tisztásáig. az útjelző táblánál érdemes először balra menni, és a S▲ jelzésen kis kitérőt tenni a Sárkányos-kilátóhelyre, ami rejtélyes hangzású nevét az itt található nagy, lapos sziklának köszönheti. Régen erről startoltak az innen felszálló sárkányrepülősök. A kilátóhelyről a Mátra keleti és északi részeire, a Bükkre és a Heves-Borsodi-dombságra látunk rá; tiszta időben a Tátra csúcsai is kivehetők. Visszatérünk a S jelzésre, és az utolsó 60 m szintet az Angyalok-rétjéig már sokkal lankásabban tesszük meg.

A TV-toronytól lefelé

A Kékes-tetőn álló TV torony 42 m magasságban kialakított körpresszójába már csak a kilátásért is érdemes felmenni. Az innen nyíló lenyűgöző körpanoráma mindenden évszakban tartogat meglepetéseket. Körülöttünk a Mátra hegyei, dél felé az Alföld, keleten a Bükk, nyugaton a Karancs látszik. Északon Szlovákiába látunk át, ahol tiszta időben a Magas-Tátra is feltűnik. A nézelődés után Kányai János itt kiállított minipalack-gyűjteményét is érdemes megtekinteni. A torony alatt áll a Kékes jellegzetes, nemzeti színű csúcsköve, mellette pedig a minden elhunyt motoros emlékét őrző hely.

A Kékes-tetőt a K▲ jelzésen hagyjuk el. A parkolók alatt gyorsan a Jávoros-forráshoz érünk, ami az egykor itt tenyésző hegyi juharos után kapta a nevét. A pihenőhöz egy kőből épült menedékház és két szalonnasütő is tartozik. Ismét átkelve az aszfaltos út újabb kanyarulatán és a négyeshatári erdészeti úton a vízmű mellett haladunk el. Itt válik szét az idáig együtt haladó K+ és K▲ jelzés. Balra tartva az utóbbin megyünk tovább. A Nagy-nyak meredek S-kanyarja után a széles és mély Csatorna-völgyben megyünk lefelé, melynek mindkét oldalát törmeléklejtők borítják. A rejtélyes hangulatú mélyedésben olyan érzésünk támadhat, hogy a sziklai bükkös bármelyik fája vagy mohos sziklája mögül előléphet a Hétszűnyű Kapanyányimonyók, vagy más, nem evilági lény. Lejjebb méretes andezitagglomerátum-sziklák hevernek az út mellett, melyek a vulkán robbanásos kitörései során keletkeztek. Jól látható rétegzettségük mutatja a vulkán egymás utáni kitöréseit. A Jugó-kő alatt egy szép andezittömb mellett keresztezzük az erdészeti utat, melytől kb. 400 m-re fakad a jobb oldalon a Meleg-forrás.

Az ellaposodó völgyben közvetlenül a patakparton megy a jelzés, majd a vízmű előtt átkelünk a patakból kiálló köveken. A fiatal gyertyánoson át egy S kanyarral érünk az aszfaltos útra, amin az esőbeálló előtt kell jobbra kanyarodni. A fahíd túlsó végénél fakad az Ördög-forrás. A szépen kiépített pihenőnél tűzrakó hely és egy kis vízesés is színesíti a túrát. A K▲ jelzésen a malomárok mellett haladunk tovább, majd elérve az ötös elágazást egyenesen követjük tovább a jelzést. A szálkőzetig taposott út egy kis tisztás után meredeken ér le a Csatorna- és a Somor-patak összefolyásánál, melyek innen a Bene-patakban egyesülnek. Hamarosan patakparti pihenők és tűzrakó helyek következnek. A 24. sz. főútra érünk ki, ahol a S jelzésen délkelet felé haladva hamarosan elérjük a vasútállomást.

Note


all notes on protected areas

Public transport

Public transport friendly

  • A túra kiindulópontja a Gyöngyös és Szalajkaház között közlekedő Mátravasúttal érhető el. A tavasztól őszig közlekedő vonatról a Lajosháza megállóban szálljunk le!
  • A túra végén Mátrafüreden  kisvasúttal a Mátrafüred vasúti megállóból utazhatunk haza, vagy a Mátrafüred, autóbusz-váróterem nevű, útba eső megállóban buszra is szállhatunk.

Getting there

  •  A túra a lajosházai vasútállomástól indul, és a mátrafürdei buszmegállóban/vasútállomáson ér véget.

Parking

  • Az autót érdemes Gyöngyösön leparkolni, és kisvasúttal megközelíteni a túra kezdő- és végpontját.
Arrival by train, car, foot or bike

Book recommendation by the author

Mátra turistakalauz

Author’s map recommendations


Questions & answers

Ask the first question

Got any questions regarding this content? You can ask them here.


Reviews

Write your first review

Be the first to review and help others.


Photos from others


Status
open
Difficulty
moderate
Distance
14.7 km
Duration
4:39h
Ascent
659 m
Descent
671 m
Public transport friendly In and out Scenic Refreshment stops available Cultural/historical value Geological highlights Botanical highlights Faunistic highlights Cableway ascent/descent Insider tip Summit route Healthy climate

Statistics

  • 2D 3D
  • Contents
  • New Point
  • Show images Hide images
: h
 km
 m
 m
 m
 m
For changing the range of view, push the arrows together.