Két világ találkozásánál a Somogy rejtekén
Túránkon Somogy megye két arcát ismerjük meg: a nyugodt, legendákat őrző dombvidéket és a folyton megújuló, nyüzsgő Balaton-partot járjuk be. Mélyen a dombok között, egy meredek homokkőhát tetején találjuk Fehérkő várát, a középkori erődítés kopott, tarka falait. A szebb időket is látott, egykor díszes várat mély sánc, öreg fák őrzik. A megmaradt tarka falak struktúrája, a sűrű, öreg erdő csendje romantikus hangulatot ad a helynek. A lassan pusztuló csonka tornyok évszázadok bölcsességével tekintenek az alant nyüzsgő világra, a Kőröshegyi völgyhíd szüntelen zajjal zakatoló betonszalagjára.
Innen egy hosszú lépéssel elvegyülünk a somogyi erdők sűrűjében, ami még megmaradt az egykor határtalan rengetegből. A lankás hátak a Pannon-tó üledékéből alakultak ki a szél és a víz évmilliókon át ható munkája által. A lankásan hullámzó tájat az ember alakította tovább. A lapos hegytetők szántókkal és legelőkkel mozaikos foltjai között a meredekebb térszíneket faanyagot termő agrárvidék, az egykori erdők foltjai színesítik. Az egykor magfának meghagyott öreg tölgyekkel, hársakkal, az út mellett strázsáló, tiszteletre méltó matuzsálemekkel már csak elvétve találkozunk.
Érintjük a megye legmagasabb pontját, ami választóvonal utunk során. Előtte ugyanis a nyitott hátakról a Somogyi-dombság végtelenbe tűnő hullámait kémleljük, míg észak felé visszakanyarodva a Balatonba ereszkedő lankás gerincek és a víztükör felett beköszönő Balaton-felvidék a meghatározó látvány. A gerinc egy látványos pontján, a szabadtéri Nezde szoborparkban az ősmagyar vallás és legendák emlékeit látjuk fatörzsekbe faragva. A monda szerit Koppány vezér szelleme és földi maradványa nyugszik itt a dombok között.
Az erdők és dombháti rétek ritmikus váltakozása után, a régi és új világ között feszülő építészeti remekművet érintjük. A völgyet kettészelő Kőröshegyi viadukt, az autópálya gigantikus hídja. Ez alatt, mint az új világ kapuján átlépve ereszkedünk a Balatonhoz. Itt már a Balatonföldvári parkerdő sétányán, padokkal, pihenőkkel sűrűn telehintett, fásított sávban érkezünk a város határába. A 7-es utat keresztezve a kilátóként is funkcionáló hajózási múzeum mellett kiérkezünk a magaspartra, ahol a Balaton tükre felett eltekintve ezer részletével tarkállik a balatoni riviéra, a vulkáni Tihanyi-félsziget hullámaival a középpontban. Innen már a szállodák, strandok és kikötők látványa a meghatározó, még ha tudatában is vagyunk, hogy a kelta sétánynak elnevezett peremút egy ókori erőd nyomait rejti. A reformkor emlékét idéző platánfák között érünk a vasútállomásra, ahonnan már a kikötő és a Balaton-part is kézzelfogható távolságra kerül, hogy kerek egészként a kereki kerekerdőből, a somogyi hullámzó hátak közül megérkezzünk a magyar tenger szüntelenül változó víztükréhez.
Author’s recommendation
- Eszményi lehetőség a felfrissülésre, hogy a túra végpontjától kőhajításnyira, a vasút túloldalán található a balatonföldvári szabadstrand, ahol a túra porát és az izzadtságot lemoshatjuk utunk végén. Érdemes fürdőruhával és némi értékmegőrzési logisztikával készülni a gyaloglás végi fürdőzésre, amire májustól szeptemberig lehetőségünk adódik.
- Könnyen megfelezhető a túra és a táv, annak megfelelően, hogy melyik világot kívánjuk felfedezni: Kereki öreg várát és a somogyi dombtetők nyújtotta kilátást, vagy a balatonföldvári magasparton, a települést övező parkerdőben akarunk sétálni. Szerencsére a látványos Kőröshegyi völgyhidat mindkét esetben érintjük, hiszen a Z+ jelzésen a viadukt mellett Kőröshegyre érkezve vagy onnan indulva tudjuk a legjobban kettéosztani a túrát.
- Praktikus okokból a túra Kerekiből Balatonföldvár felé vezet, bár ellentétes irányban bejárva nagyobb élményt nyújt az útvonal bejárása. Kerekiből Balatonföldvár felé kevesebb szintet kell leküzdenünk, mindemellett a túra elejét buszhoz igazítani könnyebb, mint időben megérkezni a megfelelő csatlakozáshoz. Ennek ellenére a zajos Balaton partról belépni a végeláthatatlan somogyi dombok közé sokkal üdítőbb természeti élmény.
Safety information
- Kerüljük a kánikulát a nyomvonal bejárásánál! Hosszú, nyílt szakaszokon vezet utunk, amihez a legjobb a felhős nyári vagy a napos őszi és tavaszi időjárás.
- Elegendő vizet mindenképp vigyünk magunkkal, mivel útközben nincs lehetőségünk feltölteni a palackot - ellenben a hosszú, nyilt szakaszokon fokozott napsugárzásnak vagyunk kitéve.
Tips and hints
A balatonföldvári kikötő honlapjaStart
Destination
Turn-by-turn directions
Itiner:
- A ZL jelzésen megyünk Fehérkő várhoz és a tovább vezető gerincen.
- A Z jelzést követjük a nyílt hátságon, nagy ívben kerülve a völgyfőt keletről nyugati irányban.
- A P jelzés hegyháti kiindulópontjától a balatonföldvári végpontig végig a P jelzést követjük a hullámosan ereszkedő hátságon - egyedül a Kőröshegyi völgyhíd alatt áthaladáshoz csatlakozunk egy kilométeren a Z+ jelzéshez, amiről a viadukt után jelzetlen úton térünk vissza a P jelzéshez.
Útleírás:
Kereki határban
Kereki déli végéből indulunk a településhez tartozó Amália-pusztára bevezető úton a ZL jelzésen. Az éppen születő Kőröshegyi-Séd erőtlen folyását keresztezzük a két településrész között, hangulatos fűzfaligetekkel, völgytalpi kaszálókkal körülöttünk. Amáliapuszta néhány házát hamar elhagyjuk, és a falu szélére épült játszótérnél balra kanyarodunk a ligetek között az erdős domboldal irányába. Bár a kereki vár közvetlenül felettünk trónol, a rendkívül meredek leszakadást balról kikerüli az ösvény, és a lankásabb keleti oldalban, gyertyános-tölgyesben kapaszkodik a gerincre. Egy szakaszon így is rendkívül meredek az út, ellenben fakorlát szolgál kapaszkodóként, és az erdőben is több lankásabb ösvény kerül a gerinc irányába.
A gerincen egy pihenő fogad tájékoztató táblával, ami a somogyi várak történetét regéli, hiszen jobbra tőlünk már látszik a meredek, gyűrűs sánc felett trónoló fehérkői vár romja. A falak vegyesen téglából és homokkőből épültek; láthatóan többször is pótolták, erősítették a falakat. Maradványait az utolsó pillanatokban mentették meg a 60-as évek elején. Ekkorra már a falu népe javarészt elhordta köveit, többek között Kereki újjáépített templomához, de egy környékbeli vadászkastély is profitált a vár pusztulásából; pedig a feltárt díszes kandallócserepek alapján hajdanán mívesen díszített erődítés állhatott itt. A 14. században már említik - jó néhány kalandos év után a török fenyegetés okozta vesztét. Az oszmán betörés idején a magyar seregek robbantották fel 1544-ben, hogy a pogányok ne fészkelhessék be magukat a falak közé.
A gerincen folytatjuk utunkat dél felé, ami egy szűk kilométeren még a vegyes tölgyerdőben halad, hogy a dombtetőn elérje a déli oldal kaszálókkal és szántókkal nyitott térségét. Innentől a bozótos tölgyerdő és a puszta hegytető határán halad az út, nagy ívben kerülve a völgykatlant. A kilátást dél felé semmi nem töri meg, hosszan sorakoznak Külső-Somogy szelíden hullámzó dombhátai. Az útvonal monotonitását csak néhány vadles töri meg, amik a bozótos erdőből a legelőkre rendszerint kijáró rőtvadállományt tartják szemmel. Ha szerencsénk van, itt könnyen szarvas rudlit, vaddisznó kondát vagy őzeket láthatunk a nyílt térségben.
"Somogyország" csúcsain
A dombok között hullámzó út lassan délnyugatiból északnyugatiba fordul, majd az egyik szemközti gerincen feltűnik egy geodéziai torony. Ez a kötsei torony a Csillagó-hegyen, ami a megye legmagasabb dombjának déli nyúlványa. A kiterjedt, lapos tető legmagasabb pontja eléri a 316 métert. Ezen a dombtetőn a turistaút is áthalad, ahogy a rét széléről bekanyarodik a tölgyes erdőbe. Az öreg csertölgyek árnyékában egy pihenőhely fogad, ami remek alkalmat nyújt a egy kis megállásra a 3 kilométeres monoton szakasz után. Innen dél felé fordulunk a P jelzésen, keresztezve az Almán-tetőt, a megye legmagasabb pontját.
A domb túloldalán nyugat felé több ízben feltárul ismét a tölgyes, de innentől már a dombság peremén a magyar tenger, a Balaton párás víztükre olvasztja magába. Feltűnnek a Balaton-felvidék hegytetői, ahogy a nyugati látóhatáron a tanúhegyek tönkjei is jó időben. Innentől enyhén ereszkedik az út a Balaton felé. Hamarosan egy paddal, asztallal és esőbeállóval támogatott kis tornyocska mellé érkezünk a Szólád kilátóhoz. A megnevezés inkább jelképes, mivel éppen csak néhány méterrel kerülünk az egyébként is nyitott térszín fölé. Alig pár száz méterre egy még látványosabb dombtetőre érkezünk, ahol a völgyben meghúzódó Nezdéről a P▲ jelzés is felkapaszkodik a nezdei szoborparkon keresztül. Körbekerített park helyett itt a nyugati domboldalban egymás fölött elhelyezett, ősmagyar, vallási eredetű, faragott szobrok sorakoznak, ami a tetőn egy szebb napokat megért haranglábban és fedett beállóban végződik. A panoráma lebilincselő, hiszen innen jó időben végig látszik a Balaton nyugati medencéjének jelentős része a Balaton-felvidéki és bakonyi hegyekkel övezve. Jó időben a Kab-hegy kettős tornyú, pajzs alakú csúcsa is kivehető.
A továbbiakban ismét a monotonitás jellemző az útvonalra. Kilométereken keresztül haladunk egy körbekerített disznós kert mellett, aminek szépen meghagyott tölgyereje árnyékot vet az útra a délelőtti órákban. A nyugati oldal legelőit jórészt már visszafoglalta a vadrózsával, kökénnyel sűrűn benőtt cserjés, ami szemmel láthatóan vonzza a tölgyes malacait. Több helyen szabad utat törtek a vastag vadhálón keresztül, sűrű nyomfüzér jelzi a vonulásuk útját.
A Kőröshegyi völgyhíd vonzásában - ereszkedés a Balatonhoz
A disznós kert északnyugati sarkánál elhagyjuk a tölgyest, és egy jelképes réten vágunk át, amit magasfeszültségű vezeték keresztez. Innen látunk rá először M7-es autópálya viaduktjára, a környék meghatározó elemelmére úgy látványban, mint hanghatásban. Az ösvény ugyan bevezet a szemközti dombtető erdőfoltjába, de pár száz méter után egy esőbeállónál a domb túloldalának tisztása mellett haladunk el, ahova érdemes kinézni. Innen látunk rá ugyanis a legtökéletesebben a Kőröshegyi völgyhídra és a Balaton karéjára, ahogy körbeöleli a szemközti Tihanyi-félszigetet, és a Balaton eltűnik a Bakony irányába. Megéri egy kis pihenőt tartani és mérlegelni a továbbiakat. Lehetőségünk van a túrát lerövidíteni a Kőröshegyi völgyhíd pillérjei között leereszkedő Z+ jelzésen a viadukt árnyékában lapuló faluba.
A P jelzés folytatja a legrövidebben az ereszkedést Balatonföldvár felé, mi viszont egy kompromisszumos megoldással, némi hosszabbítással beereszkedünk a völgyhíd alá a hamarosan jobbra leágazó Z+ jelzésen. A drámai méretek ugyanis egészen a pillérek alól érzékelhetőek a legjobban, ahol szinte ránk nehezedik az egyébként messziről karcsúnak ható hídszerkezet. Az építmény a völgytalpról nézve szembetűnően túlméretezett, mintha egyik dombtetőről a másikra vezetné a forgalmat. A hivatalos verzió szerint a lakosságot és a természeti értékeket kívánták megvédeni a magasan a völgy felett átívelő, 1,8 kilométer hosszú monstrummal, aminek nem csak méretei, de a költségei is gigásziak lettek. Emellett szakmai kihívásnak is rendkívüli volt a kivitelezés. Csúszózsalus megoldással emelték a 80 méteres pilléreket, amiről két oldalra előre gyártott elemekből szerelték össze az útpályát. Így épült hazánk legnagyobb hídja az egyik leglankásabb megyénk ékességére.
Áthaladunk a völgyet őrző pillérek, mint gigászi kapuk alatt, majd a túloldalon jelzetlen szekérúton leágazunk balra, visszakapaszkodva a kaszálókkal tágas domboldalon. Hamarosan el is érjük a P jelzést, ami feljebb az erdőben bújt át az útpálya alatt, így a hatékonyság miatt beáldozta a látványt. Viszont (néhány szakasztól eltekintve) innentől már mi is együtt bandukolunk a P jelzéssel, egészen annak végéig, a balatonföldvári állomásig.
A zajos autópálya mellett kapaszkodjuk vissza a domboldalon az elvesztegetett szintet, és a dombtetőn belépünk a Balatonföldvár melletti parkerdőbe. Habár csak keskeny sávban maradt csak itt meg a somogyi tölgyes egy szelete, hangulatában kellemes erdei séta vezet le a város széléig. Parkerdőnek megfelelően a széles sétaút számos paddal és pihenővel övezett. Innen már viszont alig két kilométert teszünk meg a tölgyesben, azt is enyhén ereszkedve, mire elérjük Földvár legszélső házait. Onnan aszfalton érkezünk a 7-es úthoz.
Akár be is sétálhatunk a központba az út mellett, azonban a P jelzés még egy kanyarral megtoldja a leereszkedő útvonalat, ugyanis a balatonföldvári hajózási múzeum és a kilátópont alattunk van a földvári magaspart peremén. Ezt érdemes beiktatni, még ha nem is megyünk be a múzeumba: a magaspart felett vezető ösvényről szinte testközelből látunk rá a Balaton vizére és a benne tükröződő szemközti hegyekre. Az ösvény végén található az a földvár, aminek a település a nevét köszönheti. Itt, a magaspart peremén állt az a kelta eredetű erődítés, amit feltehetően az i.e. 4. században emeltek. A sánc és a falak részleteiben még ma is felismerhetők. A stílusosan kelta sétánynak nevezett ösvény ezután beérkezik a központba. a P jelzés ismét a 7-es utat érinti, de érdemesebb a tőle balra található parkon átvágunk a Balaton partjára jellemző platánfák árnyéka alatt (jelzetlen szakasz), és a termelői piac mellett kiérkeznünk a vasútállomásra, túránk végpontjára.
Note
Public transport
Public-transport-friendly
- A túra egyik végpontja a Kereki, alsó buszmegálló. A Balatonföldvár és Kaposvár között közlekedő járattaljutunk Kerekibe.
- A kirándulás Balatonföldvár vasútállomásán végződik.
Getting there
- A túra kezdő- és végpontja is megállóban van.
- Érdemes Kereki felől indítani a túrát, hiszen ide nem járnak gyakran buszok. Az útvonal végpontján, a vasútállomáson későbbi időpontban is gyakoribb a járatsűrűség.
Parking
- Érdemes a balatonföldvári vasútállomásnál parkolni, és a közeli buszmegállóból busszal utazni a túra kezdőpontjára.
Coordinates
Author’s map recommendations
Book recommendations for this region:
Equipment
- Az időjárásnak megfelelő öltözet, túracipő, enni- és innivaló, tájékozódáshoz TERMÉSZETJÁRÓ app.
Questions and answers
Would you like to the ask the author a question?
Rating
Photos from others