Share
Bookmark
Print
GPX
KML
Plan a route here Copy route
Embed
Fitness
Hiking Trail

Források, bányák, vonatok bűvöletében

· 1 review · Hiking Trail · open
Responsible for this content
Magyar Természetjáró Szövetség Verified partner  Explorers Choice 
  • A Kékesi TV torony
    / A Kékesi TV torony
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Útban a Kalló-völgy felé
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Cserkőbánya, távolban a Nyugati-Mátra csúcsai
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Textúrák a Cserkőbányában
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Biciklisek az Ilona-kút közelében
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Andezit sziklák között csörgedezik a Nagy-patak
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Erdei béka a Farkas-kútnál
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Mesebeli gombaerdő a Farkas-kút és a Sás-tó között
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Sereges tintagomba a Farkas-kútnál
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kőtenger az Erős-oldalban
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Kékesi Tv torony a Körtvélyes oldalából
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Naplemente a Sás-tói kilátóból
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
m 700 600 500 400 300 12 10 8 6 4 2 km High-Tech Sportok Bázisa 1. Mátravasút (Mátrafüred állomás) Lajosházi Panzió High-Tech Sportok Bázisa 1. Sástói kilátó Mátravasút (Lajosháza állomás)

Jó infrastruktúrájú, kellemes erdei körtúra Mátrafüredről Lajosházán át a Cserkő-bánya, a Farkas-kút és a Sástói-kilátó érintésével.

open
easy
12.7 km
3:49 h
408 m
408 m

Ezen a nem túl jelentős szintemelkedést tartogató útvonalon szép erdőkön és egy néhai fáslegelőn át jutunk el Lajosháza egykor forgalmas vasútállomására. Meglátogatjuk a szép, színes falakkal megörvendeztető Cserkő-bányát, amelyben miocén andezitet, vörös andezittufát és riolitot fejtenek. Utunk során több forrást is érintünk, például a kisebb jelentőségű Tarma- és Ilona-kutat, vagy a bővizű Farkas-kutat. Utóbbi egy fontos erdei pihenőhely is egyben, ahol megismerkedhetünk a hegység forrásaival. A Sás-tó eredetileg olajfúró toronynak szánt hatalmas, 53 m magas kilátójából szép körpanoráma nyílik a környékre; tiszta időben akár a Budai-hegységig is ellátni. Az alatta fekvő tó régóta közkedvelt kirándulóhely fejlett infrastruktúrával, ahonnan gyorsan vissza lehet érni Mátrafüred központjába.

Author’s recommendation

  • A túra elején egy kis kitérővel könnyedén elérhető a Mátra egyik jelképe, a Kozmáry-kilátó. A S▲ jelzésre (Üdülősor u, Kilátó u.) kell kanyarodni a park előtt, ami a Dobogó-hegy 398 m-es csúcsán keresztül vezet vissza a Z jelzésre.
  •  Lajosházára erdei vasúttal is eljuthatunk.

  • A Cserkő-bánya után balra fordulva, az erdőn keresztül könnyen eljuthatunk Kis-Hidas-folyás fölött egykor magasodó, Solymosy Dezső által építtetett Dezsővárhoz, amit először egy 1320-ban kelt oklevél említ - a család kihalását követően egy évszázadra rá el is pusztult. Ma csak a rövid sáncárok mutatja a hajdani vár helyét. Leereszkedve a Kis-Hidas-folyáshoz, a patakot követve a Mátravasút mentén találjuk a felhagyott Felső-Cserkő-bányát. A bányaudvar kis rétje kiváló piknikező hely. A mély tavacska akkor keletkezett, amikor a fejtés megbontott egy vízzáró réteget, ahonnan olyan erővel tört a felszínre a víz, hogy a bányászati eszközök is a tó mélyén maradtak. A tóban fürödni tilos!
  • Közvetlenül a Sás-tói parkoló előtt, ahol a S+ jelzés keresztezi a széles utat, amin a tanösvény haladt, jobbra indul egy kis ösvény be az erdőbe. Ezen az úton lehet elérni a Nyár-tó feltöltődő medrét. Ha továbbmegyünk egyenesen a jól követhető ösvényen, az Eremény-tetőre érünk. A hegyről gyönyörű kilátás nyílik a Mátraaljára (Havas, Káva, Világos-hegy, Tót-hegyese...), a Bárdos-hegyre és a Nyerges-tetőre. Az alattunk levő sziklák alatt sáncmaradványok bújnak meg az erdőben. Ezek pontos rendeltetése nem ismert. A leghosszabb közülük 900 m hosszan követhető az Eremény-tető és a Kis-hegy között. Mivel régészeti lelet nem került elő a területről, a sáncok jellegéből, az általuk határolt terület nagyságából és a hegy magas fekvésből csak valószínűsíteni lehet, hogy a hegyen egy késő bronzkori telep erődítései láthatóak. Innen az eddig megtett úton visszatérve folytatható a túra.
outdooractive.com User
Author
Szilárd Dr. Szentes
Updated: May 18, 2020

Difficulty
easy
Technique
Stamina
Experience
Landscape
Highest point
599 m
Lowest point
315 m
Best time of year
Jan
Feb
Mar
Apr
May
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec

Safety information

  • A Sástói-kilátó esős időben csúszós lehet.

Equipment

  • Alapvető túrafelszerelés: túracipő, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem, meleg napokon bőséges folyadék ellátás.
  • A navigáláshoz Természetjáró app. 

Start

Mátrafüred, autóbusz-váróterem (351 m)
Coordinates:
Geographic
47.831122, 19.969929
UTM
34T 422911 5298044

Destination

Mátrafüred, autóbusz-váróterem

Turn-by-turn directions

Itiner

  • A buszmegállótól nyugat felé indulunk a Béke utcán a Z jelzésen.
  • Lajosházánál a S◼ jelzésen először balra kanyarodunk a vasútállomásra, majd visszafordulunk rajta és követjük a Tölgyfa-laposi kereszteződésig.
  • Jobbra térünk a bicikliúttal párhuzamosan kanyargó S● jelzésre.
  • A Farkas-kútnál jobbra fordulunk a S+ jelzésen.
  • A Sás-tónál átkelünk a hídon a nyugati parton álló Sástó-kilátóhoz (jelzetlen szakasz).
  • A tavat dél felé kerülve a S▲ jelzést követjük a Z jelzésig.
  • A Z jelzésen balra fordulva érünk vissza a buszmegállóhoz.

 A túráról részletesen

Mátrafüredről Lajosházára

A buszmegállótól nyugat felé indulunk a Béke utcán a Z jelzésen, amit egészen Lajosházáig fogunk követni. Egy kis parkon át érünk be az erdőbe, ahol a betonlapos útról hamarosan jobbra kanyarodunk, majd kicsivel odébb keresztezzük az egykori Varsa-folyás medrét. A melegkedvelő tölgyesből a Tarma egykori fáslegelőjének szélére érünk ki, melynek túlsó végénél egy elhagyott ház áll az erdő szélén. Ez alatt egy kis pihenőt és a Gárdony-folyás forrását fedezhetjük fel. A következő, Haluskás nevű réten egy magasles áll, amiből szép kilátást kapunk a Sár-hegyre és Gyöngyös keleti részére. Nem sokkal előtte jobbra találjuk a kis kitérővel elérhető Tarma-kúthoz vezető ösvényt. A gyér vízhozamú, 1956-ban foglalt forrást 2000-ben a Tarma-kút Baráti Kör újította fel. A Sástó-folyás után a Z+ becsatlakozásánál jobbra fordulunk a dózerúton, amin kb. 100 m múlva érünk a Gyöngyös Sástói-bánya helyett 1980-ban nyitott Cserkő-bányához. A ma is működő, több szintes kőbányában miocén andezitet, vörös andezittufát és riolitot fejtenek.

Az alattunk lévő látványos, színes bányafalak élménye után széles földúton térünk vissza az erdőbe, és a gyertyános-kocsánytalan tölgyesben haladva átkelünk a Kis-Hidas-folyáson. A Bárdos-hegy oldalában hosszan, egyenesen sétálunk a friss vizű Ilona-kútig, amelynek környéke fokozottan védett terület. A forrás után kis tisztásra érünk, amit szeptemberben az őszi kikerics rózsaszín virágtengerré változtat. Az erdőből egy meredekebb balos kanyarral ereszkedünk le a Nagy-patakhoz, melynek partján találkozik a Z és a S◼ jelzés. Mielőtt azonban az utóbbin továbbmennénk, érdemes átkelni a meder túlpartjára, és megnézni a csak 200 m-re levő vasútállomást.

 Lajosháza

 A Mátravasútnak ezen a vonalán először 1906-ban létesült egy lóvontatású, 600 mm nyomtávolságú, nyírjesi vonalnak nevezett gazdasági vasút, amely Gyöngyössolymostól Lajosházán át északkeletre, a Nagy-völgyön keresztül vezetett. Ma ezen az útvonalon halad a Z+ jelzés jelentős szakasza. 1907-ben Lajosháza elágazó állomása lett. Ekkor épültek ki a Szén-patak völgyéből szétágazó Blokkházi- és Cseternási vonalak. 1917-ben Gyöngyös és Gyöngyössolymos között is új szakasz épült. Ekkor a lovakat gőzmozdonyok váltották fel, és pár éven belül a gyöngyössolymosi erdőket 15,4 km vasútvonal kötötte össze a gyöngyösi MÁV állomással.

A nyírjesi vonalat a mai 760 mm nyomtávúra 1925-ben építették át. Az általános személyforgalmat 1968-ban vezették be; ezután a mátrai kisvasút idegenforgalmi szerepe igen jelentős lett. Legsikeresebb időszaka az 1970-es évekre tehető, amikor sokszor előfordult, hogy egy év alatt több mint félmillió fő személyforgalmat bonyolítottak le a Mátravasút vonalai. Ezzel párhuzamosan a teherforgalom csökkenni kezdett, és 1978-tól a fa, 1980-tól pedig a kő szállítása is megszűnt, így a nyomvonal Lajosházáig rövidült vissza. A kisvasúti teherfuvarozást végül teljes egészében felváltotta a tehergépkocsival történő szállítás. 2009-ben a Szalajkaházig ismét visszaépült vasúti pálya, de a 2010-es árvizek miatt a Lajosháza - Szalajka-ház közötti vonalszakaszon hamarosan vágányzár volt érvényben. A károk rendezése után 2012 szeptembere óta érhető el újra a Szalajka-ház vonattal. Legutóbb 2018-ban kezdték meg a vonal felújítását. Jelenleg csak időszakos személyszállítás folyik a tavaszi üzemindítástól az őszi üzemzárásig. A Gyöngyös–Lajosháza–Szalajkaház vonalat az Egererdő Zrt. vasútüzeme üzemelteti.

Lajosházáról a Farkas-kútig

Visszatérve a Nagy-patakhoz a meredeken induló S◼ jelzésen folytatjuk utunkat, majd a kőtenger után, a Tölgyfa-laposnál jobbra fordulunk a bicikliúttal párhuzamosan kanyargó S● jelzésre. Ezt követjük a száraz tölgyesben egészen a S+ jelzés mellett fakadó a Farkas-kútig. Az 1961-ben foglalt forrás két ágon lép felszínre. Kedveltségét mutatja, hogy a Gyöngyös Város Óvodái 2013-ben örökbe fogadták. A pihenőben esőbeálló és tűzrakó hely is szolgálja a kényelmünket. A Farkas-kút vízjárása a Mátra legtöbb forrásához hasonlóan ciklikus, hóolvadás és hosszabb csapadékos időszakokat követően élénkül meg. Mivel az andezit, mint tározókőzet vízoldhatósága nagyon kicsi, a víz ásványianyag-tartalma csekély. A forrás a Sástói tanösvény utolsó állomása, amivel együtt haladunk a S+ jelzésen Mátrafüred felé. Az út mellett információs táblák és különböző szabadtéri játékok mutatják be a Mátra természeti értékeit és érdekességeit. Az erdőből kiérve egy szépen kialakított játszótérrel és tűzrakó helyekkel felszerelt, családi programokhoz kiváló rétre érünk.

A Sás-tó és Mátrafüred

Innen már csak egy-két percre van hazánk legmagasabban, 507 m-en fekvő állóvize, a Sás-tó. A közel 2 hektár nagyságú, erősen feltöltődött tavat 1953-ban lecsapolták és kitisztították. Egybenyitották a korábbi medreket, valamint kialakították benne a jelenlegi szigeteket. Az erős bolygatás miatt az addig itt honos életközösségek egy része sérült, illetve eltűnt. A tó átlagos mélysége 1 méter. Nyáron csónakázni, télen korcsolyázni lehet a vizén, fürödni viszont nem szabad benne. Hazánk első hegyvidéki kempingje is itt létesült 1961-ben.

A tó nyugati partján áll az Romániában gyártott, és eredetileg Algyő mellé olajfúró toronynak szánt 53 m magas Sástó-kilátó, melyről Galyatető, a Kékes és a Mátra déli lankái, a Sár-hegy, az adrenalin park és a visontai erőmű kéményei vonzzák a tekintetet. Tiszta időben akár a Budai-hegység is látható. Az első emeleti teraszon madárfelismerést segítő rajzok és faragott madarak, a felsőbb szinteken a látnivalók beazonosítását megkönnyítendő feliratos tájképek és távcső található.

A Sás-tóhoz visszatérve dél felé indulunk tovább a S▲ jelzésen az aszfaltozott Farkas úton. Mielőtt kiérnénk a 24. sz. főútra, jobbra kanyarodik a jelzés, és egy fejlett cserjeszintű kocsánytalan tölgyesen át vezet a keskeny ösvény. Az egyik kis tisztáson egy panorámás padon pihenhetünk meg. A Kékesre és a Sástó-kilátóra lehet rálátni innen, közöttük az adrenalin parkkal. Hamarosan egy kereszteződéshez érünk, ahol balra kell fordulni. A szánkópálya, az esőbeálló és Kun Miklós Széchenyi-díjas történész, egyetemi tanár kopjafája után már csak 100 m-re van a Z jelzés, amin balra fordulva érünk vissza Mátrafüredre.

Note


all notes on protected areas

Public transport

Public transport friendly

  • A többségében Gyöngyösről induló távolsági buszról a Mátrafüred, autóbusz-váróterem nevű megállóban szálljunk le!
  • A helyszínt akár a Mátravasúttal is megközelíthetjük Gyöngyösről; a Mátrafüred állomásig utazzunk!

Getting there

  • A túra a buszmegállótól indul és ugyanoda érkezik vissza.
  • A kisvasút megállójától néhány métert kell északi irányban megtennünk a túra kiindulópontjáig.

Parking

  • Mátrafüred központjában, a túra kiindulópontján számos kiépített parkolót találunk.
Arrival by train, car, foot or bike

Book recommendation by the author

Mátra turistakalauz

Author’s map recommendations


Questions & answers

Ask the first question

Got any questions regarding this content? You can ask them here.


Reviews

4.0
(1)

Photos from others


Status
open
Reviews
Difficulty
easy
Distance
12.7 km
Duration
3:49h
Ascent
408 m
Descent
408 m
Public transport friendly Loop Scenic Refreshment stops available Cultural/historical value Geological highlights Botanical highlights Faunistic highlights Insider tip Healthy climate

Statistics

  • 2D 3D
  • Contents
  • New Point
  • Show images Hide images
: h
 km
 m
 m
 m
 m
For changing the range of view, push the arrows together.