Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
Choose a language
Share
Bookmark
Print
GPX
KML
Plan a route here Copy route
Embed
Fitness
Hiking Trail

A vasfüggöny és katonái nyomában

Hiking Trail · Soproni-hegység · open
Responsible for this content
Magyar Természetjáró Szövetség Verified partner  Explorers Choice 
  • A mucki vörösfenyvesben itt fordulunk jobbra
    / A mucki vörösfenyvesben itt fordulunk jobbra
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Letermelt terület turistajelzésekkel a mucki erdőben
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Jobbra haladunk tovább a sífutóúton
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Napfényes út a mucki erdőben
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A magaslesnél déli irányba haladunk tovább
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Út a vörösfenyvesen át a mucki erdőben
    Photo: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
m 800 700 600 500 3,0 2,5 2,0 1,5 1,0 0,5 km

Könnyű és rövid, ám történelmi kalandokkal teli körséta az egész családnak, hogy felfedezzük az egykori műszaki határzár és az azt őrzők emlékeit.
open
easy
3.3 km
1:00 h
98 m
98 m
A volt mucki határőrlaktanya fontos szerepet játszott az egykori vasfüggöny helyi szakaszának őrzésében. A Muck-ház helyén a közeljövőben több épületből álló komplexum kialakítását tervezik. A majdani Erdő Háza Ökoturisztikai Látogatóközponttól induló családi túra egy kis szeletet jár be a környék erdőségeiből. Kisgyerekekkel is bátran nekivághatunk, mivel a teljes kör hossza mindössze 3,3 km, szintemelkedése gyakorlatilag nincs. Az útvonal egy parkerdő jellegű kocsánytalan tölgyesen és gyantaillatú vörösfenyvesen keresztül halad - emellett az erdő születésébe is bepillanthatunk egy kefesűrű tölgyújulat mellett sétálva.

Author’s recommendation

A P jelzésen balra fordulva az államhatáron álló magasfigyelőhöz jutunk.

Profile picture of Szilárd Dr. Szentes
Author
Szilárd Dr. Szentes
Updated: August 07, 2020

Difficulty
easy
Technique
Stamina
Experience
Landscape
Highest point
517 m
Lowest point
477 m
Best time of year
Jan
Feb
Mar
Apr
May
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec

Start

Sopron, Muck-ház (509 m)
Coordinates:
DD
47.649976, 16.526592
DMS
47°38'59.9"N 16°31'35.7"E
UTM
33T 614643 5278526
w3w 
///gosh.gapes.roadie

Destination

Sopron, Muck-ház

Turn-by-turn directions

 Itiner  

  • A Muck-ház épületétől északkelet felé indulunk a K jelzésű Récényi úton.
  • 100 m múlva jobbra fordulunk a Z jelzésre.
  • A vadkerítés sarkánál ismét jobbra kanyarodunk egy jelzetlen szakaszra.
  • A Z (és P) jelzésen északnyugat felé fordulunk.
  • 200 m múlva, a mucki parkolót érintve, balra fordulva a K jelzés is csatlakozik hozzánk.
  • 400 m múlva jobbra, ismét jelzetlen útra térünk.
  • A nagy kereszteződésben jobbra fordulunk a Z jelzésre, ami az egykori műszaki határzár nyomvonalán halad.
  • Az aszfaltos út kereszteződésében a K jelzésen jobbra fordulva érünk vissza a kiindulási pontunkra.

A túráról részletesen

Muck

A németes hangzású Muck helynév a „soproni erdők atyja” néven is ismert, a cseh Szudéta-vidékről származó Muck Endrére emlékezik, aki 1874-ben sikerrel pályázta meg Sopron város erdőgondnoki állását. A város 7000 holdnyi erdőbirtokán addig főleg sarjaztatással újították fel az erdőket, ami így csak tüzelőnek használható faanyagot adott. Muck 1886-ban elkészítette a soproni erdők első üzemtervét, ami a rendszeres erdőgazdálkodás alapjává vált. A Várhelyen és a Kecske-patak mentén már 1881-ben fenyőtelepítésbe kezdett, amivel egy majdani egészséges, hosszabb vágásfordulót megélő tölgy- és bükkállománynak kívánta előkészíteni a termőhelyet. Telepítései korát meghaladó méretűek voltak, így például 1910-ben közel 400 000 csemetét telepítettek, és mellette 80 kg jegenyefenyőmagot is elvetettek. 35 évnyi erdőtiszti szolgálata alatt a sarjerdőket fokozatosan szálerdővé alakította, miközben az addigi 15-20 éves vágásfordulót 40, majd 60 évre növelte.

Hivatása mellett meghatározó szerepe volt a Soproni Városszépítő Egyesület és a Dunántúli Turista Egyesületnek a város környékének bejárhatóságát célzó törekvéseiben. Munkásságának köszönhetően 1906-ra már 335 km jelzett turistaút hálózta be a Soproni-hegységet. Elkészítette annak turistatérképeit, amiket a Romwalter Károly megbízásából készített „Illustrierter Führer durch Oedenburg und seine Umgebungen” című (első) soproni útikalauz mellékleteként adtak közre. Tagja volt a Lövér-bizottságnak, és szervezte a Villa sor nyaralótelepét.

Az egykor itt álló mucki határőr laktanya helyén 2021-ben készül el a tervek szerint az Erdő Háza Ökoturisztikai Látogatóközpont, ahol egy állatsimogató is várja majd a gyerekeket.

A vasfüggöny mentén

Az épületektől északkelet felé indulunk a Récényi úton a K jelzésen. Hamarosan, mintegy 100 m múlva jobbra fordulunk az egykori műszaki határzár nyomvonalán haladó Z jelzésre.

A vasfüggöny kialakulása 1945-1948 közé tehető; ettől kezdve évtizedeken át hermetikusan elzárta Nyugat-Európától a tőle keletre élőket. A műszaki zár- és erődrendszer mellett felállították az előbb határvadász-, majd határőrszervezeteket, a nyugati és a déli határszakaszt pedig átfogóan lezárták. 1950 végére az osztrák és a jugoszláv határszakaszon már 1000 km drótakadályt építettek ki, melyből 871 km-t aknásítottak is. A védelmi munkák összköltsége közel 7 milliárd forint volt.

1955 októbere és 1956 október 20-a között a nemzetközi feszültség csökkenésére megtörtént a nyugati határszakasz mentesítése; az október 23.-ai forradalom után azonban a lehetséges fegyveres konfliktus Ausztria felé helyeződött át, így 1957-ben újra elrendelték az országhatár ezen részének lezárását. A 282 km új típusú drótakadály mellé több mint 1 millió aknát telepítettek. A következő ütemben 1970-ig történt az SZ-100 elektromos jelzőrendszerre (EJR) való átállás, ami a biztonság növelése mellett is fokozta az állomány leterheltségét, mert műszaki-technikai hibákra és állatok okozta jelzésekre is reagált.

Végül a határőrség országos parancsnoka 1989. március 19-én előterjesztette a jelzőberendezés lebontását; április 18-án meg is kezdték a munkálatokat, így a vonatkozó kormányhatározat megjelenésekor már 150 km-nyi szakaszon meg is történt a felszámolás. A határőrség a Belügyminisztérium tervéhez képest egy évvel korábban, 1989 augusztusára véglegesen lebontotta a vasfüggönyt. 

Vissza a mucki parkolóhoz

A széles, sorompóval lezárt úton a vadkerítés sarkáig egyenesen megyünk, majd jobbra fordulunk a jelzetlen keréknyomokon. Az újulat mellett a következő kereszteződésig egyenesen megyünk tovább, majd kb. 20 méterre egy kissé benőtt úton (sífutóút) jobbra fordulunk. A gyepes aljú kocsánytalan tölgyesben könnyű a haladás, a park jellegű rész után egy vörösfenyveshez érünk, majd egy üdébb kis mélyedés következik, ahol a környező fák alagútszerűen borulnak az út fölé, fejlett gyepszintjében pedig egy-egy csalán is megcsiklandozhatja a lábunkat.

A 8-as felső köre

Hamarosan elérjük az együtt haladó Z és P jelzést, amin északnyugat felé fordulunk. Kb. 200 m múlva érintjük a mucki parkolót, majd balra fordulunk - itt a K jelzés is csatlakozik hozzánk. Tarvágott rész mellett indulunk tovább a széles, kavicsos úton, ahol az eddigi erdőt egy vörösfenyves váltja fel. Ennek a lombhullató, soktűs fenyő fajnak kora tavasszal piros nőivarú virágzatai nyújtanak különlegesen szép látványt, ősszel pedig sárguló lombja.

Mintegy 400 m múlva egy nagy kanyar előtt jobbra kell térnünk. Legyünk figyelmesek, mivel jelzetlen szakaszról van szó, ne vétsük el! Széles, füves, jól karbantartott nyiladékon indulunk tovább, majd egy kisebb emelkedőn elegyes fenyvesen át egy kereszteződéshez érünk, ahol jobbra fordulunk a Z jelzésre. A hosszú, széles nyílegyenes úton az erdőt szegélyező mocsári aszatok mellett haladva érjük el a Récényi utat, amin jobbra kanyarodva, ismét a K jelzéshez csatlakozva érünk vissza a kiindulópontunkhoz.

Note


all notes on protected areas

Public transport

Figyelem! A túra kiindulópontja tömegközlekedéssel nem közelíthető meg, csak hosszabb gyaloglással egybekötve!

  • A túra kezdőpontjához legközelebb a Görbehalom, Fehér híd nevű buszmegálló esik, ahova a soproni helyi járat 3 és 3Y jelű járművein utazhatunk.

Getting there

  • A buszmegállóból északkeleti irányba indulva teszünk néhány lépést a Brennbergi úton a S jeleken, majd rögtön jobbra térünk a K jelzésre, ami 4,3 km sétával a kezdőponthoz kalauzol bennünket.

Parking

  • A helyszínt autóval Sopron felől a Récényi úton érjük el.
  • A kiindulóponton a KRESZ szabályainak megfelelően most is ingyenesen parkolhatunk, de a közeljövőben (2021-ben) parkoló építését is tervezik a helyszínen.

Coordinates

DD
47.649976, 16.526592
DMS
47°38'59.9"N 16°31'35.7"E
UTM
33T 614643 5278526
w3w 
///gosh.gapes.roadie
Arrival by train, car, foot or bike

Author’s map recommendations

Soproni-hegység turistatérkép

Book recommendations for this region:

show more

Equipment

  • Alapvető túrafelszerelés: kényelmes cipő, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem.
  • A navigáláshoz TERMÉSZETJÁRÓ APP

Questions & Answers

Ask the first question

Got questions regarding this content? Ask them here.


Reviews

Write your first review

Help others by being the first to add a review.

Profile picture

Photos from others


Status
open
Difficulty
easy
Distance
3.3 km
Duration
1:00h
Ascent
98 m
Descent
98 m
Loop Refreshment stops available Family friendly Cultural/historical value Botanical highlights Faunistic highlights Insider tip Healthy climate

Statistics

  • 2D 3D
  • Contents
  • Show images Hide images
: h
 km
 m
 m
 m
 m
For changing the range of view, push the arrows together.
Logo emmi Logo agrar Logo mol Logo otp