Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ MTSZ térképportál Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
Choose a language
Plan a route here Copy route
Forest train recommended route

Zsuzsi Erdei Vasút, Debrecen

Forest train · Debreceni járás
Responsible for this content
Magyar Természetjáró Szövetség Verified partner  Explorers Choice 
  • Debreceni Zsuzsi Erdei Vasút
    / Debreceni Zsuzsi Erdei Vasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Debreceni Zsuzsi Erdei Vasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Debreceni Zsuzsi Erdei Vasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Debreceni Zsuzsi Erdei Vasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Debreceni Zsuzsi Erdei Vasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
m 250 200 150 16 14 12 10 8 6 4 2 km Zsuzsi Erdei Vasút (Erdészlak állomás) Zsuzsi Erdei … megállóhely) Zsuzsi Erdei … megállóhely) Zsuzsi Erdei … megállóhely) Zsuzsi Erdei … megállóhely) Zsuzsi Erdei … megállóhely) Zsuzsi Erdei … megállóhely) Zsuzsi Erdei … megállóhely) Zsuzsi Erdei … állomás)
Hazánk legöregebb, ma is üzemelő erdei vasútja a Debrecen város erdeiben kitermelt faanyag szállítására jött létre, majd amikor a teherszállítás megszűnt, úttörővasútként üzemelt tovább, végül erdei vasúttá lényegült át a rendszerváltás idején. Bár megszüntetése többször szóba került, az olajzöld szerelvények ma is vígan kanyarognak a megmaradt 16 kilométernyi sínpáron.
easy
Distance 16.5 km
0:55 h
29 m
10 m

Debrecen kisvasútja a város erdeinek köszönheti létét: egyre nehezebb volt az – egyébként a 13-14. század óta meglévő, folyamatosan növekvő területű – megyeszékhely körül fekvő erdőkből a kitermelt faanyag szállítása, így a város vezetése az 1880-es évek elején egy erdei vasút kiépítése mellett döntött. A várostól keletre fekvő erdőségeket feltáró vasút az első tervek szerint párhuzamosan futott volna a Szatmárnémeti felé vezető nagyvasúti pályával, és Vámospércsen végződött volna. A pályát végül egy vállalkozó építette meg, és kezdte üzemeltetni 1882-ben. Ekkor a gúti erdőkig vezetett a 950 milliméteres nyomtávolságú vaspálya, mintegy 26 kilométer hosszban, homokos ágyazatra, közönséges gally- és gömbfára fektetett „kutyafejű” síneken. Ekkor mindössze egy gőzmozdonnyal és 45 kocsival indult meg a forgalom – a lokomotív a Zsuzsi nevet kapta, innen ered a vasút mai neve is. 

Természetesen a gördülőállomány egyre bővült, de Zsuzsi az 1961-es átépítésig szolgálta az erdei vasutat. A vasút említett gyenge felépítménye számos műszaki problémát okozott, mégis rendületlenül üzemelt a kisvasút, számos (ideiglenes) szárnyvonalat is kiszolgálva az éppen kitermelés alatt álló erdőrészletek felé. Az egyik, komolyabb forgalmat bonyolító mellékvonalon épült meg 1903-ban Magyarország első vasbeton, illetve vasbetétes beton szerkezetű hídja a Szatmárnémetibe vezető vasútvonal felett.

A vasútvonalat az 1920-as évektől kezdve több ízben meghosszabbították, végül 1950-ben érte el legtávolabbi pontját, Nyírbélteket. 1923-ban indult a személyszállítás, ugyanis a megyeszékhely vezetése felismerte, hogy a kisvasút mentén elszórtan fekvő tanyák és az érintett községek lakói jelentős mértékben részt vállalhatnak Debrecen lakóinak mezőgazdasági terményekkel történő ellátásában. Mindemellett a gúti erdő egyre népszerűbb kirándulóhellyé vált, így 1933-ban egy menedékházat és egy üdülőházat építettek (ez egyik vonalhosszabbítást is ennek köszönheti a Zsuzsi Vasút).

A megnövekedett forgalom új járművek forgalomba állítását is indokolta, ami egyben modernizációt is jelentett: 1931-ben indult be a motoros vontatás. Az első motorkocsi, egy négytengelyes jármű, a BCmot 101 pályaszámot kapta, 60 LE-s Cadillac benzinmotor hajtotta. (A második motorkocsi 1936-ban épült a vasútra, de ez már kéttengelyes jármű volt.) A motorkocsik engedélyezett sebessége 35, illetve 50 km/h volt.

Mind a teher-, mind a személyforgalom nagyon erős volt a kisvasúton, amit 1961-ben építettek át 760 mm nyomtávúra, ekkor kerültek ide az Mk48-as mozdonyok (korábban, még a 950 mm-es korszakban megjelentek már a C50-esek is), illetve az akkoriban leginkább elterjedt személy- (Bax típus) és tehervagonok (Jah, Gah sorozatok) is.

Ennek ellenére az 1968-ban meghirdetett közlekedéspolitikai koncepció ezt a kisvasutat is megszüntetésre ítélte. A lakossági tiltakozás ellenére 1977. augusztus 31-én közlekedett az utolsónak hitt vonat. Azonban a Zsuzsi Vasút úttörővasúttá alakult: a vágányokat ugyan felszedték Hármashegyalja és Nyírbéltek között, de így is maradt 16,6 kilométernyi sínpár, három Mk48-as mozdony és 12 személykocsi, az üzemeltetést pedig átvette a Debreceni Közlekedési Vállalat.

A mozdonyok és a személykocsik ma is üzemelnek (kettő közülük már a 950 mm-es korszakban is itt volt), mellettük egy gőzmozdony (394,023), egy pályamesteri vágánygépkocsi, „Gebus”, a kéttengelyes kismozdony és számos megmaradt teherkocsi szolgálja a kisvasutat. A Zsuzsi Vasút 2005 óta műemléki védettség alatt áll, a pálya felújítása 2020-ban fejeződött be, így remélhetőleg még sokáig zakatolnak rajta a szerelvények a kicsik és nagyok legnagyobb örömére.

Állomások:

A *-gal jelölt megállóhelyek feltételes megállóhelyek, azaz a vonatok csak akkor állnak meg, ha a le- vagy felszállási szándékot jelzik az utasok.

Árak:

  • Teljesárú menetjegy egy útra: 700 Ft (menettérti: 1400 Ft)
  • Kedvezményes jegy egy útra: 500 Ft (menettérti: 1000 Ft); kedvezményes menetjegyet válthatnak gyermekek 14 éves korukig, 26 éves korukig a nappali tagozatos diákok érvényes diákigazolványuk felmutatásával, illetve nemzetközi diákigazolvánnyal rendelkezők, nyugdíjasok, 65 éven felüliek.
  • Családi jegy (csak menettérti útra): 3500 Ft; legalább kettő 14 éven aluli gyermek és szüleik menettérti együttutazása esetén választható, beleértve az esetlegesen 4 éven aluli gyermekeket is
  • Díjmentesen utazhatnak a 4 éven aluli gyermekek
  • Gőzvontatású nosztalgia teljes árú menetjegy egy útra: 1100 Ft
  • Gőzvontatású nosztalgia kedvezményes menetjegy egy útra: 800 Ft
  • Kerékpár- és kutyajegy egy útra: 500 Ft
  • Teljesárú szakaszjegy egy útra (szakaszhatár: Erdészlak): 500 Ft
  • Kedvezményes szakaszjegy egy útra (szakaszhatár: Erdészlak): 250 Ft

Menetrend:

A vonatok márciustól november végéig közlekednek, az aktuális menetrend a kisvasút honlapján érhető el.

 

Az adatok tájékoztató jellegűek, és a 2021 májusi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!

Author’s recommendation

Profile picture of Tamás Abelovszky
Author
Tamás Abelovszky
Update: May 28, 2021
Difficulty
easy
Technique
Stamina
Experience
Landscape
Highest point
137 m
Lowest point
118 m
Best time of year
Jan
Feb
Mar
Apr
May
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec

Safety information

  • A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet, az erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 
  • Ne sétálj sínek közt, a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
  • Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
  • Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
  • A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Tips and hints

Start

Debrecen-Fatelep állomás (122 m)
Coordinates:
DD
47.529607, 21.647672
DMS
47°31'46.6"N 21°38'51.6"E
UTM
34T 548750 5264223
w3w 
///returns.isolated.closet

Destination

Hármashegyalja állomás

Turn-by-turn directions

Egy álmos kisvárosi utcában találjuk a Zsuzsi Vasút fűtőházát és egyben központját, ahonnan a vonatok indulnak 16 kilométeres útjukra. Egy kis fogadóépületben találjuk a pénztárt, és a kis váróterem vitrinjeiben egy kis vasúttörténeti tárlat is helyet kapott.

A vonatok a kismotorszín mögötti peronról indulnak, és előbb átzötyögnek két kis „pályaudvaron”, ahol a személykocsikat tárolják, majd megérkeznek a Hétvezér megállóhelyre. Innen a Vámospércsi út mellett vezetnek a sínpárok kilométereken keresztül; igazi unikumként a közúti lámpákat egy távirányítóval bírja a mozdonyvezető olyan működésre, hogy az olajzöld szerelvényeknek biztosítsanak szabad utat.

Akik szeretik a mozdonyfüttyöt, nem fognak csalódni, ugyanis minden egyes útátjáró előtt megszólal a mozdony kürtje. A kezdetben családi házak előtt zötyögő szerelvények pályája mellől kezdenek el-eltünedezni az épületek, majd Csereerdő megállóhelyet követően a vonatok az erdő felé veszik az irányt.

Az erdőben kanyarogva a kisvasút mintegy 10 kilométert tesz meg. Helyenként a fák alagútként zárulnak össze a pálya felett, máshol egy-egy kisebb rét mellett elhaladva kicsit kinyílik a táj. Itt-ott tanyák tünedeznek fel menet közben, máshol egy-egy átereszen vagy kisebb bevágáson haladnak át a sötétzöld vonatok. Az útátjárókban itt sem maradhat el a kürtszó, ami meglehetősen gyakran felharsan egyébként. Aki kitartóan nézi az erdőt, akár egy-egy nagyvad felbukkanására is számíthat, de ehhez egy kis szerencse is kell természetesen.

A vonatok a 16,6 kilométeres utat 55 perc alatt teszik meg, és az erdő közepén található Hármashegyalja nagy tisztáson fekvő állomására futnak be, ahol egy erdei iskola és egy tanösvény várja a látogatókat.

Note


all notes on protected areas

Public transport

Public-transport-friendly

  • A 25, 25Y, 37, 41, 41Y, 45, 125, 125Y jelzésű helyi autóbuszjáratokról a Kolónia utca (a másik irányban Falóger), míg a helyközi járatokról Debrecen, Mák utca (megegyezik a helyijáratok más elnevezésű megállóival) megállóhelyen célszerű leszállni Debrecen-Fatelep állomás megközelítéséhez.
  • Hétvezér megállóhelyhez a DKV 25, 25Y, 37, 41, 41Y, 45, 125, 125Y jelzésű járatairól viszonylattól és iránytól függően Hétvezér utca/Komáromi Csipkés György tér/Ruyter utca, a helyközi járatokról Debrecen, Szabadságtelep megállóhelyen kell leszállni (az elnevezések ugyanazt a csomópontot jelölik).

Getting there

  • A Kolónia utca/Falóger/Debrecen, Mák utca megállóhelytől a szupermarket előtti Mák utcán kell elindulni a kisvasút felé, majd a síneket keresztezve balra kell fordulni a Ruyter utcára (körülbelül 400 métert, azaz 5 percet kell sétálni).
  • Hétvezér utca/Komáromi Csipkés György tér/Ruyter utca/Debrecen, Szabadságtelep elnevezésű megállóhely a Zsuzsi Vasút Hétvezér megállója közvetlen közelében található, melyet a szabadságtelepi templom kertje mögött kell keresni.

Parking

  • A Ruyter utcában lehet parkolni a KRESZ szabályainak betartásával.

Coordinates

DD
47.529607, 21.647672
DMS
47°31'46.6"N 21°38'51.6"E
UTM
34T 548750 5264223
w3w 
///returns.isolated.closet
Arrival by train, car, foot or bike

Equipment

  • Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre.
  • Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképpen egy erős, zárt cipőre lesz szükség.

Questions and answers

Ask the first question

Would you like to the ask the author a question?


Rating

Write your first review

Help others by being the first to add a review.


Photos from others


Difficulty
easy
Distance
16.5 km
Duration
0:55 h
Ascent
29 m
Descent
10 m
Public-transport-friendly Family-friendly

Statistics

  • Content
  • Show images Hide images
Features
2D 3D
Maps and trails
Duration : h
Distance  km
Ascent  m
Descent  m
Highest point  m
Lowest point  m
Push the arrows to change the view
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp