Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ MTSZ térképportál Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
Choose a language
Plan a route here Copy route
Forest train recommended route

Vál-völgyi kisvasút

Forest train · Lovasberényi-hát · open
Responsible for this content
Magyar Természetjáró Szövetség Verified partner  Explorers Choice 
  • Felcsút állomás (Vál-völgyi kisvasút)
    / Felcsút állomás (Vál-völgyi kisvasút)
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Vál-völgyi kisvasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Indulás Felcsút állomásról (Vál-völgyi kisvasút)
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Vál-völgyi kisvasúton Bax típusú személykocsik kényelmét élvezhetjük
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Erdei vonatozós hangulat a Vál-völgyi kisvasúton
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Vonat érkezik Alcsútdobozi arborétum megállóhelyre (Vál-völgyi kisvasút)
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Vál-völgyi kisvasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
m 250 200 150 5 4 3 2 1 km Vál-völgyi kisvasút (Felcsút állomás) Vál-völgyi kisvasút … mh.) Vál-völgyi kisvasút … megállóhely)
A Vál-völgyi kisvasút több szempontból is unikumnak számít: jelenleg legújabb kisvasutunk az egykori normál nyomközű pálya helyén épült, ráadásul nem is olyan régen, 2016-ban adták át a forgalomnak. Ma a Puskás Akadémia stadionja és az alcsútdobozi arborétum között döcögnek az Mk48-as mozdonyok vontatta szerelvények.
open
easy
Distance 5.5 km
0:35 h
14 m
24 m

Az előzmények 2016-nál jóval korábbra datálhatók: 1898-ban adták át a forgalomnak a Bicske–Székesfehérvár vasútvonalat. A 49 kilométer hosszú pályát a Bicske-Székesfehérvári HÉV építtette, amely hamarosan egyesült a Börgönd-Sárbogárd HÉV-vel. Akkoriban a HÉV elnevezés valóban helyi érdekű vaspályákat takart - nem keverendő össze a mai, pesti agglomerációt kiszolgáló zöld szerelvényekkel. A bicskei vicinális ennek megfelelően tíz települést fűzött fel a dombok között kanyargó vonalra, melyen építésekor a legnagyobb sebesség is 40-50 km/óra volt. A valaha két nemzetközi vasútvonalat összekötő sínpár – sok más mellékvonalhoz hasonlóan – szép lassan agonizálva épült le; leginkább az tartotta életben, hogy több katonai létesítményt kiszolgált. Ezek kivételével a teherforgalom 1972-ben állt le, az utolsó személyvonatok nyolc évvel később csattogtak végig a Vértesalján.

A következő évtizedek bővelkedtek nem várt fordulatokban. Az 1980-as évek első felében a Székesfehérvár–Lovasberény szakasz egyes részeit felújították, ezt követően a  tehervonatok Lovasberényig közlekedtek a Csákvári Állami Gazdaság, illetve az erdészet kiszolgálására – nagy ritkán ma is látni itt áruszállító szerelvényeket, sőt, évekkel ezelőtt személyszállító különvonatok is megfordultak errefelé. A vonal teljes felújítását is fontolgatták egy ideig, mivel az eocén-program keretében a – végül soha meg nem valósult – Dunántúli Gyűjtőerőművet Bicskén tervezték megépíteni, a bakonyi szén pedig Székesfehérvár felől rövidebb úton ért volna célba. Emellett szó volt a személyszállítás újraindításáról is, azonban ezekből a tervekből nem lett semmi, csak a pálya állapota romlott folyamatosan.

Az egykori HÉV Bicske és Vértesacsa közötti szakaszát a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia vásárolta meg a MÁV-tól 2009-ben. Előbb a normál nyomtávú vasútvonal felélesztésében gondolkodtak, majd a felmerülő költségek miatt inkább a kisvasút mellett döntöttek, amelynek a helyi idegenforgalomban szántak elsősorban helyet az üzemeltetők. A korábbi tervek alapján nem kizárt a kisvasút későbbi bővítése akár Lovasberény, akár Bicske (sőt, akár Bicskén át Etyek) irányába.

Állomások:

Árak:

  • Szakaszjegy (3 km): 250 Ft
  • Menettérti (3+3 km): 500 Ft
  • Vonaljegy (6 km): 500 Ft
  • Menettérti vonaljegy (6+6 km): 1000 Ft

Kedvezményes jegyárak (4 év feletti gyermekek, nappali tagozatos diákok és 65 éven felüli nyugdíjasok számára):

  • Szakaszjegy (3 km): 150 Ft
  • Menettérti (3+3 km): 300 Ft
  • Vonaljegy (6 km): 300 Ft
  • Menettérti vonaljegy (6+6 km): 600 Ft

Gyermekek 3 éves korig ingyen utazhatnak.

Egyéb jegyárak:

  • Kerékpárjegy: 350 Ft
  • Élőállat kiegészítő jegy: 350 Ft

Menetrend:

A vonatok márciustól október végéig közlekednek. Részletes menetrend a kisvasút oldalán található.

Az adatok csak tájékoztató jellegűek, és a 2020 szeptemberi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!

Author’s recommendation

Profile picture of Tamás Abelovszky
Author
Tamás Abelovszky
Update: September 28, 2020
Difficulty
easy
Technique
Stamina
Experience
Landscape
Highest point
151 m
Lowest point
128 m
Best time of year
Jan
Feb
Mar
Apr
May
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec

Safety information

  • A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet, az erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 
  • Ne sétálj sínek közt a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
  • Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
  • Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
  • A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Tips and hints

A Vál-völgyi kisvasút menetrendje

Start

Puskás Akadémia mh. (151 m)
Coordinates:
DD
47.466360, 18.594630
DMS
47°27'58.9"N 18°35'40.7"E
UTM
34T 318732 5259795
w3w 
///houseman.instead.announces

Destination

Alcsútdobozi arborétum mh.

Turn-by-turn directions

A vonal központja, Felcsút vasútállomás (ahol a vontatási telep is található), az útvonal közepén helyezkedik el, ezért a szélső Puskás Akadémia megállóhelyről indítjuk a vonatozást. A kisvasút Bicskéhez közelebbi végpontja a stadiontól pár percnyi sétával érhető el - előbb a Váli-víz elnevezésű kis patakot keresztezve, majd egy nyárfasor alatt, mezőgazdasági területes ölelésében gyalogolva. Ami elsőként szembetűnik (itt is, és a többi állomáson is), hogy nagyon steril a környezet a többi hazai kisvasúton megszokotthoz képest: szépen kiépített, rendben tartott peronok, magas kandeláberek fogadják az utasokat. Ez utóbbi az erdő-mező szélén kicsit furcsán hat ugyan, de amikor megjelenik a hagyományos szerelvény, megnyugodhatunk, hogy igazi kisvasutazásban lesz részünk.

A járműállományt a győri Magyar Vagon- és Gépgyárban 1961-ban gyártott Mk48-as mozdonyok és Bax sorozatú kocsik alkotják (plusz egy nyitott kerékpárszállító kocsi, ami egy tehervagonból lett átalakítva), melyek a Nyírvidéki kisvasútról érkeztek. Száguldásra a vonal kitűnő állapota ellenére nem kell számítani, kényelmesen döcögnek a szerelvények az egymástól 760 mm-re lefektetett síneken. A Puskás Akadémia megállóhelyet elhagyva a Váli-víz mellé ereszkedik a nyomvonal, majd a kertek alatt, Felcsút utolsó házai mellett csattognak a szerelvények egészen Felcsút állomásig.

Az állomásépület a nagyvasút idejéből itt maradt, szépen felújított, I. osztályú HÉV típusépület, melyben ma jegypénztár és egy kávézó üzemel. A vonat itt megáll 10-15 percre, így van idő nyáron egy fagyira, máskor egy üdítőre vagy kávéra, és a mozdonyszín is megcsodálható (kívülről).

Az állomásról kijárva a nyomvonal keresztezi a 811-es utat, majd kényelmes emelkedésbe kezd, elhagyva a Váli-víz völgyét az erdőben kanyargó pályán. Alcsútdobozi arborétum megállóhelyen ér véget (egyelőre) az utazás; innen egy rövid sétával elérhető a névadó botanikus kert.

Note


all notes on protected areas

Public transport

Public-transport-friendly

Felcsútra és Alcsútdobozra helyközi járatokkal Bicskéről vagy Székesfehérvár, Baracska (Etyek, Martonvásár) irányából lehet eljutni.

  • Puskás Akadémia megállóhelyhez Felcsút, terményraktár megállóhelyen kell leszállni a buszról.
  • Felcsút vasútállomáshoz Alcsút-Felcsút vasútállomás bejárati út megállóhelyen kell leszállni a buszról.
  • Alcsútdobozi arborétum megállóhelyhez Alcsútdoboz, kastély megállóhelyen kell leszállni a buszról.

Getting there

  • A Puskás Akadémia megállóhelyhez Felcsút, terményraktár megállóhelytől körülbelül 1 kilométert kell sétálni, előbb a falu központja felé indulva, majd balra térve a Stadion melletti Puskás Ferenc utcán, majd tovább egyenesen az állomásra vezető sétányon.
  • Felcsút vasútállomáshoz a buszmegállótól körülbelül 200 métert sétáljunk déli irányba indulva előbb a Fő utcán, majd térjünk balra a Mozdony utcára!

  • Az Alcsútdobozi arborétum megállóhelyhez a buszmegállóból körülbelül 800 kilométert kell sétálni az arborétum kerítése mentén, a Puskás Ferenc Sport Hotel irányába elindulva.

Parking

  • Felcsút vasútállomásnál, illetve Puskás Akadémia megállóhely közelében a stadion melletti parkolóban hagyhatjuk az autót.
  • Az alcsútdobozi arborétum megállóhelynél a botanikus kert parkolójában tehetjük le a járművünket.

Coordinates

DD
47.466360, 18.594630
DMS
47°27'58.9"N 18°35'40.7"E
UTM
34T 318732 5259795
w3w 
///houseman.instead.announces
Arrival by train, car, foot or bike

Equipment

  • Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre, és mivel valamennyi kocsi fedett, esőkabát és esernyő nélkül is bevállalható. Hideg időben fűtéssel várják az utasokat, úgyhogy nem fogsz fázni utazás közben.
  • Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképpen egy erős, zárt cipőre lesz szükség.

Questions and answers

Ask the first question

Would you like to the ask the author a question?


Rating

Write your first review

Help others by being the first to add a review.


Photos from others


Status
open
Difficulty
easy
Distance
5.5 km
Duration
0:35 h
Ascent
14 m
Descent
24 m
Public-transport-friendly Family-friendly Accessibility

Statistics

  • Content
  • Show images Hide images
Features
2D 3D
Maps and trails
Duration : h
Distance  km
Ascent  m
Descent  m
Highest point  m
Lowest point  m
Push the arrows to change the view
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp