Share
Bookmark
Print
GPX
KML
Plan a route here Copy route
Embed
Fitness
Forest train

Transzbörzsönyi kisvasút

Forest train · Budapest und Umgebung
Responsible for this content
Magyar Természetjáró Szövetség Verified partner  Explorers Choice 
  • Transbörzsönyi kisvasút Márianosztrán - háttérben a kegytemplom és a börtön
    / Transbörzsönyi kisvasút Márianosztrán - háttérben a kegytemplom és a börtön
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Transzbörzsönyi kisvasút - nyáron nyitott kocsik közlekednek
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Transzbörzsönyi kisvasút - a nagybörzsönyi állomás az egyik központ az 1900-as évek eleje óta
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Tolmács-hegyi csúcsfordítót 2000-ben nyilvánították ipartörténeti műemlékké
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Száguldás a nagybörzsönyi szakaszon
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kanyargós pálya a Vízválasztótól délre
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Photo: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Nagybörzsöny, hajtánypálya - Transzbörzsönyi kisvasút (Nagybörzsöny állomás)
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
m 500 400 300 200 100 20 18 16 14 12 10 8 6 4 2 km Transzbörzsönyi kisvasút … állomás) Transzbörzsönyi kisvasút … állomás)

A Börzsöny legszebb vonalvezetésű kisvasútjának sínszálait több mint száz éve koptatják a járművek. Valaha a hegység kitermelt faanyagának szállítására jött létre, majd az egyik legforgalmasabb gazdasági vasút lett a kőszállításnak köszönhetően. Ma csúcsfordítók, völgyfőket kerülő hurkok, vadregényes erdei környezet teszik izgalmassá az utazást a Dunától a Börzsöny mélyére vezető, több mint 20 kilométer hosszú vonalon.

easy
21 km
1:35 h
318 m
188 m

Ahogy a legtöbb erdei vasút, úgy a transzbörzsönyi legrégebbi elődje, a nagybörzsönyi is az erdő faanyagának szállítására jött létre. 1908-ban épült meg az Ipolypásztó-Börzsönyirtás (ma: Kisirtáspuszta) kisvasút, 600 milliméteres nyomtávval, lóvontatással. Ugyanebben az évben kezdték építeni a másik elődöt, a Szobról Márianosztra felé vezető vonalat is, amit két évvel később adtak át, és amely a Luczenbacher-család kőbányáiból kitermelt andezit és dácit nagyvasútra szállítását szolgálta. Itt komolyabb vasútüzem létesült, mint Nagybörzsönyben: a szerelvényeket gőzmozdonyok továbbították, és tekintélyes vontatási telepet is építettek Szobon mozdonyszínnel, szénraktárral, irodával.

A mai vonal alapját képező két vasútüzem tehát egymástól teljesen elkülönülve működött, ráadásul Szobon 16 centiméterrel szélesebb nyomtávval (760 mm) épült ki a hálózat, mint Nagybörzsönyben. Kezdetben ez nem okozott problémát, azonban 1920-ban az ipolypásztói vasútállomás Csehszlovákiához került, ami nem kedvezett a kisvasút üzemeltetésének sem, így megkezdődött a két külön vaspálya összekötése. Ez nem volt egyszerű feladat, hiszen viszonylag nagy szintkülönbséget kellett leküzdeni. Nagyirtáspuszta lett a vízválasztó (kezdetben az itteni állomás neve is ez volt), a vasútvonal legmagasabb pontja – az északi oldalon, Kisirtáspuszta felől egy csúcsfordító, míg a déli oldalon komoly hurkok segítségével oldották meg a szintkülönbségek áthidalását, izgalmas vonalkifejtést létrehozva az 1920-as évek elején, az akkori Csehszlovákia felé vezető vonalszakaszt pedig fel is bontották.

Ahogy az az erdei vasutak életében lenni szokott, szárnyvonalakat hoztak létre és szedtek fel (ezek nyomai egyes helyeken ma is megtalálhatóak a Börzsönyben túrázva), a fővonal pedig folyamatosan üzemelt. Először 1954-1959 között, majd 1969-től jártak személyvonatok is a vonalon, ami a hatvanas évek közepétől ráadásul a legforgalmasabb gazdasági vasút volt a Szob határában található kőbányának köszönhetően. 1975-ben a Márianosztra és Nagyirtáspuszta közötti szakaszon megszűnt a forgalom, majd 1992-ben a maradék két üzemben, Szobon és Nagybörzsönyben is. Szerencsére nem lett az enyészeté a kisvasút: pár évvel később a környékbeli önkormányzatok kezdtek szervezkedésbe a vonatok újraindítása érdekében, ami Nagybörzsöny-Nagyirtás között 2002-ben történt meg, 2008-ban pedig Szob és Márianosztra között. Az igazi kihívás a két szakasz újbóli összekötése volt, ami 2016-ra valósult meg: azóta zakatolnak újra a vonatok a „transzbörzsönyi” kisvasúton, ahol hatalmas élmény az utazás.

Állomások:

  • Szob
  • Malomkert*
  • Barackos*
  • Petyerák-tanya*
  • Máriakút*
  • Malomvölgy*
  • Márianosztra
  • Füstös-forrás*
  • Vetettfű*
  • Nagyirtáspuszta
  • Kisirtáspuszta
  • Nagybörzsöny

Árak:

A Nagybörzsöny-Nagyirtás, illetve a Nagyirtás-Szob szakaszoknak más az üzemeltetője, így külön jegyet kell venni a két szakaszra (és Nagyirtáson át is kell szállni).

Nagybörzsöny-Nagyirtáspuszta

  • Teljesárú egy útra: 900 Ft,
  • gyermek (4-14 éves kor között) egy útra: 600 Ft,
  • nyugdíjas egy útra: 800 Ft,
  • teljesárú menettérti: 1600 Ft,
  • gyermek (4-14 éves kor között) menettérti: 1000 Ft,
  • nyugdíjas menettérti: 1400 Ft,
  • teljesárú szakaszjegy (Kisirtás és valamelyik végállomás között): 600 Ft,
  • gyermek szakaszjegy (Kisirtás és valamelyik végállomás között): 400 Ft,
  • nyugdíjas szakaszjegy (Kisirtás és valamelyik végállomás között): 500 Ft,
  • kerékpár kombinált jegy (1 fő + 1 kerékpár) egy útra: 2000 Ft,
  • élőállat jegy egy útra: 700 Ft,
  • 4 éven aluli gyermekek díjmentesen utazhatnak.

Nagyirtáspuszta-Márianosztra

  • Teljesárú egy útra: 700 Ft,
  • kedvezményes egy útra: 500 Ft,
  • teljesárú menettérti: 1200 Ft,
  • kedvezményes menettérti: 800 Ft,
  • kerékpárszállítás: 700 Ft,
  • kedvezményes utazásra jogosultak a 4-16 év közötti gyermekek, nappalis diákok, 65 év felettiek,
  • 4 éven aluli gyermekek díjmentesen utazhatnak.

Márianosztra-Szob

  • Teljesárú jegy egy útra: 700 Ft,
  • diákjegy egy útra: 600 Ft,
  • gyermek és nyugdíjas jegy egy útra: 500 Ft,
  • teljesárú menettérti jegy: 1400 Ft,
  • menettérti diákjegy: 1200 Ft,
  • menettérti gyermek és nyugdíjas jegy: 1000 Ft,
  • kerékpárszállítás: 700 Ft.

Menetrend:

A vonatok áprilistól októberig közlekednek.

A Szob-Nagyirtáspuszta vonal menetrendje erről az oldalról, illetve a Nagybörzsöny-Nagyirtáspuszta vonal erről a honlapról érhető el.

Az adatok tájékoztató jellegűek, és a 2019 októberi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!

Author’s recommendation

  • Mint bármelyik kisvasutas programot, ezt is össze lehet kötni egy hosszabb-rövidebb túrázással. Nagyirtáspusza jó kiindulópont lehet, számtalan turistaút fut össze az erdő közepén.
  • Az oda-vissza utazás egyáltalán nem mondható unalmasnak, de meg lehet tenni busszal is az utat az egyik irányba Szob és Nagybörzsöny között.
outdooractive.com User
Author
Tamás Abelovszky
Updated: December 19, 2019

Difficulty
easy
Technique
Stamina
Experience
Landscape
Highest point
426 m
Lowest point
108 m
Best time of year
Jan
Feb
Mar
Apr
May
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec

Safety information

  • A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet, az erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 
  • Ne sétálj sínek közt, a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
  • Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
  • Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
  • A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Start

Szob vasútállomás (111 m)
Coordinates:
Geographic
47.821659, 18.860829
UTM
34T 339881 5298694

Destination

Nagybörzsöny vasútállomás

Turn-by-turn directions

Szobon a kisvasút közvetlenül a nagyvasúti állomás mellől indul, a végállomást a gyalogos felüljáró lábánál kell keresni. Ha valaki vonattal érkezik Budapest felől, kisebb késések miatt nem kell izgulnia, a Börzsöny szívébe induló kis szerelvények bevárják a pesti vonatokat. A járműállomány igen változatos, így előre nem lehet megmondani, hogy éppen milyen vontató- és vontatottjármű-állomány fogja szolgálni az utazást: a hazai kisvasutak igazi igáslovai, a C50-es mozdonyok mellett itt üzemel a két, Királyréten épített motorkocsiból az egyik, és olyan kuriózumok is előfordulnak, mint egy L-60-as vagy egy MD-40-es kis dízelmozdony. A személykocsik között nyitott és zárt egyaránt megtalálható – természetesen a legnagyobb élmény a nyári suhanás a nyitott kocsik valamelyikén.

Akármelyik szerelvény fogadja is az utasokat, biztosan a Márianosztra felé vezető út mellett, a házak, kertek előtt fog végigcsattogni az első néhány száz méteren, miután elhagyta a sínek bal oldalán fekvő vontatási telepet, amelynek méreteiről egyértelműen látszik, hogy nem a mai vasútüzemre méretezték. Ahol az aszfaltút elágazik Vámosmikola felé, a sínek bebújnak a fák, cserjék közé, így már itt is érezhető valamelyest az erdei vasúti hangulat. Sorra halad át a feltételes megállóhelyeken a kisvonat, aki Malomkert, Barackos, Petyerák-tanya, Máriakút, Malomvölgy közül szeretne valamelyiknél leszállni, azt előre kell jeleznie a vonatszemélyzetnek. A vasútvonalat a Bezina-völgyben egykor Malomvölgyig építették ki, itt működik ma is a Csák-hegyi kőbánya, de az itt kitermelt követ ma már közúton szállítják el. Külön érdekessége az egykori vasútüzemnek, hogy a hegyen magasabban lévő „Fehér” kőbányához is vezetett egy vonal, amit később siklóvasúttal váltottak ki.

A bányaterületet elhagyva egy erős ívben elkezd emelkedni a pálya – és innen Nagyirtáspusztáig ez így is marad. Márianosztra állomást nyugatról egy mező határolja, keletre, a falu felé pillantva a pálos kolostor kegytemplomának tornyai és a börtön komor falai látszanak a falu házai felett. A települést elhagyva igazi erdei vasúti hangulatban lehet része az utazónak (azt leszámítva, hogy a szinte új pálya miatt a megszokott zakatolás ezúttal elmarad). Előbb egy rét szélén kanyarog a 760 milliméteres sínpár, majd a Bezina-patak szűk völgyébe érve kapaszkodik egyre feljebb, a vízválasztó felé. Füstös-forrás feltételes megállóhelyet elhagyva vad kanyargásba kezd a vonat: számos hurok biztosítja a szint leküzdését a vonal legmagasabb pontját jelentő Nagyirtáspuszta állomásig.

Nagyirtáspusztán számos turistaút fut össze, az állomás közelében található a Szent Orbán fogadó is, de egy frissítőért és pár falatért nem kell messzire menni: az igényesen kialakított állomásépületben büfé várja az utasokat. Sokan be is térnek, ugyanis át kell szállni egy másik szerelvényre, mert a Szob-Nagyirtás és a Nagyirtás-Nagybörzsöny szakaszok más-más üzemeltető kezelésében vannak (így a jegyek sem válthatók meg a teljes vonalra, mindkét szerelvényen külön kell fizetni az utazásért).

Nagyirtáspusztától komoly ereszkedésbe kezd „új” szerelvényünk, mivel Nagybörzsönyig végig lejt a pálya. Ahogy a déli oldalon, úgy itt is számos hurokban tekereg a vonat a szintkülönbség leküzdése érdekében, de olyan megoldással is találkozhatunk, ami a maga nemében unikálisnak számít, hiszen máshol már nincs ilyen az országban. Az úgynevezett csúcsfordítóról van szó: nem kell meglepődni, ha vonatunk egyszer csak toltmenetben, azaz a korábbi menetiránnyal ellentétes irányban kezd el mozogni a Tolmács-hegy oldalában, majd Kisirtáspusztára érve újra irányt vált, immár „helyesen” közlekedve. A térképre nézve látszik, hogy a pálya Z alakban halad ezen a szakaszon, mivel másképp nem lehetett megoldani a szintkülönbségek áthidalását. Régen a Börzsönyben számos más kisvasúton használták ezt a megoldást, de a Gerecsében, a Mátrában, a Visegrádi-hegységben is volt csúcsfordító egyes kisvasutakon. Ma már azonban ez az egyetlen hazánkban, így 2000-ben ipartörténeti műemlékké nyilvánították.

Kisirtáspusztán szálláslehetőséget is találunk a szépen felújított menedékházakban, illetve számos turistaút is indul innen különböző irányba. A kisvasút sínpárja a Hosszú-völgyben a patak mentén vezet el egészen Nagybörzsönyig, ahol a falu határában található állomáson ér véget. A vontatási telepen egy kisebb és egy nagyobb mozdonyszín ad otthont a járműveknek, egy vasúti kocsiban kis múzeumot is berendeztek. A következő vonat indulásáig az állomás melletti büfében és hajtánypályán is el lehet ütni az időt, de érdemes besétálni Nagybörzsönybe is, és felfedezni a falu rejtett kincseit.

Note


all notes on protected areas

Public transport

Public transport friendly

Szob

  • A szobi kisvasúti végállomás megközelítése elsősorban vonattal ajánlott, Szob állomáson kell leszállni a Budapest-Vác-Szob vonalon közlekedő szerelvényekről.
  • A helyközi autóbuszokról Szob, vasútállomás megállóhelyen kell leszállni.

Márianosztra

  • A helyközi autóbuszokról Márianosztra, autóbusz-forduló megállóhelyen kell leszállni.

Nagybörzsöny

  • A helyközi autóbuszokról Nagybörzsöny, községháza megállóhelyen kell leszállni.

Getting there

Szob

  • A szobi vasútállomásról kilépve balra kell fordulni, körülbelül 100 métert kell sétálni a kisvasút végállomásához.

Márianosztra

  • A buszról Márianosztra, autóbusz-forduló megállóhelyen leszállva a P jelzésen kell északnyugati irányba indulni (a Kossuth Lajos utcán), kb. 500 métert kell sétálni.

Nagybörzsöny

  • A buszról Nagybörzsöny, községháza megállóhelyen leszállva a Hunyadi téren keleti irányba kell indulni, majd a tér sarkán a Völgy utcára térve a S jelzést kell követni (kb. 1 km séta a kisvasút végállomása).

Parking

Szob

  • Autóval az állomás mellett, az Ipolysági utcán lehet parkolni. Ha itt már nincs szabad hely, akkor a körülbelül 200 méterre található P+R parkolót célszerű igénybe venni.

Márianosztra

  • A Kossuth Lajos utcán, a buszforduló közelében állnak rendelkezésre parkolóhelyek, ahonnan a P, Z, P□ jelzésű turistajelzéseket követve körülbelül 400 métert kell gyalogosan megtenni az állomás eléréséhez (ahová a P□ tér be).

Nagybörzsöny

  • Autóval az állomás előtti parkolóban lehet megállni.
Arrival by train, car, foot or bike

Author’s map recommendations

Börzsöny térkép

Similar routes nearby

 These suggestions were created automatically.

Questions & Answers

Ask the first question

Got questions regarding this content? Ask them here.


Reviews

Write your first review

Help others by being the first to add a review.


Photos from others


Difficulty
easy
Distance
21 km
Duration
1:35h
Ascent
318 m
Descent
188 m
Public transport friendly Family friendly

Statistics

  • 2D 3D
  • Contents
  • New Point
  • Show images Hide images
: h
 km
 m
 m
 m
 m
For changing the range of view, push the arrows together.