Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
Choose a language
Plan a route here Copy route
Forest train Top

Szilvásváradi erdei vasút

· 8 reviews · Forest train · Bükkvidék · open
Responsible for this content
Magyar Természetjáró Szövetség Verified partner  Explorers Choice 
  • /
    Photo: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Photo: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Photo: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
  • /
    Photo: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
m 500 450 400 350 3,0 2,5 2,0 1,5 1,0 0,5 km Szilvásváradi Erdei … állomás) Szilvásváradi Erdei … állomás) Szilvásváradi Erdei … állomás)
Hazánk legrövidebb, legmeredekebb és legforgalmasabb erdei vasútja a szilvásváradi Szalajka-völgyben szállítja a kirándulókat a falu szélső utcái és a híres Fátyol-vízesés fölötti tisztás között.
open
easy
Distance 3.2 km
0:15 h
110 m
4 m

Szilvásvárad, az északi Bükk egyik gyöngyszeme, minden évben százezreket vonz. Különleges fekvése, jó levegője és természeti látványosságai egész évben várják a látogatókat a falu központjától egészen a néhány kilométerre fekvő Bükk-fennsíkig. A kettő között pedig a legrövidebb út a Szalajka-völgyön át vezet.

Az alján kanyargó, jól kiépített erdei sétaút mellett fut az erdei vasút pályája is, időnként csak karnyújtásnyira a pataktól, máskor több emelet magasban, a völgy szikláinak tetején. A bő három kilométer hosszú vasút leginkább fölfelé menet népszerű, hiszen száz méteres szintkülönbséget küzd le, de előszeretettel utaznak rajta a hegység belsejébe tartó, illetve az onnan érkező kirándulók is.

Jeles alkalmakkor Szilvi, a vasút apró, ötven lóerős gőzmozdonya is szerepet kap.

Megállók :

* Az állomáson a vonat felfelé nem áll meg, lefelé feltételes megállóhely

Jegyárak :

  • Felnőtt: 1000 Ft
  • Gyermek (18 éves korig és/vagy diákigazolvánnyal): 500 Ft 
  • Gyermek 3 éves kor alatt: ingyenes
  • Kutya (szájkosár és póráz kötelező): 700 Ft

Az adatok tájékoztató jellegűek, és a 2020 szeptemberi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!

Author’s recommendation

Profile picture of Gulyás Attila
Author
Gulyás Attila
Updated: September 28, 2020
Difficulty
easy
Technique
Stamina
Experience
Landscape
Highest point
467 m
Lowest point
356 m
Best time of year
Jan
Feb
Mar
Apr
May
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec

Safety information

  • A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó járat bármikor érkezhet, a kanyarok körül növő erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 
  • Ne sétálj sínek közt a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a tapfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amik különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
  • Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
  • Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
  • A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Tips and hints

  • Jó idő esetén a közlekedési szezon sokszor már március közepén elkezdődik, és egyedi meghirdetés alapján egészen november első-második hétvégéjéig tarthat. Nyilvános különjáratok, például mikulás alkalmából, télen is rendszeresen útnak indulnak.

Start

Szilvásvárad, Szalajka-úti erdei vasút állomás (356 m)
Coordinates:
DD
48.095472, 20.392596
DMS
48°05'43.7"N 20°23'33.3"E
UTM
34U 454774 5327090
w3w 
///thinking.curries.stuffing

Destination

Fátyolvízesés végállomás

Turn-by-turn directions

Az erdei vasút története

A vasúti szállítás fénykorában, a 20. század közepén Szilvásváradnak két erdei vasútja is volt. A falu határában lévő fatelepről a Szalajka- és Tófalu-völgyben gőzvontatású szerelvények közlekedtek fel és le, megrakodva a Bükk legértékesebb kincseivel: a hatalmas bükkfa-törzsekkel, valamint vasérccel, mely főleg a trianoni határok megszületése után lett igazán értékes. Több mint négyszáz méterrel magasabban, a Bükk-fennsík északi szélén egy teljesen más vasúti hálózat vékonyabb - csak 600 mm nyomtávú - sínpárja kanyargott, ahol a zömmel fával rakott kocsikat lovakkal vontatták. 

A két hálózatot eleinte csak egy fapálya kötötte össze egymással, de ennek helyét hamarosan különleges műszaki megoldás vette át: az azonos nyomvonalon épült sikló közel negyven fokban lejtő, 760 mm nyomtávú sínpárján drótkötéllel vontatták az alsó hálózat teherkocsijait. A második világháború utáni években a Bükk-fennsík vonalát is átépítették 760 mm nyomtávúra, és kibővítették Bánkút felé is, így a fennsíkon kitermelt faanyag már átrakás nélkül juthatott el egészen a szilvásváradi MÁV állomásig.

A hálózat megszüntetése viszonylag rövid idő alatt, 1967-ben következett be: az erdei feltáróutak megépítése és nagy teljesítményű teherautók szolgálatba állása után a fennsík vasútját és a siklót elbontották, a Szalajka-völgyi vasutat pedig a kirándulóforgalom kiszolgálására rendezték be. Ekkor álltak munkába a ma közlekedő járművek is.

Az azóta eltelt időben a vasúton nem sok változást történt, pedig körülötte Szilvásvárad idegenforgalma hatalmas fejlődésen ment át. Az egykori fatelep helyét autóparkoló foglalta el, a vasúthoz vezető utcában pedig egymás után nyíltak a kisebb-nagyobb vendéglők, ajándékboltok és éttermek, kiszolgálva az ide érkező tömegeket. Így aki ma a vasúthoz érkezik, már szinte városias környezet szélén találja a végállomást. Jegyváltás után a legtöbbször még röviden várakoznia kell az utasoknak, mert a járműveket általában csak az indulás előtti percekben nyitják meg.

Útvonal

Viszont ha már idáig jutottunk, ez egyben azt is jeleni, hogy eljött az utazás ideje! Az eddigi lassú nézelődés után igencsak határozott hangulatváltást hoz, amikor a mozdony egyik percről a másikra teljes sebességre kapcsol, és az állomás körüli épületeket már a "szédítő" 25 km/h utazósebességgel, igazi erdei menetszéllel hagyjuk el, majd rövidesen be is futunk a lombok közé.

A pálya mellett a Szalajka-völgy aszfaltozott útja, azon túl pedig a Szalajka-patak látszik a fák között. Ami a térképen csak egy-egy szorosan egymás mellé rajzolt kék, sárga és fekete vonal, most itt van a lábunk alatt és mellett, amint kanyarról kanyarra követik egymást. 

A pálya rövidesen az útnál magasabbra emelkedik, majd egy éles kanyarral a vonat "átrepül" a patak túloldalára. Híd sem itt, sem máshol nem épült, az egyenletes vízjárású patak fölött elegendőek a széles töltések, az aljukban egy-egy nagyobb vasbeton csőáteresszel. 

Az ív után Szalajka-halastó állomásra érkezünk, amelynek vágányai már a következő kanyaron túl vezetnek. Itt, félúton, általában alig van leszálló, pedig aki gyorsan szeretné elérni a völgy alsó felének nevezetességeit, mint például az erdészeti múzeumot, a szabadtéri szarvassimogatót vagy a Sáfrány Pisztrángudvart, innen érdemes indulnia. Leszállók híján viszont a szerelvény általában nem is áll meg itt.

A folyamatos haladással megőrzött lendület azonban jól jön, mert már az állomás után elkezdődik hazánk legmeredekebb, 60 ezrelék esésű (közúton: 6%) pályaszakasza, és ki is tart a következő egy kilométeren. A motorok hangosan dolgoznak, de a sebesség a könnyű, nyitott kocsikkal alig csökken. Pedig egy három kocsis, utasokkal teli szerelvény összsúlya mozdonnyal együtt már a negyven tonnát közelíti, amire szűk 200 lóerő teljesítmény jut, vagyis tonnánként egy robogó ereje. A vasút viszont nem véletlenül az egyik leghatékonyabb közlekedési mód, így ennyi is elegendő a húsz kilométer per órára csökkent sebesség tartásához. 

Amíg a fejekben a számok folynak, a sínek mellől lasssan eltűnik a patak, a helyébe pedig a mellette növő fák lombkoronája kerül: egyre felüljebbről szemlélhetjük a völgyet. Az út talán itt a leglátványosabb, az éles kanyarok helyett kisebb sziklabevágások, lent tekintélyes mélység, fent pedig a Bükk fölénk meredő csúcsainak lassan kibontakozó látványa színesíti az utazást.

A következő kanyarban hirtelen megérkezünk a völgy tetejéhez: visszazárul az erdő, jobbra pedig kis állomásből lett büfé, majd a mögötte előtűnő, hatalmas tisztás uralja a táj képét. A vonat egy utolsó, gyors fordulóval a rét bal szélére fordul, és rövidesen be is fut a közelmúltban alaposan felújított Fátyolvízesés végállomásra.

Bár korábban itt a kocsi lépcsőjéről egyenesen a mező pázsitjára lehetett leszállni, az egyre növekvő forgalom kiszolgálására 2012-re "rendes" állomás épült, babakocsival is megközelíthető peronnal, mosdókkal és esőbeállóval. A javarészt természetesen betonból álló építményt a tervezők gondosan válogatott kövekkel burkolták, míg a nem teherhoró szerkezetek, korlátok és oszlopok fából épültek, összességében igazán ízlésesen csomagolva a létesítményt.

 

 

Note


all notes on protected areas

Public transport

Public-transport-friendly

  • Vasúttal Egerből Szilvásvárad-Szalajkavölgy megállóhelyig utazzunk.
  • Távolsági és helyközi busszal érkezve a Szilvásvárad, szalajkavölgyi elágazás megállóban szálljunk le.

Getting there

  • A vasúttól az Egri úton, majd a völgy bejáratánál jobbra fordulva érjük el a kisvasutat (1,2 km).
  • A buszmegállóból a kanyarban a Szalajka útra térünk, és hamarosan elérjük az állomást (500 m).

Parking

  • A kisvasút végállomásánál találunk egy nagy, fizetős parkolót.
  • A Szalajka-völgy aljában, a falu több pontján is kialakítottak közepes méretű parkolókat. Ezek közül a legjelentősebb a lovasstadion oldalában lévő. A belső parkolók telítődése esetén a közeli Dózsa György és Akácfa utcákban érdemes hátrahagyni az autót.

Coordinates

DD
48.095472, 20.392596
DMS
48°05'43.7"N 20°23'33.3"E
UTM
34U 454774 5327090
w3w 
///thinking.curries.stuffing
Arrival by train, car, foot or bike

Equipment

  • A Szilvásváradi Erdei vasút főleg nyitott kocsikkal közlekedik, így egy kisebb záportól csak az esőkabátjuk védheti meg az utasokat.
    Tavasszal és ősszel ugyan munkába áll a korlátozott számú fedett, illetve teljesen zárt kocsi is, de forgalmas időszakban nem mindenkinek jut bennük hely, így ilyenkor is előkerülhetnek a nyári járművek.
  • Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképpen egy erős, zárt cipőre lesz szükség.

Similar routes nearby

 These suggestions were created automatically.

Questions and answers

Ask the first question

Would you like to the ask the author a question?


Rating

4.8
(8)
Berecz Péter
August 19, 2019 · Community
Lefele jovet érdemes gyalog jonni, szepen felujitott ut vezet le, nagyjabol 20 perces.
show more
2019. augusztus 19., hétfő 11:21:53 de.
Photo: Berecz Péter, Közösség
Show all reviews

Photos from others

2019. augusztus 19., hétfő 11:21:53 de.
2019. június 10., hétfő 7:35:39
2019. június 10., hétfő 7:35:54
2019. június 10., hétfő 7:36:09
+ 7

Status
open
Reviews
Difficulty
easy
Distance
3.2 km
Duration
0:15 h
Ascent
110 m
Descent
4 m
Public-transport-friendly Refreshment stops available Family friendly Cultural/historical value Geological highlights Botanical highlights Faunistic highlights Cableway ascent/descent

Statistics

  • 2D 3D
  • Contents
  • Show images Hide images
Features
Maps and trails
Duration : h
Distance  km
Ascent  m
Descent  m
Highest point  m
Lowest point  m
Push the arrows to change the view
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp