Mátravasút (szalajkaházi ág)
A Mátrában a 20. század elején épültek az első kisvasutak. A cél az ebben az időben megszokott faanyag szállítás megkönnyítése volt. Az egri érseki uradalom 1906-ban helyezte üzembe első, akkor még 600 milliméteres nyomtávolságú pályáját (nyírjesi vonal), amelyet hamarosan követett a csukás-völgyi vonal, hogy aztán a Barna Gábor és Fiai Rt. a Nagyvölgytől építse a monostor-völgyi vonalat Bagolyirtás alá. Ezeket a tulajdonképpen egy-egy völgyet kiszolgáló vonalakat összekötötték, majd Gyöngyössolymosig meghosszabbították a sínpárt – azaz ez esetben nem a falu felől az erdőbe, hanem pont fordítva épült a vasút.
A kezdeti lóvontatást 1916-ban váltotta csühögő gőzmozdony. Érkezése azért is ment eseményszámba a környéken, mert ekkor Gyöngyössel még nem volt összekötve a kisvasút, így a mozdony 11 nap alatt, az országúton tette meg a Gyöngyös-Gyöngyössolymos távot. Mégpedig úgy, hogy egy rövid szakaszon lefektették a síneket, majd végiggördült rajta a mozdony, ezután a maga mögött hagyott szakaszt felszedték, majd lerakták a gépezet elé. Sokat egyébként nem kellett várni arra, hogy „rendes” síneken oldják meg a feladatot, mert egy évvel később megépült az összeköttetés Gyöngyössel.
Sokáig csak követ és fát szállítottak a gyöngyössolymosi vonalon: az első menetrendszerinti személyvonatok csak az 1950-es évek végén érték el Solymost. 1961-től a Mátravasút úttörővasútként üzemelt, és dízelmozdonyok is érkeztek a gőzösök leváltására. A kisvasút alkonya az 1970-es években következett be: bár 1966-ban több mint 100 000 tonna fát szállítottak a szerelvények, 1978-ban előbb a faanyag, majd két évvel később a kő szállítása is megszűnt, ráadásul a személyforgalom is visszaesett. Szerencsére a megszűnést sikerült elkerülni, és előbb az 1980-as évek elején, majd a közelmúltban ismét felújították a pályát, és a járművekre is ez a sors vár, így biztosak lehetünk abban, hogy jó pár évig szolgálja még a kirándulókat a Mátravasút gyöngyössolymosi ága.
Állomások:
- Gyöngyös
- Felsőújváros
- Jánoska
- Toppancshíd
- Zemanek
- Gyöngyössolymos
- Cserkő
- Őrlőmű
- Lajosháza
- Karoshíd
- Szalajkaház
Árak:
A vonatjegy ára a megtett távolságtól függően változik, a vonatokra felnőtt-, illetve gyermekjegy váltható. (A gyermekkedvezmények 18 éves korig vagy nappali tagozatos diákigazolvány bemutatásával vehetők igénybe.)
- Gyermekek 3 éves korig ingyen utazhatnak
- Kerékpárjegy (egy útra): 700 Ft
- Kutya és egyéb kisállat (egy útra): 700 Ft (vakvezető kutya: díjmentes)
- MÁV arcképes igazolvánnyal rendelkezők (bármely viszonylatban): 400 Ft
- Gyermekcsoportok utazása esetén minden 10 fő után 1 felnőtt kísérő gyermekjegy árán utazhat
- A gyöngyössolymosi lakosok személyi igazolványuk és lakcímkártyájuk felmutatásával Gyöngyös–Gyöngyössolymos viszonylatban 50%-os kedvezményre jogosultak
Menetrend:
A vonatok márciustól október végéig közlekednek. Az aktuális menetrend a Mátravasút oldalán érhető el.
Az adatok tájékoztató jellegűek, és a 2020. szeptemberi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!
Author’s recommendation
- A kisvasút szalajkaházi és mátrafüredi ága összeköthető egy kis túrázással, így egy nap alatt mindkét vonal bejárható.
- A kisvasút végállomása a Mátra Múzeumhoz nagyon közel van Gyöngyösön, így mielőtt vonatra szállnál, megismerkedhetsz a környék történetével és élővilágával.
- A kisvasúton bringa is szállítható, így akár az erdő közepéről is nekiindulhatsz egy kerékpártúrának.
Safety information
- A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet, az erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is.
- Ne sétálj sínek közt, a váltókon, és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
- Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
- Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
- A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.
Start
Destination
Turn-by-turn directions
A vonatok szinte Gyöngyös központjából, közvetlenül a Mátra Múzeum mellől indulnak a Mátra erdői felé. A kis állomás épülete 1983-ban váltotta a régit, jegyet itt tudsz venni a pénztárban (bárhol máshol felszállva pedig a vonaton). Indulás előtt a hazai kisvasutakon igazi unikum fogadja az utasokat: hangosbeszélő tájékoztat a szerelvények indulásáról. A nyáron rendszerint nyitott, télen zárt kocsikból álló vonatokat általában a számos más erdei vasúton is szolgáló Mk48-as mozdonyok továbbítják (de a vasútüzemnek C50-ese és egy gőzöse – Gyöngyi – is van).
A vonat ablakából előbb a kisvasút lelke, a vontatási telep felé vethetünk egy pillantást rögtön indulás után, majd egészen egyedülálló módon egy lakótelep szélén kanyarognak az egymástól 760 milliméterre lefektetett sínszálak. Gyöngyös határáig a 24-es út mellett haladnak a szerelvények, majd elágazik a mátrafüredi és a szalajkaházi ág. Gyöngyössolymos irányába a Mátraalja szelíd lankáin, szőlők és gyümölcsösök között kanyarog a vonat, majd éles ívvel fordul egyenesen a falu – és a hegyek – felé a sínpár.
Gyöngyössolymosban négy megállója is van a kisvasútnak, ami nem is csoda, hiszen az egész falut feltárja a házak között kanyarogva, ezzel egészen egyedülálló hangulatot kölcsönözve az utazás ezen részének. A házak közül kiérve, de még éppen az erdő előtt egy pár házból álló kis telep előtt halad el a vonat – valaha itt volt a solymosi erdei vasút központja, pár évvel ezelőtt is még Gyöngyössolymos-Fűtőház néven lehetett megtalálni a menetrendben a megállóhelyet (ma már az utótagot elhagyva kell keresni). A valaha volt vontatási telepet elhagyva igazi erdei kisvasúti élményben lehet része az utazónak: patakparton, fák alkotta alagútban zötyögnek a szerelvények a Nagy-patak völgyében. Lajosháza előtt a kőszállítás omladozó mementója, az Őrlőmű maradványai előtt-alatt halad el a vonat, hogy aztán még tovább zakatoljon mai végállomásáig, Szalajkaházig. Innen gyalogosan lehet követni az egykori vonalat a Z◼ jelzésen, egészen a Blokkházig.
Note
Public transport
- Vonattal érkezve Gyöngyös állomáson, a Budapest-Miskolc vasútvonal Vámosgyörknél kiágazó szárnyvonalának végállomásán kell leszállni.
- Autóbusszal Gyöngyös, autóbusz-állomás megállóhelyig kell utazni.
Getting there
- Gyöngyös állomásról a Vasút utcán sétálj ki a Kossuth Lajos utcáig, majd fordulj jobbra – innen már csak két saroknyit kell gyalogolni a kisvasút végállomásáig (összesen kb. 5 perc).
- Az autóbusz-állomástól a Koháry úton (24-es főút) indulj északi irányba (azaz a Mátra felé), majd a jelzőlámpás kereszteződésnél fordulj jobbra, a Kossuth Lajos utcára. Az Orczy-kastély kerítése mentén sétálva innen már csak 2 perc a kisvasút végállomása (összesen 7-8 perc séta).
Parking
- Parkolni a Mátravasút gyöngyösi állomása közelében a Kossuth Lajos utcán, a Dobó István utcán vagy a Könyves Kálmán téren lehet.
Coordinates
Author’s map recommendations
Equipment
- Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre, és mivel valamennyi kocsi fedett, esőkabát és esernyő nélkül is bevállalható. Télen fűtéssel várják az utasokat, úgyhogy nem fogsz fázni utazás közben.
- Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképpen erős, zárt cipőre lesz szükség.
Questions and answers
Would you like to the ask the author a question?
Rating
Help others by being the first to add a review.
Photos from others