Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ MTSZ térképportál Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
Choose a language
Plan a route here Copy route
Forest train recommended route

Mátravasút (szalajkaházi ág)

Forest train · Mátravidék
Responsible for this content
Magyar Természetjáró Szövetség Verified partner  Explorers Choice 
  • Mátravasút télen
    / Mátravasút télen
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Mátravasút télen
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Mátravasút télen
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Mátravasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Csúcsforgalom a Mátravasúton
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Mátravasúton kerékpárt is lehet szállítani
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Erdei vasúti hangulat a Mátravasúton
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Gyöngyössolymos utcáin kanyarog a Mátravasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kisvasúti csattogás a Mátraalján
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Gyöngyös, a Mátravasút központi állomása
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
m 600 500 400 300 200 100 12 10 8 6 4 2 km Mátravasút (Cserkő megállóhely) Mátravasút (Lajosháza állomás) Mátravasút (Őrlőmű megállóhely)
A ma Mátravasútként ismert kisvasút a Gyöngyössolymostól északra fekvő erdőkben született meg. A Gyöngyöstől Szalajkaházig vezető vonal fűzi fel a keskenynyomközű sínpárra a legrégibb mátrai kisvasúti szakaszokat, miközben erdőn-mezőn, de még egy falu, Gyöngyössolymos utcáin is kanyarog.
easy
Distance 13.1 km
0:50 h
304 m
2 m

A Mátrában a 20. század elején épültek az első kisvasutak. A cél az ebben az időben megszokott faanyag szállítás megkönnyítése volt. Az egri érseki uradalom 1906-ban helyezte üzembe első, akkor még 600 milliméteres nyomtávolságú pályáját (nyírjesi vonal), amelyet hamarosan követett a csukás-völgyi vonal, hogy aztán a Barna Gábor és Fiai Rt. a Nagyvölgytől építse a monostor-völgyi vonalat Bagolyirtás alá. Ezeket a tulajdonképpen egy-egy völgyet kiszolgáló vonalakat összekötötték, majd Gyöngyössolymosig meghosszabbították a sínpárt – azaz ez esetben nem a falu felől az erdőbe, hanem pont fordítva épült a vasút.

A kezdeti lóvontatást 1916-ban váltotta csühögő gőzmozdony. Érkezése azért is ment eseményszámba a környéken, mert ekkor Gyöngyössel még nem volt összekötve a kisvasút, így a mozdony 11 nap alatt, az országúton tette meg a Gyöngyös-Gyöngyössolymos távot. Mégpedig úgy, hogy egy rövid szakaszon lefektették a síneket, majd végiggördült rajta a mozdony, ezután a maga mögött hagyott szakaszt felszedték, majd lerakták a gépezet elé. Sokat egyébként nem kellett várni arra, hogy „rendes” síneken oldják meg a feladatot, mert egy évvel később megépült az összeköttetés Gyöngyössel.

Sokáig csak követ és fát szállítottak a gyöngyössolymosi vonalon: az első menetrendszerinti személyvonatok csak az 1950-es évek végén érték el Solymost. 1961-től a Mátravasút úttörővasútként üzemelt, és dízelmozdonyok is érkeztek a gőzösök leváltására. A kisvasút alkonya az 1970-es években következett be: bár 1966-ban több mint 100 000 tonna fát szállítottak a szerelvények, 1978-ban előbb a faanyag, majd két évvel később a kő szállítása is megszűnt, ráadásul a személyforgalom is visszaesett. Szerencsére a megszűnést sikerült elkerülni, és előbb az 1980-as évek elején, majd a közelmúltban ismét felújították a pályát, és a járművekre is ez a sors vár, így biztosak lehetünk abban, hogy jó pár évig szolgálja még a kirándulókat a Mátravasút gyöngyössolymosi ága.

Állomások:

Árak:

A vonatjegy ára a megtett távolságtól függően változik, a vonatokra felnőtt-, illetve gyermekjegy váltható. (A gyermekkedvezmények 18 éves korig vagy nappali tagozatos diákigazolvány bemutatásával vehetők igénybe.)

  • Gyermekek 3 éves korig ingyen utazhatnak
  • Kerékpárjegy (egy útra): 700 Ft
  • Kutya és egyéb kisállat (egy útra): 700 Ft (vakvezető kutya: díjmentes)
  • MÁV arcképes igazolvánnyal rendelkezők (bármely viszonylatban): 400 Ft
  • Gyermekcsoportok utazása esetén minden 10 fő után 1 felnőtt kísérő gyermekjegy árán utazhat
  • A gyöngyössolymosi lakosok személyi igazolványuk és lakcímkártyájuk felmutatásával Gyöngyös–Gyöngyössolymos viszonylatban 50%-os kedvezményre jogosultak

Menetrend:

A vonatok márciustól október végéig közlekednek.  Az aktuális menetrend a Mátravasút oldalán érhető el.

Az adatok tájékoztató jellegűek, és a 2020. szeptemberi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!

Author’s recommendation

  • A kisvasút szalajkaházi és mátrafüredi ága összeköthető egy kis túrázással, így egy nap alatt mindkét vonal bejárható.
  • A kisvasút végállomása a Mátra Múzeumhoz nagyon közel van Gyöngyösön, így mielőtt vonatra szállnál, megismerkedhetsz a környék történetével és élővilágával.
  • A kisvasúton bringa is szállítható, így akár az erdő közepéről is nekiindulhatsz egy kerékpártúrának.
  • Magyarországi kisvasutak listája a Természetjáró.hu-n

Profile picture of Tamás Abelovszky
Author
Tamás Abelovszky
Update: September 28, 2020
Difficulty
easy
Technique
Stamina
Experience
Landscape
Highest point
476 m
Lowest point
172 m
Best time of year
Jan
Feb
Mar
Apr
May
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec

Safety information

  • A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet, az erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 
  • Ne sétálj sínek közt, a váltókon, és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
  • Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
  • Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
  • A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Start

Gyöngyös, Mátravasút vá. (174 m)
Coordinates:
DD
47.784320, 19.932798
DMS
47°47'03.6"N 19°55'58.1"E
UTM
34T 420060 5292880
w3w 
///cabbage.famous.august

Destination

Szalajkaház vá.

Turn-by-turn directions

A vonatok szinte Gyöngyös központjából, közvetlenül a Mátra Múzeum mellől indulnak a Mátra erdői felé. A kis állomás épülete 1983-ban váltotta a régit, jegyet itt tudsz venni a pénztárban (bárhol máshol felszállva pedig a vonaton). Indulás előtt a hazai kisvasutakon igazi unikum fogadja az utasokat: hangosbeszélő tájékoztat a szerelvények indulásáról. A nyáron rendszerint nyitott, télen zárt kocsikból álló vonatokat általában a számos más erdei vasúton is szolgáló Mk48-as mozdonyok továbbítják (de a vasútüzemnek C50-ese és egy gőzöse – Gyöngyi – is van).

A vonat ablakából előbb a kisvasút lelke, a vontatási telep felé vethetünk egy pillantást rögtön indulás után, majd egészen egyedülálló módon egy lakótelep szélén kanyarognak az egymástól 760 milliméterre lefektetett sínszálak. Gyöngyös határáig a 24-es út mellett haladnak a szerelvények, majd elágazik a mátrafüredi és a szalajkaházi ág. Gyöngyössolymos irányába a Mátraalja szelíd lankáin, szőlők és gyümölcsösök között kanyarog a vonat, majd éles ívvel fordul egyenesen a falu – és a hegyek – felé a sínpár.

Gyöngyössolymosban négy megállója is van a kisvasútnak, ami nem is csoda, hiszen az egész falut feltárja a házak között kanyarogva, ezzel egészen egyedülálló hangulatot kölcsönözve az utazás ezen részének. A házak közül kiérve, de még éppen az erdő előtt egy pár házból álló kis telep előtt halad el a vonat – valaha itt volt a solymosi erdei vasút központja, pár évvel ezelőtt is még Gyöngyössolymos-Fűtőház néven lehetett megtalálni a menetrendben a megállóhelyet (ma már az utótagot elhagyva kell keresni). A valaha volt vontatási telepet elhagyva igazi erdei kisvasúti élményben lehet része az utazónak: patakparton, fák alkotta alagútban zötyögnek a szerelvények a Nagy-patak völgyében. Lajosháza előtt a kőszállítás omladozó mementója, az Őrlőmű maradványai előtt-alatt halad el a vonat, hogy aztán még tovább zakatoljon mai végállomásáig, Szalajkaházig. Innen gyalogosan lehet követni az egykori vonalat a Z◼ jelzésen, egészen a Blokkházig.

Note


all notes on protected areas

Public transport

  • Vonattal érkezve Gyöngyös állomáson, a Budapest-Miskolc vasútvonal Vámosgyörknél kiágazó szárnyvonalának végállomásán kell leszállni.
  • Autóbusszal Gyöngyös, autóbusz-állomás megállóhelyig kell utazni.

Getting there

  • Gyöngyös állomásról a Vasút utcán sétálj ki a Kossuth Lajos utcáig, majd fordulj jobbra – innen már csak két saroknyit kell gyalogolni a kisvasút végállomásáig (összesen kb. 5 perc).
  • Az autóbusz-állomástól a Koháry úton (24-es főút) indulj északi irányba (azaz a Mátra felé), majd a jelzőlámpás kereszteződésnél fordulj jobbra, a Kossuth Lajos utcára. Az Orczy-kastély kerítése mentén sétálva innen már csak 2 perc a kisvasút végállomása (összesen 7-8 perc séta).

Parking

  • Parkolni a Mátravasút gyöngyösi állomása közelében a Kossuth Lajos utcán, a Dobó István utcán vagy a Könyves Kálmán téren lehet.

Coordinates

DD
47.784320, 19.932798
DMS
47°47'03.6"N 19°55'58.1"E
UTM
34T 420060 5292880
w3w 
///cabbage.famous.august
Arrival by train, car, foot or bike

Author’s map recommendations

Equipment

  • Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre, és mivel valamennyi kocsi fedett, esőkabát és esernyő nélkül is bevállalható. Télen fűtéssel várják az utasokat, úgyhogy nem fogsz fázni utazás közben.
  • Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképpen erős, zárt cipőre lesz szükség.

Questions and answers

Ask the first question

Would you like to the ask the author a question?


Rating

Write your first review

Help others by being the first to add a review.


Photos from others


Difficulty
easy
Distance
13.1 km
Duration
0:50 h
Ascent
304 m
Descent
2 m
Scenic Family-friendly

Statistics

  • Content
  • Show images Hide images
Features
2D 3D
Maps and trails
Duration : h
Distance  km
Ascent  m
Descent  m
Highest point  m
Lowest point  m
Push the arrows to change the view
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp