Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
Choose a language
Plan a route here Copy route
Forest train recommended route

Mátravasút (szalajkaházi ág)

Forest train · Mátravidék
Responsible for this content
Magyar Természetjáró Szövetség Verified partner  Explorers Choice 
  • Mátravasút télen
    / Mátravasút télen
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Mátravasút télen
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Mátravasút télen
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Mátravasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Csúcsforgalom a Mátravasúton
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Mátravasúton kerékpárt is lehet szállítani
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Erdei vasúti hangulat a Mátravasúton
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Gyöngyössolymos utcáin kanyarog a Mátravasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kisvasúti csattogás a Mátraalján
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Gyöngyös, a Mátravasút központi állomása
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
m 600 500 400 300 200 100 12 10 8 6 4 2 km Mátravasút (Cserkő megállóhely) Mátravasút (Lajosháza állomás) Mátravasút (Jánoska megállóhely)
A ma Mátravasútként ismert kisvasút a Gyöngyössolymostól északra fekvő erdőkben született meg. A Gyöngyöstől Szalajkaházig vezető vonal fűzi fel a keskenynyomközű sínpárra a legrégibb mátrai kisvasúti szakaszokat, miközben erdőn-mezőn, de még egy falu, Gyöngyössolymos utcáin is kanyarog.
easy
Distance 13.1 km
0:50 h
304 m
2 m

A Mátrában a 20. század elején épültek az első kisvasutak. A cél az ebben az időben megszokott faanyag szállítás megkönnyítése volt. Az egri érseki uradalom 1906-ban helyezte üzembe első, akkor még 600 milliméteres nyomtávolságú pályáját (nyírjesi vonal), amelyet hamarosan követett a csukás-völgyi vonal, hogy aztán a Barna Gábor és Fiai Rt. a Nagyvölgytől építse a monostor-völgyi vonalat Bagolyirtás alá. Ezeket a tulajdonképpen egy-egy völgyet kiszolgáló vonalakat összekötötték, majd Gyöngyössolymosig meghosszabbították a sínpárt – azaz ez esetben nem a falu felől az erdőbe, hanem pont fordítva épült a vasút.

A kezdeti lóvontatást 1916-ban váltotta csühögő gőzmozdony. Érkezése azért is ment eseményszámba a környéken, mert ekkor Gyöngyössel még nem volt összekötve a kisvasút, így a mozdony 11 nap alatt, az országúton tette meg a Gyöngyös-Gyöngyössolymos távot. Mégpedig úgy, hogy egy rövid szakaszon lefektették a síneket, majd végiggördült rajta a mozdony, ezután a maga mögött hagyott szakaszt felszedték, majd lerakták a gépezet elé. Sokat egyébként nem kellett várni arra, hogy „rendes” síneken oldják meg a feladatot, mert egy évvel később megépült az összeköttetés Gyöngyössel.

Sokáig csak követ és fát szállítottak a gyöngyössolymosi vonalon: az első menetrendszerinti személyvonatok csak az 1950-es évek végén érték el Solymost. 1961-től a Mátravasút úttörővasútként üzemelt, és dízelmozdonyok is érkeztek a gőzösök leváltására. A kisvasút alkonya az 1970-es években következett be: bár 1966-ban több mint 100 000 tonna fát szállítottak a szerelvények, 1978-ban előbb a faanyag, majd két évvel később a kő szállítása is megszűnt, ráadásul a személyforgalom is visszaesett. Szerencsére a megszűnést sikerült elkerülni, és előbb az 1980-as évek elején, majd a közelmúltban ismét felújították a pályát, és a járművekre is ez a sors vár, így biztosak lehetünk abban, hogy jó pár évig szolgálja még a kirándulókat a Mátravasút gyöngyössolymosi ága.

Állomások:

Árak:

A vonatjegy ára a megtett távolságtól függően változik, a vonatokra felnőtt-, illetve gyermekjegy váltható. (A gyermekkedvezmények 18 éves korig vagy nappali tagozatos diákigazolvány bemutatásával vehetők igénybe.)

  • Gyermekek 3 éves korig ingyen utazhatnak
  • Kerékpárjegy (egy útra): 700 Ft
  • Kutya és egyéb kisállat (egy útra): 700 Ft (vakvezető kutya: díjmentes)
  • MÁV arcképes igazolvánnyal rendelkezők (bármely viszonylatban): 400 Ft
  • Gyermekcsoportok utazása esetén minden 10 fő után 1 felnőtt kísérő gyermekjegy árán utazhat
  • A gyöngyössolymosi lakosok személyi igazolványuk és lakcímkártyájuk felmutatásával Gyöngyös–Gyöngyössolymos viszonylatban 50%-os kedvezményre jogosultak

Menetrend:

A vonatok márciustól október végéig közlekednek.  Az aktuális menetrend a Mátravasút oldalán érhető el.

Az adatok tájékoztató jellegűek, és a 2020. szeptemberi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!

Author’s recommendation

  • A kisvasút szalajkaházi és mátrafüredi ága összeköthető egy kis túrázással, így egy nap alatt mindkét vonal bejárható.
  • A kisvasút végállomása a Mátra Múzeumhoz nagyon közel van Gyöngyösön, így mielőtt vonatra szállnál, megismerkedhetsz a környék történetével és élővilágával.
  • A kisvasúton bringa is szállítható, így akár az erdő közepéről is nekiindulhatsz egy kerékpártúrának.
  • Magyarországi kisvasutak listája a Természetjáró.hu-n

Profile picture of Tamás Abelovszky
Author
Tamás Abelovszky
Updated: September 28, 2020
Difficulty
easy
Technique
Stamina
Experience
Landscape
Highest point
476 m
Lowest point
172 m
Best time of year
Jan
Feb
Mar
Apr
May
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec

Safety information

  • A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet, az erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 
  • Ne sétálj sínek közt, a váltókon, és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
  • Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
  • Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
  • A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Start

Gyöngyös, Mátravasút vá. (174 m)
Coordinates:
DD
47.784320, 19.932798
DMS
47°47'03.6"N 19°55'58.1"E
UTM
34T 420060 5292880
w3w 
///cabbage.famous.august

Destination

Szalajkaház vá.

Turn-by-turn directions

A vonatok szinte Gyöngyös központjából, közvetlenül a Mátra Múzeum mellől indulnak a Mátra erdői felé. A kis állomás épülete 1983-ban váltotta a régit, jegyet itt tudsz venni a pénztárban (bárhol máshol felszállva pedig a vonaton). Indulás előtt a hazai kisvasutakon igazi unikum fogadja az utasokat: hangosbeszélő tájékoztat a szerelvények indulásáról. A nyáron rendszerint nyitott, télen zárt kocsikból álló vonatokat általában a számos más erdei vasúton is szolgáló Mk48-as mozdonyok továbbítják (de a vasútüzemnek C50-ese és egy gőzöse – Gyöngyi – is van).

A vonat ablakából előbb a kisvasút lelke, a vontatási telep felé vethetünk egy pillantást rögtön indulás után, majd egészen egyedülálló módon egy lakótelep szélén kanyarognak az egymástól 760 milliméterre lefektetett sínszálak. Gyöngyös határáig a 24-es út mellett haladnak a szerelvények, majd elágazik a mátrafüredi és a szalajkaházi ág. Gyöngyössolymos irányába a Mátraalja szelíd lankáin, szőlők és gyümölcsösök között kanyarog a vonat, majd éles ívvel fordul egyenesen a falu – és a hegyek – felé a sínpár.

Gyöngyössolymosban négy megállója is van a kisvasútnak, ami nem is csoda, hiszen az egész falut feltárja a házak között kanyarogva, ezzel egészen egyedülálló hangulatot kölcsönözve az utazás ezen részének. A házak közül kiérve, de még éppen az erdő előtt egy pár házból álló kis telep előtt halad el a vonat – valaha itt volt a solymosi erdei vasút központja, pár évvel ezelőtt is még Gyöngyössolymos-Fűtőház néven lehetett megtalálni a menetrendben a megállóhelyet (ma már az utótagot elhagyva kell keresni). A valaha volt vontatási telepet elhagyva igazi erdei kisvasúti élményben lehet része az utazónak: patakparton, fák alkotta alagútban zötyögnek a szerelvények a Nagy-patak völgyében. Lajosháza előtt a kőszállítás omladozó mementója, az Őrlőmű maradványai előtt-alatt halad el a vonat, hogy aztán még tovább zakatoljon mai végállomásáig, Szalajkaházig. Innen gyalogosan lehet követni az egykori vonalat a Z◼ jelzésen, egészen a Blokkházig.

Note


all notes on protected areas

Public transport

  • Vonattal érkezve Gyöngyös állomáson, a Budapest-Miskolc vasútvonal Vámosgyörknél kiágazó szárnyvonalának végállomásán kell leszállni.
  • Autóbusszal Gyöngyös, autóbusz-állomás megállóhelyig kell utazni.

Getting there

  • Gyöngyös állomásról a Vasút utcán sétálj ki a Kossuth Lajos utcáig, majd fordulj jobbra – innen már csak két saroknyit kell gyalogolni a kisvasút végállomásáig (összesen kb. 5 perc).
  • Az autóbusz-állomástól a Koháry úton (24-es főút) indulj északi irányba (azaz a Mátra felé), majd a jelzőlámpás kereszteződésnél fordulj jobbra, a Kossuth Lajos utcára. Az Orczy-kastély kerítése mentén sétálva innen már csak 2 perc a kisvasút végállomása (összesen 7-8 perc séta).

Parking

  • Parkolni a Mátravasút gyöngyösi állomása közelében a Kossuth Lajos utcán, a Dobó István utcán vagy a Könyves Kálmán téren lehet.

Coordinates

DD
47.784320, 19.932798
DMS
47°47'03.6"N 19°55'58.1"E
UTM
34T 420060 5292880
w3w 
///cabbage.famous.august
Arrival by train, car, foot or bike

Author’s map recommendations

Equipment

  • Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre, és mivel valamennyi kocsi fedett, esőkabát és esernyő nélkül is bevállalható. Télen fűtéssel várják az utasokat, úgyhogy nem fogsz fázni utazás közben.
  • Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképpen erős, zárt cipőre lesz szükség.

Similar routes nearby

 These suggestions were created automatically.

Questions and answers

Ask the first question

Would you like to the ask the author a question?


Rating

Write your first review

Help others by being the first to add a review.


Photos from others


Difficulty
easy
Distance
13.1 km
Duration
0:50 h
Ascent
304 m
Descent
2 m
Scenic Family friendly

Statistics

  • Contents
  • Show images Hide images
Features
2D 3D
Maps and trails
Duration : h
Distance  km
Ascent  m
Descent  m
Highest point  m
Lowest point  m
Push the arrows to change the view
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp