Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
Choose a language
Plan a route here Copy route
Forest train recommended route

Felsőtárkányi Erdei Vasút

Forest train · Bükkvidék
Responsible for this content
Magyar Természetjáró Szövetség Verified partner  Explorers Choice 
  • Felsőtárkányi Erdei Vasút
    / Felsőtárkányi Erdei Vasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Felsőtárkányi Erdei Vasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Felsőtárkányi Erdei Vasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Felsőtárkányi Erdei Vasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Felsőtárkányi Erdei Vasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
m 340 320 300 280 260 240 220 200 5 4 3 2 1 km
A Felsőtárkányi Erdei Vasút a Bükk kitermelt faanyagának szállítására jött létre több mint száz évvel ezelőtt. Sok másik erdei vasúthoz hasonlóan sokáig újabb és újabb szárnyvonalak létesültek (ez esetben nem is csak a fa fuvarozása végett), majd a hatvanas évek végén elkezdődött a leépülés, aminek következtében a korábbi hálózathoz képest ma már csak egy nyúlfarknyi vonalon közlekednek a kis szerelvények.
easy
Distance 5.3 km
0:25 h
96 m
0 m

A kisvasút története 1915-ben kezdődött, ekkor épült meg az első, Felsőtárkánytól a Hidegkúti-völgy felé vezető vonal, majd hamarosan a Stimecz-ház felé vezető pályát is lefektették a Vöröskő-völgyben. (Részben ma is ezeken a vonalakon lehet utazni: Varróházig az elsőként, onnan a Stimecz-házig a másodikként megépült sínpáron járnak a vonatok). Ekkor még lovak adták a vonóerőt, és Felsőtárkánytól szekéren vitték tovább a faanyagot. Az első világháborút követően felértékelődött a Bükk szerepe is a fakitermelésben, és ezzel párhuzamosan a kisvasút is rohamos fejlődésnek indult: előbb Eger-Felnémetig, majd Eger-Faraktárig hosszabbították meg a pályát, ezzel megteremtve a nagyvasúti kapcsolatot is, majd egyre-másra épültek ki a szárnyvonalak a Bükk völgyeiben.

A kezdetekkor a négy gőzös mellett úgynevezett motormozdonyok is dolgoztak Felsőtárkányban, de csak hegymenetben: lefelé görpályás üzemként működött a vasút, azaz a gravitációt kihasználva gurultak le a rakott szerelvények az erdei völgyekből. Ekkor még Felsőtárkány főutcáján vezettek a sínek, így ez számtalan konfliktust eredményezett a helyi lakossággal. Kezdetben a fékezők egy kolomppal jelezték a szerelvény közeledését, majd egy ideig – a vasút hőskorát idézve – egy kürtös lovas nyargalt a vonatok előtt. Ezzel együtt azonban bekövetkezett a katasztrófa, amikor is tehéncsordát gázolt egy szerelvény 1923-ban, mire a feldühödött helyi lakosság – modern ludditák módjára – az éj leple alatt felszaggatta a síneket. Ekkor rohammunkában – néhány hét alatt – új, a falut elkerülő vasútvonalat építettek (ennek helyén ma kerékpárút vezet, így végig lehet járni).

A következő nagy lépés a kisvasút életében a kőszállítás beindulása volt: 1938-ra megépült a Berva-völgyi kőbányához vezető szárnyvonal – egyre több követ, ugyanakkor egyre kevesebb fát szállítottak a szerelvények, így 1946-ban elkezdett rövidülni az akkor 46 kilométeres hálózat.

Elsőként az Eger-Felnémet és Eger-Fatelep között szűnt meg a forgalom, ugyanakkor 1954-ben megindult a személyszállítás előbb Felnémet és a Stimecz-ház, majd Felnémet és a Berva kőbánya között, 1961-ben pedig megérkezett a kisvasútra az első dízelmozdony, amit hamarosan még három C50-es követett. Az utolsó nagy fejlesztés 1969-ben történt, amikor is a Felsőtárkány melletti Várhegyen nyitott dolomitbányához épült egy 2,5 kilométeres szárnyvonal. Ezzel egy időben elkezdődött az erdei völgyekben a sínek felszedése, a lassú leépülés leglátványosabb szakasza talán ez lehetett, amikor a Felnémet-Felsőtárkány közötti pályát elbontották.

Szerencsére Felsőtárkány és a Stimecz-ház között megmaradtak a sínek, így a két C50-es dízelmozdony valamelyike hétvégenként rója köreit a körülbelül 5 kilométer hosszúságú vonalon, évszaktól és időjárástól függően nyitott vagy zárt, négytengelyes személykocsikat vontatva, a kirándulók legnagyobb örömére.

Állomások:

Árak:

  • Felnőtt jegy: 700 Ft/fő/út (menettérti: 1200 Ft/fő)
  • Gyermek (14 éves korig vagy nappali tagozatos diákigazolvány): 400 Ft/fő/út (menettérti: 700 Ft/fő)
  • Gyermekeknek 3 éves kor alatt ingyenes
  • Kutya: 400 Ft
  • Kerékpár (az utasok zavarása nélkül szállítható): 400 Ft

Menetrend:

A vonatok március közepétől november elejéig közlekednek, a menetrend a kisvasút honlapján érhető el.

Az adatok tájékoztató jellegűek, és a 2020. júliusi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!

 

Author’s recommendation

  • Stimecz-ház felől a kisvasúttal párhuzamosan egy kényelmes kirándulás keretében gyalogosan is vissza lehet térni Felsőtárkányba, menet közben egy kicsit elidőzve a vadasparknál.
  • A Stimecz-ház és a Felsőtárkányi-tó környéke is kiválóan alkalmas piknikezésre.
  • Magyarországi kisvasutak listája a Természetjáró.hu-n

Profile picture of Tamás Abelovszky
Author
Tamás Abelovszky
Update: September 28, 2020
Difficulty
easy
Technique
Stamina
Experience
Landscape
Highest point
326 m
Lowest point
230 m
Best time of year
Jan
Feb
Mar
Apr
May
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec

Safety information

  •  A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet, az erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 
  • Ne sétálj sínek közt, a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
  • Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
  • Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
  • A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Start

Felsőtárkány Fűtőház (229 m)
Coordinates:
DD
47.979729, 20.431942
DMS
47°58'47.0"N 20°25'55.0"E
UTM
34T 457608 5314203
w3w 
///revive.wittiest.beggar

Destination

Stimecz-ház

Turn-by-turn directions

A Fő utcán közeledve a kisvasúthoz a sínpár szinte a semmiből tűnik fel, a kis állomás egy hatalmas fenyőfa alatt húzódik meg. Aki időben érkezik, megfigyelheti a tolatási mozgásokat is, melyek egy részét a gravitáció segítségével oldják meg, azaz a kocsik a lejtős pályán a fékezők segítségével gurulnak a megfelelő helyre. Miután mindenki elfoglalta a helyét, a kis C50-es mozdony pöfögni kezd, a szerelvény átgurul a piciny vontatási telepen, majd szinte rögtön megérkezik Felsőtárkány Szikla-forrás megállóhelyre, ami tulajdonképpen egy csonkavágány vége a Felsőtárkányi-tó tőszomszédságában. Egykor a barát-völgyi vonal folytatódott innen tovább a Sziklaszurdokon keresztül a Határ-lápáig.

A kis szerelvény innen visszatolat a vontatási telep kapujáig, majd váltóállítást követően folytatja útját a Bocskai István utca házai előtt, helyenként egészen meredek részeket is leküzdve. Az utolsó házak elmaradása után a menetirány szerinti bal oldalon kinyílik a táj egy rétnek köszönhetően, és hosszan lehet gyönyörködni a Bükk magas csúcsaiban.

Egeresvölgy-Varróház megállóhelyet elhagyva jobb oldalon érdemes figyelni, egy kis vadaskertből muflonok és őzek tekintgetnek a zötyögő vonat felé, majd kezdődik az igazi erdei vasúti élmény a Vöröskő-völgybe érve. A patakkal párhuzamosan kanyargó sínpár egyre mélyebb völgyben kapaszkodik felfelé rendületlenül, miközben évszázados fák borulnak fölé, természetes alagutat képezve – az utasok legnagyobb örömére.

A Stimecz-házhoz közeledve egyszer csak egy kaszálóra ér a vonat, egy kitérőn áthaladva (itt tud körüljárni a mozdony, mielőtt visszaindulna Felsőtárkányba) már csak egy kanyar van hátra a felső végállomásig, ahol egy hangulatos kis megállóhelyen lehet leszállni. Pihenőhely, tűzrakóhelyek, jelzett turistautak várják a vándorokat, akik akár a kisvasút régi nyomvonalát is követhetik innen gyalogosan továbbhaladva.

Note


all notes on protected areas

Public transport

Public-transport-friendly

  • A helyközi autóbuszjáratokról Felsőtárkány, fűtőház megállóhelyen célszerű leszállni.

Getting there

  • Felsőtárkány, fűtőház megállóhely közvetlenül a kisvasút állomása mellett található.

Parking

  • A kisvasútnak saját (korlátozott kapacitású) parkolója van – amennyiben ez megtelik, a közeli faluház parkolójában érdemes megállni.

Coordinates

DD
47.979729, 20.431942
DMS
47°58'47.0"N 20°25'55.0"E
UTM
34T 457608 5314203
w3w 
///revive.wittiest.beggar
Arrival by train, car, foot or bike

Author’s map recommendations

Equipment

  • Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre.
  • Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképpen egy erős, zárt cipőre lesz szükség.

Similar routes nearby

 These suggestions were created automatically.

Questions and answers

Ask the first question

Would you like to the ask the author a question?


Rating

Write your first review

Help others by being the first to add a review.


Photos from others


Difficulty
easy
Distance
5.3 km
Duration
0:25 h
Ascent
96 m
Descent
0 m
Public-transport-friendly Scenic Family-friendly

Statistics

  • Contents
  • Show images Hide images
Features
2D 3D
Maps and trails
Duration : h
Distance  km
Ascent  m
Descent  m
Highest point  m
Lowest point  m
Push the arrows to change the view
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp