Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
Choose a language
Plan a route here Copy route
Forest train Top

Csömödéri Állami Erdei Vasút

Forest train · Zalai-dombság
Responsible for this content
Magyar Természetjáró Szövetség Verified partner  Explorers Choice 
  • Csömödéri Állami Erdei Vasút
    / Csömödéri Állami Erdei Vasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Csömödéri Állami Erdei Vasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Csömödéri Állami Erdei Vasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Csömödéri Állami Erdei Vasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Csömödéri Állami Erdei Vasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Csömödéri Állami Erdei Vasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Csömödéri Állami Erdei Vasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Csömödéri Állami Erdei Vasút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
m 500 400 300 200 30 25 20 15 10 5 km Csömödéri Állami … megállóhely) Csömödéri Állami … állomás) Csömödéri Állami … állomás) Csömödéri Állami … megállóhely) Csömödéri Állami … megállóhely) Csömödéri Állami … állomás)
Zalában a 20. század elején alig-alig termeltek ki faanyagot a megye nagy területeit borító erdőségekből annak ellenére, hogy nyersanyag bőven rendelkezésre állt. Mint az országban sok más helyen, itt is az erdei vasutak jelentették a megoldást a századfordulót követően. Az egyetlen fennmaradt zalai erdei vasút két különálló üzemből jött létre, ennek köszönhetően ma az ország leghosszabb keskenynyomközű vasútja üzemel a Lenti és Csömödér környéki zalai dombok között.
easy
31.6 km
2:30 h
138 m
124 m

Korabeli leírások tanúskodnak arról, hogy az 1900-es évek elején komoly problémát okozott a zalai faanyag kitermelése és elszállítása. A falvak saját szükségleteiket ki tudták elégíteni a környező erdőkből, a távolabbi fekvésű területeken azonban a szállítási nehézségek miatt sok esetben inkább elégették a fát, azonban a hamuzsírfőzés, a faszéntermelés és az üveghuták nem tudtak felvenni annyi faanyagot, ami rendelkezésre állt. Ha szállítani akarták a fát, akkor sokszor nagyobb távolságokat kellett megtenni, a fuvarozás azonban mindig bizonytalan volt: egyrészt az időjárás befolyásolta (csak száraz időben tudtak közlekedni a fával megrakott szekerek), másrészt függött a mezőgazdasági idénymunkáktól is.

A szállítási nehézségek kiküszöbölésére egyre-másra épültek Zala megyében is az erdei vasutak, például Rédics-Kozmadombja, Komárváros-Ormánd, Ortaháza-Nova szakaszokon, de említhetjük ebben a körben a tölösi, vétyemi vagy a zalaerdődi erdei vasutakat is. Természetesen ebbe a sorba illeszkedik az akkor még különálló lenti és csömödéri erdei vasutak első szakaszainak megépítése is.

Mindkettő ez Esterházy-hitbizomány erdőgazdálkodását volt hivatott segíteni építése idején. 1923-ra épült fel a hitbizománnyal szoros kapcsolatban álló Kerkavölgyi Rt. két fűrészüzeme Csömödéren és Lentiben, és a biztonságos faanyag-ellátás érdekében erdei vasút építését határozták el. Lentiben elsőként a Szilvágy melletti hompoki nyiladékig fektették le a sínpárokat 1924-25-ben (a korábbi Hirschler-féle kisvasút Szilvágy-Zsibos szakaszát is felhasználva), Csömödéren pedig a már 1917-ben megépült budnyai vonalat használták kezdetben, mindkét vonalon gőzösök biztosították a vonóerőt.

A hálózat folyamatosan bővült mindkét vasúton, igazodva a fakitermelés igényeihez. A Tornyiszentmiklós Centrálé nevű részéből induló vétyemi erdei vasutat például a szintkülönbség miatt siklópályával kötötték össze a csömödéri erdei vasúttal, így biztosítva a faanyag eljuttatását a Zalaegerszeg-Rédics (egykori Ukk-Csáktornya) vasútvonalra. Érdekesség a vasút fejlődésének történetében, hogy Bázakerettye és Kistolmács között azért került sor a vasút kiépítésére, mert az 1930-as évek végére a környékbeli fuvarosok szolgáltatásai jelentősen megdrágultak az olajipari szállítások miatt.

A folyamatos fejlődést a két különálló vasútüzem összekötése koronázta meg 2000 szeptemberében: ekkortól átjárható teljes hosszában a 109 kilométeres hálózat, aminek kevesebb mint a harmadán, 32 kilométeren lehet menetrend szerinti személyszállító vonatokkal utazni Lenti és Kistolmács között, Csömödért érintve.

Az erdei vasút üzeme jórészt ma is a faanyag szállítását szolgálja, amit főleg C50-es típusú mozdonyokkal oldanak meg, de akad itt egy romániai eredetű gőzös is (az 1955-ben gyártott Ábel Tamási Áron regényhőséről kapta a nevét), illetve két Mk48-as dízel, melyek közül az egyik igazi unikum: az 1005-ös pályaszámú gép az egyetlen üzemképesen megmaradt tagja a sorozat dízel-mechanikus képviselőinek.

A vasútvonalhoz számos kerékpáros és bakancsos turistaútvonal csatlakozik, így érdemes összekötni a túrázást a hangulatos erdei vasutas utazással. A Csömödéri ÁEV vonalai érintik a göcseji fenyőrégiót, a Kerka völgyét, illetve a göcseji bükktájat. Lentiből kiindulva gyönyörködni lehet a zajdai erdőkben, elérhető a Vétyemi Ősbükkös, valamint a Budafai Arborétum a Makk-kaland Játszótérrel.

Állomások:

A *-gal jelölt megállóhelyek feltételes megállóhelyek, azaz a vonatok csak akkor állnak meg, ha a le- vagy felszállási szándékot jelzik az utasok.

 

Árak:

Teljes árú menetjegyek egy útra:

  • 0-5 km: 400 Ft
  • 0-10 km: 650 Ft
  • 0-20 km: 1200 Ft
  • 0-32 km: 1650 Ft

Teljes árú menettérti menetjegyek:

  • 0-5 km: 550 Ft
  • 0-10 km: 1100 Ft
  • 0-20 km: 1750 Ft
  • 0-32 km: 2450 Ft

Kedvezményes menetjegyek egy útra:

  • 0-5 km: 350 Ft
  • 0-10 km: 500 Ft
  • 0-20 km: 750 Ft
  • 0-32 km: 1100 Ft

Kedvezményes menettérti menetjegyek:

  • 0-5 km: 450 Ft
  • 0-10 km: 750 Ft
  • 0-20 km: 1000 Ft
  • 0-32 km: 1650 Ft

 

  • A kedvezményes jegyet igénybe veheti diák, nyugdíjas, közalkalmazott, nagycsaládos és a fogyatékkal élő.
  • 3 éves korig a gyerekek utazása díjmentes.
  • Pótjegy (távolságtól függetlenül): egy útra 600 Ft; menettérti 900 Ft (pótjegyet kerékpár, élő állat stb. szállításáért kell váltani)

A menetjegyet a vonaton lehet megvásárolni.

 

Menetrend:

A vonatok április végétől szeptember végéig közlekednek, a menetrend a kisvasút honlapján érhető el.

 

Az adatok tájékoztató jellegűek, és a 2020 augusztusi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!

Author’s recommendation

  • Ha szeretnél végigutazni a teljes vonalon, arra egy egész napot tervezz be – vagy kétnapos programként külön-külön utazd be a Lenti-Csömödér, illetve Csömödér-Kistolmács szakaszokat.
  • Ha bringát is viszel magaddal, egy nap alatt is kényelmesen beutazható a teljes kisvasút: Lenti és Kistolmács között alacsony forgalmú utakon vissza tudsz kerekezni a kiinduló állomásra.
  • Nyáron a kistolmácsi strandon érdemes eltölteni pár órát a kisvasút két indulása között, míg Lentiben és Bázakerettyén termálfürdőben lazíthatsz bármely évszakban.
  • Magyarországi kisvasutak listája a Természetjáró.hu-n

Profile picture of Tamás Abelovszky
Author
Tamás Abelovszky
Updated: September 28, 2020
Difficulty
easy
Technique
Stamina
Experience
Landscape
Highest point
226 m
Lowest point
159 m
Best time of year
Jan
Feb
Mar
Apr
May
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec

Safety information

  •  A vasúti pályán járni tilos! Az űrszelvény mérete 3,3 méter!

  • A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet, az erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 
  • Ne sétálj sínek közt a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
  • Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
  • Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
  • A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Tips, hints and links

A Csömödéri Erdei Vasút honlapja

Start

Lenti ÁEV vá. (174 m)
Coordinates:
DD
46.618183, 16.530258
DMS
46°37'05.5"N 16°31'48.9"E
UTM
33T 617164 5163872
w3w 
///fool.amused.chalked

Destination

Kistolmács vá.

Turn-by-turn directions

A vonatok az erdei vasút személyszállítással is érintett vonalain „két részletben” közlekednek: Lenti és Csömödér, illetve Csömödér és Kistolmács között. A teljes hosszon való utazás igazi erdei vasút-megszállottaknak való program, főleg akkor, ha valaki oda-vissza vonattal szeretné megtenni a 32 kilométeres távot (2 óra 10 perc egy irányba az út). Ahogy a vonatok két részletben csattognak végig a vonalon, úgy mi is két részben mutatjuk be a erdeivasutat.

Csömödér–Kistolmács

Csömödérről Kistolmács irányába indulva változatos tájakon vezet az erdei vasút vonala: hol egy falun halad át, hol egy erdőrészletet érint, máshol egy nagyobb mezőn vág át, vagy éppen egy patakot keresztez. Pákán például a focipálya és presszója mellett haladunk el, Kányavár közelében egy legelőn szürkemarha gulya kérődzik nyugodtan, Víznyomó megállóhely mellett egy patak partján sűrű nádason zötyögünk keresztül, Bázakerettyén pedig egy kicsit ipari jellegű környezetbe fut bele a sínpár, a kis lakótelep előterében álló olajkút már-már Azerbajdzsán fővárosa, Baku egyes részeire emlékeztet, de akár kis magyar Texasként is tekinthetünk e vidékre.  A helyenként feltűnő kitérők, csonkavágányok, elágazások jelzik, hogy komoly vasútüzemi munka zajlik itt, aminek csak egy szelete a kirándulóvonatok közlekedtetése.

Csömödér–Lenti

Amennyiben Lenti felé indulunk, rögtön egy tolatással kezdünk, majd a fatelepen áthaladva a falu szélén igazi unikumként az erdei vasút szintben keresztezi a Zalaegerszeg-Rédics vasútvonalat – ugyanígy történik ez Lentiben is, mielőtt elérjük a végállomást. A csömödéri tó mellett kaptatásba kezdenek a kis szerelvények, a vonalszakasz legmagasabb pontját Nyúldomb megállóhely közelében érjük el, helyenként látványos vonal kifejtéssel, bevágással, magas töltéssel, ívekkel és ellenívekkel tarkított pályán. Lenti felé továbbzötyögve feltűnik egy deltavágány, melynek másik ága Szilvágy felé vezet, majd Lentiszombathely után három – egészen hosszú – hídon keresztezzük a Kerka folyását, és számtalan magaslest figyelhetünk meg menet közben, ami arra utal, hogy vadban gazdag területen járunk. Valóban: a települések közötti hosszú szakaszokon gyakran látható szarvas, őz, vaddisznó, egerészölyv, és más ritka, védett madarak is felbukkanak olykor.

Számos környékbeli látnivaló megközelíthető az erdei vasúttal, vagy a vonatozást bringázással vagy túrázással kombinálva. Lentiben és Bázakerettyén termálfürdő várja a turistákat, Kistolmácson nyáron a tónál szabadstrandon lehet ejtőzni, de a Budafai Arborétum, Pákán Öveges József szülőháza, az erdei vasút Lentiben lévő végállomásán található „Göcsej kincsei, az erdő és a fa” címet viselő erdészet-, fűrészipar- és vasúttörténeti, valamint vadászati kiállítás vagy éppen a Csömödér és Páka határában található bunkerrendszer is várja a látogatókat.

Note


all notes on protected areas

Public transport

Public transport friendly

  • Lenti ÁEV állomás vasúton a Zalaegerszeg-Rédics vonalon érhető el, Lenti állomáson kell leszállni; a helyközi autóbuszjáratokról Lenti, vasútállomás bejárati út megállóhelyen célszerű leszállni.
  • A csömödéri erdei vasúti állomás vasúton a Zalaegerszeg-Rédics vonalon érhető el, Csömödér-Páka állomáson kell leszállni; a helyközi autóbuszjáratokról Csömödér-Páka vasútállomás megállóhelyen célszerű leszállni.
  • Kistolmács állomás megközelítéséhez a helyközi autóbuszjáratokról Bázakerettye, erdészház megállóhelyen célszerű leszállni.

Getting there

  • Lenti ÁEV állomás a nagyvasúti állomásról és a helyközi autóbuszjáratok Lenti, vasútállomás bejárati út megállóhelyétől is a Táncsics utcán közelíthető meg, körülbelül 500 méternyi sétával.
  • A csömödéri erdei vasúti állomás a nagyvasúti Csömödér-Páka állomáson keresztül közelíthető meg legegyszerűbben, a vágányokon átkelve egy kis kapu (mely üzemidőben van csak nyitva) vezet az erdei vasúthoz.
  • Kistolmács állomás közvetlenül a helyközi autóbuszjáratok Bázakerettye, erdészház megállóhelye mellett található.

Parking

  • Lentiben a vasútállomás előtt, a Táncsics utcában lehet parkolni.
  • Csömödéren a Zalaerdő Zrt. telephelyén, az erdei vasút állomásánál kialakított parkolóban lehet megállni, a telep azonban csak üzemidőben van nyitva. Üzemidőn kívüli érkezés vagy távozás esetén a nagyvasúti állomás előtti területen érdemes hagyni az autót.
  • Kistolmácson az erdei vasút állomása mellett lehet parkolni.

Coordinates

DD
46.618183, 16.530258
DMS
46°37'05.5"N 16°31'48.9"E
UTM
33T 617164 5163872
w3w 
///fool.amused.chalked
Arrival by train, car, foot or bike

Equipment

  • Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre.
  • Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképpen egy erős, zárt cipőre lesz szükség.
  • Nyáron nyitott kocsikban utazhatsz, hűvösebb időben pedig zárt, fűtött kocsikból álló vonatok közlekednek.

Questions and answers

Ask the first question

Would you like to the ask the author a question?


Reviews

Write your first review

Help others by being the first to add a review.


Photos from others


Difficulty
easy
Distance
31.6 km
Duration
2:30 h
Ascent
138 m
Descent
124 m
Public transport friendly Multi-stage route Scenic Refreshment stops available Family friendly Cultural/historical value

Statistics

  • 2D 3D
  • Contents
  • Show images Hide images
Features
Maps and trails
: h
 km
 m
 m
 m
 m
Push the arrows to change the view
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp