Almamelléki Állami Erdei Vasút
A Zselic szelíd lankái között több mint egy évszázada bújik meg a „Zselici Csühögő”, azaz az Almamelléki Erdei Vasút, amely 1901 óta szolgálja a környéket. Különlegessége, hogy a mindössze 600 milliméteres nyomtávon a kezdetektől zajlik menetrend szerinti személyforgalom is – napjainkban főleg kirándulók, turisták veszik igénybe a kisvasutat.
Az Almamelléki Állami Erdei Vasút is kedvezményekkel várja a Természetjáró Kártya tulajdonosokat. Tudj meg többet a Természetjáró Kártyáról (TEKA), a kedvezményekért kattints ide!
A kisvasút történetének kezdete a nagyvasúthoz kapcsolódik: 1900. november 9-én adták át a forgalomnak a Kaposvár-Szigetvár vasútvonalat, melynek egyik állomása volt Almamellék. A környékbeli erdők akkori birtokosa, Biedermann Rezső hamar meglátta a nagyvasút adta áruszállítási lehetőséget, és rögtön a következő évre, azaz 1901-re kisvasutat építtetett az almamelléki állomás és a mára eltűnt Németlukafa között. Főleg a kitermelt faanyagot szállította a kisvasút, de a németlukafai hamuzsír-égető boksa és üveghuta termékeit is a kisvasúton fuvarozták. Mindemellett a kezdetektől a kisvasút szállította a báró által Sasréten létesített iskola diákjait is.
Az erdei vasutakra jellemző módon hol újabb, rövidke szárnyvonalak épültek a hét kilométeres fővonal mellé, hol elbontottak egyet-egyet, ahogy az erdőgazdálkodás érdekei megkívánták. Több mint ötven éven keresztül a lóvontatás dominált a lankás terepen, az első motormozdony Kemencéről érkezett 1955-ben. Az ötvenes-hatvanas években folyamatosan fejlődött a járműállomány – tulajdonképpen ma is azok a mozdonyok és vagonok szolgálják a forgalmat, amelyeket akkor szereztek be. Ebben az időszakban került az Almamelléki Erdei Vasútra a ma is üzemelő Csepel motoros hajtány, az első C50-es típusú mozdony, vagy éppen a személyszállítást szolgáló, akkoriban kifejezetten korszerűnek számító „Dunakeszi-kocsi”.
Mindeközben folyamatosan változott a kisvasút környezete: 1970-ben bezárt a sasréti iskola, 1976. december 31-én elment az utolsó személyvonat a Kaposvár-Szigetvár vonalon, ennek köszönhetően erősen visszaesett az áruforgalom (1991-ben meg is szűnt az áruszállítás); Lukafáról az utolsó lakó is elköltözött az 1990-es évek elején. A kisvasút valószínűleg annak köszönheti fennmaradását, hogy számos kiránduló látogatja a környék erdejeit, Sasréten a vadászkastély szálláshelyként üzemel, a sasréti iskolát pedig erdei iskolaként nyitották újra. Ma már csak a sasréti vonalon járnak menetrend szerint a vonatok, de a Lukafa felé vezető sínpár is használható, különvonat rendelhető az egykori faluba.
Állomások:
*: feltételes megállóhely
Árak:
1 útra:
- Felnőtt: 700 Ft
- Gyermek/Nyugdíjas: 400 Ft
Menettérti:
- Felnőtt: 1400 Ft
- Gyermek/nyugdíjas: 800 Ft
A menetjegy árából 20% kedvezmény jár Természetjáró Kártya tulajdonosok számára.
Menetrend:
A vonatok áprilistól október végéig közlekednek, a menetrend a kisvasút honlapján érhető el.
Az adatok tájékoztató jellegűek, és a 2020 szeptemberi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!
Author’s recommendation
- Az almamelléki nagyvasúti állomás épületét a Mecsekerdő Zrt. szépen felújította, jelenleg egy kis múzeum üzemel benne, érdemes rá időt szánni a vonat indulása előtt vagy érkezése után.
Track types
Show elevation profileSafety information
- A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet, az erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is.
- Ne sétálj sínek közt, a váltókon, és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
- Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
- Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
- A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.
Tips and hints
Az Almamelléki erdei vasút menetrendjeStart
Destination
Turn-by-turn directions
Az almamelléki állomás csinos épületében lehet jegyet váltani a vonatra – érdemes egyúttal a kis múzeumot is megtekinteni. A peron egy deltavágány egyik szárnyán helyezkedik el, de vonatra szállás előtt egy-két érdekesség még megfigyelhető az állomáson. A delta három ága közül egy a nyílt vonalra vezet, kettő pedig egy-egy mozdony- és kocsiszín elérését szolgálja, utóbbiak környezetében megfigyelhetők az éppen nem üzemelő járművek. A peron végénél egy, a hazai kisvasutakon ritka műszaki megoldást, egy úgynevezett angol váltót is felfedezhetnek az élesebb szemű látogatók.
A vonat indulás után előbb egy ligetes részen vág át, majd hamar nyíltabb terepre ér. Egy hosszú ív után máris az Almás-patak széles, lankás dombok által határolt völgyében döcög tovább a nyáron nyitott, tavasszal és ősszel fedett kocsikkal közlekedő, kis C50-es mozdonnyal vontatott szerelvény. A Szentmártoni-halastó gondozott partján horgászok integetnek a kisvonatnak, miközben az továbbzötyög Sasrét irányába. A tavat elhagyva egy egészen komoly műtárgy, az Ibafára vezető út felüljárója alatt halad át a vonat, majd hosszan halad kiszáradt tavak nádassal benőtt medre mellett.
Az út komolyabb izgalmakat nem tartogat, de éppen a nyugalom miatt érdemes felkeresni a Zselicséget. A széles völgyben egyszer csak balra kanyarodik a szerelvény – a Lukafai elágazás megállóhely igazából csak egy kitérő, melyen egyenesen haladva Lukafára vezetnek a sínek. A kitérő irányban haladó vonatnak nem kell sok idő, hogy elérje előbb az Erdei iskola (Kikerics) megállóhelyet, majd a végállomást, Sasrétet. A vonatról leszállva megtekinthető a közeli vadászkastély, az erdei iskola mellől induló tanösvény, a gyerekek az iskola melletti játszóteret próbálhatják ki, a visszaút pedig akár gyalogosan is megtehető.
Note
Public transport
A helyközi autóbuszjáratokról Almamellék, erdei vasút megállóhelyen kell leszállni.
Getting there
Almamellék, erdei vasút megállóhelytől kb. 100 méterre található a kisvasút Almamellék állomása.
Parking
A vasútállomás régi rakodójának helyén kialakított parkolóban lehet megállni autóval.Coordinates
Author’s map recommendations
Equipment
- Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre.
- Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképpen egy erős, zárt cipőre lesz szükség.
Statistics
- 8 Waypoints
- 8 Waypoints
Questions and answers
Would you like to the ask the author a question?
Rating
Photos from others