Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
Choose a language
Plan a route here Copy route
Endurance Hike recommended route

Vár-Palota Instant Kör

Endurance Hike · Bakonyvidék · closed
Responsible for this content
Magyar Természetjáró Szövetség Verified partner  Explorers Choice 
  • Várpalotai hangulat: korszakok keveredése
    / Várpalotai hangulat: korszakok keveredése
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A várpalotai Thury-vár a város origója - a Vár-Palota Kör is innen indul
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A városszéli izraelita temetőbe bejutni felér egy fejtörővel
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A kezdetben széles Vár-völgy Bátorkőhöz közeledve egyre keskenyedik, látványos sziklákkal övezve
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Az egyre szűkülő Vár-völgyben másfél tucatnyi barlangot találunk
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Bátorkő várának már csak egy fala dacol az elemekkel
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Inota fölé magasodik a Baglyas-hegy
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Tankok útján Várpalota határában
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Vár-Palota Kör egyes szakaszai csapadékos időben nehezen járhatóak
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Telepített feketefenyők Várpalota és Öskü között
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Ösküi hangulat
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Az ösküi kerektemplom is egy ellenőrzőpont a Vár-Palota Körön
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Rendőr-tó az utolsó ellenőrzőpont a cél előtt a Vár-Palota Körön
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Várpalota felé vezet a feketefenyőkkel szegélyezett út
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
m 400 300 200 100 25 20 15 10 5 km Bátorkő vára Thury-vár (Várpalota) Ösküi kerektemplom
A körtúrán megtekinthetjük Bátorkő várának romjait, az ösküi kerektemplomot, a várpalotai Trianon múzeumot és a Thury-várat, mindezt egy könnyen teljesíthető, helyenként gyönyörű panorámát kínáló útvonalon.

This route passes through an inaccessible area and is therefore closed. Current information

closed
moderate
Distance 25.9 km
10:00 h
367 m
367 m

Várpalota és környéke inkább iparáról, esetleg a honvédség bakonyi lőteréről ismert, mintsem hívogató turistalátványosságként. Valóban nem kell nagy csodákra számítani a 26,5 kilométeres túra során, de azért – a helyenként monoton szakaszok ellenére – unatkozni sem fog, aki vállalkozik az útra. Bakonyi rengetegben megbúvó várrom, vadregényes sziklákkal szegélyezett keskeny völgyek, a lőtérre emlékeztető tankút, Árpád-kori körtemplom és persze a várpalotai Thury-vár és a Trianon Múzeum is útba esik, és még a szintidő miatt sem kell nagyon aggódni, mert 10 óra áll rendelkezésre a teljesítéshez.

Technikai tudnivalók a túráról :

  • A Vár-Palota Instant kör egy bármikor teljesíthető terepfutás vagy túra, amelyet meghatározott útvonalon, meghatározott szintidőn belül kell teljesíteni. 3 különböző táv közül lehet választani (11, 27 és 62 km). Mindhárom táv útvonalának végigjárását a GeoGo alkalmazással kell igazolni. 
  • A Vár-Palota Kör 27 szintideje 10 óra.
  • A teljesítéshez szükséged lesz egy feltöltött, mobilinternet kapcsolattal rendelkező okostelefonra. (Ha nincs internet-előfizetésed, offline módban is teljesíthető a túra.)
  • Az induláshoz előzetes nevezésre van szükséged a Vár-palota Instant Kör oldalán , amit utalással tudsz kiegyenlíteni.
  • A túra teljesítéséhez szükséges regisztrálni a GeoGo honlapján is. Sikeres utalást követően e-mailben kapsz egy egyedi kódot, amely a GeoGu oldalán szükséges a teljesítéshez.
  • A rajt után a megadott sorrendben, az útvonalat követve kell felkeresned az ellenőrzőpontokat, és telefonod segítségével becsekkolni. Az alkalmazás a helymeghatározás alapján ajánlja fel az ellenőrzőpont igazolását, ezért fontos, hogy indulás előtt ellenőrizd a GPS működését.
  • Az utolsó becsekkolást követően, sikeres és szintidőn belüli teljesítés esetén felkerülsz az eredménylistára és a Múzeumkert Étteremben 11 és 21 óra között átveheted az egyedi érmet és a desszertet.

Author’s recommendation

Profile picture of Tamás Abelovszky
Author
Tamás Abelovszky
Update: February 11, 2021
Difficulty
moderate
Technique
Stamina
Experience
Landscape
Highest point
371 m
Lowest point
138 m
Best time of year
Jan
Feb
Mar
Apr
May
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec

Tips and hints

Start

Várpalota, Múzeumkert Étterem (154 m)
Coordinates:
DD
47.200710, 18.140530
DMS
47°12'02.6"N 18°08'25.9"E
UTM
34T 283429 5231435
w3w 
///hats.rival.origins

Destination

Várpalota, Múzeumkert Étterem

Turn-by-turn directions

Itiner 

  • Az étteremnél történő becsekkolást követően a P jelzésen indulj északi irányba, a vár oldalában vezető utcán. A Coop ABC-t elérve folytasd utadat a jelzéseket követve a Rózsakút utcán, majd egy hídon balra átkelve a Mátyás király utcán, amely kivezet a városból.
  • Az utolsó házakat elhagyva a P jelzésen haladj tovább. Egy földút vezet északnyugati irányba, amely egy elágazásban kissé jobbra, egy sorompón keresztül egy szűk völgybe ér, majd végig a abban (Vár-völgy) halad.
  • Egy sziklás elágazásban balra kell tartani, továbbra is a P jelzést követve, majd Bátorkő vára előtt térj balra, a meredek domboldalba vezető ösvényre. Az ösvény közvetlenül a várrom alatt egy kis nyeregbe ér, itt fordulj balra, a sziklás P+ ösvényre.
  • Ahol az ösvény egy kis tisztásra ér, ott az infótáblát elhagyva jobbra kell tartanod. A jelzetlen ösvényt kell követni egészen addig, míg el nem éred a széles, fehér murvával szórt utat, ahol fordulj balra.
  • A murvás, jelzés nélküli út folyamatosan, enyhén lejtve Várpalota felé tart; ahol egy X alakú elágazáshoz ér (balra vízmű), ott térj jobbra, majd kövesd a mezőn keresztül nyugati irányba kanyarodó földutat.
  • A jelöletlen földútról kb. 5 kilométer megtétele után egy aszfaltútra vezet a túra útvonala, melyet annak végéig kell követni: jobbra egy földút nyugati irányba tér (egy zöld őrbódéról biztosan felismerhető az elágazás).
  • Az őrbódét elhagyva tarts balra, majd kövesd a mezőn keresztül délnyugati irányba vezető földutat. Egy alig észrevehető Y alakú elágazásban a jobb oldali ágat kövesd, az út elvezet Öskü határáig.
  • Öskü határában előbb egy kamionbontót, majd egy kis dombot elhagyva fordulj balra, a falu felé. A földút bevezet a Völgy utcára, amelyről a jobb kézre eső első ház előtt egy ösvény vezet át a Szikla utcára, melyet elvezet a Szabadság térre. Innen a Mecset utca vezet a körtemplom felé, majd a vasúti átjárón átkelve fordulj balra, a kis domb alján a vasúttal párhuzamosan vezető ösvényre.
  • Az ösvény a házak között a Rózsa utcára vezet; a Fő utcára érve fordulj balra, kelj át ismét a síneken, majd az első lehetőségnél fordulj jobbra, a Bántai útra. Innen Várpalotáig végig egyenesen kell menni az aszfaltúton, majd a széles, jól járt földúton.
  • Várpalota első házait elérve tarts balra, majd ennek az útnak a végén jobbra. Egy garázssort magad mögött hagyva érsz be a városba, innen már csak egyenesen lefelé kell haladnod a Rákóczi Ferenc utcán a várig, amellyel szemben a Múzeumkert Étteremnél vár a cél.

A túra részletes leírása

Várpalotán a várral szemben található Múzeumkert Étteremnél kell először becsekkolnod – a rajt egyben a cél helyszíne is lesz. Az impozáns Thury-vár és közvetlen környezete sokat elárul a város múltjáról. Maga az erősség a 14. században épült, tulajdonképpen elődjét, Bátorkő várát felváltva – az Újlaky Konth család ugyanis egy komfortosabb, könnyebben megközelíthető udvarházat emelt magának az erdő mélyén fekvő régebbi erődítmény helyett. Igazi jelentőségét a török hódoltság idején jegyezték fel a krónikák: végvárként – Fehérvár és Veszprém elestét követően is – évtizedekig dacolt a török támadásokkal, legendás várkapitánya, Thury György is ebben az időben szolgált itt. Végül 1593-ban került idegen kézre, ettől kezdve az oszmán csapatok 1687-ig birtokolták a várat, ezt követően a Zichy család birtoka lett, és folyamatosan veszített katonai jelentőségéből. Ma vártörténeti kiállítás, helytörténeti tárlat és bányászattörténeti gyűjtemény is működik az ódon falak között.

Bakonyi betyárok, szevasztok!

Az első pontérintést követően a K+ jelzésen indulunk észak felé a vár oldalában, majd hamarosan megérkezik jobbról a P jelzés is, innen ezt követjük egészen Bátorkő váráig. Elhaladunk egy nagyobb bolt mellett (itt feltölthetjük készleteinket, ha még nem történt volna meg), majd a Rózsakút utcában a Fodor Sára tájház előtt vezet utunk. A Mátyás király utcán az utolsó házakat elhagyva bal kéz felé egy kőfallal kerített zsidó temető hívja fel magára a figyelmet. Kapuját számzáras lakat védi, a kód azonban kitalálható, bár időt kell rá szánni – ha sikerül bejutni, kifelé menet mindenképp illik visszazárni a lakatot.

Hamarosan a Vár-völgy bejáratához érünk, amit egy sorompó zár el a járművek elől. Az egyre mélyülő és vadregényesebbé váló völgyben egy tanösvény számos infotáblája segítségével ismerkedhetünk a környék növény- és állatvilágával, földtani jellegzetességeivel, miközben több, asztalokkal, padokkal ellátott kiépített pihenőhely is várja a túrázókat. Elhaladunk a hajdani Kálistó mellett, majd a völgy oldalában – de az út mellett is – egyre több szikla tűnik fel. Egy elágazásban igazi kolosszusok tornyosulnak a kirándulók feje fölé, látványos díszletet biztosítva a túrának. Ugyanitt találjuk a Gazsi-lik nevű kis barlangot is, egyet a másfél tucatból, amelyek szegélyezik a Vár-völgyet. A körülbelül 3 méter mély üregbe bárki bebújhat, hogy közvetlen közelről tanulmányozza a dolomit karsztosodását.

A barlang láttán sokaknak a bakonyi betyárok juthatnak eszébe, minden bizonnyal félelmetes lehetett végigmenni a völgyön 150-200 évvel ezelőtt. Ma már azonban az egyszeri túrázónak csak egy romos erődítmény, Bátorkő vára, avagy a Pusztapalota jut.

A várrom alatti kis nyeregbe erős kaptató vezet fel – minden bizonnyal a hívatlan látogatóknak is meggyűlt a bajuk a meredek ösvényekkel a vár fénykorában. A Pusztapalota ma egy körülbelül 15 méter magas falmaradvány, amely egykor négy épületrészből állt: az udvart kerítő és bejáratot védő falból, a fölötte magasodó 3 emeletes toronyból, és még két másik toronyból. Bár a Konth család a mai Várpalotán emelt magának egy új erősséget, Bátorkő még a török kor elején, 1564-ben biztosan állt, valamikor ezt követően indult pusztulásnak – ha nem egy természeti csapás miatt, akkor valószínűleg valamelyik hadviselő fél jóvoltából.

Az első ellenőrzőpont „Bátorkő Vára” néven szerepel a kiírásban, azonban nem itt kell keresni, hanem a P+ jelzésen déli irányba indulva, egy meredek, sziklás-gyökeres minigerincen felmászva egy kis tisztáson. Igazolást követően érdemes kimerészkedni a tisztás szélén található sziklára, ahonnan pompás kilátás nyílik mind a romra, mind pedig a Vár-völgyre.

A jelzett utat itt el is hagyjuk, ahol balra tér a fák közé az ösvény, ott egy jobban járt úton jobbra tartunk. Egy szélesebb utat keresztezve egyenesen, a jelzetlen ösvényen tartunk délkeleti irányba egészen addig, amíg el nem érünk egy széles, fehér murvával szórt utat, amely lefelé egyenesen Várpalota irányába halad. Az út mellett egyszer csak feltűnik több, betonból készült gúla, melyeken egy tank látható – ebből sejthetjük, hogy a hatalmas bakonyi lőtérnek egy időnként harckocsik által is használt részén kószálunk. Közép-Európa legnagyobb katonai lőterén járunk ugyanis, melynek gyökerei a Monarchia idejéig nyúlnak vissza: a közeli Hajmáskéren hozták létre a dualista állam legnagyobb tüzérségi kiképző bázisát és laktanyáját.

Jó szerencsét, bakonyi bányászok!

Ahogy a harckocsik útján baktatunk lefelé, a domb aljában feltűnik Várpalota. A város sziluettjét meghatározzák a lakótelepi épületek, illetve a látóhatáron balra (keleten) az inotai alumíniumkohó és hőerőmű, jobbra (délnyugaton) a Péti Nitrogénművek ipari létesítményei, a kettő között pedig a „bányatavak” csillogó vízfelületei – azaz minden a település indusztriális múltjáról és jelenéről mesél. A mezővárosi életet a szénbányászat 1876-os megindulása változtatta meg, Várpalota fokozatosan komoly bányász- és iparvárossá fejlődött. A lignit kitermelésének köszönhetőek a „bányatavak” is: a bányák mélyművelésűek voltak ugyan, de olyan felszíni, felszín közeli földmozgásokat indított meg a felhagyott tárnák beomlása, amely a magas talajvízszint mellett kedvezett a tavak kialakulásának. A vegyipar az 1930-as évek elején telepedett meg a városban a Péti Nitrogénművek képében – valószínűleg mindenki hallotta már a Pétisó kifejezést, ami egy nitrogéntartalmú műtrágyát takar. A II. világháborút követően Várpalotán is megkezdődött a vas és acél országának építése: a szénvagyonra alapozva Inotán hőerőmű, illetve alumíniumkohó épült (utóbbi a hazai bauxitkincsre épülve – más üzemekkel együtt a teljes alumíniumvertikum jelen volt hazánkban ebben az időszakban). A dicső ipari múltat ma már jobbára csak a Nitrogénművek Zrt. képviseli, de már az sem Várpalotán, mivel Pétfürdő 1997-ben levált a városról.

Az ipartörténeti elmélkedés közben, mielőtt a város határába érnénk, jobbra fordulunk egy jelzetlen szekérútra, amely délnyugati-nyugati irányba vezet, és rendületlenül haladunk a következő ellenőrzőpont felé. A „Bánta” nevű pont az aszfaltútról letérve egy zöld katonai őrbódéról ismerhető fel. Innen egészen Ösküig a katonai terület déli határán vezet utunk. Paradox módon a lőtér egyes részei Natura 2000 védettségű területek, ugyanis a honvédség által használt területek egyik fő jellemzője, hogy viszonylag érintetlenül őrizték meg a természetes élőhelyeket. A sziklagyepes, kopár, sziklás-karsztos tájban mindenesetre idővel monotonná válik a túrázás, ezért is konstatálhatjuk örömmel, amikor elérjük Ösküt, és betérünk a kerektemplomáról ismert faluba. A soron következő ellenőrzőpont is a rotundánál található, mely a 11. században épült, azaz ebben az évszázadban lesz ezer éves. A kis építmény – amely egyben ellenőrzőpont is – valószínűleg Szent István király azon rendeletének köszönheti létét, amely minden 10 falu kötelességévé tette egy templom építését. Vajon ezer évvel ezelőtt melyik kilenc falu lehetett a társa Öskünek, léteznek-e még egyáltalán? Öskü a török korban elnéptelenedett, és a kerektemplom is megsínylette a 150 évnyi idegen uralmat. De a 17. század elején az új birtokosok – a Zichyek – szlovákokat telepítettek a Bakonyaljára, akik újjáépítették a templomot, amelyet a 19. század közepére nőtt ki a közösség: 1847-ben költöztek át az új istenházába.

Ösküt a Bántai úton hagyjuk magunk mögött keleti irányban – tulajdonképpen ezt már nevezhetjük (egy jó hosszú) célegyenesnek is, ugyanis Várpalotáig egyik irányban sem kell letérni az aszfalt- majd földútról. Figyelni kell azonban, mert még egy ellenőrzőpont (a „Rendőr-tó”) érintése szükséges a teljesítéshez. Tó helyett egy horgászegyesület által bekerített partszakaszt kell keresni, a vízfelület távolabb található az úttól.

Várpalotára visszaérve a Tési-domb felől ereszkedünk le a város központjába, a várat ezúttal a másik oldala felől kerülve. A célban történő utolsó becsekkolás előtt még betérhetünk Boldogasszony-templomba, illetve akár a közeli Zichy-kastélyban található Trianon Múzeumot is felkereshetjük. A sikeres teljesítőknek 12 és 21 óra között a befutóérem mellé egy desszert is jár a Múzeumkert Étteremben – a sajttorta biztosan alkalmas a kalóriapótlásra, és még finom is.

 

Note


all notes on protected areas

Public transport

Public-transport-friendly

  • Várpalota a Székesfehérvár-Veszprém-Celldömölk-Szombathely vasútvonalon fekszik, a vonatokról Várpalota állomáson kell leszállni.
  • A rajthoz legközelebbi buszmegálló a Várpalota, Szabadság tér nevet viseli, de a helyi autóbuszállomás sincs messze.

Getting there

  • Várpalota vasútállomásáról kilépve fordulj balra, és kövesd a Vasút utcát a körforgalomig, majd folytasd az utadat északi irányba, a Kossuth Lajos utcán, ami egyenesen a várhoz vezet (kb. 1,5 km).
  • Várpalota, Szabadság tér megállóhelyen a buszokról leszállva csak 100 métert kell sétálnod a várral szemben található rajtig.
  • Várpalota, autóbuszállomáson leszállva a buszpályaudvar délnyugati csücskében található lépcsőn sétálj le a közeli kereszteződésig, majd fordul jobbra (nyugati irányba) a Szent István útra, amely elvezet a rajtig (kb. 600 méter).

Parking

  • A várhoz körüli utcákon lehet parkolni (hétköznap díjfizetés ellenében).

Coordinates

DD
47.200710, 18.140530
DMS
47°12'02.6"N 18°08'25.9"E
UTM
34T 283429 5231435
w3w 
///hats.rival.origins
Arrival by train, car, foot or bike

Equipment

  • Szükséged lesz egy feltöltött, helymeghatározásra képes telefonra.
  • A túra offline állapotban is teljesíthető, így nem szükséges a teljesítés során internet kapcsolattal rendelkezni, de az offline használathoz előzetesen le kell tölteni a túra adatait, ez a GeoGo alkalmazáson belül a „Letöltés offline használathoz” menü választásával lehetséges.
  • A készleteidet (étel, ital) feltölteni Várpalotán tudod, de Öskün is van bolt.

Questions and answers

Ask the first question

Would you like to the ask the author a question?


Rating

Write your first review

Help others by being the first to add a review.


Photos from others


Status
closed
Difficulty
moderate
Distance
25.9 km
Duration
10:00 h
Ascent
367 m
Descent
367 m
Public-transport-friendly Circular route Scenic

Statistics

  • Contents
  • Show images Hide images
Features
2D 3D
Maps and trails
Duration : h
Distance  km
Ascent  m
Descent  m
Highest point  m
Lowest point  m
Push the arrows to change the view
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp