Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ MTSZ térképportál Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Gerecse50 A kéktúrázás napja
Choose a language
Plan a route here Copy route
Bicycle Ridesrecommended route

Vasút helyén, Rába mentén a Kisalföldön

Bicycle Rides · Sopron-Vasi-síkság
LogoMagyar Természetjáró Szövetség
Responsible for this content
Magyar Természetjáró Szövetség Verified partner  Explorers Choice 
  • Szombathely rendezett főterének közepén áll a pestisoszlop
    / Szombathely rendezett főterének közepén áll a pestisoszlop
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A szombathelyi székesegyház mögött található a Romkert
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A szombathelyi Sarlós Boldogasszony székesegyház templombelsője igazán monumentálisnak mondható
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A szombathelyi püspöki palota a Sarlós Boldogasszony székesegyház szomszédságában áll
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Szombathelyi villamos a Smidt Múzeum kertjében
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Az Iseumban mindent megtudhatunk a római kori Savariáról
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Vasszécseny egyik kastélya, az Ó-Ebergényi
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Vasszécseny két kastélya között félúton áll a műemlék magtár
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Rum felé az egykori vasút helyén vezet a kerékpárút
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Csempeszkopács egykori vasúti őrháza ma emlékhely
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kis kitérőt kell csak tenni a csempeszkopácsi templomhoz
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Rumon áll még a vasút egykori kis fűtőháza
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Vasúti emlékhely Rum központjában
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Lazítás Meggyeskovácsiban
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Ikervár vízerőműve az első volt az országban
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Az ikervári vízerőműhöz vezető műcsatorna
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kápolna (és egyben OKT bélyegzőhely) Csényeújmajorban
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Sárvár központját a vár uralja, a szomszédban találjuk az arborétumot
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
m 250 200 150 50 40 30 20 10 km Sárvári vár és Nádasdy Ferenc Múzeum Sárvári arborétum Rumi vasúti emlékhely
A vasi megyeszékhelyről a megye második legnagyobb városába egy könnyed, síkvidéki túraútvonal vezet részben egy egykori vasút helyén épült bringaúton, részben kis forgalmú utakon, felfűzve a Szombathely és Sárvár közti terület kisebb-nagyobb látnivalóit.
moderate
Distance 50.1 km
2:30 h
251 m
309 m
220 m
154 m
Szombathely hazánk egyik legrégebbi városa, erről számos római kori emlék tudósít, amelyeket éppúgy érdemes felkeresni a túra elején, mint a barokk főteret vagy a püspöki székesegyházat, esetleg az egyetlen megmaradt helyi villamoskocsival egyetemben. A megyeszékhelyről kiérve hamarosan az egykori Szombathely-Rum vasútvonal helyén kerekezhetünk, szinte minden faluban találunk kisebb-nagyobb emlékművet is, ezek közül a rumi és a csempeszkopácsi emelkedik ki. Csempeszkopácsiban az Árpád-kori kis templom ejti ámulatba a túrázókat, Ikerváron az ország első vízerőművére, Sárváron a Nádasdy-várra érdemes szánni egy kis időt, a túra fáradalmait pedig a sárvári fürdőben lehet kipihenni.

Author’s recommendation

  • A csempeszkopácsi Szent Mihály-templom megér egy kitérőt.
Profile picture of Tamás Abelovszky
Author
Tamás Abelovszky
Update: June 30, 2021
Difficulty
moderate
Technique
Stamina
Experience
Landscape
Highest point
220 m
Lowest point
154 m
Best time of year
Jan
Feb
Mar
Apr
May
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec

Start

Szombathely, vasútállomás (213 m)
Coordinates:
DD
47.237303, 16.632053
DMS
47°14'14.3"N 16°37'55.4"E
UTM
33T 623526 5232827
w3w 
///sailing.reframe.beam

Destination

Sárvár, vasútállomás

Turn-by-turn directions

Itiner

  • Szombathelyen az állomásról kilépve a főbejárattal szemben található Szelestey László utcán indulj el a belváros irányába, majd a körforgalmat elérve kanyarodj balra, a Király utcára, amely egyenesen a Fő térre vezet.
  • A Fő teret a Széchenyi István utca-Berzsenyi Dániel tér-Hollán Ernő utca-Kiskar utca útvonalon célszerű elhagyni, majd a belváros sűrűjéből kikeveredve a Mátyás király utca-Rumi út útvonalon lehet folytatni a túrát.
  • A Külső Rumi úton már gyalog- és kerékpárút is van, és egészen Rum határáig szinte a teljes útvonalon lesz valamilyen kerékpáros infrastruktúra. Rum határába érve, ahol a kerékpárút véget ér, tarts jobbra (Szombathelyi utca), majd az utca végén fordulj balra, a Béke utcára.
  • A Rum központjában található körforgalomban tarts egyenesen, Sárvár felé. Az út egyenesen Sárvárra vezet (Ikerváron egy kitérővel a vízierőmű irányába).
  • Sárvárra érve érdemes az ipari parkot elhagyva a benzinkút után az első lehetőségnél jobbra térni (Ungvár utca), majd az első nagyobb kereszteződésnél balra; innen a Nádasdy Ferenc út egyenesen a várhoz vezet.
  • A vártól a vasútállomás a Kossuth tár-Batthyány utca-Hunyadi János utca útvonalon érhető el.

A túra részletes leírása

Hazánk egyik legrégibb városának vasútállomásáról indítjuk túránkat. Ahogy Szombathely ókori elődje, Savaria jelentőségéhez nagyban hozzájárult az, hogy a borostyánút mellett feküdt, úgy a 19. században a vasút kiépülésének köszönhette felemelkedését. Már 1865-ben elérte a várost a Bécsújhely–Sopron–Szombathely–Nagykanizsa vasútvonal, nem sokkal később pedig létrejött az összeköttetés Budapest és Graz felé, majd később több helyi érdekű vasút kiindulópontja is a vasi megyeszékhely lett. Egykor a városon keresztül lehetett utazni villamossal is, a szombathelyi közúti vaspálya a Kálváriáig kanyargott.

Falak az üvegpadló alatt

A kis közlekedéstörténeti kitérőt követően térjünk vissza a római korhoz: a borostyánút a Balti-tengert kötötte össze az Adriai-tengerrel, az észak-déli közlekedési folyosón elsősorban a névadó borostyánkövet szállították északról a birodalom többi részébe. Savaria jelentős város, Felső-Pannónia vallási központja, majd Pannonia Prima provincia székhelye lett a Római Birodalom fennállásának legvégén. A rómaiak jelenlétéről számos emlék tanúskodik, amelyek közül kiemelkedik az Iseum, azaz az Isis-szentély, amely 1955-ben egy szerencsés véletlen folytán (egy építkezés területén) került napvilágra. A jelentős leletegyüttes arról árulkodik, hogy a Duna-vidéki Isis-kultusz központja lehetett itt. Pannonia legnagyobb szakrális régészeti leletét az Isis savariai otthona című kiállításon lehet megtekinteni, ráadásul a Savaria Történelmi Karnevál minden évben igyekszik megmutatni valamit a majdnem kétezer évvel ezelőtti időkből, amelynek nyomait egy Fő téri bankfiók üvegpadlója alatt is megcsodálhatjuk.

Több mint ezer évet kell ugrani az időben ahhoz, hogy ismét egy igazán jelentős városról beszélhessünk. A rómaiakat ezen időszak kezdetén a hunok, keleti gótok, longobárdok, avarok, szláv népek követték – ugyanaz zajlott a városban, mint a Kárpát-medencében nagyban. Városi rangot 1407-ben Zsigmond királytól kapott, de igazi lökést a fejlődésnek előbb az adott, hogy Vas megye székhelye lett a 16. század végén, majd Mária Terézia megalapította a szombathelyi egyházmegyét, és ezzel püspöki székhellyé tette a település 1777-ben.

A belvároson végiggurulva elsősorban az utóbbi kornak a lenyomatait láthatjuk (meg persze a későbbi korokét is): az első püspök, Szily János idején épült a Sarlós Boldogasszony-székesegyház, a püspöki palota, majd nem sokkal később a megyeháza. A Fő tér már a 13. században is ilyen alakú lehetett, itt tartották szombatonként a vásárokat, amelyből a város neve is eredeztethető. Nyáron a hőséget enyhítő szökőkút mellett a tér közepén egy Szentháromság-szobor emelkedik komoran, az 1711-es pestisjárványra emlékeztetve. Sokkal vidámabb mementó a Smidt Múzeum udvarán a kis sárga villamoskocsi, amely arra emlékeztet, hogy 1897 és 1974 között a városban villamosüzem szolgálta az utazóközönséget. Az 1000 mm-es nyomtávon közlekedő szerelvények a vasútállomástól az egész belvároson átdöcögve a Kálváriáig szállították az utasokat. Magának a múzeumnak is érdekes a története: egy magángyűjteményből lett közgyűjteményről van szó, amelyet a 20. században egy helyi orvos, dr. Smidt Lajos alapított. A derék doktor gyűjtőszenvedélyét ismerve – és elismerve – számos ajándékot kapott betegeitől is, például több dunántúli nemesi birtokos család (Batthyány, Bezerédj, Cziráky, Erdődy) is gyarapította a kollekciót, amely a megyeháza és a püspöki palota szomszédságában kapott helyet.

A közelben, a püspöki palota és a székesegyház mögött találjuk a Romkertet, ahol a hivatalosan Colonia Claudia Savariensium nevet viselő ókori város számos épületének maradványait tárták fel a régészek. A császári palotában (fogadótermét hatalmas mozaik díszítette) több császár is megfordult a Római Birodalom alkonyán, de fürdőház és Mercurius szentély is állt a területen. Talán a legnagyobb élmény a borostyánút maradványain sétálni, amelyen egykor római katonák meneteltek, római polgárok siettek valamelyik szentélybe, a forumra vagy éppen az amfiteátrumba.

Tekerjünk Rumba!

A belvárosból délkelet felé indulva a Rumi úton érjük el Gyöngyöshermánt (1950 óta a megyeszékhely része), majd innen Rumig szinte végig (gyalog- és) kerékpárúton tekerhetünk, amelyről azonban egy-egy ponton később érdemes lesz letérni. Táplánszentkereszten például a gyöngyösszentkereszti településrész temploma 13. századi eredetű (bár az átépítések miatt ezt ma már nem könnyű észrevenni), és négy kisebb kastéllyal is büszkélkedhet a község (bár ezek egyikének sincs idegenforgalmi jelentősége, nem látogathatóak). A szomszédos Tanakajdon is találunk egy kastélyt (szintén nem látogatható), de a következő település, Vasszécseny sem panaszkodhat ezen a téren, ráadásul két kastélya jó állapotban vészelte át a történelem viharait, így érdemes letérni a kerékpárútról a kedvükért.

Az Ó-Ebergényi-kastélyról azt rebesgetik, hogy szellemek járnak az épületben, egyesek sikolyokat, zörgést, suttogást vagy lépteket vélnek hallani, mások suhanó árnyakról vagy fotókon feltűnő ismeretlen arcokról beszélnek. Annyi bizonyos, hogy a kastély és előélete több évszázadra nyúlik vissza, és fordulatokban gazdag: a kastély építését megelőzően egy kisebb vár állhatott itt, amelyet azonban a Rákóczi-szabadságharcot követően minden bizonnyal leromboltak, egyedül talán a várárok és a rajta keresztülvezető híd emlékeztet rá. Vas megye egyik legszebb barokk kastélyát a 18. század közepén betelepülő Ebergényiek építtették, ma pedig rendezvényhelyszínként funkcionál. A faluban áll egy másik főúri lak, az 1790 körül, copf stílusban épült Új-Ebergényi-kastély is, amely szállóként és rendezvényhelyszínként működik. Annak, hogy két kastély van egy faluban, ráadásul ugyanaz a család birtokolta azokat, az lehet a magyarázata, hogy az Ebergényiek megosztoztak a birtokon. A két kastély között egy elhagyott, de műemlék magtár áll egy nagyobb rét szélén.

Vasszécsenyben rátérünk az egykori Szombathely–Rum vasútvonal nyomvonalára (a település állomásépülete és fa áruraktára ma is áll). A 22 kilométer hosszú mellékvonalat a Dunántúli HÉV építtette, 1894 és 1974 között szolgálta az útjába eső községeket. A helyiérdekű vasúton a környékbeli terményeket (gabonafélék, cukorrépa, stb.), élőállatot szállítottak, de a rumi faüzem és szeszüzem is fontos megrendelője volt a vasútnak. A környékbeli lakosság a megyeszékhelyre dolgozni, piacozni járt, a szombathelyiek pedig a rumi Rába-partra jártak pihenni, fürdőzni. Az érintett falvak lakói nagyon szerethették a vasutat, ugyanis az egykori sínpár mentén több emlékhelyet is találunk – nincs ez másképp Csempeszkopács esetében sem. Az körül rendezett kis kertet alakítottak ki, ahol egy rövidke vágánypár és a sínek közé elhelyezett emléktábla mellett padok szolgálják a pihenést, és még egy „boldogságfát” is találunk, amelyre bárki felírhatja egy cetlire, mi okozott neki örömöt.

Csempeszkopácson érdemes tenni egy rövidke kitérőt a faluba, ahol egy gyönyörű középkori látogathatunk meg. A vöröstéglából emelt szentély és főhajó előtt egy kecses, fehérre meszelt torony emelkedik: az Árpád-kori falusi templomépítészet egyik legszebb példája áll a sövénnyel kerített kis dombocskán. A díszes bélletes kaput éppúgy érdemes megcsodálni, mint a torony ikerablakait, vagy éppen a párkányzat ívsoros kialakítását, odabent pedig a falfestményeket és a Dorffmeister István festette oltárt.

Kalandozás a Rába mentén

Rum községben véget ér az egykori vasútvonal – és vele együtt a kerékpárút – is. Stílusosan egy meglátogatásával zárhatjuk le a túra első felét: a vonal végén egy fűtőház és egy vele egybeépült vízház magasodik – ráadásul, hogy teljes legyen a kép, a közelükben áll egy fa áruraktár és egy egykori őrház is, amelyet jellegzetes MÁV-kerítés vesz körül. Rumot elhagyva egy alacsony forgalmú úton folytatódik a túra Sárvár irányába, legközelebb Ikerváron – illetve a település határában, a Rába mellett – érdemes megállni. Az ország első vízerőműve működik ugyanis itt, megéri tenni irányába egy kitérőt, nem mindennapi kuriózum ugyanis, és még egy múzeumot is meg lehet látogatni a több mint 120 éves, ma is működő ipartörténeti emlék szomszédságában. Az ikervári vízerőmű a Batthyány család megbízásából 1896-1900 között épült, kezdetben egyenáramot termelt, később – egy transzformátor beiktatásával – váltóárammá alakították az itt nyert energiát.

A kis ipartörténeti kitérőt követően Sárvár felé vesszük az irányt. Menet közben áthaladunk Csényeújmajoron, ahol az út bal oldalán egy kápolna hívja fel magára a figyelmet, amelyben egy lourdes-i barlang kapott helyet. Sárváron a felé érdemes indulni, amit kisebb forgalmú utcákon is el lehet érni, nem szükséges a városon átvezető főutat választani. Az erődítmény a Nádasdyak nevét viseli, bár számtalan tulajdonosa volt az évszázadok folyamán. Kétségtelen azonban, hogy akkor nyerte el mai alakját az öt olaszbástyával, amikor a 16. században a Nádasdy család birtokolta – és erősítette meg – a várat a török elleni küzdelem idején. III. Nádasdy Ferenc azonban belekeveredett egy évszázaddal később a Wesselényi-féle összeesküvésre, ami miatt fej- és jószágvesztésre ítélték, így aztán ismét többször gazdát cserélt a vár az 1945-ig hátralévő időszakban. Ma az egész erősség keresztül-kasul bejárható, és még tárlatvezetést is lehet kérni, hogy a látogatás egy élvezetes időutazás legyen – ahogy a város honlapja fogalmaz. A várban a díszterem hatalmas barokk freskóit, az utolsó tulajdonos Wittelsbachok hagyatékát, üvegkiállítást, huszárkiállítást lehet megtekinteni.

Csak pár métert kell gurulni a vártól az . A kis híján 10 hektáron elterülő, országos jelentőségű védett természeti területen 300 fa- és cserjafaj található. A mai arborétum ősét igen régen, 1546-ban alapították, gyümölcsös és zöldségeskertként. A közvetlen előd azonban inkább az 1800-as évek első felében létrehozott angolpark volt, ahol jellemzően tiszafát, akácot és hársat ültettek, de az első ültetésből származnak azok a platánóriások is, amelyek törzsátmérője meghaladja a három métert is. A túra méltó befejezése lehet egy lazítás a sárvári fürdőben, ahol gyógyvizes medencék (kétféle gyógyvíz is feltör a mélyből a környéken), családi élményfürdő, szaunavilág, májustól szeptemberig strand is várja a megfáradt bringás vándorokat.

Note


all notes on protected areas

Public transport

Public-transport-friendly

  • Szombathely a Dunántúl egyik legnagyobb vasúti csomópontja, így könnyen elérhető vonattal Budapest felől Veszprémen és Győrön át, továbbá Sopron, Nagykanizsa, Kőszeg és Szentgotthárd irányából.

Getting there

  • A túra a szombathelyi vasútállomásról indul és a sárvári vasútállomáson ér véget.

Parking

  • A vasútállomás előtti téren lehet parkolni; Sárvárról közvetlen vonattal lehet visszajutni a kezdőpontra.

Coordinates

DD
47.237303, 16.632053
DMS
47°14'14.3"N 16°37'55.4"E
UTM
33T 623526 5232827
w3w 
///sailing.reframe.beam
Arrival by train, car, foot or bike

Recommended maps for this region:

Show more

Equipment

  • A túra végig aszfaltúton vezet, így bármilyen kerékpárral teljesíthető.

Similar routes nearby

 These suggestions were created automatically.

Questions and answers

Ask the first question

Would you like to the ask the author a question?


Rating

Write your first review

Help others by being the first to add a review.


Photos from others


Difficulty
moderate
Distance
50.1 km
Duration
2:30 h
Ascent
251 m
Descent
309 m
Highest point
220 m
Lowest point
154 m
Public-transport-friendly Out and back Cultural/historical interest

Statistics

  • Content
  • Show images Hide images
Features
2D 3D
Maps and trails
Distance  km
Duration : h
Ascent  m
Descent  m
Highest point  m
Lowest point  m
Push the arrows to change the view
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp