Share
Bookmark
Print
GPX
KML
Plan a route here Copy route
Embed
Fitness
Bicycle Rides

Laza tekerés a Ráckevei-Duna mentén

Bicycle Rides · Budapest und Umgebung
Responsible for this content
Magyar Természetjáró Szövetség Verified partner  Explorers Choice 
  • A ráckevei városháza tornyából kiváló kilátás nyílik minden irányba
    / A ráckevei városháza tornyából kiváló kilátás nyílik minden irányba
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A ráckevei hajómalom a református templom mögött van kikötve
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A ráckevei hajómalom eredeti hengerszéke
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Bringások Ráckeve (egyik) főutcáján
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Andalgás a ráckevei Duna-parton - a túlsó parton a szabadstrand várja a fürdőzőket
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A ráckevei Árpád híd a régi vámházzal
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Hangulatos szabadstrand Ráckevén
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Stégek sora az RSD bal partján
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Az alacsony forgalmú utak ideálisak a családi tekeréshez az RSD mentén
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Klasszikus, dácsa jellegű nyaraló a Ráckevei-Duna partján
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A MÁVAG dömsödi horgászstégjén csak a kiváltságosok pecázhatnak
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Klasszikus nyaralók, dózerút, Ráckevei-Duna
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Tassi-zsilipen kelhetünk át az RSD egyik partjáról a másikra
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Bringázás a jobb part gátján a Soroksári-duna mellett
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Szabadstrand a Makádi Ezüstparton
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Életfa Szigetbecsén - az ezredforduló óta ide született összes gyermek nevét megtaláljuk a színes korongokon
    Photo: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
m 400 300 200 100 40 35 30 25 20 15 10 5 km

A Ráckevei- (Soroksári-) Duna-ág - röviden RSD - legdélebbi, azaz Ráckeve és Tass közé eső szakaszának mindkét partja maga a megtestesült nyugalom, ahol egy egész napot el lehet tölteni tekeréssel, nézelődéssel, fürdőzéssel, evés-ivással.
easy
41.2 km
3:00 h
13 m
11 m
Minél távolabb kerülünk Budapesttől a Csepel-szigeten, annál nyugodtabb környezet vesz körül, így megéri felfedezni a sziget legdélebbi csücskét. Kiindulópontnak Ráckeve kínálja magát, ahol el lehet tölteni egy kis időt a helyi látványosságok felfedezésével. A kisváros inkább falusias hangulatot áraszt, mégis találunk itt egy egyedülálló, működő hajómalmot (rég kihalt mesterségre emlékeztet), vagy egy olyan szerb templomot, amely még akkor is a párját ritkítja, ha messzebbre, egészen a szerb ortodox egyház bölcsőjébe, a Balkánra tekintünk. A messzelátásban egyébként segít a városháza körerkélyes tornya, de ha közelebbre tekintünk, akkor a folyóág bal partján menet közben a nyaralóépületek évtizedeken átívelő evolúcióját is megfigyelhetjük egy-egy kiskertben, melyhez – természetesen – stég, és néha még csónak is tartozik.

Author’s recommendation

  • A túra kényelmesen teljesíthető egy-egy megállással az útmenti büfékben vagy akár egy nyári strandolással.
  • Ráckevén a szerb ortodox templomot semmiképp ne hagyd ki, egyedülálló építészeti-vallási emlékről van szó ugyanis.
Profile picture of Tamás Abelovszky
Author
Tamás Abelovszky
Updated: September 15, 2020

Difficulty
easy
Technique
Stamina
Experience
Landscape
Highest point
102 m
Lowest point
91 m
Best time of year
Jan
Feb
Mar
Apr
May
Jun
Jul
Aug
Sep
Oct
Nov
Dec

Safety information

  • A túra végig alacsony forgalmú utakon halad.

Start

Ráckeve, HÉV-állomás (98 m)
Coordinates:
DD
47.175735, 18.942205
DMS
47°10'32.6"N 18°56'31.9"E
UTM
34T 344071 5226747
w3w 
///divide.upscale.giant

Destination

Ráckeve, HÉV-állomás

Turn-by-turn directions

Itiner:

  • Ráckevén a HÉV-állomástól a Kossuth Lajos utcán kell déli irányba elindulni a város felé, majd kövesd az utat az Eötvös utcán keresztül a város központjáig.
  • A STOP-táblás kereszteződésnél fordulj jobbra (Makád/Lórév felé), majd kövesd az utat a szerb templom felé (az első lehetőségnél fordulj balra, az Ady Endre utcára).
  • A szerb templomtól indulj egyenesen tovább az Ady Endre utcán, majd az utca végén fordulj balra, a Móricz Zsigmond utcára, az első kereszteződésnél pedig ismét balra (Szent István tér).
  • A református templom melletti kis utcán (Szegedi Kis István sétány) tudsz legurulni a Duna-partra, a hajómalomhoz (kivéve a szombati piacnapokon).
  • A partról tekerj fel az Árpád hídra, majd arról leérve fordulj rögtön jobbra (Dömsödi út). Innen gyakorlatilag Dömsödig a part menti utat kell követni, eltévedni nem nagyon lehet ezen a szakaszon.
  • A dömsödi focipálya után fordulj jobbra (Petőfi utca), majd a parton balra, a Középső-Dunapartra. Innen ismét egyenesen kell haladnod, a part menti utat követve.
  • Tass határában az aszfaltút egy kis hídon keresztezi a Tassi-főcsatornát, majd körülbelül 50 méterrel arrébb balra kanyarodik – itt jobbra kell térned! A kis utca (Dunasor utca) a tassi fahídhoz vezet, ezen óvatosan gurulj át, majd folytasd egyenesen az utad. A tassi zsilip kiszolgálóépületeit elhagyva egy kis hídon fordulj jobbra, majd a kerítés mentén eléred a zsilipre vezető lépcsőt.
  • A zsilipen átkelve az első lehetőségnél gurulj le srégen jobbra a töltésről, majd annak tövében haladj tovább, amíg vissza nem lehet rá kapaszkodni. Innen csak a gáton kell gurulni kilométereken keresztül, párhuzamosan az RSD-vel. Ahol az aszfaltút balra lekanyarodik a gátról, kövesd az utat Makád felé.
  • Makádon nyílegyenesen átvezet a Rákóczi Ferenc utca, Szigetbecsén is csak a falun átvezető főutat kell követned, ahogy Ráckevén is.
  • Ráckeve központjában az Árpád hidat elérve tarts egyenesen, a Kossuth Lajos utca vezet el a HÉV-állomásra.

A túra részletes leírása

Aki Ráckevére HÉV-vel érkezik, még ma is megérezhet valamit az egykori helyiérdekű vasutak bájából. Igaz, hogy az NDK-ban gyártott zöld-fehér szerelvények villamosított vonalon pendliznek föl-alá egész nap, de a pálya minősége, a vonatok sebessége, vagy akár az állomások képe semmiképp nem egy fontos és forgalmas szuburbán kapcsolatot idéz. A vonal egyébként 1887-ben előbb Soroksárig, majd öt évvel később Dunaharasztiig épült ki, hogy aztán újabb öt év elteltével, 1897-ben érje el Ráckevét, ezzel bekapcsolva a várost az ország vérkeringésébe – még ha csak egy vicinális vasútüzemmel is.

Francia hadvezér, szerb pópák

A HÉV-állomás kisforgalmú vidéki vasútállomásokat idéző épületéből kilépve jobbra fordulva indulunk kellemes utunkra. Rögtön az első kilométereken feltűnik jobb kezünk felől a Savoyai-kastély. Hazánk első barokk stílusú kastélyának építtetője a francia származású, szolgálatait azonban a német-római császárnak, I. Lipótnak ajánló tehetséges, magát előbb a törökök elleni harcban, majd a Habsburgok szinte minden háborújában kitüntető Savoyai Jenő (Eugène-François de Savoie-Carignano gróf). A kiváló hadvezér a magyar történelemnek is legendás alakja, hiszen ott volt már 1683-ban Bécsnél, amikor a törökök a császárvárost ostromolták, majd 1686-ban Buda visszavívásánál, egy évvel később a nagyharsányi csatában az elsők között törte át az ellenséges vonalakat, és 1697-ben a császári csapatok fővezéreként az ő nevéhez fűződik a zentai diadal a törökök felett. Nem csoda hát, hogy több birtokot is kapott Magyarországon: a Csepel-szigetet és Promontort (ma: Budafok). Az 1702-re elkészült kastély Savoyai halálát követően a koronára szállt örökösök hiányában, állapota pedig egyre romlott, raktárnak és magtárnak is használták egyes időszakokban. Az 1970-es években felújították az épületet, szálloda üzemelt benne, ma (2020-ban) azonban zárva van, nem látogatható.

Következő megállónk a szerb templom, amit vétek lenne kihagyni. Messziről látszik kék színű barokk tornya, azonban a kis kapun a templomkerten belülre kerülve feltárul az épület a maga teljes valójában. Hamar kiderül, hogy a torony még csak hozzá sincs tapasztva a középkori épülethez, amely a maga teljes valójában körbejárható, megcsodálható kívül-belül. Eredetileg már a 12. században állhatott itt egy templom, majd a szerbek érkezése után (amire később még kitérünk) nem sokkal már szükségük volt egy saját templomra, amit nem a katolikusokkal közösen használtak, így épült meg a csodálatos gótikus építmény, melyet 1487-ben szenteltek fel. Később a déli oldalához tapasztottak két kápolnát is, és még monostor is épült köré. A Keresztelő Szent János kápolna kapuján át juthatunk be a lélegzetelállító gótikus térbe, ahol a falak padlótól a plafonig bibliai történeteket mesélnek, szenteket ábrázolnak, de a hátsó kapunál a pokol igen részletes ábrázolását is hosszan lehetne elemezni. Szerbiai, montenegrói ortodox templomokkal vetekszik a ráckevei istenháza belső tere és épülete.

És hogy hogyan kerültek ide a szerbek? A középkori balkáni török terjeszkedés elől menekültek a Csepel-szigetre. Amikor 1439-ben az oszmán csapatok elfoglalták Szendrőt, és kétszer is kifosztották Kevevárát (Kovint), a túlélők északra indultak abban reménykedve, hogy maguk mögött hagyják az Anatólia felől érkező veszedelmet. 1440-ben I. Ulászló adományozott nekik birtokot és egy késő gótikus templomot a Csepel-szigeten, ekkortól datáljuk a Csepel-szigeten Felsőkeve (szerbül: Gornji Kovin) vagy Ráckeve (avagy Srpski Kovin) létezését az Istenszülő Elszenderedésének szentelt templomával. A szerbeknek egyébként nem volt szerencséjük a törökök tekintetében, hiszen egy évszázaddal később megjelentek itt is, hogy aztán 150 évig maradjanak is. Mindenesetre ma is él hat szerb család a településen, amelyek tagjai minden vasárnap részt vesznek a két-három órás liturgián a templomban.

A szerb templom felől a református templom mellett közelítjük meg a Ráckevei- (Soroksári-) Dunát (a továbbiakban: RSD). A református templomot 1913-ban emelték neogótikus stílusban, de tömegében és részletformáiban a tiszakécskei istenháza tökéletes mása. A Duna-partra érve észak felé fordulunk, nem messze egy, a vízen ringatózó hajómalom meglátogatása végett. Az egyedülálló ipari műemlék csúnya mai szóval replikának mondható: a Gyurcsik-féle 12-es sorszámú hajómalom hű rekonstrukciója 2010 óta várja a látogatókat, emléket állítva annak a több mint ötven hajómalomnak, ami a 19. században működött itt. A malmok sorsát az RSD szabályozása pecsételte meg (minden tavasszal ki kellett vontatni a Nagy-Dunára a szerkezeteket, majd ősszel vissza), bár a teljes hanyatlás az I. világháború utáni időszakra tehető. A malomról egyáltalán nem megállapítható laikusként, hogy újjáépített szerkezet – hengerszéke ráadásul (több más alkatrésszel egyetemben) eredeti, és vasárnaponként (vagy nagyobb csoportok előzetes bejelentkezése esetén) még őrölnek is a látogatók legnagyobb örömére. Igaz, a lapátkerekeket nem a víz hajtja, hanem egy IFA motor, örök második sebességben, de ez az élménynek semmit sem árt.

Nyaralóevolúció az RSD partján

A fő látványosságok megtekintése után irány az Árpád híd és a bal part: az egykori vámház mellett elhaladva kapaszkodunk fel az 1897-ben felavatott átkelőre. A csinos kis szerkezetről (melyet 1944-ben felrobbantottak a visszavonuló magyar csapatok; öt évvel később épült újjá) jobbra letérve egy szabadstrand mellett gurulunk el, majd az út bal oldalán a házak helyét szántóföldek veszik át, a távolban pedig egy kecses hidroglóbusz tűnik fel. Egy jobb-bal kanyarkombinációt követően a kis forgalmú (egy darabig még) kiváló minőségű aszfaltcsík ráfordul a Duna partjára, és elkezdődik az élménybringázás.

Annyi stég talán a Balatonon sincs, mint amennyit Tassig látni fogunk – és szerencsére a tulajdonosok nem kerítik le általában a le-, illetve kijáratot a kis alkalmatosságokra, így talán nem is haragszanak meg, ha az ember enged a csábításnak, és ki-kiül kicsit elmélkedni a folyóág partjára. Nem minden stéghez tartozik nyaraló, viszont minden nyaralóhoz tartozik stég. Legalábbis ez a benyomás alakul ki az emberben a part menti (egyre rosszabb minőségű) úton haladva. A nyaralókat alaposabban megfigyelve pedig az ilyen típusú építmények elmúlt 50-60 évben bekövetkezett evolúciójának lehetünk csendes szemlélői. A nyaralók közé ráadásul helyenként büfék, esetenként kisvendéglők ékelődnek, nehéz is ellenállni a nyári melegben a hűs kisfröccs csábításának. (Lehet, hogy megéri oda-vissza három órát zötyögni a HÉV-en?)

Zsilipelés az 1586. folyamkilométerben

Az RSD-t délről lezáró Tassi-zsilip a Duna 1586,0 folyamkilométer szelvényének vonalában fekszik, és a Duna-ág szabályozásának utolsó lépéseként épült meg 1926-28-ban. Az első lépés ebben a sorban Ráckevei-Duna lezárása volt 1885-ben egy zárógáttal, miután a főág szabályozása megtörtént. Erre elsősorban azért volt szükség, mert a Gellérthegy alatt majd’ egy kilométeresre terebélyesedő folyam jelentős árvízveszélyt jelentett Pest-Buda (majd Budapest) és térsége számára – a szabályozást is az 1838-as árvíz után kezdték el tervezni, majd egy 1870-es törvény alapján kezdődhettek a tényleges munkák.

A Soroksári-Duna lezárását követően (amely egyébként nem a felső torkolatnál, hanem a mai Gubacsi híd térségében történt) azonban elkezdett csökkenni a vízszint, ami együtt járt a feliszapolódással, illetve a hajózhatóság megszűnésével. Ezen segített a Kvassay-zsilip megépítése (előbb a hajózsilip, majd a vízbeeresztő műtárgy készült el) a felső, illetve a Tassi-zsilip építése az alsó torkolat közelében. Az 1956-os jeges árvíz tönkretette a vízleeresztő zsilipet és erőművet Tassnál, amit azóta sem állítottak helyre, így ma a hajózsilip felett átkelve lehet visszatérni a Csepel-szigetre a túránkon. (Jelenleg (2020-ban) nagy építkezés zajlik: új leeresztő zsilip épül a hajózsilip közelében.)

A vízügyi kitérőt követően északnak indulunk a gáton, melynek part felőli oldala egy több kilométeren át húzódó kempingre emlékeztet: lakókocsik állnak számozott helyeken a vízparton, szépen sorban. A Makádi Ezüstpart valójában egy horgászparadicsom, a 136 számozott helyre elsősorban a pecásokat várja a helyi horgászegyesület, de azért egy szabadstrand is elfér szerencsére a 3,5 kilométer hosszú partszakasz északi végében. A szabadstranddal együtt a partot is magunk mögött hagyjuk egy időre a gát vonalát követve, és az aszfaltúton betérünk Makádra. A Csepel-sziget legdélebbi településén áthaladva továbbra is észak felé tartunk a néhol érthetetlen kanyarokkal tűzdelt, alacsony forgalmú, jó minőségű úton. Szigetbecsén egy kis téren egy életfa áll két valódi fa között: az ezredforduló óta született gyerekek mindegyikéről névvel, születési dátummal egy színes kis korong emlékezik meg. Egy kedves helyi szokás szerint évente egyszer, az anyák napi ünnepség keretén belül helyezik fel a szülők bevonásával az előző évben született gyermekeik emblémáit.

Ráckevére visszaérve szinte már nincs is más dolgunk, mint végiggurulni a városon, azonban egy látnivalót – szándékosan – a túra végére hagytunk. A városháza tornyába érdemes felkaptatni, mert a Tűztorony körerkélyéről gyakorlatilag teljes túraútvonalunk belátható. Tiszta időben ráadásul tökéletesen láthatóak a budai hegyek, Százhalombatta és Ercsi tornyai, de akár a Velencei-hegység is. Igazán nincs más hátra, mint enni egy jót egy helyi vendéglőben hazaindulás előtt.

Note


all notes on protected areas

Public transport

Public transport friendly

  • Ráckevére a HÉV (H6-os vonal) Budapesten a Közvágóhídtól indul, és Soroksáron, Dunaharasztin, Szigetszentmiklóson át éri el végállomását.

Getting there

  • A túra a HÉV-állomásról indul.

Parking

  • A HÉV-állomás parkolójában lehet megállni.

Coordinates

DD
47.175735, 18.942205
DMS
47°10'32.6"N 18°56'31.9"E
UTM
34T 344071 5226747
w3w 
///divide.upscale.giant
Arrival by train, car, foot or bike

Equipment

  • Mivel nem aszfalton halad végig a túra útvonala, országúti bringával nem érdemes nekiindulni.

Questions & Answers

Ask the first question

Got questions regarding this content? Ask them here.


Reviews

Write your first review

Help others by being the first to add a review.

Profile picture

Photos from others


Difficulty
easy
Distance
41.2 km
Duration
3:00h
Ascent
13 m
Descent
11 m
Public transport friendly Loop Refreshment stops available Family friendly

Statistics

  • 2D 3D
  • Contents
  • Show images Hide images
: h
 km
 m
 m
 m
 m
For changing the range of view, push the arrows together.