Márianosztra-Nagyirtáspuszta kisvasút (Nagyirtás állomás)
A vadregényes kisvasút három szakaszon, de összehangolt menetrenddel, immáron teljes vonalon közlekedik.
2016 nyarának kezdetén megindult a forgalom a Márianosztra–Nagyirtáspuszta között újjáépített vonalon. Az Ipoly Erdő Zrt. nemcsak a hiányzó, közel 7 km hosszú erdei vasutat újította fel, hanem annak kiszolgáló infrastruktúráját is fejlesztette.
Szob és Nagybörzsöny között hazánk egyik legkanyargósabb, és leghosszabb hegyvidéki erdei vasútján utazhatunk. Nyomvonala Szobtól Nagyirtáspusztáig több mint 300 métert emelkedik, majd közel 200-at süllyed, legmagasabb pontján eléri a 425 métert. Ennél magasabbra hazánkban csak budapesti Gyermekvasút kapaszkodik, az is csak tíz méterrel.
Az egyedülálló tájképi értékeken kívül különlegessége a vasútnak, hogy a Kisirtáspuszta és Nagyirtáspuszta közötti, hazánkban utolsóként fennmaradt, csúcsfordítós (Z nyomvonalú, részben tolt menettel bejárható) vonalrész országos jelentőségű ipartörténeti műemlék.
A Szob-Nagybörzsöny kisvasút rövid története
A nagybörzsönyi vasút 1908-ban Ipolypásztó-Nagybörzsöny között 600 mm-es nyomtávon épült, az esztergomi Érsekség gazdasági vasútjának, a kitermelt fa nagyvasútra juttatását szolgálta. A vonalat Kisirtásig továbbfejlesztették, majd beszállítási célú szárnyvonalakkal látták el. A szobi vasút 1912-ben épült, Szob–Márianosztrai Kőbánya között a Csák-hegyi kőbányában kitermelt andezit szállítására. Trianon után a nagybörzsönyi hálózat nagyvasúti kapcsolat nélkül maradt, ezért a két vasutat összekötő vonalat építettek. A szintkülönbséget a Tolmács-hegy oldalában csúcsfordítópár építésével, Nagyirtás és a Bezina-völgy között merész hajtűkanyarokkal küzdöttek le.
1945-ben állami üzemeltetés alá került a hálózat. 1975-ben megszűnt a forgalom Szob és Nagyirtás között, a két vasút ezáltal elszakadt egymástól. 1992-ben a nagybörzsönyi és a szobi vonalrész is megszűnt. 1996-tól a térség önkormányzatai lépéseket tettek a Szob–Nagybörzsöny kisvasút turisztikai célú helyreállítása érdekében, míg végül 2002. őszén került sor a Nagybörzsöny–Nagyirtás szakasz, 2008. telén pedig a helyreállított Szob–Márianosztra szakasz átadására. A Szob–Nagybörzsöny kisvasút teljes rekonstrukciója érdekében 2007-ben újabb intézkedések történtek. Végül az összekötő szakasz 2015 őszére épült ki, majd 2016. nyarán elindult a forgalom.
Opening hours
Price:

Public transport
By road
Parking
Coordinates
Recommendations nearby
A nagyirtási kisvasútállomásról enyhén hullámzó dombvidéken indulunk az Ipoly völgye felé; közben felkapaszkodunk a Nagy-Koppány dunakanyari ...
Hétvégi kisvasutazásokhoz köthető rövid túra, amely a Börzsöny délnyugati szegletének kilátópontokkal tűzdelt vulkáni kúpjaira kapaszkodik fel, és ...
Túránkon a Börzsöny zegzugos, völgyekkel tagolt nyugati világából csarnokszerű bükkösökön és illatos fenyvesen keresztül a kalderagerincre ...
Nehéz túránk a peremi kisvasút környékéről a Börzsöny legmagasabb részére kalauzol. A gyűrű alakú, felszabdalódott főgerincről két pontról is ...
Közepes hosszúságú erdei körtúra kevés kilátással, de változatos erdőkkel Kisinócról a Központi-Börzsöny oldalában, annak legmagasabb részei alatt ...
Hosszú, rendkívül változatos túra azoknak, akik szeretnének egy teljes napot a Börzsöny peremhegyei közt tölteni, és nem érik be egy-egy csúcs ...
A túra a Dunakanyar bűvöletében telik, hiszen a folyóra és hegyvidékeire nyíló nagyszabású panorámák sorozata teszi tartalmassá és feledhetetlenné ...
Az ősi tűzhányó kalderájának peremén túrázunk a Nagy-Hideg-hegyről a Csóványosra. Ez az útvonal a Börzsöny legmagasabb gerincének egyik szakasza ...
Show all on map
Márianosztra-Nagyirtáspuszta kisvasút (Nagyirtás állomás)
Special features
- 8 Routes nearby
Questions and answers
Would you like to the ask the author a question?
Rating
Help others by being the first to add a review.
Photos from others