Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ MTSZ térképportál Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
Choose a language
Plan a route here
Historical Site

Dél-zalai bunkerrendszer

Historical Site · Zalai-dombság · 172 m
Responsible for this content
Magyar Természetjáró Szövetség Verified partner  Explorers Choice 
  • Bunkerek közötti árkok a Páka és Csömödér közti erdőben
    / Bunkerek közötti árkok a Páka és Csömödér közti erdőben
    Photo: funiQ
  • / Bunkerek közti futóárok a Páka és Csömödér közti erdőben
    Photo: funiQ.hu
  • / Pihenőhely a bunkerparkban Páka és Csömödér között
    Photo: funiQ.hu
  • / Bunkertető a Páka és Csömödér közti erdőben
    Photo: funiQ.hu
  • / Lovászi óvóhely bejárata
    Photo: MTDMSz/Cartographia, funiQ.hu
Az olajmező felfedezésével Zala megye déli része stratégiailag is jelentőssé vált, így fel kellett készülni egy esetleges támadással szemben. A II. világháborúban építettek először itt légópincét, amelyet az '50-es évek hidegháborús hangulatában hatalmas bunkerrendszerré alakítottak.

A II. világháború végére a lovászi szénhidrogénmező stratégiai jelentősége megnőtt, ezért komolyan lehetett számítani a szövetséges erők légitámadásaira, mint ahogy ez Bázakerettye esetében 1944-ben be is következett. Az olajipari munkások védelme érdekében ekkor épült meg a légoltalmi pince (légópince), mely aztán az '50-es években egy hatalmas komplexummá bővült. Ez ahhoz a hidegháborús bunkerrendszerhez kapcsolódott, mely az osztrák határtól a román határig futott körülbelül 630 km hosszúságban. Hivatalos elnevezése Déli Védelmi Vonal volt, és a tényként elkönyvelt jövőbeli III. világháborúban a NATO és a jugoszláv hadsereg támadását volt hivatva feltartóztatni. Nem az volt a funkciója, hogy Magyarországot megvédje, hanem csupán annyi, hogy egy ideig lekösse a szövetséges inváziót, amíg a vörös hadsereg atomrakétáival válaszcsapást tud mérni Nyugat-Európára. 1950 és 1955 között körülbelül 6,2 milliárd forintot költöttek ennek a védelmi rendszernek a kiépítésére, amelyet soha nem fejeztek be teljesen, és szerencsére soha nem is használtak. Maga a védelmi rendszer - melyet Magyar Maginot-nak is neveznek - Európa leghosszabb ilyen jellegű építménye volt.

A tervek szerint három védelmi vonalból állt volna: szögesdrót akadályokból, aknazárból és végül a már említett bunkerrendszerből. Kialakítottak egy határsávot is, ahol a fokozott katonai jelenlét mellett korlátozták a ki- és beutazást, továbbá a rendszer ellenségének nyilvánított lakosságot 1950 és 1953 között több hullámban kitelepítették, vagyonukat elkobozták. A védműrendszer kiépítése óriási - és nyíltan fel nem vállalt - erőforrásokat emésztett fel, amiket valahonnan elő kellett teremteni: ez volt az egyik oka a hírhedt padlássöpréseknek is az 1950-es években.

Ennek az értelmetlen megaberuházásnak az épített emlékei Dél-Zalában – így Lovászi környékén is – nagy számban maradtak meg: ezeket hívja a köznyelv összefoglalóan bunkereknek. A falut övező, közvetlenül a mai szlovén - a hajdani jugoszláv - határ mentén fekvő dombhátakon ma is fellelhetők ezek a szovjet hadmérnökök típustervei alapján készült katonai objektumok, illetve az egyes létesítményeket összekötő futóárokrendszerek.

A Páka és Kerkaszentkirály közötti részen feltárták az erődrendszer több részét, amelyeket egy bunkertúra keretében lehet megtekinteni. A hajdani lovászi légópincét a legnagyobb titokban tatabányai bányászokkal kibővítették, és egy olyan komplexumot alakítottak ki belőle, ami már több ezer ember befogadására volt alkalmas. Volt benne orvosi szoba, telefonközpont, hadműveleti központ, sőt - a hangulat megalapozása érdekében - még hullatároló is. Ez a föld alatti építmény önálló víz-, szellőző- és elektromos rendszerrel rendelkezett. A rendszerváltásig folyamatosan használatban volt, mivel itt különféle katasztrófavédelmi gyakorlatokat tartottak, utána azonban már nem használták, így állaga folyamatosan romlott.

De, hogy pontosak legyünk, azt kell mondanunk, hogy csak hivatalosan nem funkcionált a légópince, mert bizony az 1990-es években embercsempészek kedvelt pihenőhelye volt. A II. világháború idején a lovászi kőolajmező védelme érdekében a honvédség légvédelmi ütegeket telepített a térségbe. Ezek egyike Lovászi közelében volt, a hajdani Szentháromság (vagy Nyakasics) kápolna romjainál.

Páka és Csömödér közt az út mellett létrehoztak egy erődparkot, ahol több bunkert és lövészárkokat járhatunk be egy ösvény mentén, és információs táblákról olvashatunk a nem is olyan régmúlt történelméről.   

Open from

Egész évben szabadon látogatható.

Price:

Ingyenes.
Profile picture of funiQ
Author
funiQ
Update: March 12, 2020

Public transport

  • A helyközi buszokról a Páka, Béke u. 19. megállónál kell leszállni.

Getting there

  • A megállóból induljunk el Csömödér felé az úton, nagyjából 600 méter múlva, a kanyarban találjuk a bunkereket. 

Parking

  • A Páka és Csömödér közti úton, a todaföldei elágazásban tudunk parkolni a bunkerek előtt.

Coordinates

DD
46.599936, 16.633150
DMS
46°35'59.8"N 16°37'59.3"E
UTM
33T 625084 5162003
w3w 
///unconvinced.shameless.cramping
Arrival by train, car, foot or bike

Recommendations nearby

recommended route Difficulty easy Open
Distance 17.3 km
Duration 4:40 h
Ascent 425 m
Descent 425 m

Szív alakban kanyarodunk a zalai erdőségek központjába, a nemzetközileg is jegyzett erdőrezervátumba, a Vétyemi-ősbükkösbe. A Zalai-dombságra ...

3
from Attila Német-Bucsi,   Magyar Természetjáró Szövetség
Forest train · Zalai-dombság
Csömödéri Állami Erdei Vasút
recommended route Difficulty easy
Distance 32.6 km
Duration 2:30 h
Ascent 145 m
Descent 134 m

Zalában a 20. század elején alig-alig termeltek ki faanyagot a megye nagy területeit borító erdőségekből annak ellenére, hogy nyersanyag bőven ...

from Tamás Abelovszky,   Magyar Természetjáró Szövetség
Bicycle Rides · Zalai-dombság
Teker(g)és a zalai dombok között
recommended route Difficulty moderate
Distance 48.1 km
Duration 4:00 h
Ascent 876 m
Descent 876 m

A lágyan hullámzó dél-zalai dombok között megbújó kis forgalmú utakra számos bringás túraútvonal fűzhető fel; ez a 45 kilométeres kör kilátókat, ...

from Tamás Abelovszky,   Magyar Természetjáró Szövetség
Endurance Hike · Zalai-dombság
„Olajos” barangolások a Zalai-dombvidéken
recommended route Difficulty moderate
Distance 11.1 km
Duration 3:15 h
Ascent 271 m
Descent 271 m

A Turista Magazin "Ti írtátok" rovatában megjelent túraleírás az Olajos Körút - Papp Simon útján teljesítménytúráról.

2
from Zsuzsa Lévai,   Magyar Természetjáró Szövetség
Long Distance Hiking · Zalai-dombság
Rádiháza – Palin (DDK-05)
recommended route Difficulty moderate Stage 5 Open
Distance 59.3 km
Duration 17:20 h
Ascent 1,525 m
Descent 1,535 m

A Zalai-dombság tagoltabb déli részén fut ez a DDK, jóformán végig tölgyesekkel borított dombok között. A dombok közül kiérve a Principális ...

2
from Imre Bába,   Magyar Természetjáró Szövetség
recommended route Difficulty easy
Distance 23.2 km
Duration 6:30 h
Ascent 431 m
Descent 458 m

Kisvasúttal a zalai erdők mélyére, Kistolmácsra érkezünk, ahonnan a Zichyek vadászháza, parkerdeje, a Budafai arborétum érintésével szeljük át a ...

from Attila Német-Bucsi,   Magyar Természetjáró Szövetség

Show all on map

Questions and answers

Ask the first question

Would you like to the ask the author a question?


Rating

Write your first review

Help others by being the first to add a review.


Photos from others


Dél-zalai bunkerrendszer

 Páka, Lovászi

Special features

Place to visit
  • Content
  • Show images Hide images
Features
2D 3D
Maps and trails
  • 6 Routes nearby
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp