Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ MTSZ térképportál Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
Sprache auswählen
Tour hierher planen Tour kopieren
Wanderung empfohlene Tour

Nagybörzsönyi kör a kisvasutak nyomában

· 9 Bewertungen · Wanderung · Börzsönyvidék · geöffnet
Verantwortlich für diesen Inhalt
Magyar Természetjáró Szövetség Verifizierter Partner  Explorers Choice 
  • Kilátás az Ipoly felé Szlovákiára
    / Kilátás az Ipoly felé Szlovákiára
    Foto: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kisirtás és Nagyirtás között
    Foto: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Vonatok találkozása Nagyirtáspusztán
    Foto: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A dózerutat a régi kisvasút nyoma éri el (Kereszt-völgy)
    Foto: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Tolmács-hegy
    Foto: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kilátás a Nagy-Inócra, balra a Nagy-Hideg-hegy (Száraz-fa-bérc)
    Foto: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Diós-kút felé
    Foto: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Kereszt-völgy
    Foto: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kisirtáspuszta a menedékházzal és a kisvasút pályájával
    Foto: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Gázló a Hosszú-völgyben
    Foto: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Hosszú-bércen
    Foto: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Kereszt-völgy alján
    Foto: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Nagybörzsönyből Szobig kanyargó sínpár
    Foto: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Ereszkedőben Nagybörzsöny felé
    Foto: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Nagyirtáspuszta állomás erdei büfével
    Foto: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
m 600 500 400 300 200 100 14 12 10 8 6 4 2 km Kisirtáspusztai hegyi … sátorhely Toboz Kulcsosház Transzbörzsönyi kisvasút … állomás)
A rövid körtúra nem hódít meg csúcsokat, hanem csak kerülgeti őket a Nagybörzsöny közelében megbújó zegzugos völgyrendszer ágait felkeresve. A két kilátópontot érintő útvonal remekül összefűzhető kisvasutazással is.
geöffnet
leicht
Strecke 14,4 km
4:35 h
600 hm
600 hm
529 hm
206 hm

A viszonylag barátságos emelkedőket megmászó, csúcsokat nem érintő körtúránk a nagybörzsönyi vasút körül egyfajta kisvasutas emlékútként is felfogható. A letermelt börzsönyi faanyag elszállítását nagy volumenben lehetővé tevő vasutak kiépítése ezen a környéken a 20. század első éveiben kezdődött. A hálózat fontos központja volt Kisirtáspuszta, ahol a szerelőműhely is működött. A hegység utolsó vonalát is a Nagybörzsöny melléki völgyek egyikében fektették le 1952-ben - a Kereszt-völgyet meg is látogatjuk túránk során.

Nagybörzsöny környékén élénk domborzatú, közepes magasságú hegyeket fog közre a szerteágazó völgyhálózat, ennek köszönhetően zárt, hűvös mikroklímájú és sötét patakvölgyeket találunk errefelé. Két kis kopárosról is kilesünk, miközben a vasúti síneket kerülgetve magasabbra kapaszkodunk, hogy végül a Tolmács-hegy gerincén gyalogoljunk vissza a faluba. Az útvonal némileg kontrasztos: a turisták körében is népszerű, sokak által felkeresett erdei utak mellett kevéssé bolygatott részeken is csavaroghatunk.

Autorentipp

  • A Nagybörzsöny-Szob kisvasút két megállóját is érinti túránk, ezért a kirándulást összekapcsolhatjuk kisvasutazással is - ehhez azonban üzemidőben kell érkeznünk (nyári félévben).
  • Meg is felezhetjük a túrát, ha Kisirtásról vagy Nagyirtásról kisvasúttal távozunk.
  • Előzetes egyeztetés alapján megszállhatunk vagy a
  • A Diós-kúttól kezdetben a S● jelzésen balra indulva, majd egyenesen, jelzetlen utat követve kitérőt tehetünk a Zálog-bérc tetejére, ahonnan vadregényes és tágas panoráma nyílik a Magas-Börzsöny felé.
Profilbild von Áron Dömsödi
Autor
Áron Dömsödi
Aktualisierung: 10.03.2021
Schwierigkeit
leicht
Technik
Kondition
Erlebnis
Landschaft
Höchster Punkt
529 m
Tiefster Punkt
206 m
Beste Jahreszeit
Jan
Feb
Mär
Apr
Mai
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dez

Einkehrmöglichkeit

Márianosztra-Nagyirtáspuszta kisvasút (Nagyirtás állomás)
Malomkert Panzió
Malomkert Étterem

Weitere Infos und Links

  • A nagybörzsönyi kisvasút menetrendje elérhető itt.
  • Kisirtáspuszta találni információkat.
  • A kisirtási lehet informálódni.

Start

Nagybörzsöny, községháza buszmegálló (205 m)
Koordinaten:
DD
47.936053, 18.827777
GMS
47°56'09.8"N 18°49'40.0"E
UTM
34T 337765 5311476
w3w 
///antwort.baujahr.schilderung

Ziel

Nagybörzsöny, községháza buszmegálló

Wegbeschreibung

Itiner

  • Nagybörzsönyből a kisvasút felé indulunk a S jelzésen.
  • Balra a K+ jelzésre térünk a Kereszt-völgybe.
  • A völgyet jobbra, a K▲ jeleken hagyjuk magunk mögött; a lejtő aljában a S▲ jelzésre váltva ereszkedünk Kisirtáspusztáig.
  • Kisirtásról a P+ jelzés vezet Nagyirtásra.
  • Nagyirtásról jobbra, a S+ jelű turistaúton megyünk tovább.
  • A Tolmács-hegyre a S▲ jelzés kalauzol föl.
  • Ismét a S+ jelzésre váltunk, ami visszavezet Nagybörzsöny szélére.
  • A főtérre a S jelzésen (balra) térünk vissza.

A túra részletes leírása

Nagybörzsöny

A napjainkban kissé ütött-kopott Nagybörzsönynek nemcsak nevében, hanem múltjában is megtalálni a nagyságot. Amint a térképeken feltüntetett német elnevezés („Deutschpilsen") is utal rá, jelentős arányban lakták (több hullámban) betelepített szászok - rájuk a nemesfémbányászatban volt szükség, mely a vulkanikus hegyek alatt rejtőző érceket hozta a felszínre egészen a 18. századig. Emellett a következő évszázadban az országon végigsöprő filoxéravész előtt a bortermelés is fontos bevételi forrása volt a robotmentes, mezővárosi címig jutott Nagybörzsönynek.

Amikor a S jelzésen kifelé indulunk a házak közül, a tetők fölött látni a falu mai vonzerejét: a Börzsöny hatalmas erdővidékét. Bár a határ és a hegyek közti szűk folyosóba szorult, eldugott elhelyezkedés nem a legkedvezőbb, az ökoturizmus szép lassan felrázni látszik a települést. E folyamat egyik fő mozgatórugója a felújított kisvasút, mely mára egészen a Dunáig kanyarog a bércek között. A síneket itt, a Börzsöny nyugati végein a 20. század elején kezdték el lefektetni (Kisirtástól a ma Szlovákiához tartozó Ipolypásztó nagyvasúti állomásáig), a hálózat terjeszkedésének pedig a trianoni határváltozások keltette extra faigény újabb lökést adott. Emiatt aztán az 1920-as évek első felében épült meg a később felszedett, a 2010-es évekre újjáépült szobi kapcsolat. Ami 100 éve a kitermelést volt hivatott gyorsítani, mára a védett, nemzeti parki erdők látogatását segíti elő.

Felszedett kisvasutak nyomában

A Hosszú-völgyben mellénk szegődő sínszálak a patakvölgyet követik, mely népszerű kirándulási útvonal, ezért gyakori látvány errefelé a turista. Amikor egy kis tisztásnál a K+ jelzés balra, a Kereszt-völgybe hív, már jóval elhagyatottabb terepre váltunk. A széles, helyenként némileg elmosott dózerút először átkel a patak andezitgörgeteges gázlóján, majd magasabbról kíséri a néhol szurdokszerűvé váló medret. A szűk völgyben haladva balról a Rustok-hegy meredek letörése, jobbról az impozáns méretű Hegyes-hegy szintén nagy szögben lefutó lejtője von körénk itt-ott sziklás oldalfalakat.

Geológiailag érdekes területen járunk: a fölénk magasodó Hegyes-hegy-orom valószínűleg a Magas-Börzsöny elmozdult darabkája. A Börzsöny vulkáni vidéke kb. 16,5 millió éve kelt életre, és 13 millió évvel ezelőtt csendesedett el; a két időszak között különböző működési szakaszok, típusok váltották egymást. A Nagybörzsöny környéki bányászatot éltető ércesedésért a kőzettömeg repedéseit átjáró hidrotermás oldatok voltak felelősek, melyek erős mállasztó hatással is bírtak. A Magas-Börzsöny roppant tűzhányó-struktúrája délnyugati oldalán e mállott kőzetekre épült, és súlyát egy idő után a meggyengült talapzat nem bírta el: a vulkáni kúp ebben az irányban óriási erővel lecsuszamlott. Az elmozdulás hegytömbnyi hírmondója lehet a Hegyes-hegy-orom kúpja is, mely nem került nagyon távol eredeti helyétől. A gyorsan pusztuló, mállott kőzetek ekkor felszínre kerültek, őket pedig a folyóvízi erózió viszonylag könnyen vágta át - ez magyarázza a terület mély, sűrű völgyhálózatát.

A sötét völgyben egyre magasabbra emelkedve jobbról csatlakozik egy vízszintes, látszólag felhagyott keréknyom: Kisirtáspuszta felől, a Hegyes-hegyet kerülve kisvasútvonal futott erre. Ennek felső ági folytatása volt a Börzsönyben utolsóként (1952-ben) épített szárny, mely a Nagy-Hideg-hegy oldalába, a Kammerhofra kanyargott fel. A kanyargás szó használata teljesen indokolt, hiszen a nagy magasságkülönbség leküzdését tucatnyi csúcsfordító, azaz a szerelvények előre-hátra közlekedését igénylő, Z alakú váltós elágazás tette lehetővé. (A Kammerhofról egy idős bükkállományt hordtak le a vonatok, ennek helyén (egyelőre) életerős, vadregényes fenyvesfolt suhog.)

Kisirtáspuszta felé

A völgy jobbra hajlik; egy villanyvezeték pásztájánál, a kisvasút egykori rakodójának közelében el is hagyjuk azt (itt kezdődött az utolsóként épített szárnyvonal). Jobb felé, a K▲ jelzésen mászunk ki a mélyedésből. Széldöntésektől menedékes talajszintű erdőben, hangulatosan elhagyatott helyszínen járunk, ahol mély vízmosások szabdalják a terepet. A zárt bükkös fölötti Diós-kút mellőzése után a Száraz-fa-bérc csúcsánál érjük el a gerincet, ahonnan dél felé, a korábbi (uralkodóan) gyertyános-bükkös erdőt felváltó tölgyesben ereszkedünk. Mielőtt azonban lefelé indulnánk, tegyünk rövid kitérőt balra a csatlakozó dózerúton! Erről hamarosan jobbra ágazik ki a fák mögötti tisztásra vezető csapás. A kis kopárosról a Nagy-Inóc és a Nagy-Hideg-hegy erdős oldalára látunk rá, tarvágásoknak szerencsére nyoma sincs, erdei vadonban érezhetjük magunkat.

Visszagyalogolva a jelzésre, hamarosan keresztezzük a villanyvezetéket, és egyre meredekebbé váló ösvényen érkezünk le Kisirtáspusztára - az emelkedő utolsó szakaszán már a S▲ jelzésen. Ma lényegében három kulcsos szálláshelyet találunk itt különböző komfortfokozatokkal, illetve a kisvasút állomását. A nagybörzsönyi kisvasúthálózat életében kulcsfontosságú helyszín volt a négy völgy találkozásában fekvő hegyi katlan: itt működött a javítóműhely, ahol a gördülő állományt karbantartották. A kezdetekkor a mozdonyokat helyettesítő lovak patkolása is Kisirtáson folyt. Az állomáson megfigyelhető a csúcsfordító egyik ága, ahová a vonatok begurulnak, majd a másik ágon, ellenkező irányban (a mozdony pozíciójának függvényében akár „tolt menetben", azaz tolatva) távoznak. A nagy szintkülönbségek legyőzését biztosító műszaki megoldás ma ipari műemlékként védettséget élvez; nincs belőle még egy az országban.

A nagyirtási kisvasutak története

A P+ jelzésen nekivágunk a völgynek Nagyirtáspuszta felé, majd jobbra felkapaszkodunk az egyik oldalsó lejtőn. Átlépünk a síneken, és a Börzsöny erdővilágát bemutató tanösvény táblái között érkezünk föl Nagyirtáspusztára, a fenyves árnyékolta vasúti megálló rétjére. Hétvégéken, amikor a vonat is jár, kis erdei büfében frissülhetünk föl.

A klímaváltozás által kikezdett egészségű, ezért kivágás előtt álló fenyvesek a terület múltjáról tanúskodnak: Nagyirtás erdőigazgatási központ volt az esztergomi érsekség nagybörzsönyi erdőbirtokának központjában. Ma a hotel mellett a kisvasút Nagyirtás ütőere. Érdekes kontrasztban áll ez a kezdetekkel, amikor a hálózat munkahely-megszüntető hatásától és a földjeik kisajátításától félő helyiek olyan hevesen tiltakoztak az építési munkák ellen, hogy a csendőrség beavatkozása még emberéletet is követelt. Emellett az építőkre is támadtak baltával, sőt fegyverrel is. Utóbb egyértelművé vált, hogy a félelmek - legalábbis számszerűen - alaptalanok voltak: a vasút és a nagyobb volumenű fakitermelés több munkát adott, mint amennyit elvett. Aztán az 1960-as években megindult a börzsönyi feltáróutak építése, hiszen a motorizáció a rugalmasabb és gazdaságosabb közúti szállítást helyezte előtérbe - ez pedig a sínek csaknem maradéktalan felszedéséhez, a pályák megszüntetéséhez vezetett.

A nagybörzsönyi síneken az 1960-as évek legvégétől a '80-as évek közepéig, majd 1987-től újabb 5 évig folyt személyforgalom; ezt az időszakot hosszú hanyatlás követte. Csak a 2000-es években indult meg a pálya helyreállítása és a menetrendszerinti közlekedés. Több ütemben a Dunától Nagybörzsönyig tartó vonal teljes, turisztikai célú újjáépítését sikerült elérni. Azóta a nyári félév hétvégéin nagy népszerűségnek örvendenek a zakatolva döcögő szerelvények.

A Hosszú-bérc gerincén

Nagyirtástól a S+ jelzésen búcsúzunk. Eleinte még szép szálerdőben emelkedünk, később sajnos kevésbé esztétikus tájon folytatódik túránk. A Hosszú-bérc gerincén, mely a Hosszú-völgy és a Farkas-völgy közt emel falat kiélt erdővel, sok vágásfolttal találkozunk. Üde színfolt a Tolmács-hegy csúcsa, melyre (az S▲ jelzésen) egy különösen vékony gerincnyakon lódulhatunk neki. A meredek ösvény végén egy kis tisztásról a Gömbölyű-kő kopárosa és a szomszédos, peremi erdőségek felé nyílik korlátozott kilátás.

Keresztezzük a nagyirtási feltáróutat, majd sok helyen cserjés területek, máshol irtásaik miatt panorámás oldalak közt közelítjük meg Nagybörzsönyt. Végül elhagyjuk az erdei keréknyomot, és ösvényen ereszkedünk le a kisvasúti végállomás közelébe. Ha nem vonattal távozunk, akkor a balra tartó S jelzésen kereshetjük fel a faluközpontot, ahol a buszmegálló és a bolt is fogad.

Hinweis


alle Hinweise zu Schutzgebieten

Öffentliche Verkehrsmittel

mit Bahn und Bus erreichbar

  • A Nagybörzsöny, községháza buszmegállóig kell utaznunk.
  • Érkezhetünk Nagybörzsönybe a Szob - Nagybörzsöny kisvasúttal is a nyári félév menetrendi napjain.
  • A túrát kezdhetjük Kisirtáspuszta vagy Nagyirtáspuszta kisvasútállomásától is.

Anfahrt

  • A túra a buszmegállóból indul és oda érkezik vissza.
  • Ha kisvasúttal érkeznénk, visszafelé kell elindulnunk a S jelzésen, és ezzel már az útvonalon járunk.
  • Kisirtásról és Nagyirtásról is indulhatunk; mindkét esetben a vasútállomástól indul a túra.

Parken

  • Nagybörzsönyben a főtéren, vagy a kisvasút végállomásánál tudunk parkolni.

Koordinaten

DD
47.936053, 18.827777
GMS
47°56'09.8"N 18°49'40.0"E
UTM
34T 337765 5311476
w3w 
///antwort.baujahr.schilderung
Anreise mit der Bahn, dem Auto, zu Fuß oder mit dem Rad

Buchempfehlungen des Autors

  • A Börzsöny és az Ipoly völgye turistakalauz
  • A Börzsöny - Vadregényes erdőtáj (könyv)

Kartenempfehlungen des Autors

Ausrüstung

Alapvető túrafelszerelés: bejáratott túracipő, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem. A navigáláshoz Természetjáró app.

Grundausrüstung für Wanderungen

  • Feste, bequeme und wasserdichte Bergschuhe oder Zustiegsschuhe
  • Kleidung im Mehrschicht-Prinzip mit Feuchtigkeitstransport
  • Wandersocken
  • Rucksack (mit Regenhülle)
  • Sonnen-, Regen- und Windschutz (Hut, Sonnencreme, wasser- und winddichte Jacke und Hose)
  • Sonnenbrille
  • Teleskopstöcke
  • Ausreichend Proviant und Trinkwasser
  • Erste-Hilfe-Set mit Blasenpflaster
  • Blasenpflaster
  • Biwaksack/Survival Bag
  • Rettungsdecke
  • Stirnlampe
  • Taschenmesser
  • Signalpfeife
  • Mobiltelefon
  • Bargeld
  • Navigationsgerät/Karte und Kompass
  • Notfallkontaktdaten
  • Personalausweis
  • Die Listen für die „Grundausrüstung“ und die „technische Ausrüstung“ werden auf der Grundlage der gewählten Aktivität erstellt. Sie erheben keinen Anspruch auf Vollständigkeit und dienen lediglich als Vorschläge, was du einpacken solltest.
  • Zu deiner Sicherheit solltest du alle Anweisungen zur ordnungsgemäßen Verwendung und Wartung deines Geräts sorgfältig lesen.
  • Bitte vergewissere dich, dass deine Ausrüstung den örtlichen Gesetzen entspricht und keine verbotenen Gegenstände enthält.

Fragen & Antworten

Stelle die erste Frage

Hier kannst du gezielt Fragen an den Autor stellen.


Bewertungen

4,9
(9)
Dániel Becsei
23.10.2021 · Community
Gemacht am 04.09.2021
Foto: Dániel Becsei, Community
Foto: Dániel Becsei, Community
Foto: Dániel Becsei, Community
Foto: Dániel Becsei, Community
Foto: Dániel Becsei, Community
Foto: Dániel Becsei, Community
Foto: Dániel Becsei, Community
Foto: Dániel Becsei, Community
Foto: Dániel Becsei, Community
Gabi Pipó
02.07.2021 · Community
Igazi vadregényes kaland, - volt patakban mártózás is (+4 fok), ettől még izgalmasabb!
mehr zeigen
Gemacht am 17.04.2021
Foto: Gabi Pipó, Community
Foto: Gabi Pipó, Community
Foto: Gabi Pipó, Community
Foto: Gabi Pipó, Community
Foto: Gabi Pipó, Community
Foto: Gabi Pipó, Community
Foto: Gabi Pipó, Community
Foto: Gabi Pipó, Community
Foto: Gabi Pipó, Community
Foto: Gabi Pipó, Community
Foto: Gabi Pipó, Community
Foto: Gabi Pipó, Community
Foto: Gabi Pipó, Community
Foto: Gabi Pipó, Community
Foto: Gabi Pipó, Community
Alle Bewertungen anzeigen

Fotos von anderen

+ 31

Status
geöffnet
Bewertung
Schwierigkeit
leicht
Strecke
14,4 km
Dauer
4:35 h
Aufstieg
600 hm
Abstieg
600 hm
Höchster Punkt
529 hm
Tiefster Punkt
206 hm
mit Bahn und Bus erreichbar Rundtour Etappentour kulturell / historisch geologische Highlights botanische Highlights faunistische Highlights Bergbahnauf-/-abstieg Geheimtipp Heilklima

Statistik

  • Inhalte
  • Bilder einblenden Bilder ausblenden
Funktionen
2D 3D
Karten und Wege
Strecke  km
Dauer : h
Aufstieg  Hm
Abstieg  Hm
Höchster Punkt  Hm
Tiefster Punkt  Hm
Verschiebe die Pfeile, um den Ausschnitt zu ändern.
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp