Teilen
Merken
Drucken
GPX
KML
Tour hierher planen Tour kopieren
Einbetten
Fitness
Wanderung

Kisvasúttal a Kékesre

Wanderung · geöffnet
Verantwortlich für diesen Inhalt
Magyar Természetjáró Szövetség Verifizierter Partner  Explorers Choice 
  • Panoráma a Sárkányos-kilátóhelyről
    / Panoráma a Sárkányos-kilátóhelyről
    Foto: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Sárga gévagomba a Nagy-völgyben
    Foto: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Turistautak találkozása a Nagy-nyak oldalában
    Foto: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Kilátás a Sombokor fölött
    Foto: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Turistautak találkozása Mátrafüred fölött
    Foto: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Csatorna-völgy bükkössel fedett törmeléklejtője
    Foto: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Nagy andezittömb mellett haladunk a Csatorna-völgyben
    Foto: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Kékesi TV torony az Erzsébet-sziklától
    Foto: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
m 1200 1000 800 600 400 200 14 12 10 8 6 4 2 km Mátravasút (Lajosháza állomás) Mátravasút (Mátrafüred állomás) Kékestető Adótorony és kilátó Jávoros-forrás és piknikező hely Lajosházi Panzió

A Mátravasút egyik megállójából induló, másik megállójába érkező, közepesen nehéz, de helyenként meredeken haladó, tájilag különleges élményű, klasszikus Kékes-tető csúcsmászás.
geöffnet
mittel
14,7 km
4:30 h
678 hm
385 hm
A legegyszerűbben kisvasúton megközelíthető, Lajosházáról induló, Kékestetőt érintő túra először a Nagy-patak völgyében kalandozik, ahol a mederben görgetett, gömbölyűre csiszolt hatalmas kövek mellett haladunk az enyves égerek kísérte parton. A vadregényes, patakátkelésekkel tarkított szakaszon a fák között többször felbukkannak az egykor erre is zakatoló kisvasút hídjainak maradványai, sőt néhány szakaszon még a korhadó talpfákkal is találkozunk.  A Kékesről a rendkívül látványos széles és mély Csatorna-völgyben jövünk le. Érintjük a Vargák-kútját, a Meleg- és az Ördög-forrást, a Vörösmarty turistaházat és a Hidasi erdész-vendégházat. Sombokornál jól megdolgoztathatjuk a lábizmainkat, majd kitérőt teszünk a Sárkányos-kilátóhelyre. A túra végén a Bene-patakkal együtt érünk le Mátrafüredre, ahol ismét vonatra szállhatunk.

Autorentipp

  •  A Lajosházi panzió szép környezetben, gyakorlatilag a vasútállomáson fekszik, így Lajosházáról akár többnapos túrák is kényelmesen megszervezhetők. 
  •  A Görgői úton jobbra fordulva kis kitérővel érhető el az Útépítők forrása. Az út építése a csapadékos évjárat és a mostoha terepviszonyok miatt sok nehézséggel járt; ennek emlékére alakították ki az andezit kövekből rakott forrásházat 1976-ban.

     

Profilbild von Szilárd Dr. Szentes
Autor
Szilárd Dr. Szentes
Aktualisierung: 04.08.2020

Schwierigkeit
mittel
Technik
Kondition
Erlebnis
Landschaft
Höchster Punkt
Kékes, 1014 m
Tiefster Punkt
346 m
Beste Jahreszeit
Jan
Feb
Mär
Apr
Mai
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dez

Start

Lajosháza, vasútállomás (356 m)
Koordinaten:
DG
47.858899, 19.935743
GMS
47°51'32.0"N 19°56'08.7"E
UTM
34T 420395 5301165
w3w 
///sperre.abgebaut.ausgebreiteten

Ziel

Mátrafüred, vasútállomás

Wegbeschreibung

  Itiner

  • Lajosházáról a Z+ jelzésen indulunk északkelet felé a 24. sz. főútig.
  • A főúton északkeleti irányban átkelve a Vörösmarty turistaháznál a S◼ jelzésen indulunk tovább.
  • A Sombokor alja elágazónál egyenesen rácsatlakozunk a S jelzésre.
  • A Sombokor benőtt tisztásánál balra kitérőt teszünk a S▲ jelzésen a Sárkányos-kilátóhelyre.
  • Visszatérve, a S jelzést követjük a Kékes csúcsáig.
  • A Kékesről a K, majd a K▲ jelzésen megyünk le Mátrafüreden a főútra.
  • A S jelzésen délkeleti irányba tartva érjük el a Mátravasút végállomását.  

A túráról részletesen

Lajosháza

 A Mátravasútnak ezen a vonalán először 1906-ban létesült egy lóvontatású, 600 mm nyomtávolságú, nyírjesi vonalnak nevezett gazdasági vasút, amely Gyöngyössolymostól Lajosházán át északkeletre, a Nagy-völgyön keresztül vezetett. Ma ezen az útvonalon halad a Z+ jelzés jelentős szakasza. 1907-ben Lajosháza elágazó állomása lett. Ekkor épültek ki a Szén-patak völgyéből szétágazó Blokkházi- és Cseternási vonalak. 1917-ben Gyöngyös és Gyöngyössolymos között is új szakasz épült. Ekkor a lovakat gőzmozdonyok váltották fel, és pár éven belül a gyöngyössolymosi erdőket 15,4 km vasútvonal kötötte össze a gyöngyösi MÁV állomással.

A nyírjesi vonalat a mai 760 mm nyomtávúra 1925-ben építették át. Az általános személyforgalmat 1968-ban vezették be; ezután a mátrai kisvasút idegenforgalmi szerepe igen jelentős lett. Legsikeresebb időszaka az 1970-es évekre tehető, amikor sokszor előfordult, hogy egy év alatt több mint félmillió fő személyforgalmat bonyolítottak le a Mátravasút vonalai. Ezzel párhuzamosan a teherforgalom csökkenni kezdett, és 1978-tól a fa, 1980-tól pedig a kő szállítása is megszűnt, így a nyomvonal Lajosházáig rövidült vissza. A kisvasúti teherfuvarozást végül teljes egészében felváltotta a tehergépkocsival történő szállítás. 2009-ben a Szalajkaházig ismét visszaépült vasúti pálya, de a 2010-es árvizek miatt a Lajosháza - Szalajka-ház közötti vonalszakaszon hamarosan vágányzár volt érvényben. A károk rendezése után 2012 szeptembere óta érhető el újra a Szalajka-ház vonattal. Legutóbb 2018-ban kezdték meg a vonal felújítását. Jelenleg csak időszakos személyszállítás folyik a tavaszi üzemindítástól az őszi üzemzárásig. A Gyöngyös–Lajosháza–Szalajkaház vonalat az Egererdő Zrt. vasútüzeme üzemelteti.

Lajosházáról a Hidasi erdész-vendégházig

A túra a lajosházai vasútállomásról indul. A Z+ jelzést követjük északkeleti irányba a Nagy-patak hangulatos völgyén át, az egykori vasúti nyomvonal mentén. Az enyves égerek övezte vízfolyás egykori erejét a medrében görgetett, gömbölyűre csiszolt hatalmas kövek mutatják igazán. Fái között többször felbukkannak a kisvasút hídjainak maradványai, sőt néhány szakaszon még a korhadó talpfákkal is találkozhatunk.

Röviddel a Z▲ jelzés leágazása után összeszűkül a Nagy-völgy, és egy vadregényes, patakátkelésekkel tarkított szakasz következik mohás törmeléklejtőkkel tarkítva az oldalban. A Görgői úthoz egy rövid, fiatal gyertyánok és mogyoróbokrok alatt bujkálós szakasz után érkezünk meg. Innen hamarosan elérjük a Z◼ kereszteződését, ahonnan a széles úton kissé meredeken megyünk felfelé a Hatökör urán egészen a Vörösmarty Mihály egyik 1829. évi kirándulásakor kelt levelében említett, azóta vízművé alakított Vargák kútjáig. A közeli Vörösmarty turistaháznál északkeleti irányban átkelünk a 24. sz. főúton, és a Hidasi erdész-vendégház előtt a S◼ jelzésen folytatjuk a túrát. 

A legkeményebb szakasz: Sombokor

A Hidasi erdészházi elágazónál a ʍ jelzéssel együtt jobbra kanyarodunk. Laposabb és meredekebb szakaszok váltják egymást a széles úton, majd a Sombokor aljánál csatlakozik be a S jelzés, ami innét már meredekebb lesz. Figyeljünk a kiálló kövekre és gyökerekre! A Sombokor-oldali padnál érdemes kicsit megpihenni, mert a túra legmeredekebb része itt jön, ami egészen az első kis tisztásig tart. A sziklagyepről szép kilátás nyílik a Nyugati-Mátra csúcsaira, Gyöngyösre és az Alföldre, valamint a déli sípályára.

Innen már lankásodik az út, és közel sík, valamint kevésbé meredek szakaszok váltják egymást a Sombokor benőtt tisztásáig. az útjelző táblánál érdemes először balra menni, és a S▲ jelzésen kis kitérőt tenni a Sárkányos-kilátóhelyre, ami rejtélyes hangzású nevét az itt található nagy, lapos sziklának köszönheti. Régen erről startoltak az innen felszálló sárkányrepülősök. A kilátóhelyről a Mátra keleti és északi részeire, a Bükkre és a Heves-Borsodi-dombságra látunk rá; tiszta időben a Tátra csúcsai is kivehetők. Visszatérünk a S jelzésre, és az utolsó 60 m szintet az Angyalok-rétjéig már sokkal lankásabban tesszük meg.

A TV-toronytól lefelé

A Kékes-tetőn álló TV torony 42 m magasságban kialakított körpresszójába már csak a kilátásért is érdemes felmenni. Az innen nyíló lenyűgöző körpanoráma mindenden évszakban tartogat meglepetéseket. Körülöttünk a Mátra hegyei, dél felé az Alföld, keleten a Bükk, nyugaton a Karancs látszik. Északon Szlovákiába látunk át, ahol tiszta időben a Magas-Tátra is feltűnik. A nézelődés után Kányai János itt kiállított minipalack-gyűjteményét is érdemes megtekinteni. A torony alatt áll a Kékes jellegzetes, nemzeti színű csúcsköve, mellette pedig a minden elhunyt motoros emlékét őrző hely.

A Kékes-tetőt néhány lépés erejéig a K, majd a K▲ jelzésen hagyjuk el. A parkolók alatt gyorsan a Jávoros-forráshoz érünk, ami az egykor itt tenyésző hegyi juharos után kapta a nevét. A pihenőhöz egy kőből épült menedékház és két szalonnasütő is tartozik. Ismét átkelve az aszfaltos út újabb kanyarulatán és a négyeshatári erdészeti úton a vízmű mellett haladunk el. Itt válik szét az idáig együtt haladó K+ és K▲ jelzés. Balra tartva az utóbbin megyünk tovább. A Nagy-nyak meredek S-kanyarja után a széles és mély Csatorna-völgyben megyünk lefelé, melynek mindkét oldalát törmeléklejtők borítják. A rejtélyes hangulatú mélyedésben olyan érzésünk támadhat, hogy a sziklai bükkös bármelyik fája vagy mohos sziklája mögül előléphet a Hétszűnyű Kapanyányimonyók, vagy más, nem evilági lény. Lejjebb méretes andezitagglomerátum-sziklák hevernek az út mellett, melyek a vulkán robbanásos kitörései során keletkeztek. Jól látható rétegzettségük mutatja a vulkán egymás utáni kitöréseit. A Jugó-kő alatt egy szép andezittömb mellett keresztezzük az erdészeti utat, melytől kb. 400 m-re fakad a jobb oldalon a Meleg-forrás.

Az ellaposodó völgyben közvetlenül a patakparton megy a jelzés, majd a vízmű előtt átkelünk a patakból kiálló köveken. A fiatal gyertyánoson át egy S kanyarral érünk az aszfaltos útra, amin az esőbeálló előtt kell jobbra kanyarodni. A fahíd túlsó végénél fakad az Ördög-forrás. A szépen kiépített pihenőnél tűzrakó hely és egy kis vízesés is színesíti a túrát. A K▲ jelzésen a malomárok mellett haladunk tovább, majd elérve az ötös elágazást egyenesen követjük tovább a jelzést. A szálkőzetig taposott út egy kis tisztás után meredeken ér le a Csatorna- és a Somor-patak összefolyásánál, melyek innen a Bene-patakban egyesülnek. Hamarosan patakparti pihenők és tűzrakó helyek következnek. A 24. sz. főútra érünk ki, ahol a S jelzésen délkelet felé haladva hamarosan elérjük a vasútállomást.

Hinweis


alle Hinweise zu Schutzgebieten

Öffentliche Verkehrsmittel

mit Bahn und Bus erreichbar

  • A túra kiindulópontja a Gyöngyös és Szalajkaház között közlekedő Mátravasúttal érhető el. A tavasztól őszig közlekedő vonatról a Lajosháza megállóban szálljunk le!
  • A túra végén Mátrafüreden  kisvasúttal a Mátrafüred vasúti megállóból utazhatunk haza, vagy a Mátrafüred, autóbusz-váróterem nevű, útba eső megállóban buszra is szállhatunk.

Anfahrt

  •  A túra a lajosházai vasútállomástól indul, és a mátrafürdei buszmegállóban/vasútállomáson ér véget.

Parken

  • Az autót érdemes Gyöngyösön leparkolni, és kisvasúttal megközelíteni a túra kezdő- és végpontját.

Koordinaten

DG
47.858899, 19.935743
GMS
47°51'32.0"N 19°56'08.7"E
UTM
34T 420395 5301165
w3w 
///sperre.abgebaut.ausgebreiteten
Anreise mit der Bahn, dem Auto, zu Fuß oder mit dem Rad

Buchempfehlungen des Autors

Mátra turistakalauz

Kartenempfehlungen des Autors

Ausrüstung

  • Alapvető túrafelszerelés: túracipő, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem.
  • Meleg napokon bőséges folyadék.
  • A navigáláshoz Természetjáró app.

Fragen & Antworten

Stelle die erste Frage

Hier kannst du gezielt Fragen an den Autor stellen.


Bewertungen

Verfasse die erste Bewertung

Gib die erste Bewertung ab und hilf damit anderen.

Profilbild

Fotos von anderen


Status
geöffnet
Schwierigkeit
mittel
Strecke
14,7 km
Dauer
4:30h
Aufstieg
678 hm
Abstieg
385 hm
mit Bahn und Bus erreichbar Streckentour aussichtsreich Einkehrmöglichkeit kulturell / historisch geologische Highlights botanische Highlights faunistische Highlights Bergbahnauf-/-abstieg Geheimtipp Gipfel-Tour Heilklima

Statistik

  • 2D 3D
  • Inhalte
  • Bilder einblenden Bilder ausblenden
: h
 km
 Hm
 Hm
 Hm
 Hm
Verschiebe die Pfeile, um den Ausschnitt zu ändern.