Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Galyatető Turistacentrum Gerecse50 A kéktúrázás napja
Sprache auswählen
Teilen
Merken
Drucken
GPX
KML
Tour hierher planen Tour kopieren
Einbetten
Fitness
Wanderung

A vasfüggöny és katonái nyomában

Wanderung · Soproni-hegység · geöffnet
Verantwortlich für diesen Inhalt
Magyar Természetjáró Szövetség Verifizierter Partner  Explorers Choice 
  • A mucki vörösfenyvesben itt fordulunk jobbra
    / A mucki vörösfenyvesben itt fordulunk jobbra
    Foto: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Letermelt terület turistajelzésekkel a mucki erdőben
    Foto: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Jobbra haladunk tovább a sífutóúton
    Foto: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Napfényes út a mucki erdőben
    Foto: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A magaslesnél déli irányba haladunk tovább
    Foto: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Út a vörösfenyvesen át a mucki erdőben
    Foto: Dr. Szentes Szilárd, Magyar Természetjáró Szövetség
m 800 700 600 500 3,0 2,5 2,0 1,5 1,0 0,5 km

Könnyű és rövid, ám történelmi kalandokkal teli körséta az egész családnak, hogy felfedezzük az egykori műszaki határzár és az azt őrzők emlékeit.
geöffnet
leicht
3,3 km
1:00 h
98 hm
98 hm
A volt mucki határőrlaktanya fontos szerepet játszott az egykori vasfüggöny helyi szakaszának őrzésében. A Muck-ház helyén a közeljövőben több épületből álló komplexum kialakítását tervezik. A majdani Erdő Háza Ökoturisztikai Látogatóközponttól induló családi túra egy kis szeletet jár be a környék erdőségeiből. Kisgyerekekkel is bátran nekivághatunk, mivel a teljes kör hossza mindössze 3,3 km, szintemelkedése gyakorlatilag nincs. Az útvonal egy parkerdő jellegű kocsánytalan tölgyesen és gyantaillatú vörösfenyvesen keresztül halad - emellett az erdő születésébe is bepillanthatunk egy kefesűrű tölgyújulat mellett sétálva.

Autorentipp

A P jelzésen balra fordulva az államhatáron álló magasfigyelőhöz jutunk.

Profilbild von Szilárd Dr. Szentes
Autor
Szilárd Dr. Szentes
Aktualisierung: 07.08.2020

Schwierigkeit
leicht
Technik
Kondition
Erlebnis
Landschaft
Höchster Punkt
517 m
Tiefster Punkt
477 m
Beste Jahreszeit
Jan
Feb
Mär
Apr
Mai
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dez

Start

Sopron, Muck-ház (509 m)
Koordinaten:
DG
47.649976, 16.526592
GMS
47°38'59.9"N 16°31'35.7"E
UTM
33T 614643 5278526
w3w 
///breitete.pore.lohn

Ziel

Sopron, Muck-ház

Wegbeschreibung

 Itiner  

  • A Muck-ház épületétől északkelet felé indulunk a K jelzésű Récényi úton.
  • 100 m múlva jobbra fordulunk a Z jelzésre.
  • A vadkerítés sarkánál ismét jobbra kanyarodunk egy jelzetlen szakaszra.
  • A Z (és P) jelzésen északnyugat felé fordulunk.
  • 200 m múlva, a mucki parkolót érintve, balra fordulva a K jelzés is csatlakozik hozzánk.
  • 400 m múlva jobbra, ismét jelzetlen útra térünk.
  • A nagy kereszteződésben jobbra fordulunk a Z jelzésre, ami az egykori műszaki határzár nyomvonalán halad.
  • Az aszfaltos út kereszteződésében a K jelzésen jobbra fordulva érünk vissza a kiindulási pontunkra.

A túráról részletesen

Muck

A németes hangzású Muck helynév a „soproni erdők atyja” néven is ismert, a cseh Szudéta-vidékről származó Muck Endrére emlékezik, aki 1874-ben sikerrel pályázta meg Sopron város erdőgondnoki állását. A város 7000 holdnyi erdőbirtokán addig főleg sarjaztatással újították fel az erdőket, ami így csak tüzelőnek használható faanyagot adott. Muck 1886-ban elkészítette a soproni erdők első üzemtervét, ami a rendszeres erdőgazdálkodás alapjává vált. A Várhelyen és a Kecske-patak mentén már 1881-ben fenyőtelepítésbe kezdett, amivel egy majdani egészséges, hosszabb vágásfordulót megélő tölgy- és bükkállománynak kívánta előkészíteni a termőhelyet. Telepítései korát meghaladó méretűek voltak, így például 1910-ben közel 400 000 csemetét telepítettek, és mellette 80 kg jegenyefenyőmagot is elvetettek. 35 évnyi erdőtiszti szolgálata alatt a sarjerdőket fokozatosan szálerdővé alakította, miközben az addigi 15-20 éves vágásfordulót 40, majd 60 évre növelte.

Hivatása mellett meghatározó szerepe volt a Soproni Városszépítő Egyesület és a Dunántúli Turista Egyesületnek a város környékének bejárhatóságát célzó törekvéseiben. Munkásságának köszönhetően 1906-ra már 335 km jelzett turistaút hálózta be a Soproni-hegységet. Elkészítette annak turistatérképeit, amiket a Romwalter Károly megbízásából készített „Illustrierter Führer durch Oedenburg und seine Umgebungen” című (első) soproni útikalauz mellékleteként adtak közre. Tagja volt a Lövér-bizottságnak, és szervezte a Villa sor nyaralótelepét.

Az egykor itt álló mucki határőr laktanya helyén 2021-ben készül el a tervek szerint az Erdő Háza Ökoturisztikai Látogatóközpont, ahol egy állatsimogató is várja majd a gyerekeket.

A vasfüggöny mentén

Az épületektől északkelet felé indulunk a Récényi úton a K jelzésen. Hamarosan, mintegy 100 m múlva jobbra fordulunk az egykori műszaki határzár nyomvonalán haladó Z jelzésre.

A vasfüggöny kialakulása 1945-1948 közé tehető; ettől kezdve évtizedeken át hermetikusan elzárta Nyugat-Európától a tőle keletre élőket. A műszaki zár- és erődrendszer mellett felállították az előbb határvadász-, majd határőrszervezeteket, a nyugati és a déli határszakaszt pedig átfogóan lezárták. 1950 végére az osztrák és a jugoszláv határszakaszon már 1000 km drótakadályt építettek ki, melyből 871 km-t aknásítottak is. A védelmi munkák összköltsége közel 7 milliárd forint volt.

1955 októbere és 1956 október 20-a között a nemzetközi feszültség csökkenésére megtörtént a nyugati határszakasz mentesítése; az október 23.-ai forradalom után azonban a lehetséges fegyveres konfliktus Ausztria felé helyeződött át, így 1957-ben újra elrendelték az országhatár ezen részének lezárását. A 282 km új típusú drótakadály mellé több mint 1 millió aknát telepítettek. A következő ütemben 1970-ig történt az SZ-100 elektromos jelzőrendszerre (EJR) való átállás, ami a biztonság növelése mellett is fokozta az állomány leterheltségét, mert műszaki-technikai hibákra és állatok okozta jelzésekre is reagált.

Végül a határőrség országos parancsnoka 1989. március 19-én előterjesztette a jelzőberendezés lebontását; április 18-án meg is kezdték a munkálatokat, így a vonatkozó kormányhatározat megjelenésekor már 150 km-nyi szakaszon meg is történt a felszámolás. A határőrség a Belügyminisztérium tervéhez képest egy évvel korábban, 1989 augusztusára véglegesen lebontotta a vasfüggönyt. 

Vissza a mucki parkolóhoz

A széles, sorompóval lezárt úton a vadkerítés sarkáig egyenesen megyünk, majd jobbra fordulunk a jelzetlen keréknyomokon. Az újulat mellett a következő kereszteződésig egyenesen megyünk tovább, majd kb. 20 méterre egy kissé benőtt úton (sífutóút) jobbra fordulunk. A gyepes aljú kocsánytalan tölgyesben könnyű a haladás, a park jellegű rész után egy vörösfenyveshez érünk, majd egy üdébb kis mélyedés következik, ahol a környező fák alagútszerűen borulnak az út fölé, fejlett gyepszintjében pedig egy-egy csalán is megcsiklandozhatja a lábunkat.

A 8-as felső köre

Hamarosan elérjük az együtt haladó Z és P jelzést, amin északnyugat felé fordulunk. Kb. 200 m múlva érintjük a mucki parkolót, majd balra fordulunk - itt a K jelzés is csatlakozik hozzánk. Tarvágott rész mellett indulunk tovább a széles, kavicsos úton, ahol az eddigi erdőt egy vörösfenyves váltja fel. Ennek a lombhullató, soktűs fenyő fajnak kora tavasszal piros nőivarú virágzatai nyújtanak különlegesen szép látványt, ősszel pedig sárguló lombja.

Mintegy 400 m múlva egy nagy kanyar előtt jobbra kell térnünk. Legyünk figyelmesek, mivel jelzetlen szakaszról van szó, ne vétsük el! Széles, füves, jól karbantartott nyiladékon indulunk tovább, majd egy kisebb emelkedőn elegyes fenyvesen át egy kereszteződéshez érünk, ahol jobbra fordulunk a Z jelzésre. A hosszú, széles nyílegyenes úton az erdőt szegélyező mocsári aszatok mellett haladva érjük el a Récényi utat, amin jobbra kanyarodva, ismét a K jelzéshez csatlakozva érünk vissza a kiindulópontunkhoz.

Hinweis


alle Hinweise zu Schutzgebieten

Öffentliche Verkehrsmittel

Figyelem! A túra kiindulópontja tömegközlekedéssel nem közelíthető meg, csak hosszabb gyaloglással egybekötve!

  • A túra kezdőpontjához legközelebb a Görbehalom, Fehér híd nevű buszmegálló esik, ahova a soproni helyi járat 3 és 3Y jelű járművein utazhatunk.

Anfahrt

  • A buszmegállóból északkeleti irányba indulva teszünk néhány lépést a Brennbergi úton a S jeleken, majd rögtön jobbra térünk a K jelzésre, ami 4,3 km sétával a kezdőponthoz kalauzol bennünket.

Parken

  • A helyszínt autóval Sopron felől a Récényi úton érjük el.
  • A kiindulóponton a KRESZ szabályainak megfelelően most is ingyenesen parkolhatunk, de a közeljövőben (2021-ben) parkoló építését is tervezik a helyszínen.

Koordinaten

DG
47.649976, 16.526592
GMS
47°38'59.9"N 16°31'35.7"E
UTM
33T 614643 5278526
w3w 
///breitete.pore.lohn
Anreise mit der Bahn, dem Auto, zu Fuß oder mit dem Rad

Kartenempfehlungen des Autors

Soproni-hegység turistatérkép

Buchtipps für die Region

mehr zeigen

Ausrüstung

  • Alapvető túrafelszerelés: kényelmes cipő, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem.
  • A navigáláshoz TERMÉSZETJÁRÓ APP

Fragen & Antworten

Stelle die erste Frage

Hier kannst du gezielt Fragen an den Autor stellen.


Bewertungen

Verfasse die erste Bewertung

Gib die erste Bewertung ab und hilf damit anderen.

Profilbild

Fotos von anderen


Status
geöffnet
Schwierigkeit
leicht
Strecke
3,3 km
Dauer
1:00h
Aufstieg
98 hm
Abstieg
98 hm
Rundtour Einkehrmöglichkeit familienfreundlich kulturell / historisch botanische Highlights faunistische Highlights Geheimtipp Heilklima

Statistik

  • 2D 3D
  • Inhalte
  • Bilder einblenden Bilder ausblenden
: h
 km
 Hm
 Hm
 Hm
 Hm
Verschiebe die Pfeile, um den Ausschnitt zu ändern.
Logo emmi Logo agrar Logo mol Logo otp