Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ MTSZ térképportál Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Gerecse50 A kéktúrázás napja
Sprache auswählen
Tour hierher planen Tour kopieren
Wanderung empfohlene Tour

A Keleti-Vértes szerény legjei

· 1 Bewertung · Wanderung · Vértes és vidéke · geöffnet
Verantwortlich für diesen Inhalt
Magyar Természetjáró Szövetség Verifizierter Partner  Explorers Choice 
  • Szántók közt fejezzük be a túrát
    Szántók közt fejezzük be a túrát
    Foto: Áron Dömsödi, Magyar Természetjáró Szövetség
m 600 500 400 300 200 100 25 20 15 10 5 km Körtvélyes (Kilátó-hegy), … torony
A Vértes keleti, legmagasabb részének erdős platójáról hosszú körtúrával a térség legmutatósabb völgyeibe ereszkedünk, közben népszerű kirándulócélpontokat is felkeresve.
geöffnet
mittel
Strecke 26,4 km
7:30 h
585 hm
585 hm
480 hm
174 hm

A Vértes főként dolomit felépítette sasbércsorai és fennsíkjai közül a hegység északkeleti peremén található tömb emelkedik a legmagasabbra. Ám még a Nagy-Csákány 487 méteres pontja sem éri el a „hivatalos" hegységi magasságot. Túránk során ezt a kis platót keressük fel, és a Vértes egyik legnagyobb magasságú kiemelkedésére, a 480 méteres Körtvélyesre látogatunk el. Riasztó állapotú kilátótornyába a belépés tilos, így tetejéről sajnos jelenleg nem szemrevételezhetjük a laposan hullámzó erdőtájat, ahová később leereszkedünk.

Menetelésünk szinte végig erdős terepen zajlik. Kezdetben fennsíkon, a túra második felében pedig völgyi térszínen. A Sárkánylyuk-völgy bájosan kanyargó, szűk folyosójából a Fáni-völgy aszfalttal feltárt pásztájára fordulunk, végül a Szár melletti földek táblái közt érkezünk vissza kiindulópontunkra.

Igen hosszú, de szintkülönbségei miatt nem megerőltető erdei túra azoknak, akik kíváncsiak a Vértes legmagasabb részének vadban gazdag erdőire és sziklakibukkanásos oldalú, de szelíd völgyeire.

Autorentipp

  • A Körtvélyesen álló, kilátóként szolgáló geodéziai torony siralmas állapotban van, felmászni a felirat szerint tilos és életveszélyes, hiába nyitott a (hiányzó) ajtó.
  • A P és K+ kereszteződése után, amikor lefelé indulunk, ▲-szerű jelek vezetnek el a kb. 10 percre lévő Gráciák bércéig, ahol kilátóhelyet találunk.
  • Ha busszal érkeznénk (lásd a megközelítés fül alatt), a főutcán lévő megállókat használva 2 km-rel rövidíthetjük le a túrát.
Profilbild von Áron Dömsödi
Autor
Áron Dömsödi
Aktualisierung: 22.02.2021
Schwierigkeit
mittel
Technik
Kondition
Erlebnis
Landschaft
Höchster Punkt
Körtvélyes, 480 m
Tiefster Punkt
174 m
Beste Jahreszeit
Jan
Feb
Mär
Apr
Mai
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dez

Wegearten

Höhenprofil anzeigen

Sicherheitshinweise

  • A túra végén, a Fáni-völgyből kiérve a S jelű turistaút rosszul jelzett, nem nehéz eltvédeni a mezőgazdasági táblák dűlőútjai között. Ezért jól jön a Természetjáró app használata.

Start

Szár, vasúti megállóhely (198 m)
Koordinaten:
DD
47.485102, 18.526946
GMS
47°29'06.4"N 18°31'37.0"E
UTM
34T 313697 5262038
w3w 
///gehobene.beeinflussen.brezel
Auf Karte anzeigen

Ziel

Szár, vasúti megállóhely

Wegbeschreibung

Itiner

  • A szári vasútállomástól a P jelzésen megyünk a Körtvélyes elágazásáig.
  • A P▲ jelzésen teszünk kitérőt a geodéziai mérőtoronyhoz.
  • A P jelzésen folytatjuk, majd arról balra áttérünk a Z jelzésre a Szép Ilonka-forrás közelében.
  • A Fáni-völgybe érve a S jelzésen folytatjuk az utat bal felé.
  • A S jelzésen gyalologunk vissza a szári vasúti megállóhelyig.

A túráról részletesen

Szárról a Vértesbe

Szár település a Vértes peremén, fontos közlekedési folyosó mentén fekszik. Az alacsony hegyeket áttörő vasúti bevágás torkánál elterülő, a Sósi-ér partjain létrejött Szár ma természeti környezete és a főváros közelsége miatt lassan növekszik, de korábban már többször is újjáéledt romjaiból. A török időkben elnéptelenedett, amit a terület birtokosai németek és szlovákok beköltöztetésével orvosoltak. A későbbi kitelepítések, lakosságcserék miatt ők már nagyrészt eltűntek a faluból, ráadásul a 2. világháború végén itt húzódó front is romba döntötte Szárt. Az újjáépült település képében ezért nem sok nyomát leljük a korábbi életformának.

A vasúti peronoktól a P jelzést követve erdősávokon átvágó aszfalton talpalunk, a kanyargó vonalvezetés és a forgalom miatt legyünk óvatosak! Egy elágazás után ismét beérünk a falu területére. Nem maradunk sokáig a főutcán, mert letérve róla a Vértes felé vesszük az irányt. Szár szélén ipari terület csarnokait váltja egy elkerített legelő, melynek túlvége fölé a sziklás tetejű, kereszttel is ékesített Zuppa-tető magasodik. Az erdőbe  érve széles úton haladunk a hegység peremén, később betonútra fordulunk. Az erdészeti feltáróút átszeli a hegyeket, túránk végén még hosszan fogunk baktatni Fáni-völgyi szakaszán.

A Körtvélyest ostromolva

Az aszfaltról jobbra, a sűrűbe váltunk, és ezzel megkezdjük kapaszkodásunkat a Vértest keletről lezáró fennsíkra, mely a hegység legmagasabb pontjait hordozza. Kezdetben alaposan kihasznált, a letermelt és felnövekvő állományok mozaikjából felépülő erdőben gyalogolunk, a legszebb rész a Kis-Szállás-hegy oldalában kinyíló sziklagyepes tisztás. Itt hátratekintve a Velencei-hegységig is elláthatunk. Ezt követően megváltozik az erdő: szép, füves aljú tölgyes vesz körül, idős fák közé jutunk. A Körtvélyeshez közeledve még érintünk egy tarvágást, melyet rendkívül zárt, sötét, holtfa-szőnyeges erdőrészlet követ. A nyomokból ítélve errefelé igen sok a vad, különösen a vaddisznó-dagonyák sűrűsége növekszik meg.

A Vértes legmagasabb panorámája

Rövidesen balra kiágazik a P▲, amelynek csapásán a kidőlt fákat és a leszakadt ágakat kerülgetve mindössze pár perces sétával a geodéziai toronyhoz gyalogolhatunk. Az 1984-ben épült mérőtorony a Vértes 2. legmagasabb pontjára épült, ám a 480 méteres Körtvélyes domborzatilag lényegében kicsit sem különül el környezetétől. A sötéten ásító, lepusztult betonhengeren felirat hirdeti, hogy felmászni tilos és életveszélyes, ennek megfelelően belső berendezései tényleg riasztó stádiumban vannak. A nyirkos vasemeleteket és létrákat vastag rozsda borítja, ezért sajnos a belépés egyelőre tiltott.

A tetőről - ha egyszer felújítják az építményt - jól látható lesz a Vértes szerkezete, tájképe: erdős, gyengén hullámzó fennsíkok, hátak húzódnak egymás mögött, ezeket kis árkok, völgyek választják el egymástól. Csúcsokat, markáns kiemelkedéseket egyik irányban sem találunk, tarvágást, vadföldeket annál többet. A Nagy-Csákány kiemelkedése is feltűnik északkelet felé, mögötte kibukkannak a Gerecse rögei is. A tornyot magunk mögött hagyva térjünk vissza a P jelzésre!

A fennsík alatt

Alig ereszkedő úton indulunk el, alagútként hajol fölénk a szelek által megtépázott fiatalos. Ezt követően hosszú szakaszon egy felnövekvő bozótos mentén, majd egy rét után ismét erdőben talpalunk. Amikor elágazáshoz érünk, balra, lefelé kell tartanunk a fennsík peremébe vágódott, rövid szárazvölgyön. Alsó torkánál kis erdei kegyhely áll. A Nagy-Csákány platójának nyugati pereme egy markánsan kirajzolódó, nagyjából egyenes északnyugat-délkeleti irányú vetővonalon kialakult éles letörés. A mélybe szivárgó csapadékvizek itt, az árok peremén források ritkás láncában jutnak a felszínre, ezek egyike a közeli Szép Ilonka-forrás, ahová rövid ösvényen tehetünk kitérőt. A kőfoglalat mellett tűzrakót és esőbeállót is kialakítottak.

A forrástól a Z jelzésen kezdünk újabb emelkedésbe: a következő hátnak veselkedünk neki, és különös módon itt, a hegység alacsonyabb részén jelenik meg tömegesen az ezüstös törzsű, kecses bükk. A Vértes e mély, peremek közé fogott zugában kellően árnyas és nedves a klíma a bükk számára. Átlendülünk egy újabb alacsony háton, hogy a túloldalon kefesűrű fiatalos alagútján fúrjuk át magunkat. Vaskosabb fák alkotják a következő erdőszakaszt, melyből balra kilépve egy újabb vadföldre bukkanhatunk - túlfelén a keleti fennsík letörése fölött a körtvélyesi geodéziai torony szálegyenes alakja trónol. A jókora foltokban letermelt részek után a Sárkányluk-völgybe térünk. A túra leghangulatosabb, legmaradandóbb szakasza néhány száz méter csupán, és különleges földtani képződményei sincsenek, ám annál látványosabb. Mély vályúban kanyargó utunk fölé tetőként záródó rengeteg borul, a névadó barlangüreg alatt pedig már szurdokszerűvé szűkül a völgy.

A Fáni-völgyből a szántókra

Egy rét után eltávolodnak egymástól az oldalsó lejtők, végül balra kanyarodunk a Fáni-völgy aszfaltjára. (Nevét állítólag Esterházy Franciska grófnőről kapta.) Az elágazásnál Hirczy Károly emlékműve áll, melyet turistatársai emeltek terméskőből. A tektonikus és eróziós módon bemélyült, a kirándulók körében igen népszerű völgy szurdokszerű jellegét az aszfalt ugyan lerombolja, de azért néhol így is megcsodálhatjuk a falból kiálló, néhány kisebb barlangot is rejtő dolomitsziklákat. A terület különlegessége, hogy a déli és északi kitettségű sziklabércek mikroklímájuk jelentős eltérései miatt jégkorszaki maradványnövényeknek és - az ellenkező oldalon - melegkedvelő fajoknak egyaránt menedéket nyújtanak. Ha az autóút elágazásánál teszünk egy rövid, kb 5 perces kitérőt a jelzetlen felső ágra, annak kanyarjából, a bércre kapaszkodva szép a kilátás a délkelet felé nyújtózó Fáni-völgyre.

A hosszú betonsétát követően kiérünk fák birodalmából, és szélesen terpeszkedő mezőgazdasági földek között találjuk magunkat. A rosszul jelzett dűlőút átvezet a szántókon, hátra vagy bal felé nézve a Vértes sokkal inkább tűnik lankás dombságnak, mint hegységnek. Hosszan tekergünk a tűző napon, ha pedig télies időszakban járnánk erre, a földutak vendégmarasztaló sárcsapdáival kellene megküzdenünk. A S jelzés Szár hosszú főutcájára terel, a sarkon a buszmegálló kínál hazautazási lehetőséget, de a turistaút visszakalauzol minket a vasútállomáshoz is.

Hinweis


alle Hinweise zu Schutzgebieten

Öffentliche Verkehrsmittel

mit Bahn und Bus erreichbar

  • Szár vasúti megállóhelyén a személyvonatok állnak meg, azokból viszont elég sok a Győr - Budapest vonalon.
  • A Szár, autóbusz-forduló megállóból is indíthatjuk a túrát.
  • A túra végén a Szár, bodméri elágazás buszmegállóból is elhagyhatjuk a falut.

Anfahrt

  • A vasútállomásról indul a jelzés, és oda is tér vissza, de a buszmegállók is a turistaút mentén találhatók.

Parken

  • A vasútállomás mellett P+R parkolót találunk, de hagyhatjuk az autót a Somogyi Béla utca és a Rákóczi Ferenc utca kereszteződésével szomszédos kocsma előtti parkolóban is.

Koordinaten

DD
47.485102, 18.526946
GMS
47°29'06.4"N 18°31'37.0"E
UTM
34T 313697 5262038
w3w 
///gehobene.beeinflussen.brezel
Auf Karte anzeigen
Anreise mit der Bahn, dem Auto, zu Fuß oder mit dem Rad

Buchempfehlungen des Autors

  • Gerecse, Vértes, Velencei-hegység turistakalauz

Kartenempfehlungen des Autors

  • Bármely Vértes-térkép

Buchtipps für die Region

mehr zeigen

Ausrüstung

Alapvető túrafelszerelés: bakancs, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem. A navigáláshoz Természetjáró app.


Fragen & Antworten

Stelle die erste Frage

Hier kannst du gezielt Fragen an den Autor stellen.


Bewertungen

4,0
(1)
Ákos Kovács
30.10.2021 · Community
Közepes nehézségű túra, hirtelen emelkedőkkel. Sajnos látogatható kilátó nincs az útvonalon, így látványban kevesebbet ad. A látogatásom idején épp fakitermelés volt folyamatban egyes szakaszokon, ami okozott némi meglepetést. :)
mehr zeigen
Gemacht am 16.10.2021
Foto: Ákos Kovács, Community
Foto: Ákos Kovács, Community
Foto: Ákos Kovács, Community
Foto: Ákos Kovács, Community
Foto: Ákos Kovács, Community
Foto: Ákos Kovács, Community
Foto: Ákos Kovács, Community
Foto: Ákos Kovács, Community
Foto: Ákos Kovács, Community
Foto: Ákos Kovács, Community
Foto: Ákos Kovács, Community
Foto: Ákos Kovács, Community

Fotos von anderen

+ 8

Status
geöffnet
Bewertung
Schwierigkeit
mittel
Strecke
26,4 km
Dauer
7:30 h
Aufstieg
585 hm
Abstieg
585 hm
Höchster Punkt
480 hm
Tiefster Punkt
174 hm
mit Bahn und Bus erreichbar Rundtour kulturell / historisch botanische Highlights Geheimtipp Gipfel-Tour Heilklima

Statistik

  • Inhalte
  • Bilder einblenden Bilder ausblenden
Funktionen
2D 3D
Karten und Wege
  • 3 Wegpunkte
  • 3 Wegpunkte
Strecke  km
Dauer : h
Aufstieg  Hm
Abstieg  Hm
Höchster Punkt  Hm
Tiefster Punkt  Hm
Verschiebe die Pfeile, um den Ausschnitt zu ändern.
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp