Teilen
Merken
Drucken
GPX
KML
Tour hierher planen Tour kopieren
Einbetten
Fitness
Radtour

Laza tekerés a Ráckevei-Duna mentén

Radtour · Budapest und Umgebung
Verantwortlich für diesen Inhalt
Magyar Természetjáró Szövetség Verifizierter Partner  Explorers Choice 
  • A ráckevei városháza tornyából kiváló kilátás nyílik minden irányba
    / A ráckevei városháza tornyából kiváló kilátás nyílik minden irányba
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A ráckevei hajómalom a református templom mögött van kikötve
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A ráckevei hajómalom eredeti hengerszéke
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Az Istenszülő Elszenderedésének szentelt szerb ortodox templom csodálatos épülete
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Bringások Ráckeve (egyik) főutcáján
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Andalgás a ráckevei Duna-parton - a túlsó parton a szabadstrand várja a fürdőzőket
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A ráckevei Árpád híd a régi vámházzal
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Hangulatos szabadstrand Ráckevén
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Stégek sora az RSD bal partján
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Az alacsony forgalmú utak ideálisak a családi tekeréshez az RSD mentén
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Klasszikus, dácsa jellegű nyaraló a Ráckevei-Duna partján
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A MÁVAG dömsödi horgászstégjén csak a kiváltságosok pecázhatnak
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Klasszikus nyaralók, dózerút, Ráckevei-Duna
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Tassi-zsilipen kelhetünk át az RSD egyik partjáról a másikra
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Bringázás a jobb part gátján a Soroksári-duna mellett
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Szabadstrand a Makádi Ezüstparton
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Úton Makád felé
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / Életfa Szigetbecsén - az ezredforduló óta ide született összes gyermek nevét megtaláljuk a színes korongokon
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
m 400 300 200 100 40 35 30 25 20 15 10 5 km

A Ráckevei- (Soroksári-) Duna-ág - röviden RSD - legdélebbi, azaz Ráckeve és Tass közé eső szakaszának mindkét partja maga a megtestesült nyugalom, ahol egy egész napot el lehet tölteni tekeréssel, nézelődéssel, fürdőzéssel, evés-ivással.
leicht
41,2 km
3:00 h
13 hm
11 hm
Minél távolabb kerülünk Budapesttől a Csepel-szigeten, annál nyugodtabb környezet vesz körül, így megéri felfedezni a sziget legdélebbi csücskét. Kiindulópontnak Ráckeve kínálja magát, ahol el lehet tölteni egy kis időt a helyi látványosságok felfedezésével. A kisváros inkább falusias hangulatot áraszt, mégis találunk itt egy egyedülálló, működő hajómalmot (rég kihalt mesterségre emlékeztet), vagy egy olyan szerb templomot, amely még akkor is a párját ritkítja, ha messzebbre, egészen a szerb ortodox egyház bölcsőjébe, a Balkánra tekintünk. A messzelátásban egyébként segít a városháza körerkélyes tornya, de ha közelebbre tekintünk, akkor a folyóág bal partján menet közben a nyaralóépületek évtizedeken átívelő evolúcióját is megfigyelhetjük egy-egy kiskertben, melyhez – természetesen – stég, és néha még csónak is tartozik.

Autorentipp

  • A túra kényelmesen teljesíthető egy-egy megállással az útmenti büfékben vagy akár egy nyári strandolással.
  • Ráckevén a szerb ortodox templomot semmiképp ne hagyd ki, egyedülálló építészeti-vallási emlékről van szó ugyanis.
outdooractive.com User
Autor
Tamás Abelovszky
Aktualisierung: 03.07.2020

Schwierigkeit
leicht
Technik
Kondition
Erlebnis
Landschaft
Höchster Punkt
102 m
Tiefster Punkt
91 m
Beste Jahreszeit
Jan
Feb
Mär
Apr
Mai
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dez

Sicherheitshinweise

  • A túra végig alacsony forgalmú utakon halad.

Start

Ráckeve, HÉV-állomás (98 m)
Koordinaten:
Geographisch
47.175735, 18.942205
UTM
34T 344071 5226747

Ziel

Ráckeve, HÉV-állomás

Wegbeschreibung

Itiner:

  • Ráckevén a HÉV-állomástól a Kossuth Lajos utcán kell déli irányba elindulni a város felé, majd kövesd az utat az Eötvös utcán keresztül a város központjáig.
  • A STOP-táblás kereszteződésnél fordulj jobbra (Makád/Lórév felé), majd kövesd az utat a szerb templom felé (az első lehetőségnél fordulj balra, az Ady Endre utcára).
  • A szerb templomtól indulj egyenesen tovább az Ady Endre utcán, majd az utca végén fordulj balra, a Móricz Zsigmond utcára, az első kereszteződésnél pedig ismét balra (Szent István tér).
  • A református templom melletti kis utcán (Szegedi Kis István sétány) tudsz legurulni a Duna-partra, a hajómalomhoz (kivéve a szombati piacnapokon).
  • A partról tekerj fel az Árpád hídra, majd arról leérve fordulj rögtön jobbra (Dömsödi út). Innen gyakorlatilag Dömsödig a part menti utat kell követni, eltévedni nem nagyon lehet ezen a szakaszon.
  • A dömsödi focipálya után fordulj jobbra (Petőfi utca), majd a parton balra, a Középső-Dunapartra. Innen ismét egyenesen kell haladnod, a part menti utat követve.
  • Tass határában az aszfaltút egy kis hídon keresztezi a Tassi-főcsatornát, majd körülbelül 50 méterrel arrébb balra kanyarodik – itt jobbra kell térned! A kis utca (Dunasor utca) a tassi fahídhoz vezet, ezen óvatosan gurulj át, majd folytasd egyenesen az utad. A tassi zsilip kiszolgálóépületeit elhagyva egy kis hídon fordulj jobbra, majd a kerítés mentén eléred a zsilipre vezető lépcsőt.
  • A zsilipen átkelve az első lehetőségnél gurulj le srégen jobbra a töltésről, majd annak tövében haladj tovább, amíg vissza nem lehet rá kapaszkodni. Innen csak a gáton kell gurulni kilométereken keresztül, párhuzamosan az RSD-vel. Ahol az aszfaltút balra lekanyarodik a gátról, kövesd az utat Makád felé.
  • Makádon nyílegyenesen átvezet a Rákóczi Ferenc utca, Szigetbecsén is csak a falun átvezető főutat kell követned, ahogy Ráckevén is.
  • Ráckeve központjában az Árpád hidat elérve tarts egyenesen, a Kossuth Lajos utca vezet el a HÉV-állomásra.

A túra részletes leírása

Aki Ráckevére HÉV-vel érkezik, még ma is megérezhet valamit az egykori helyiérdekű vasutak bájából. Igaz, hogy az NDK-ban gyártott zöld-fehér szerelvények villamosított vonalon pendliznek föl-alá egész nap, de a pálya minősége, a vonatok sebessége, vagy akár az állomások képe semmiképp nem egy fontos és forgalmas szuburbán kapcsolatot idéz. A vonal egyébként 1887-ben előbb Soroksárig, majd öt évvel később Dunaharasztiig épült ki, hogy aztán újabb öt év elteltével, 1897-ben érje el Ráckevét, ezzel bekapcsolva a várost az ország vérkeringésébe – még ha csak egy vicinális vasútüzemmel is.

Francia hadvezér, szerb pópák

A HÉV-állomás kisforgalmú vidéki vasútállomásokat idéző épületéből kilépve jobbra fordulva indulunk kellemes utunkra. Rögtön az első kilométereken feltűnik jobb kezünk felől a Savoyai-kastély. Hazánk első barokk stílusú kastélyának építtetője a francia származású, szolgálatait azonban a német-római császárnak, I. Lipótnak ajánló tehetséges, magát előbb a törökök elleni harcban, majd a Habsburgok szinte minden háborújában kitüntető Savoyai Jenő (Eugène-François de Savoie-Carignano gróf). A kiváló hadvezér a magyar történelemnek is legendás alakja, hiszen ott volt már 1683-ban Bécsnél, amikor a törökök a császárvárost ostromolták, majd 1686-ban Buda visszavívásánál, egy évvel később a nagyharsányi csatában az elsők között törte át az ellenséges vonalakat, és 1697-ben a császári csapatok fővezéreként az ő nevéhez fűződik a zentai diadal a törökök felett. Nem csoda hát, hogy több birtokot is kapott Magyarországon: a Csepel-szigetet és Promontort (ma: Budafok). Az 1702-re elkészült kastély Savoyai halálát követően a koronára szállt örökösök hiányában, állapota pedig egyre romlott, raktárnak és magtárnak is használták egyes időszakokban. Az 1970-es években felújították az épületet, szálloda üzemelt benne, ma (2020-ban) azonban zárva van, nem látogatható.

Következő megállónk a szerb templom, amit vétek lenne kihagyni. Messziről látszik kék színű barokk tornya, azonban a kis kapun a templomkerten belülre kerülve feltárul az épület a maga teljes valójában. Hamar kiderül, hogy a torony még csak hozzá sincs tapasztva a középkori épülethez, amely a maga teljes valójában körbejárható, megcsodálható kívül-belül. Eredetileg már a 12. században állhatott itt egy templom, majd a szerbek érkezése után (amire később még kitérünk) nem sokkal már szükségük volt egy saját templomra, amit nem a katolikusokkal közösen használtak, így épült meg a csodálatos gótikus építmény, melyet 1487-ben szenteltek fel. Később a déli oldalához tapasztottak két kápolnát is, és még monostor is épült köré. A Keresztelő Szent János kápolna kapuján át juthatunk be a lélegzetelállító gótikus térbe, ahol a falak padlótól a plafonig bibliai történeteket mesélnek, szenteket ábrázolnak, de a hátsó kapunál a pokol igen részletes ábrázolását is hosszan lehetne elemezni. Szerbiai, montenegrói ortodox templomokkal vetekszik a ráckevei istenháza belső tere és épülete.

És hogy hogyan kerültek ide a szerbek? A középkori balkáni török terjeszkedés elől menekültek a Csepel-szigetre. Amikor 1439-ben az oszmán csapatok elfoglalták Szendrőt, és kétszer is kifosztották Kevevárát (Kovint), a túlélők északra indultak abban reménykedve, hogy maguk mögött hagyják az Anatólia felől érkező veszedelmet. 1440-ben I. Ulászló adományozott nekik birtokot és egy késő gótikus templomot a Csepel-szigeten, ekkortól datáljuk a Csepel-szigeten Felsőkeve (szerbül: Gornji Kovin) vagy Ráckeve (avagy Srpski Kovin) létezését az Istenszülő Elszenderedésének szentelt templomával. A szerbeknek egyébként nem volt szerencséjük a törökök tekintetében, hiszen egy évszázaddal később megjelentek itt is, hogy aztán 150 évig maradjanak is. Mindenesetre ma is él hat szerb család a településen, amelyek tagjai minden vasárnap részt vesznek a két-három órás liturgián a templomban.

A szerb templom felől a református templom mellett közelítjük meg a Ráckevei- (Soroksári-) Dunát (a továbbiakban: RSD). A református templomot 1913-ban emelték neogótikus stílusban, de tömegében és részletformáiban a tiszakécskei istenháza tökéletes mása. A Duna-partra érve észak felé fordulunk, nem messze egy, a vízen ringatózó hajómalom meglátogatása végett. Az egyedülálló ipari műemlék csúnya mai szóval replikának mondható: a Gyurcsik-féle 12-es sorszámú hajómalom hű rekonstrukciója 2010 óta várja a látogatókat, emléket állítva annak a több mint ötven hajómalomnak, ami a 19. században működött itt. A malmok sorsát az RSD szabályozása pecsételte meg (minden tavasszal ki kellett vontatni a Nagy-Dunára a szerkezeteket, majd ősszel vissza), bár a teljes hanyatlás az I. világháború utáni időszakra tehető. A malomról egyáltalán nem megállapítható laikusként, hogy újjáépített szerkezet – hengerszéke ráadásul (több más alkatrésszel egyetemben) eredeti, és vasárnaponként (vagy nagyobb csoportok előzetes bejelentkezése esetén) még őrölnek is a látogatók legnagyobb örömére. Igaz, a lapátkerekeket nem a víz hajtja, hanem egy IFA motor, örök második sebességben, de ez az élménynek semmit sem árt.

Nyaralóevolúció az RSD partján

A fő látványosságok megtekintése után irány az Árpád híd és a bal part: az egykori vámház mellett elhaladva kapaszkodunk fel az 1897-ben felavatott átkelőre. A csinos kis szerkezetről (melyet 1944-ben felrobbantottak a visszavonuló magyar csapatok; öt évvel később épült újjá) jobbra letérve egy szabadstrand mellett gurulunk el, majd az út bal oldalán a házak helyét szántóföldek veszik át, a távolban pedig egy kecses hidroglóbusz tűnik fel. Egy jobb-bal kanyarkombinációt követően a kis forgalmú (egy darabig még) kiváló minőségű aszfaltcsík ráfordul a Duna partjára, és elkezdődik az élménybringázás.

Annyi stég talán a Balatonon sincs, mint amennyit Tassig látni fogunk – és szerencsére a tulajdonosok nem kerítik le általában a le-, illetve kijáratot a kis alkalmatosságokra, így talán nem is haragszanak meg, ha az ember enged a csábításnak, és ki-kiül kicsit elmélkedni a folyóág partjára. Nem minden stéghez tartozik nyaraló, viszont minden nyaralóhoz tartozik stég. Legalábbis ez a benyomás alakul ki az emberben a part menti (egyre rosszabb minőségű) úton haladva. A nyaralókat alaposabban megfigyelve pedig az ilyen típusú építmények elmúlt 50-60 évben bekövetkezett evolúciójának lehetünk csendes szemlélői. A nyaralók közé ráadásul helyenként büfék, esetenként kisvendéglők ékelődnek, nehéz is ellenállni a nyári melegben a hűs kisfröccs csábításának. (Lehet, hogy megéri oda-vissza három órát zötyögni a HÉV-en?)

Zsilipelés az 1586. folyamkilométerben

Az RSD-t délről lezáró Tassi-zsilip a Duna 1586,0 folyamkilométer szelvényének vonalában fekszik, és a Duna-ág szabályozásának utolsó lépéseként épült meg 1926-28-ban. Az első lépés ebben a sorban Ráckevei-Duna lezárása volt 1885-ben egy zárógáttal, miután a főág szabályozása megtörtént. Erre elsősorban azért volt szükség, mert a Gellérthegy alatt majd’ egy kilométeresre terebélyesedő folyam jelentős árvízveszélyt jelentett Pest-Buda (majd Budapest) és térsége számára – a szabályozást is az 1838-as árvíz után kezdték el tervezni, majd egy 1870-es törvény alapján kezdődhettek a tényleges munkák.

A Soroksári-Duna lezárását követően (amely egyébként nem a felső torkolatnál, hanem a mai Gubacsi híd térségében történt) azonban elkezdett csökkenni a vízszint, ami együtt járt a feliszapolódással, illetve a hajózhatóság megszűnésével. Ezen segített a Kvassay-zsilip megépítése (előbb a hajózsilip, majd a vízbeeresztő műtárgy készült el) a felső, illetve a Tassi-zsilip építése az alsó torkolat közelében. Az 1956-os jeges árvíz tönkretette a vízleeresztő zsilipet és erőművet Tassnál, amit azóta sem állítottak helyre, így ma a hajózsilip felett átkelve lehet visszatérni a Csepel-szigetre a túránkon. (Jelenleg (2020-ban) nagy építkezés zajlik: új leeresztő zsilip épül a hajózsilip közelében.)

A vízügyi kitérőt követően északnak indulunk a gáton, melynek part felőli oldala egy több kilométeren át húzódó kempingre emlékeztet: lakókocsik állnak számozott helyeken a vízparton, szépen sorban. A Makádi Ezüstpart valójában egy horgászparadicsom, a 136 számozott helyre elsősorban a pecásokat várja a helyi horgászegyesület, de azért egy szabadstrand is elfér szerencsére a 3,5 kilométer hosszú partszakasz északi végében. A szabadstranddal együtt a partot is magunk mögött hagyjuk egy időre a gát vonalát követve, és az aszfaltúton betérünk Makádra. A Csepel-sziget legdélebbi településén áthaladva továbbra is észak felé tartunk a néhol érthetetlen kanyarokkal tűzdelt, alacsony forgalmú, jó minőségű úton. Szigetbecsén egy kis téren egy életfa áll két valódi fa között: az ezredforduló óta született gyerekek mindegyikéről névvel, születési dátummal egy színes kis korong emlékezik meg. Egy kedves helyi szokás szerint évente egyszer, az anyák napi ünnepség keretén belül helyezik fel a szülők bevonásával az előző évben született gyermekeik emblémáit.

Ráckevére visszaérve szinte már nincs is más dolgunk, mint végiggurulni a városon, azonban egy látnivalót – szándékosan – a túra végére hagytunk. A városháza tornyába érdemes felkaptatni, mert a Tűztorony körerkélyéről gyakorlatilag teljes túraútvonalunk belátható. Tiszta időben ráadásul tökéletesen láthatóak a budai hegyek, Százhalombatta és Ercsi tornyai, de akár a Velencei-hegység is. Igazán nincs más hátra, mint enni egy jót egy helyi vendéglőben hazaindulás előtt.

Hinweis


alle Hinweise zu Schutzgebieten

Öffentliche Verkehrsmittel

mit Bahn und Bus erreichbar

  • Ráckevére a HÉV (H6-os vonal) Budapesten a Közvágóhídtól indul, és Soroksáron, Dunaharasztin, Szigetszentmiklóson át éri el végállomását.

Anfahrt

  • A túra a HÉV-állomásról indul.

Parken

  • A HÉV-állomás parkolójában lehet megállni.
Anreise mit der Bahn, dem Auto, zu Fuß oder mit dem Rad

Ausrüstung

  • Mivel nem aszfalton halad végig a túra útvonala, országúti bringával nem érdemes nekiindulni.

Fragen & Antworten

Stelle die erste Frage

Hier kannst du gezielt Fragen an den Autor stellen.


Bewertungen

Verfasse die erste Bewertung

Gib die erste Bewertung ab und hilf damit anderen.


Fotos von anderen


Schwierigkeit
leicht
Strecke
41,2 km
Dauer
3:00h
Aufstieg
13 hm
Abstieg
11 hm
mit Bahn und Bus erreichbar Rundtour Einkehrmöglichkeit familienfreundlich

Statistik

  • 2D 3D
  • Inhalte
  • Neuer Punkt
  • Bilder einblenden Bilder ausblenden
: h
 km
 Hm
 Hm
 Hm
 Hm
Verschiebe die Pfeile, um den Ausschnitt zu ändern.