Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ MTSZ térképportál Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Gerecse50 A kéktúrázás napja
Sprache auswählen
Tour hierher planen Tour kopieren
Panoramaweg empfohlene Tour

Budai Kilátások 20

Panoramaweg · Dunazug-hegyvidék
Verantwortlich für diesen Inhalt
Magyar Természetjáró Szövetség Verifizierter Partner  Explorers Choice 
  • A Budai Kilátások 20 a Gyermekvasút 1948-ban emelt Széchenyi-hegy állomásától indul
    A Budai Kilátások 20 a Gyermekvasút 1948-ban emelt Széchenyi-hegy állomásától indul
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
m 500 400 300 200 100 20 18 16 14 12 10 8 6 4 2 km
Az instant teljesítménytúra egészen meglepő útvonalra fűzi fel a Budai-hegység szinte összes népszerű kilátópontját, amelyek a fővároshoz legközelebbi hegyeken találhatóak.
mittel
Strecke 21,2 km
10:00 h
680 hm
922 hm
517 hm
162 hm

Magunktól nem biztos, hogy eszünkbe jutni a túra által kijelölt útvonalon elindulni, mégis érdemes adni egy esélyt a Budai Kilátásoknak. Ennek pedig nem más az oka, mint hogy szinte minden ellenőrzőpont egyben kilátóhely is, és mindegyik ilyen pontról más és más arcát mutatja Budapest, illetve a fővárost körülölelő hegyvidék. Emellett lépten-nyomon lehetőség adódik megállni enni-inni egyet, már-már gasztrotúrai magasságokba emelkedve az olyan helyeken, mint a Normafánál található réteses, vagy éppen a hűvösvölgyi lángosos.

Technikai tudnivalók a túráról:

  • A Budai Kilátások egy bármikor teljesíthető - instant - terepfutás vagy teljesítménytúra, amelyet meghatározott útvonalon, meghatározott szintidőn belül kell teljesíteni. 3 különböző táv közül lehet választani (15, 20 és 50 km). Mindhárom táv útvonalának végigjárását a GeoGo alkalmazással kell igazolni. 
  • A Budai Kilátások 20 túra szintideje gyalogos és futó teljesítés esetén is 10 óra.
  • A teljesítéshez szükséged lesz egy feltöltött, mobilinternet kapcsolattal rendelkező okostelefonra. (Ha nincs internet-előfizetésed, offline módban is teljesíthető a túra.)
  • Az induláshoz előzetes nevezésre van szükséged a Budai Kilátások oldalán, amit utalással tudsz kiegyenlíteni.
  • A túra teljesítéséhez szükséges regisztrálni a GeoGo oldalán is.
  • Sikeres utalást követően e-mailben kapsz egy egyedi kódot, amely a GeoGo oldalon szükséges a teljesítéshez. A rajt után a megadott sorrendben, az útvonalat követve kell felkeresned az ellenőrzőpontokat, és telefonod segítségével becsekkolni.
  • Az utolsó becsekkolást követően, sikeres és szintidőn belüli teljesítés esetén felkerülsz az eredménylistára és – ha igényelted a nevezésnél – átveheted az egyedi befutóérmet a célnál található Kisvasút Söröző és Pizzériában (nyitvatartási időben). Emellett minden sikeres teljesítő a teljesítői listából letöltheti oklevelét.

Autorentipp

  • Ha nagyobb kihívásra vágysz, válaszd az 53 km hosszú Budai Kilátások 50 túrát!
  • Ha kicsit rövidebb útvonalat szeretnél bejárni, a 17 km hosszú Budai Kilátások 15 túrán is indulhatsz.
Profilbild von Tamás Abelovszky
Autor
Tamás Abelovszky
Aktualisierung: 07.06.2021
Schwierigkeit
mittel
Technik
Kondition
Erlebnis
Landschaft
Höchster Punkt
517 m
Tiefster Punkt
162 m
Beste Jahreszeit
Jan
Feb
Mär
Apr
Mai
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dez

Sicherheitshinweise

Ha bárhol elakadsz, problémába ütközöl, keresd a szervezőket telefonon:

  • Baranyi Zsolt
  • +36 30 338 4234

Weitere Infos und Links

Start

Széchenyi-hegy, Gyermekvasút állomás (461 m)
Koordinaten:
DD
47.493980, 18.977440
GMS
47°29'38.3"N 18°58'38.8"E
UTM
34T 347659 5262043
w3w 
///lehnstuhl.immens.umschreiben

Ziel

Hűvösvölgy, Gyermekvasút állomás

Wegbeschreibung

Itiner

  • A Gyermekvasút Széchenyi-hegy állomásától a Z▲ jelzésen indulj délkeleti irányba, azaz az adótorony felé.
  • Ahol az adótorony szomszédságában az ösvény kettéágazik, itt a Z+ jelzést kell kövesd egy rövid ideig, majd térj balra, egy jelzetlen útra. Az út egy sorompót követően a Farkasvölgyi út aszfaltcsíkjába torkollik. A Rege utat elérve fordulj jobbra, majd a következő sarkon rögtön balra, a Széchenyi-emlékmű érintésével visszakanyarodunk a Gyermekvasút végállomásához. 
  • Már az emlékműtől a Z jelzést kell követned a Normafán át az Anna-rétig, ahol válts a K↺ jelzésre, amelyet a Libegő felső állomásáig vezet.
  • A libegőtől egészen Szépjuhásznéig a P jelzést kell követni.
  • Szépjuhásznétól a S jelzés vezet a Nagy-Hárs-hegyre, majd a S▲ a Kis-Hárs-hegyre.
  • A Makovecz-kilátótól visszatérve előbb a Z↺, majd a Z+, a Szerb Antal utcától pedig a Z jelzést kell követni, egészen a Hármashatár-hegyre vezető aszfaltútig.
  • Innen a K és a K↺ jelzés vezet a Guckler Károly-kilátóhoz, a kilátó után csak a K↺ jelzést kövessük.
  • A Szépvölgyi útnál jobbra letérünk a S jelzést követve, ez vezet le Hűvösvölgybe, a túra végpontjához.

A túra részletes leírása

A túra a Gyermekvasút Széchenyi-hegy állomásától indul, itt kell indítanod a GeoGo oldalra beregisztrálva a teljesítést. Az első hazai úttörővasút (az első fecskét több is követte az országban később) 1948. július 31-én kezdte meg működését: a Széchenyi-hegyről Előre (a mai Virágvölgy) állomás irányába gördült ki az első szerelvény, melyen Rákosi, Rajk, Gerő és Kádár „pajtások” is vidáman utaztak a csillebérci Úttörővárosig a korabeli filmhíradók tanúsága szerint. A pályát később két ütemben építették tovább Hűvösvölgyig, ahol a Budai Kilátások 20 túrát teljesítve fogunk célba érni. Úttörők ugyan már nincsenek, de továbbra is gyerekek látják el a szolgálatot bizonyos munkakörökben, és az állomások is pont olyanok, mint építésük idején, így ha a célból a rajthoz valaki vissza szeretne térni, annak egy kis időutazásban is része lehet.

A Z▲ jelzésen elindulva kerüljük meg a Széchenyi-hegyi adótornyot. A műsorszóró berendezés szinte a kezdetektől része a magyar televíziózásnak: az első adást 1957-ben még egy közeli, ideiglenes acéltoronyból sugározták, de közben már készült az 53 méter magas vasbeton építmény is az Úttörővasút végállomása közelében, amely 1958-ban állt munkába. Sokáig ez volt az egyetlen adótorony hazánkban, így nem csoda, hogy gyakori volt az adáshiba. Az újabb, 192 méteres antennatornyot 1975-ben adták át, mára szerves része Budapest látképének.

A Z▲ jelzést rövid időre a Z+ kedvéért hagyjuk el, majd arról is balra térünk egy jelzetlen ösvényre, ami a Farkasvölgyi útra vezet a rétről – amely valaha golfpálya volt. 1911 és 1951 között működött itt a Budapesti Golf Club két és fél kilométer hosszú, kilenc lyukas pályája, amelyhez Angliából hozatták a fűmagot Kezdetben skót edzője volt, a labdákat pedig a környékbeli sváb gyerekek szedték össze. A klubélet 1948-ig virágzott – a pazar fekvésű pályán nemzetközi versenyeket is rendeztek –, de a fentebb már említett pajtások szívesebben láttak volna úttörőket a hegyen, mint az úri sportot űzőket, így nemes egyszerűséggel a pályára építették a kisvasút végállomását.

A Farkasvölgyi, majd a Rege úton érjük el az első ellenőrzőpontot, a Széchenyi-kilátót. Az Ybl Miklós tervezte építmény története meglehetősen érdekes, hiszen eredetileg a mai Hősök tere helyén állt, ahol a 970 méter mélyről feltörő hévíz kútházaként funkcionált 1884 és 1898 között. Mivel útban volt a millenniumi emlékmű építésekor, lebontották, és végül a Svábhegyen építették újjá. A fák kezdik körbe- és túlnőni, de azért szép panorámában lehet gyönyörködni innen.

A Z jelzésű turistautat kezdjük követni, érdemes alaposabban megfigyelni az út két oldalán hatalmas kertekben sorakozó épületeket. Egyes villák a századfordulóra emlékeztetnek, távolabb pedig olyan épületek tűnnek fel, mint például a Svábhegyi Szanatórium pusztuló tömbje. 1883-ban egy vízgyógyintézet nyitotta meg kapuit a hegyoldalban, majd pedig 1927-ben a ma álló épületben egy szanatórium kezdte meg működését, amely kicsivel később üdülőszálló lett, majd a háború után ismét tüdőszanatórium.

Hamarosan a fogaskerekű vasút végállomásához érünk, amely 1874 óta szolgálja a hegyvidék közlekedését. A kezdetben gőzüzemű vasutat 1929-re villamosították, a mai piros szerelvények pedig 1973 óta pendliznek fel s alá a Városmajor és a Széchenyi-hegy között. A végállomással szemben áll az egykori Golf szálló épülete (1937 és 1941 között tucatnyi szálloda épült a környéken), amely később Vörös Csillag, majd Panoráma néven várta a vendégeket. A Gyermekvasút végállomása felé a Golfpálya úton elsétálunk a Kő büfé előtt (kiváló lehetőség a frissítésre), majd a Normafa irányába fordulunk, a sínekkel párhuzamos murvás útra. A nevezetes (és általában meglehetősen zsúfolt) kirándulóhely a sípálya felett eltekintve remek kilátóhely, ráadásul a legendás Rétes büfé finomságai mellett lángos, hamburger, kürtőskalács, és minden egyéb étel (és a hozzá tartozó italok) is beszerezhetők.

A környék már az 1840-es években kedvelt kirándulóhely lehetett, hiszen mai neve ezekből az időkből származik (korábban Viharbükk – németül Wetterbaum – néven emlegették). A fáma szerint a Nemzeti Színház művészei ide jártak pihenni, és 1840-ben Schodelné Klein Rozália olyannyira megörült egy ajándéknak, amit Nyáry Pál itt adott át neki, hogy dalra fakadt, és elénekelte a Norma című opera Casta Diva nagyáriáját. Ma már nehezen elképzelhető, de hazánk egyik legjelentősebb síközpontja a Normafánál és környékén volt megtalálható – erre ma már jobbára csak a Normafa síház békebeli épülete emlékeztet. Napjainkban is Budapest egyik legkedveltebb kirándulóhelye, és mint ilyen, bizony hatalmas tömegeket vonz a környék.

A Normafához közel találjuk az Anna-rétet, ahol tűzrakóhelyek, menő játszótér, és egy kis kápolna várja a kirándulókat. A rét már a 18. században a budakeszi szőlőtermelő lakosság kedvelt kirándulóhelye volt, a Szent Anna kápolna pedig 1830 óta várja a zarándokokat, akik jellemzően Budakesziről és Zugligetről érkeztek. A következő érdekes hely – miután elhaladunk a síugrósáncok hűlt helye mellett – a Libegő felső végállomása. A turistacsalogató kötélpálya 1970 óta várja utasait, egy kilométernyi útján 262 méternyi szintet áthidalva. Külön érdekesség, hogy elnevezésére névpályázatot hirdettek, amire egészen furcsa ötletek is érkeztek: Hegyi-kopter, Űrbusz, János-hegyi Zümmögő, esetleg Huza-vona néven is ismerhetnénk a fővárosi lanovkát. A Libegő felső állomásán büfé várja az erejét vesztett turistát; az energiapótlást követően pedig – egy erős kaptató leküzdésével – irány a János-hegy 526 méter magas csúcsa, ahol az Erzsébet-kilátó tetejéről pompás körpanorámában gyönyörködhetünk. Az 1910-ben, egy fa építmény helyén átadott (természetesen büfével ellátott) csinos, 23,5 méter magas torony közelében található emléktábla tanúsága szerint Erzsébet királyné 1882-ben három alkalommal is megfordult a környéken. Ne felejts el becsekkolni az ellenőrzőponton!

A János-hegy és Nagy-hárs-hegy közötti nyeregben található Szépjuhásznéig – egy monda szerint Mátyás király itt ismerkedett egy szép juhásznéval – egy hosszabb ereszkedés következik a P jelzésen. A Budakeszi úton átkelve rögtön balra indulunk tovább, a kisvasút sínpárját keresztezve. Az úttörővasutas időkben egyébként Ságváriligetnek hívták az állomást, melynek épületében büfé is működik, és pár perc sétányira tőle található a budaszentlőrinci pálos kolostor romja.

A Nagy-Hárs-hegyre egy erősebb kaptató vezet fel (a S jelzést kell követni), cserébe a tetején álló Kaán Károly-kilátóból (ellenőrzőpont) pazar a kilátás a szélrózsa minden irányába. Lefelé is meglehetősen meredeken indul az ösvény, amely hamar elvezet a Bátori-barlang bejáratához. A 360 méter hosszú, változatos karsztformákat felvonultató, fokozottan védett járat a nevét Báthory (Bátori) Lászlóról, egy pálos rendi remetéről kapta, aki a fáma szerint 20 éven keresztül élt itt a világtól elvonulva a 15. század közepén, idejét pedig a Biblia fordításával töltötte. Korábban – az innen előkerült csontleletek legalábbis erről tanúskodnak – élt itt gyapjas orrszarvú is, de 15. századi ezüstérmék és Márai Terézia idején vert bronzpénz is került elő a barlangból. Innen könnyed sétaként folytatódik az út a közeli Kis-Hárs-hegyre (a S jelzésről a csúcsra vezető S▲ jelzésre kell váltani), amelyen egy Makovecz Imre tervezte kecses kis kilátóból lehet körültekinteni – és közben érinteni a soron következő ellenőrzőpontot. Az építmény a Makovecz-utaknak is része – ezeket végigjárva a magyar organikus építészet mesterének terveiből készült épületeket lehet megismerni.

A kilátótól egészen az Ördög-árokig ereszkedünk, elérve a túra legmélyebb pontját (előbb a Z↺, majd a Z+, a Szerb Antal utcától pedig a Z jelzést kell követni). Az erdőből a II. kerület Kurucles nevű részére érünk ki, majd a Szerb Antal utcán lesétálva érjük el a hűvösvölgyi villamos vonalát. A nemes egyszerűséggel Nagyhíd névre hallgató megálló alatt átkelve jobbra fordulunk, majd az első lehetőségnél balra, hogy aztán egy hídon átkeljünk az Ördög-árok felett. Itt érdemes egy kitérőt tenni a Napraforgó utcába, ahol egy 1931-ben Bauhaus stílusban épült kísérleti lakótelep remekbe szabott házait lehet megcsodálni. Persze a tucatnyi házat nem úgy kell elképzelni, mint egy mai lakótelepet, elegáns kertvárosi családi házakat láthatunk a kerítések túloldalán, amelyek nagyrészt ma is őrzik eredeti arcukat.

Az Ördög-ároktól a Gugger-hegyig ismét emelkedik az út, de közben útba ejtjük az Apáthy-sziklát is. A szirt nem más, mint egy előreugró dolomitrög, ahonnan a Nyéki árok felett a Nagy-Hárs-hegy, a Szépjuhászné és a János-hegy zárja le a kilátást, míg a másik irányba tekintve a főváros felett jóval messzebbre ellátni. (A kilátóhely egyben ellenőrzőpont is.) A Z jelzés egy keskeny ösvényen kanyarog tovább, hamarosan elhaladunk a Kőkapu sziklatömbje mellett, ami nem más, mint egy úgynevezett átjáróbalang (valóban át lehet rajta menni). Keresztezzük a Görgényi út aszfaltcsíkját, majd nekilendülünk az újabb mászásnak, a Gugger-hegy irányába. A Látó-hegy néven is emlegetett csúcson újabb kilátó (az Árpád-kilátó egyben ellenőrzőpont) vár: az 1929-ben emelt építmény kilóg a hagyományos kilátók sorából, hiszen nem emelkedik a fák csúcsa fölé, csak kihasználja azt, hogy a kétnevű magaslatnak van egy kiugrása, ami pont a város felé néz. Bár ma már bele-belelógnak a környékbeli lakóépületek a panorámába, azért így is a Gellérthegytől a Parlamentig belátni a várost.

A túra utolsó ellenőrzőpontja (de nem utolsó kilátópontja) felé indulunk tovább a Z jelzésen, ami szinte végigvezet a Hármashatár-hegyig. Elhaladunk egy erdészház mellett, majd a Szépvölgyi út felső szakaszával párhuzamosan haladunk az erdei ösvényen egészen egy vízműig, ahol egy meredek lépcsőn magunk mögött hagyjuk az ösvényt, hogy utána a Selyemakác utcáról kanyarodjunk be újra az erdőbe. Egy kellemesen, éppen csak emelkedő úton kezdjük a mászást az egykor Buda, Óbuda és Pesthidegkút határán álló csúcsra, majd néhány száz méter megtételét követően jobbra térünk – itt már komolyabbra fordulnak a dolgok, és sűrűn keresztezzük a szintvonalakat Guckler Károly-kilátóig, melyet a Hármashatárhegyi út keresztezésétől az Országos Kéktúra K jelzését követve érünk el egy utolsó, nagy rohammal a csúcsig.

A fura formájú kilátó nem túl magas, de a talajszinthez képest mért plusz négy méter pont elég ahhoz, hogy teljes körpanoráma táruljon a szemünk elé. Budapest szó szerint a lábunk előtt hever, tulajdonképpen a teljes pesti oldal belátható innen, mögötte a Gödöllői-dombság, még távolabb a Mátra csúcsai nyújtóznak az ég felé. Északabbra tekintve a Cserhát látszik, Vác felett a Naszály zárja a láthatárt, de a Pilis, a Visegrádi-hegység, a Budai-hegység és a Gerecse magasabb pontjai is jól látszanak. Utolsó ellenőrzőpontként igazi megkoronázása a túrának, bár még néhány kilométer azért hátravan.

Jórészt lefelé haladunk Hűvösvölgy irányába, előbb a K↺-ön a Hármashatárhegy déli oldalán egy kanyargós, sziklás, gyökeres ösvényen, majd – egy egykori határkövet megkerülve – a kezdetben meglehetősen meredek S jelzésen. Utóbbit már csak egy „nem hivatalos” kilátás kedvéért hagyjuk el: a Határ-nyereg után egy jelzetlen ösvényre térve a Homok-hegyről pompás kilátás nyílik a hűvösvölgyi vitorlázó repülőtérre. A csúcsra vezető ösvény mellett két II. világháborús lőszerfülke is található, visszatérve a S útra pedig újabb szomorú mementóként egy katonasír van az út mellett. A Budai-hegység katonasírjai egy teljesen értelmetlen és tragikus „hadműveletre” emlékeztetnek: 1945 februárjában a budai várban rekedt német és magyar katonák egy része megpróbálta áttörni a szovjet ostromgyűrűt, és elérni a saját vonalakat. A becslések szerint mindössze 700 katonának sikerült a vállalkozás, miközben körülbelül húszezren indultak el.

A S jelzés még egy kisebb magaslatot érint, hogy utána megkezdje az utolsó ereszkedést Hűvösvölgyig. Bármilyen csábító is a lángosos a Hűvösvölgyi út mellett, előbb át kell menni az úton, majd a villamossínek alatti aluljárón, és felkaptatni a lépcsőn a Gyermekvasút hűvösvölgyi végállomásáig, hogy virtuálisan bejelentkezzünk a célba. Ha szeretnél visszajutni a túra kiindulópontjára, a Széchenyi-hegyre, a legjobb megoldás a kisvasút.

Hinweis


alle Hinweise zu Schutzgebieten

Öffentliche Verkehrsmittel

mit Bahn und Bus erreichbar

  • A túra kezdőpontja legegyszerűbben a fogaskerekűvel (60-as „villamos”) érhető el.
  • A túra végpontja Hűvösvölgy, ahonnan az 56, 56A és 61 jelzésű villamosokkal lehet visszajutni a fogaskerekű városmajori végállomásához (vagy a Széll Kálmán térre).

Anfahrt

  • A fogaskerekűről leszállva a Golfpálya úton kb. 200 méternyi sétával érhető le a Gyermekvasút Széchenyi-hegy állomása.

Parken

  • A Gyermekvasút Széchenyi-hegy állomása előtt találunk néhány helyet, de célszerű a Fogaskerekű végállomással szemközti parkolóban hagyni az autót (Rege út).

Koordinaten

DD
47.493980, 18.977440
GMS
47°29'38.3"N 18°58'38.8"E
UTM
34T 347659 5262043
w3w 
///lehnstuhl.immens.umschreiben
Anreise mit der Bahn, dem Auto, zu Fuß oder mit dem Rad

Ausrüstung

  • Szükséged lesz egy feltöltött, helymeghatározásra képes telefonra.
  • A túra offline állapotban is teljesíthető, így nem szükséges a teljesítés során internet kapcsolattal rendelkezni, de az offline használathoz előzetesen le kell tölteni a túra adatait, ez a GeoGo alkalmazáson belül a „Letöltés offline használathoz” menü választásával lehetséges.

A szervezők tanácsai:

  • Mobiltelefon; Power bank
  • Vízálló tasak
  • Útvonal (útpontok és turistajelzés váltások) leírás, távadatok
  • Budai-hegység turista térképe vagy track fájl
  • Minimum 0,5 literes (21 km), vagy 1 literes (53 km) víztartály
  • Ennivaló
  • Időjárásnak megfelelő öltözet
  • Éjszakai teljesítés esetén fejlámpa
  • Személyazonosító irat
  • Készpénz

Fragen & Antworten

Stelle die erste Frage

Hier kannst du gezielt Fragen an den Autor stellen.


Bewertungen

Verfasse die erste Bewertung

Gib die erste Bewertung ab und hilf damit anderen.


Fotos von anderen


Schwierigkeit
mittel
Strecke
21,2 km
Dauer
10:00 h
Aufstieg
680 hm
Abstieg
922 hm
Höchster Punkt
517 hm
Tiefster Punkt
162 hm
mit Bahn und Bus erreichbar aussichtsreich Einkehrmöglichkeit Von A nach B

Statistik

  • Inhalte
  • Bilder einblenden Bilder ausblenden
Funktionen
2D 3D
Karten und Wege
  • 12 Wegpunkte
  • 12 Wegpunkte
Strecke  km
Dauer : h
Aufstieg  Hm
Abstieg  Hm
Höchster Punkt  Hm
Tiefster Punkt  Hm
Verschiebe die Pfeile, um den Ausschnitt zu ändern.
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp