Teilen
Merken
Drucken
GPX
KML
Tour hierher planen
Einbetten
Fitness
Eisenbahn

Vál-völgyi kisvasút

Eisenbahn · Lovasberényi-hát · geöffnet
Verantwortlich für diesen Inhalt
Magyar Természetjáró Szövetség Verifizierter Partner  Explorers Choice 
  • Felcsút állomás (Vál-völgyi kisvasút)
    / Felcsút állomás (Vál-völgyi kisvasút)
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • A Vál-völgyi kisvasút
    / A Vál-völgyi kisvasút
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Indulás Felcsút állomásról (Vál-völgyi kisvasút)
    / Indulás Felcsút állomásról (Vál-völgyi kisvasút)
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • A Vál-völgyi kisvasúton Bax típusú személykocsik kényelmét élvezhetjük
    / A Vál-völgyi kisvasúton Bax típusú személykocsik kényelmét élvezhetjük
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Erdei vonatozós hangulat a Vál-völgyi kisvasúton
    / Erdei vonatozós hangulat a Vál-völgyi kisvasúton
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • Vonat érkezik Alcsútdobozi arborétum megállóhelyre (Vál-völgyi kisvasút)
    / Vonat érkezik Alcsútdobozi arborétum megállóhelyre (Vál-völgyi kisvasút)
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
  • / A Vál-völgyi kisvasút
    Foto: Tamás Abelovszky, Magyar Természetjáró Szövetség
0 150 300 450 m km 1 2 3 4 5 Vál-völgyi kisvasút (Puskás Akadémia megállóhely) Vál-völgyi kisvasút (Felcsút állomás) Alcsúti Arborétum

A Vál-völgyi kisvasút több szempontból is unikumnak számít: jelenleg legújabb kisvasutunk az egykori normál nyomközű pálya helyén épült, ráadásul nem is olyan régen, 2016-ban adták át a forgalomnak. Ma a Puskás Akadémia stadionja és az alcsútdobozi arborétum között döcögnek az Mk48-as mozdonyok vontatta szerelvények.

geöffnet
leicht
5,5 km
0:35 h
14 hm
33 hm

Az előzmények 2016-nál jóval korábbra datálhatók: 1898-ban adták át a forgalomnak a Bicske-Székesfehérvár vasútvonalat. A 49 kilométer hosszú pályát a Bicske-Székesfehérvári HÉV építtette, amely hamarosan egyesült a Börgönd-Sárbogárd HÉV-vel. Akkoriban a HÉV elnevezés valóban helyi érdekű vaspályákat takart - nem keverendő össze a mai, pesti agglomerációt kiszolgáló zöld szerelvényekkel. A bicskei vicinális ennek megfelelően tíz települést fűzött fel a dombok között kanyargó vonalra, melyen a legnagyobb sebesség építésekor is 40-50 km/óra volt. A valaha két nemzetközi vasútvonalat összekötő sínpár – sok más mellékvonalhoz hasonlóan – szép lassan agonizálva épült le; leginkább az tartotta életben, hogy több katonai létesítményt kiszolgált. Ezek kivételével a teherforgalom 1972-ben állt le, az utolsó személyvonatok nyolc évvel később csattogtak végig a Vértesalján.

A következő évtizedek bővelkedtek nem várt fordulatokban. Az 1980-as évek első felében a Székesfehérvár-Lovasberény szakasz egyes részeit felújították, ezt követően a  tehervonatok Lovasberényig közlekedtek a Csákvári Állami Gazdaság, illetve az erdészet kiszolgálására – nagy ritkán ma is látni itt áruszállító szerelvényeket, sőt, évekkel ezelőtt személyszállító különvonatok is megfordultak errefelé. A vonal teljes felújítását is fontolgatták egy ideig, mivel az eocén-program keretében a – végül soha meg nem valósult – Dunántúli Gyűjtőerőművet Bicskén tervezték megépíteni, a bakonyi szén pedig Székesfehérvár felől rövidebb úton ért volna célba. Emellett szó volt a személyszállítás újraindításáról is, azonban ezekből a tervekből nem lett semmi, csak a pálya állapota romlott folyamatosan.

Az egykori HÉV Bicske és Vértesacsa közötti szakaszát a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia vásárolta meg a MÁV-tól 2009-ben. Előbb a normál nyomtávú vasútvonal felélesztésében gondolkodtak, majd a felmerülő költségek miatt inkább a kisvasút mellett döntöttek, amelynek a helyi idegenforgalomban szánnak elsősorban helyet az üzemeltetők. A korábbi tervek alapján nem kizárt a kisvasút későbbi bővítése akár Lovasberény, akár Bicske (sőt, akár Bicskén át Etyek) irányába.

Állomások:

  • Puskás Akadémia mh.
  • Felcsút vasútállomás
  • Alcsútdobozi arborétum mh.

Árak:

  • Szakaszjegy (3 km): 250 Ft
  • Menettérti (3+3 km): 500 Ft
  • Vonaljegy (6 km): 500 Ft
  • Menettérti vonaljegy (6+6 km): 1000 Ft

Kedvezményes jegyárak (4 év feletti gyermekek, nappali tagozatos diákok és 65 éven felüli nyugdíjasok számára):

  • Szakaszjegy (3 km): 150 Ft
  • Menettérti (3+3 km): 300 Ft
  • Vonaljegy (6 km): 300 Ft
  • Menettérti vonaljegy (6+6 km): 600 Ft

Gyermekek 3 éves korig ingyen utazhatnak.

Egyéb jegyárak:

  • Kerékpárjegy: 350 Ft
  • Élőállat kiegészítő jegy: 350 Ft

Menetrend:

A vonatok márciustól október végéig közlekednek.

Az adatok csak tájékoztató jellegűek, és a 2019 júliusi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!

Autorentipp

  • A kisvasutazást érdemes összekötni az alcsútdobozi arborétum meglátogatásával.
  • Nyáron a felcsúti 10-15 perces tartózkodást mindenképpen használd ki egy fagyizásra az állomás büféjében!
outdooractive.com User
Autor
Tamás Abelovszky
Aktualisierung: 25.07.2019

Schwierigkeit
leicht
Technik
Kondition
Erlebnis
Landschaft
Höchster Punkt
151 m
Tiefster Punkt
128 m
Beste Jahreszeit
Jan
Feb
Mär
Apr
Mai
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dez

Sicherheitshinweise

  • A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó menet bármikor érkezhet, az erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 
  • Ne sétálj sínek közt a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
  • Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
  • Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
  • A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Ausrüstung

  • Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre, és mivel valamennyi kocsi fedett, esőkabát és esernyő nélkül is bevállalható. Hideg időben fűtéssel várják az utasokat, úgyhogy nem fogsz fázni utazás közben.
  • Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképpen egy erős, zárt cipőre lesz szükség.

Weitere Infos und Links

A Vál-völgyi kisvasút menetrendje

Start

Puskás Akadémia mh. (151 m)
Koordinaten:
Geographisch
47.466360, 18.594630
UTM
34T 318732 5259795

Ziel

Alcsútdobozi arborétum mh.

Wegbeschreibung

A vonal központja, Felcsút vasútállomás (ahol a vontatási telep is található), az útvonal közepén helyezkedik el, ezért a szélső Puskás Akadémia megállóhelyről indítjuk a vonatozást. A kisvasút Bicskéhez közelebbi végpontja a stadiontól pár percnyi sétával érhető el - előbb a Váli-víz elnevezésű kis patakot keresztezve, majd egy nyárfasor alatt, mezőgazdasági területes ölelésében gyalogolva. Ami elsőként szembetűnik (itt is, és a többi állomáson is), hogy nagyon steril a környezet a többi hazai kisvasúton megszokotthoz képest: szépen kiépített, rendben tartott peronok, magas kandeláberek fogadják az utasokat. Ez utóbbi az erdő-mező szélén kicsit furcsán hat ugyan, de amikor megjelenik a hagyományos szerelvény, megnyugodhatunk, hogy igazi kisvasutazásban lesz részünk.

A járműállományt a győri Magyar Vagon- és Gépgyárban 1961-ban gyártott Mk48-as mozdonyok és Bax sorozatú kocsik alkotják (plusz egy nyitott kerékpárszállító kocsi, ami egy tehervagonból lett átalakítva), melyek a Nyírvidéki kisvasútról érkeztek. Száguldásra a vonal kitűnő állapota ellenére nem kell számítani, kényelmesen döcögnek a szerelvények az egymástól 760 mm-re lefektetett síneken. A Puskás Akadémia megállóhelyet elhagyva a Váli-víz mellé ereszkedik a nyomvonal, majd a kertek alatt, Felcsút utolsó házai mellett csattognak a szerelvények egészen Felcsút állomásig.

Az állomásépület a nagyvasút idejéből itt maradt, szépen felújított, I. osztályú HÉV típusépület, melyben ma jegypénztár és egy kávézó üzemel. A vonat itt megáll 10-15 percre, így van idő nyáron egy fagyira, máskor egy üdítőre vagy kávéra, és a mozdonyszín is megcsodálható (kívülről). Az állomásról kijárva a nyomvonal keresztezi a 811-es utat, majd kényelmes emelkedésbe kezd, elhagyva a Váli-víz völgyét az erdőben kanyargó pályán. Alcsútdobozi arborétum megállóhelyen ér véget (egyelőre) az utazás; innen egy rövid sétával elérhető a névadó botanikus kert.

Öffentliche Verkehrsmittel

mit Bahn und Bus erreichbar

Felcsútra és Alcsútdobozra helyközi járatokkal Bicskéről, vagy Székesfehérvár, Baracska (Etyek, Martonvásár) irányából lehet eljutni.

  • Puskás Akadémia megállóhelyhez Felcsút, terményraktár megállóhelyen kell leszállni a buszról.
  • Felcsút vasútállomáshoz Alcsút-Felcsút vasútállomás bejárati út megállóhelyen kell leszállni a buszról.
  • Alcsútdobozi arborétum megállóhelyhez Alcsútdoboz, kastély megállóhelyen kell leszállni a buszról.

Anfahrt

  • A Puskás Akadémia megállóhelyhez Felcsút, terményraktár megállóhelytől körülbelül 1 kilométert kell sétálni, előbb a falu központja felé indulva, majd balra térve a Stadion melletti Puskás Ferenc utcán, majd tovább egyenesen az állomásra vezető sétányon.
  • Felcsút vasútállomáshoz a buszmegállótól körülbelül 200 métert sétáljunk déli irányba indulva előbb a Fő utcán, majd térjünk balra a Mozdony utcára!

  • Az Alcsútdobozi arborétum megállóhelyhez a buszmegállóból körülbelül 800 kilométert kell sétálni az arborétum kerítése mentén, a Puskás Ferenc Sport Hotel irányába elindulva.

Parken

  • Felcsút vasútállomásnál, illetve Puskás Akadémia megállóhely közelében a stadion melletti parkolóban hagyhatjuk az autót.
  • Az alcsútdobozi arborétum megállóhelynél a botanikus kert parkolójában tehetjük le a járművünket.
Anreise mit der Bahn, dem Auto, zu Fuß oder mit dem Rad


Fragen & Antworten

Stelle die erste Frage

Hier kannst du gezielt Fragen an den Autor stellen.


Bewertungen

Verfasse die erste Bewertung

Gib die erste Bewertung ab und hilf damit anderen.


Fotos von anderen


Status
geöffnet
Schwierigkeit
leicht
Strecke
5,5 km
Dauer
0:35 h
Aufstieg
14 hm
Abstieg
33 hm
mit Bahn und Bus erreichbar familienfreundlich barrierefrei

Statistik

: h
 km
 Hm
 Hm
Höchster Punkt
 Hm
Tiefster Punkt
 Hm
Höhenprofil anzeigen Höhenprofil verbergen
Verschiebe die Pfeile, um den Ausschnitt zu ändern.