Magyar Természetjáró Szövetség weboldalai MTSZ MTSZ térképportál Turista Magazin TuristaShop TEKA-kártya Kéktúra Gerecse50 A kéktúrázás napja
Sprache auswählen
Tour hierher planen Tour kopieren
Eisenbahn empfohlene Tour

Mesztegnyői erdei vasút

· 1 Bewertung · Eisenbahn · Belső-Somogy · geschlossen
Verantwortlich für diesen Inhalt
Magyar Természetjáró Szövetség Verifizierter Partner  Explorers Choice 
  • Délelőtti vonat a Búsvári-tó partján
    Délelőtti vonat a Búsvári-tó partján
    Foto: Gulyás Attila, Magyar Természetjáró Szövetség
m 250 200 150 8 7 6 5 4 3 2 1 km Mesztegnyői Erdei … megállóhely) Mesztegnyői Erdei … megállóhely) Mesztegnyői Erdei … végállomás) Mesztegnyői Erdei … állomás)

Belső-Somogy kevésbé ismert erdei vasútja Mesztegnyő falu határából a Boronka-melléki Tájvédelmi körzet óriási erdejének mélyébe visz.  FIGYELEM! KORSZERŰSÍTÉS MIATT ÁTMENETILEG NEM ÜZEMEL!

A Mesztegnyői Erdei Vasút is kedvezményekkel várja a Természetjáró Kártya tulajdonosokat. Tudj meg többet a Természetjáró Kártyáról (TEKA), a kedvezményekért kattints ide!

geschlossen
leicht
Strecke 8,6 km
0:45 h
35 hm
24 hm
147 hm
128 hm

Sok más erdei vasúthoz hasonlóan a mesztegnyőit is az erdőkben kitermelt faanyag szállítására hozták létre az 1920-as években. Nem sokkal később szárnyvonalak épültek a környéken létesített halastavakhoz, így a vasút ezek fenntartásában is döntő szerepet kapott. A hatvanas évekre a pályát kelet felé meghosszabbították az erdő apró falvaihoz közel eső Kakpusztáig: az egykori Libickozma, Háromház, Kopárpuszta, Lencsenpuszta és Cserfekvés falvak lakói ekkor kaptak először gépesített utazási lehetőséget. A falvakat  viszont ez sem mentette meg, a következő évtizedekre lassan elnéptelenedtek, a járatokon ma már csak kirándulók utaznak.

A hatalmas kiterjedésű erdők rengetegében zakatoló vasút ablakából a természet ma is szó szerint karnyújtásnyi közelségbe kerül, egy kis szerencsével pedig az erdő állatait is megpillanthatjuk. A vasút menetrend szerint a nyári félévben, hétvégenként üzemel, de ősztől tavaszig is rendszeresen indulnak alkalmi, tematikus különjáratok.

Állomások:

* feltételes megállóhely

Árak:

  • A teljes árú vasúti menetjegy irányonként 500 Ft
  • Nyugdíjasok és diákok félárú jegyet válthatnak, 4 éves kor alatt az utazás ingyenes

Menetrend:

A személyvonatok munkaszüneti (szombaton és vasárnap), illetve ünnepnapokon, valamint június 1-től augusztus 31-ig szerdai napokon közlekednek az alábbiak szerint:

  • Mesztegnyőről Felsőkak felé 10:00 és 14:00 órakor.
  • Felsőkakról Mesztegnyő felé 11:15 és 15:15 órakor.

20% menetdíj-kedvezmény jár a Természetjáró Kártya tulajdonosok számára.

Az adatok csak tájékoztató jellegűek, és a 2019 augusztusi állapotot tükrözik. Érkezés előtt mindig tájékozódj a szolgáltató honlapján, és ha eltérést találsz, írd meg nekünk!

Autorentipp

  • Érdemes keresni az alkalmi különjáratokat, amelyekről találhatók friss információk. Ezek a legtöbbször természetismereti vagy gyerekeknek szánt szórakoztató programokkal összekapcsolt utazások alkalmat adnak a környék egy-egy részletének megismerésére, vagy egy különleges családi programra.
  • Magyarországi kisvasutak listája a Természetjáró.hu-n

Profilbild von Gulyás Attila
Autor
Gulyás Attila
Aktualisierung: 04.03.2022
Schwierigkeit
leicht
Technik
Kondition
Erlebnis
Landschaft
Höchster Punkt
147 m
Tiefster Punkt
128 m
Beste Jahreszeit
Jan
Feb
Mär
Apr
Mai
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dez

Sicherheitshinweise

  • A vasúti sínek közt sétálva nem szabad elfelejteni, hogy különvonat vagy pályafenntartó járat bármikor érkezhet, a kanyarok körül növő erdő pedig meglepően jó hangszigetelő. Mindig tarts kellő távolságot: a legnagyobb járművek szélessége elérheti a 2,5 métert, tehát mindkét oldalt 70-70 cm-re ér a sínszáltól, amihez még hozzáadódhat egy esetleg túllógó rakomány vagy nyitva felejtett ajtó is. 
  • Ne sétálj sínek közt a váltókon és tíz méteres körzetükben: ezek környéke általában olajos, itt a talpfák is csúszósak, ráadásul a váltók sok botlásveszélyes alkatrészt tartalmaznak, amelyek különösen éjszaka vagy hó alatt rejtve maradnak.
  • Sose állíts át váltót: a súlykörte a lábadra eshet, az elmozduló csúcssín más kezét-lábát is becsípheti, a helytelen állású váltóra érkező vonat pedig balesetet szenvedhet még egészen kis sebességnél is.
  • Tarts néhány méter távolságot az álló jármű előtt vagy mögött, ha a síneket keresztezed: a vonat, vagy annak mozdonya külön jelzés nélkül is bármikor elindulhat.
  • A sínek felülete nedves időben még vékony rozsdával borított állapotában is csúszós.

Weitere Infos und Links

A Mesztegnyői Erdei Vasút hazánk egyik legkisebb forgalmú kisvasútja, ahol esetenként előfordul, hogy egyetlen utas sem jelenik meg a végállomáson. A körülményektől függően ilyenkor megeshet, hogy nem indítják útnak az üres szerelvényt. Ezért indulás előtt, különösen nem mesztegnyői felszállásnál mindenképpen érdemes előre bejelentkezni a +36 30 9014 268 telefonszámon.

Start

Mesztegnyő, erdei vasút állomás (130 m)
Koordinaten:
DD
46.507586, 17.433569
GMS
46°30'27.3"N 17°26'00.8"E
UTM
33T 686703 5153323
w3w 
///griffe.weitergereicht.endgerät

Ziel

Felsőkak, végállomás

Wegbeschreibung

Mesztegnyő északkeleti sarkában, az egykori nagyvasúti állomás szomszédságában találjuk az erdei vasút végállomását. A 760 mm nyomközű pályán a kis forgalmú hazai erdei vasutakon megszokott járművek sorakoznak: rövid, zárt, fűthető személykocsik, néhány lapos rakfelületű faanyag-szállító teherkocsi, és az ezekből kialakított nyitott, esővédő tetővel ellátott nyári személykocsik. Továbbításukat a szintén ismerős C50 dízelmozdonyok végzik. A járművek otthona a látogatóktól elzárt terület, ahonnan csak indulás előtt teszik ki kerekeiket. Jegyet vásárolni az állomás kis pénztár-épületében lehet (illetve később a vonat kalauzánál is).

Indulás után a szerelvény keresztezi az erdőbe vezető egyik feltáró utat, majd egy második derékszögű kanyar után attól eltávolodva, szántóföldek között, egy keskeny erdősávban folytatja útját. A falu házai itt-ott még láthatók, de  a civilizáció nyomai gyorsan elmaradnak, amikor a vonat az egykori Gyota-Búsvár megállóhely után bekanyarodik a Búsvári-erdőbe. A sebesség itt is, mint a teljes vonalon, 15 kilométer óránként, az ablakok előtt suhanó fák miatt mégis egyre többnek tűnik, és mire a szerelvény néhány perc után kiér a Búsvári halastó partjára, már egyenesen túl gyorsnak érződik. Ezen a különleges szakaszon a pálya egyik oldalát négyszáz méteren át a tó hullámai nyaldossák, míg túloldalt kicsit mélyebben zöldell az erdő: a pálya a tó gátján halad. Kis szerencsével az itt élő vízimadarak is szem elé kerülhetnek.

Visszatérve az erdőbe az út ismét árnyékban folytatódik, miközben a változatos faállomány az égeresektől a száraz homoki tölgyesekig változik. Egy hosszú kanyar után elhagyjuk a közelmúltban létesített Szúnyogvár megállót, ami azt jeleni, hogy lassan túl vagyunk a nyolc és fél kilométeres vonal felén – pedig a fennmaradó szakaszon már csak egyetlen kanyar van hátra. Ez azonban közel sem jelenti azt, hogy az út vége unalmas lenne, sőt, talán éppen itt kezdődik az igazi "Mesztegnyő-érzés": a mély-égeri szakasz hosszú egyenese.

A pálya mellé ismét egy homokos erdészeti út szegődik, ami mellett messzire tekinthetünk előre. A végállomásig azonban nem látni el, hiszen itt már helyi viszonyok közt igazi "hegyek" ,azaz öt-tíz méteres dombok sorakoznak egymás mellett, a vasút és az út pedig együtt követi ennek hullámait. A mozdony motorja fel-felpörög az emelkedőkön, majd elhalkul, sőt, olykor a több kocsis szerelvény végén álló fékezőnek is akad munkája. Az olyan modern huncutságok, mint a mozdonyvezető által kezelt, központi légfék, ide, a somogyi vadonba még nem jutottak el. A sínek rövidesen már nemcsak a vonat előtt, hanem mögötte is "összeérnek" a távolban, miközben az ügyes személődők láthatják az időnként őket keresztező, rohanó szarvasokat és vaddisznókat is, hiszen belőlük bőségesen akad errefelé

Miközben az előre néző tekintet továbbra is a köbb kilométerre lévő, legtávolabbi erdősávot fürkészi, jóval közelebb, szinte véletlenül kerül képbe egy kis esőbeálló a pálya mentén, majd a szerelvény lassítani kezd: háromnegyed órás út után Felsőkak végállomásra érkeztünk. A délelőtti és a délutáni járatok egyaránt fél órát időznek itt - ennek csak egy egész kis részét tölti ki motorzúgás, amíg a mozdony a szerelvényt körüljárva átáll a Mesztegnyő felőli kocsivégre. Majd következik a csend, a beszégetések, a szedvicsevés, vagy egy kis játék ideje az erdőkkel körülvett, közel focipálya méretű mezőn. Bár a környéken nincsenek kiemelkedő kilátóhelyek, forgalmas büfék vagy látványos vízesések, a természet a maga valójában mégis sokakat maradásra csábít. A végálllomás ideális helyen van azok számára is, akik a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúra itteni szakaszát szeretnék több darabban végigjárni. A hosszabb pihenésre vagy kisebb körtúrára nyitott utasok a délelőtti vonat érkezése és a délutáni visszaindulása között négy és fél órát tölthetnek itt.

Hinweis


alle Hinweise zu Schutzgebieten

Öffentliche Verkehrsmittel

mit Bahn und Bus erreichbar

  • Mesztegnyő, vasútállomás megközelíthető a 68-as főút Marcali és Böhönye közti szakaszán közlekedő távolsági autóbuszokkal Mesztegnyő, hosszúvízi elágazás megállóban leszállva.
  • Felsőkak, végállomás távolsági autóbusszal a közeli Nadalos faluban lévő, Újvárfalva, Nadalos forduló buszmegállóból egy hosszabb gyalogtúrával érhető el.

Anfahrt

  • Mesztegnyőről a buszmegálló mellől induló, a falu főutcájára merőleges, névtelen utcán, a S jelzésen Hosszúvíz felé 700 m séta vezet a használaton kívüli normál nyomközű vasút átjárójáig; itt a sínek után balra fordulva, egyben a turista útjelzést is elhagyva, további száz métert kell sétálni az erdei vasút állomásig.
  • Nadalos központjából a nyugatra tartó, névtelen utcán végighaladva, majd jobbra fordulva, három kilométer után érjük el a kakpusztai tanösvényt, amely a vasút erdei, Felsőkak nevű végállomására vezet (7 km)

Parken

  • Mesztegnyő erdei vasúti állomásán murvás, árnyékos, ingyenes parkolóhelyet találunk.
  • Felsőkak személyautóval nem érhető el, a legközelebbi település Nadalos, 7 kilométerre.

Koordinaten

DD
46.507586, 17.433569
GMS
46°30'27.3"N 17°26'00.8"E
UTM
33T 686703 5153323
w3w 
///griffe.weitergereicht.endgerät
Anreise mit der Bahn, dem Auto, zu Fuß oder mit dem Rad

Kartenempfehlungen des Autors

Cartographia "Kéktúra III" turistakalauz

Ausrüstung

  • Ahhoz, hogy végigutazz a kisvasúton, nincs szükséged semmiféle különleges eszközre, és mivel valamennyi kocsi fedett, esőkabát és esernyő nélkül is bevállalható. Télen fűtéssel várják az utasokat, úgyhogy nem fogsz fázni utazás közben.
  • Ha a vasúti sínek mentén tett séta a terv, a zúzottkő ágyazat miatt mindenképpen egy erős, zárt cipőre lesz szükség.

Fragen & Antworten

Stelle die erste Frage

Hier kannst du gezielt Fragen an den Autor stellen.


Bewertungen

5,0
(1)

Fotos von anderen


Status
geschlossen
Bewertung
Schwierigkeit
leicht
Strecke
8,6 km
Dauer
0:45 h
Aufstieg
35 hm
Abstieg
24 hm
Höchster Punkt
147 hm
Tiefster Punkt
128 hm
mit Bahn und Bus erreichbar Etappentour familienfreundlich kulturell / historisch

Statistik

  • Inhalte
  • Bilder einblenden Bilder ausblenden
Funktionen
2D 3D
Karten und Wege
  • 4 Wegpunkte
  • 4 Wegpunkte
Strecke  km
Dauer : h
Aufstieg  Hm
Abstieg  Hm
Höchster Punkt  Hm
Tiefster Punkt  Hm
Verschiebe die Pfeile, um den Ausschnitt zu ändern.
Logo emmi Logo agrar Logo bethlen Logo mol Logo otp