Teilen
Merken
Drucken
Tour hierher planen
Einbetten
Mühle

Békéscsabai István malom

Mühle · Die Puszta und der Theiß-See
Verantwortlich für diesen Inhalt
Magyar Természetjáró Szövetség
  • Az Alföldi Első Gazdasági Vasút emlékműve, mögötte az István malom
    / Az Alföldi Első Gazdasági Vasút emlékműve, mögötte az István malom
    Foto: Ƀálint $ztankó, Magyar Természetjáró Szövetség
Karte / Békéscsabai István malom

Az 1853-ban épült malom volt Békéscsabán az első, a vidéken lévők közül a második gőzmalom hazánkban. 150 éves működése során több tulajdonosa is volt, többször átépítették, korszerűsítették, sőt, egy lisztrobbanást is túlélt. A ma műemlékvédelem alatt álló malmot 2005-ben zárták be, azóta üresen állt, 2019-ben hatalmas tűzvész pusztított az épületben.

Békéscsaba területén egykor 57 széllel hajtott és lóval vontatott nagykerekű malom működött. Ezekben megőrölték a kenyérlisztet, az asszonyok pedig átszitálták azt sütés előtt. 1850-ben jelent meg Pain Antal, hamburgi születésű molnár és építész, aki felajánlotta az akkori csabai bírónak, hogy felépít egy gőzmalmot, melyben négy kővel finomlisztet őrölne. Megkötöttek egy szerződést, amely szerint a község 10 évig nem engedélyez másnak új malmot építeni, Pain pedig vállalta, hogy nem szed 10%-nál nagyobb vámot, és hogy két és fél év alatt felszereli a malmot szitával, hogy finomlisztet tudjon előállítani. A megállapodást követően kibérelt egy másfél hold nagyságú területet a Körös mellett, így az őrléshez szükséges víz is a közelben volt.

1853-ra épült meg az első békéscsabai gőzhajtású malom, a Pain-gőzmalom, amely a pécsi után a második ilyen típusú vidéki építmény volt. Ekkor a malomban dolgozó kilenc molnár óránként négy köböl búzát őrölt lisztté. A Pain-gőzmalom hét évig működött, utána Epstein Lipót és családja vette át 1860-ban, majd Deutsch Bernát pesti kereskedő bérelte ki az épületet. 1872-ben Epstein özvegyétől megvette a malmot Rosenthal Márton gyulai szappanos- és gyertyaöntő mester, aki lebontatta az eredeti épületet és új malmot épített, ami a Rosenthal Márton Rt. gőzmalom nevet viselte. 

Két évtized múltán a malomépületet kibővítették, közepére tornyot építettek. 1895-ben már 180 ezer mázsa búzát őröltek benne, amiből 25 ezer mázsa finomlisztet szállítottak nyugati országokba. A malom elsőként nőtt ki a kisipari keretek közül. 1915-ben azonban egy lisztrobbanás következtében a malom kigyulladt, és az épület súlyos károkat szenvedett. Újjáépítésekor ötemeletes lisztraktárral és gabonasilóval bővült a malom.

A Rosenthal Gőzmalom Rt-t az alapító fiai, Adolf és Ignác emelték a hazai malomipar legmodernebb üzemévé. 1914-ben átnevezték Békéscsabai István malomnak, ez a felirat a mai napig olvasható a torony homlokzatán. A malmot fél évszázados működése alatt többször korszerűsítették, országosan a legjobb hírű malomként tartották számon. Az 1930-as években az ország vezető, a 2000-es évekig pedig hazánk második legnagyobb gőzmalma volt, amíg 2005-ben be nem zárták. Addig főként román exportra termeltek, de ekkorra szinte nullára esett vissza a kivitel, így az üzemeltetők a gőzmalom bezárása mellett döntöttek. 

A 150 éven át őrlő, ma műemlékvédelem alatt álló malom 2005 óta üresen áll. 2009-ben állagmegóvási céllal felújították az épület homlokzati részeit és a tetőt.

Öffnungszeiten

  • Egész évben szabadon látogatható (kívülről).

Preise:

Ingyenes.

outdooractive.com User
Autor
funiQ
Aktualisierung: 05.06.2019

Öffentliche Verkehrsmittel

  • Busszal a Békéscsaba, Kossuth tér megállóig menjünk.

Anfahrt

  • A megállótól sétálunk nagyjából 100 métert a Körös felé, és már látjuk is a túlparton a hatalmas épületet.

Parken

  • Az épület előtt találunk parkolót.
Anreise mit der Bahn, dem Auto, zu Fuß oder mit dem Rad

Interessante Punkte in der Nähe

 Diese Vorschläge wurden automatisch erstellt.

Community

 Kommentar
outdooractive.com User
Veröffentlichen

Békéscsabai István malom

 Békéscsaba

Eigenschaften

Ausflugsziel